اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
marina

حلقة دراسية ترم اول E دور يناير 2012

Recommended Posts

انا كمان مش عارفه اذاكر ترجمه حد يقولى اذاكرها ازاى انا لما بترجم مع نفسى مش بيبقى نفس طريقة الدكتوره فى الترجمه المتده دى زهقتنى اووووووووووووووووى انا خايفه منها جدا يا ريت يا جماعه حد يساعدنا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
رأيي الخاص ..افضل طريقة للتدرب علي الترجمة

انك تستخدمي القطع المترجمة في المحاضرات والتطبيقات والكتاب .

ثم تقومي بترجمتها دون النظر الي ترجمة الدكتور حتي لا تتاثري بها

وبعد ذلك ترين ترجمة الدكتور وتقارني بينها وبين ترجمتك

اولا تشوفي الكلمات الجديدة عليكي اللي استخدمتها الدكتورة وتحفظيها ( حفظ المفردات اللغوية الجديدة شيء اساسي )

ثانيا تقارني بين زمن الفعل الذي استخدمتيه وبين ترجمة الدكتور ( الجرامر )

وثالثا تقارني بين اسلوب تركيب الجملة وصياغتها عندك وعند الدكتورة

ومفيش مانع ترجعي تترجمي نفس القطعة بعد فترة وتشوفي هل فيه تحسن في الستوي ام لا ؟

العملية محتاجه بس شوية تدريب علي الترجمة وحفظ مصطلحات واتقان قواعد الجرامر ومعالجة اخطائها

ولو فيه حد معاكي يصحح لك اخطائك هيكون افضل طبعا

وعلي فكرة كتاب الترجمة بيكون فيه شرح تحت قطع الترجمة مهم جدا

ياريت تقرأيه بعناية ولا تهمليه لانه مفيد جدا

بالتوفيق

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يا جماعة التلات تطبيقات اللي نزلو النهاردة في العربي طلعوا جرامر للدكتورة هدي

كدة يبقا تلات تطبيقات عربي بس
وسبعة جرامر بس

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

ياا جماعه النهاردة نزل محاضرات وتطبيقات جديدة لكل من :
3 تطبيقات مكتوبه للطباعه نحو عربي..
محاضرة مكتوبه للطباعه جرمر انجلش...
7 تدريبات مكتوبة للطباعه جرمر انجلش.... Smile

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يا هبة التلاتة اللي نزلو في العربي طلعوا جرامر
افتحيهم وشوفي حتي ارقامهم 5 و 6 و 7

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ربنا معاكو

وشكرا يا حمدي عالنصايح
وانا هحاول اعملها ويارب ترجمتي تتحسن

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Marsil كتب:
يا هبة التلاتة اللي نزلو في العربي طلعوا جرامر
افتحيهم وشوفي حتي ارقامهم 5 و 6 و 7

تصوري فعلا انا فتحتهم ولقيتهم كدة سوري على الغلطة خجول

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
heba mohammed كتب:

Thanks a lot Heba flower

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لو سمحت بالنسبه للناس اللى بتحضر دلوقتى فى مادة الثقافيه كنتم قلتم إن المقرر من 1-8 وشكسبير وتى اس اليوت فى حاجه تانى شرحتها الدكتوره أو قررتهاومعلهش بالنسبه لمكان الامتحان لم يتحدد بعد حد عنده فكره هيتحدد امتى وشكرا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا كنت بعتبهم رسالة ع الموقع وردو عليا قالو انه بيتحدد قبل الامتحان باسبوع

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يا جماعة انا ما عندي غير جزء من قطعة TV channels ياريت الي معه القطعة كاملة ينزلها

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ياجماعة حد يقول لى ازى اذكر الثقافية والجرامر ضرورىىىىىىىىى و شكرا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
القطعة كلها اهه يا دودي

As a result of technological progress, many people in the world already have, or will soon have, access to many more TV channels than in the past
There are now three ways in which TV programmes can reach your home, compared with the one way which existed until a few years ago:
1. Most of the TV channels in the world operate in the traditional way: national public or commercial TV stations use transmitters to send UHF (ultra high frequency) signals round the country. The aerials on our roofs receive these signals and pass them to our TV sets. Simple, and very similar to the way radio broadcasts work.
2. Some international TV channels use satellites in space. Programmes are transmitted