اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
marina

حلقة دراسية ترم اول E دور يناير 2012

Recommended Posts

Star. H كتب:
ايوة يا امل تضغطيها الأول وين رار وبعدين ترفعيها

اشكركم جدا علي تعبكم معايا ورفع الملفات

اوك ياستار عملتها

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا عندي تطبيقات الجرامير بتاع السنة اللي فاتت هينفع ولا لا

ومفيش على صفحتي ولا محاضرات ولا تطبيقات

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
هي تقريبا كدة دكتورة ريم اتغيرت لكن الجرامر مفيهوش تغير فممكن تستخدمي المحاضرات القديمة ومتستنيش الموقع لأن ممكن يتأخر الرفع

وتضيعي وقت علي الفاضي معاهم ولو ذاكرتي من كتاب جرامر متخصص زي كامبرديج او اي شئ تاني هيفيدك كتيييييييييييييير

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
manar_nour كتب:
انا عندي تطبيقات الجرامير بتاع السنة اللي فاتت هينفع ولا لا

ومفيش على صفحتي ولا محاضرات ولا تطبيقات

طب نزليها يا منار لان مفيش تطبيقات فالصفحه بتاعتى والمحاضلرات هتلقيها فالمحاضرات المكتوبه للطباعه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
amal ahmed كتب:
Saysaban كتب:
amal ahmed كتب:
grammer

4shared.com/office/3fNlaHVa/03_113_8_1.html

ده رابط المحاضرة الاولى فالجرامر

4shared.com/office/are7ry70/03_113_8_2.html

وده رابط المحاضرة التانيه ودول بس اللى نزلو فالمحاضرات المكتوبه

ربنا يخليكى يا امل و تنجحى يارب و امتياز كمان

انا كنت عايزه المحاضرات المكتوبه لكل ماده و التطبيقات بتاعتهم

بس الرابط ده للاسف بيقول محذوف :S
انا عارفه انى بتقل عليكى معلش بقا استحملينى

اوك هنزلهم تانى

4shared.com/office/KQsyTRXR/03_113_8_1.html

4shared.com/office/eJQ5P95k/03_113_8_2.html

شكرا يا امل انا نزلت المحاضره التانيه لان رابط المحاضره الاولى لسه مش شغال،ربنا يكرمك يارب انا عارفه انى تعبتك معايا
flower تسلمى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
amal ahmed كتب:
طب شوفى ده كده ده مضغوط وفيه المحاضرتين

4shared.com/rar/hTmN2kfE/_online.html

yupiiiiii Smile
نزلتهم يا امل اخيراً Smile

ربنا يكرمك يا رب
يبقا كده فاضل مادة comprehension و الترجمة و تبقى خدتى فيا ثواب على رأى ماما :D

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الترجمه نزلت الامتحانات والتطبيقات والكمبرهنشن الدكتورة بتوزع ورق فالجامعه هتلاقيهم فالجروب اللى عالفيس انا بعتهولك ف رساله ومارينا منزله رابط قطعه منهم فوق

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
amal ahmed كتب:
الترجمه نزلت الامتحانات والتطبيقات والكمبرهنشن الدكتورة بتوزع ورق فالجامعه هتلاقيهم فالجروب اللى عالفيس انا بعتهولك ف رساله ومارينا منزله رابط قطعه منهم فوق

شكراً يا امل بجد مش عارفه كنت هعمل ايه من غيرك ♥♥♥
بس الرساله لسه ماوصلتش

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Saysaban كتب:
amal ahmed كتب:

بس الرساله لسه ماوصلتش

اوك هبعته تانى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ياجماعة هو احنا عندنا 6 قطع كمبرهنشن؟
1.the slave and the lion.
2.valentine's day.
3.t.v channels
4.languages
5. thanksgiving day
6.sleep

مضبوط كده؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
dodi كتب:
ياجماعة هو احنا عندنا 6 قطع كمبرهنشن؟
1.the slave and the lion.
2.valentine's day.
3.t.v channels
4.languages
5. thanksgiving day
6.sleep

مضبوط كده؟

ايوه مضبوط

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يا جماعة مادة الثقافة فى حاجات مقررة علينا ومش موجودة فى الموقع ممكن حد ينزل شرح الدكتورة يعنى الحاجات اللى كانت مقررة السنة اللى فاتت هى بس اللى موجودة فى الموقع طيب الباقى هنذاكرة ازاى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ealshohadaa كتب:
يا جماعة مادة الثقافة فى حاجات مقررة علينا ومش موجودة فى الموقع ممكن حد ينزل شرح الدكتورة يعنى الحاجات اللى كانت مقررة السنة اللى فاتت هى بس اللى موجودة فى الموقع طيب الباقى هنذاكرة ازاى

هنذاكره من الكتاب

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لو سمحت أمال معلهش إستشاره بسيطه أنا كل ما أدخل على اللينكات اللى محمله عليها المحاضرات يجيبلى اسم الfile [جرامر مثلا أو كمبرهنشن وما بيحملش معايا أحمهلم إذاى برجاء الافاده وشكراخالص

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
besho كتب:
لو سمحت أمال معلهش إستشاره بسيطه أنا كل ما أدخل على اللينكات اللى محمله عليها المحاضرات يجيبلى اسم الfile [جرامر مثلا أو كمبرهنشن وما بيحملش معايا أحمهلم إذاى برجاء الافاده وشكراخالص

هتلقى كلمه تنزيل الان مكتوبه بالرمادى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
amal ahmed كتب:
Saysaban كتب:
amal ahmed كتب:

بس الرساله لسه ماوصلتش

اوك هبعته تانى

تمام يا امل الرساله وصلت.... شكرا بجد على تعبك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Saysaban كتب:
amal ahmed كتب:
Saysaban كتب:
amal ahmed كتب:

بس الرساله لسه ماوصلتش

اوك هبعته تانى

العفو

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
amal ahmed كتب:
Saysaban كتب:
amal ahmed كتب:
Saysaban كتب:
amal ahmed كتب:

بس الرساله لسه ماوصلتش

اوك هبعته تانى

العفو

ممكن حد يبعتلى الينك بتاع الجروبالى على الفيس فى رساله خاصه؟؟؟؟ وبالنسبه للمحاضرات العربى انا نزلتلى كتابه عاديه من الشمال ولا حاجه بس من الواضح ان الغلط عندك انتى ظبطى ملف الورد بتاعك ... ومعلش هتعبكوا معايا ممكن اى حد يرفعلى اخر ورقه فى الكومبرهنشن thanksgiving .. وشكرا ليكوو بجد على مجهودكوا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ممكن حد ينزل رابط قطعة thanksgiving day

بليززززززززززززززززززز

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Loloo كتب:
amal ahmed كتب:
ده رابط لمحاضرات مكتوبه للجرامر بتاع السنه اللى فاتت

[/quote]

ممكن تدخلى عالرابط ده كان مستر حمدى عامل موضوع لمواد ترم اول وانا جايباه منه

/t1099-topic

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Marsil كتب:

بليززززززززززززززززززز

يارب محمد سعد اما يدخل يوم الجمعه يصورها ويحطها

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Loloo كتب:
amal ahmed كتب:
Saysaban كتب:
amal ahmed كتب:
Saysaban كتب:
amal ahmed كتب:

بس الرساله لسه ماوصلتش

اوك هبعته تانى

العفو

ممكن حد يبعتلى الينك بتاع الجروبالى على الفيس فى رساله خاصه؟؟؟؟ وبالنسبه للمحاضرات العربى انا نزلتلى كتابه عاديه من الشمال ولا حاجه بس من الواضح ان الغلط عندك انتى ظبطى ملف الورد بتاعك ... ومعلش هتعبكوا معايا ممكن اى حد يرفعلى اخر ورقه فى الكومبرهنشن thanksgiving .. وشكرا ليكوو بجد على مجهودكوا

بعتلك اللينك يا lolo

ادينى بحاول اظبطه بس شكل العيب من عندى لانى نزلته من الرابط اللى منزلاه دودى وطلع شمال برضه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
amal ahmed كتب:
Marsil كتب:

بليززززززززززززززززززز

يارب محمد سعد اما يدخل يوم الجمعه يصورها ويحطها

انا معايا وان شاء الله ها ارفعها....

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
gamal.eissa كتب:
يا شباب ده رابط قطعة ''Thanksgiving Day'' اخر قطعة لحد دلوقتى لمادة Comprehension

mediafire.com ?4520vhi0a9zr03f

ياريت حد يبعتلى الينك بتاع الجروب على الفيس؟؟؟؟

thanks

بعتلك اللينك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

يا جماعة هو انا لو زاكرت من الكتب واعتمدت عليها يبقى كويس ولا انا كدة مش هعرف احل فى الامتحان بليييييييييييييييز ردو عليا ضرورى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اشمعنا في تفاعل كتير هنا ومفيش تفاعل في باقي التييييييرمات

انا زعلانة

اهئ

اهئ اهئ

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
وانا في سنة اولى مكنتش اعرف اصلا ان في محاضرات ولا كنت اعرف المنتدى

بس نجحت

بس مش النجاح الاوي

الصراحة لما لقيت المحاضرات في التيرم التاني ندمممت اني ما شوفتهاش

لانها سهلت عليا جدا

والامتحااان كللله كان جاي منها ونفس الاسئلة بالنص

انا رأيي انك تذاكري المحاضرات اكتر بس بردوا ما تهمليش الكتاب

بس ركزي اووووووووي عالمحاضرااات

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
amal ahmed كتب:
gamal.eissa كتب:
يا شباب ده رابط قطعة ''Thanksgiving Day'' اخر قطعة لحد دلوقتى لمادة Comprehension

mediafire.com ?4520vhi0a9zr03f

ياريت حد يبعتلى الينك بتاع الجروب على الفيس؟؟؟؟

thanks

بعتلك اللينك

العفو يا امل....ده انتى ساعتينا كتير... ربنا يوفقنا بس ....وشكرا على الينك.... flower

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

يا جماعة انا قريبتي في اداب ترجمة ترم أول و هي ماراحتش الكلية غير مرة بسبب بعدها و الظروف بتاعت الامن و جاتلي عشان اذاكرلها لكن هي ما تعرفش تحديد المناهج خاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالص و هي مسجلة الخمس مواد فلو تكرمتم حد يكتب الملغي و المقرر عشان اقدر اساعدها و لو حبيتم تسالوا على حاجة في المناهج بتاعتكم انا تحت امركم لاني خريجة تربية قسم انجلش و اخدت معادلة اداب و اشتغلت فترة في الترجمة

ياريت حد يكتب المقرر و يكون جازاه الله كل خير و ان شاء الله هعرفها المنتدي و تسجل عليه و تبقى تتواصل معاكم

شكرا مقدما

ياسمين

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لو رجعت للصفحات الحلقة حتلاقى كل جمعة زميل بيحضر كاتب اية اللى اتاخد والمهم لابد تخلى قريبتك تقرا صفحات الحلقة الدراسية لان فيها ورق مهم ولينكات مهمة واكيد اى حد حيقولك باختصار اللى اتاخد

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ياجماعة بعد اذنكم للى بيحضر محاضرات مادة الثقافة ممكن تنزلو الترجمة للمحاضرات بالنسبة للمنهج الزيادة اللى اخدناة عن السنة اللى فاتت لانها صعبة جدا ومش عارفة اترجمها بالعربى فلو تكرمتم حد ينزلى الترجمة بالعربى زى الدكتورة مشرحت فى المحاضرات لانى عندى طفلة وفى محافظة تانية ومش بحضر نهائى وجزاكم اللة كل خير

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
On august 26, 55 BC two roman legions (about 10,000 soldiers ) under Julius Caesar's personal command crossed the English channel in a group of transport ships leaving from portus itius (today's Boulogne ). By the next morning august 27, the roman ships were just off the cliffs of dover whose upper banks were lined with British warriors prepared to do battle.غ

* في السادس والعشرون من شهر اغسطس لسنة 55 قبل الميلاد, قام اثنان من الفيالق الرومانية (حوالي 10,000 جندي) تحت قيادة يوليوس قيصر شخصيا بعبور القناة الانجليزية في مجموعة من السفن انطلاقا من بورتوس ايتيس (بولونيا حاليا). بحلول اليوم التالي ,السابع والعشرين من اغسطس, كانت السفن الرومانية قد وصلت للتو قبالة منحدرات دوفر والتي اصطف على جوانبها العليا المحاربون البريطانيون استعدادا لخوض معركة.

The Britons met the legionaries at the beach with a large force including warriors in horse-drawn chariot an antiquated fighting method not used by the roman military. After the initial skirmish the british war leaders sought a truce and handed over hostages.

* التقى البريطانيون مع الفيالق الرومانية على الشاطئء بجيش كبير يتضمن محاربين على عربات تجرها الخيل وهي طريقة قديمة للقتال غير مستخدمة في الجيش الروماني. بعد المناوشة الاولية, طلب قادة الحرب البريطانيون هدنة وقاموا بتسليم الرهائن.

Four days later, however, when the ships with 500 cavalry soldiers and horses also tried to make the channel crossing, they driven back to France by bad weather. The same storm seriously damaged many of the roman ships on the beach Deal (later in the second expedition). This quirk of fate resulted in Caesar's initial landing force having no cavalry, which seriously restricted the mobility of the 55 BC operation. It was also disastrous for the planned reconnaissance since the legionary soldiers were vulnerable to the British force who began new attacks

بعد اربعة ايام, بينما كانت تحاول السفن و 500 جندي من سلاح الفرسان مع الاحصنة عبور القناة هم ايضا, اجبروا على العودة الى فرنسا بسبب سوء الاحوال الجوية. ونفس العاصفة احدثت اضرار جسيمة في العديد من السفن الرومانية على شاطئ ديل (لاحقا في الحملة الثانية). وقد ادت تقلبات القدر هذه الى عدم وجود سلاح فرسان في قوة قيصر الميدانية الاولى, والتي قيدت حركة عملية الخامس والخمسين قبل الميلاد بشكل جدي/ كبير. وكان للامر عواقب كارثية للاستطلاع المزمع حيث كانت كتائب الجنود عرضة للقوات البريطانية والتي بدات بدورها بشن هجوم جديد.

معلش ياجماعة اكمل لكم الترجمة وقت ثاني لاني عندي شغل

اتمنى اكون افدتكم وان شاء الله اكمل لكم بافي اليونت قريبا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
محاضرات الفيديو للجرامر مش نزلت عندي

في حد نزلت علي صفحته ولا لسة للكل ؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
متشكرة ليكى جدا يادودى وربنا يجازيكى كل خير ويكرمك يارب ومنتظرة باقى الترجمة للاربع وحدات معلش هنتعبك معانا وبالنسبة لمحاضرات الفيديو مش موجودة بس غالبا بتبقى زى السى دى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
المقرر في ماده grammar هوا الأزمنه في ثلاثة احوالها هي الماضي والمضارع والمستقبل وعلى مقسمه على عشرة فصول أو تقدر تقول على عشرة محاضرات على الوجه التالي :

present simple

past simple

future simple

present continuous

past continuous

future continuous

present perfect

past perfect

future perfect

وهنالك مواضيع زي passive voice

clauses and phrases

relative clause

adjectives

exrsises

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انا هخليها تتابع الموضوع بس لو حد يكتب منهج كل مادة بس لاني قريت اربع او 5 صفحات و لقيتكم بتقولوا ان في حاجات الدكاترة بيدوها و يرجعوا يغيروها فلو حد يكتب عناوين التعديل الاخير في المنهج في كل مادة عشان الامور تبقى واضحة بس

و شكرا ليكم Smile

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
amal ahmed كتب:
Loloo كتب:
amal ahmed كتب:
ده رابط لمحاضرات مكتوبه للجرامر بتاع السنه اللى فاتت

4shared.com/rar/xs_QmQLt/__online.html
[/quote]

ممكن تدخلى عالرابط ده كان مستر حمدى عامل موضوع لمواد ترم اول وانا جايباه منه

/t1099-topic

[

شكرا يا امال على مساعدتك الجميله دى وانا ان شاء الله حنزلك المحاضرات دى هنا على الموقع مايكونوش مرفوعين يعنى كتوبين عشان تاخديهم على طول وربنا يوفقك ويوفقنا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
محاضرات الجمعة 30/12/2011
النحو : دكتور سعد شرح الفاعل والمفعول ونائبه المطلق والمفعول لاجله ثم العدد وشرح الفعل الصحيح وقال المحاضرة الجاية هيشرح درس صغير ثم يراجع
المحاضرة الثانية
الترجمة : دكتورة اماني شرحت قطعة من المحاضرة السادسة على النت هي modern invention
المحاضرة الثالثة
الجرامر: د هدى قالت الامتحان كله اختياري والاجابة في نفس الصفحة وكمان مفيش ازمنه في الترم دا الازمنة والمجهول في الترم القادم
اشتغلت من التطبيقات اللي موجودة في مكتبة الجامعة قالت الامتحان هيكون زي التطبيقات دي بيقيس فهمك للجملة مش قواعد

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شكرااااااااااااا على المجهود الرائع دة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.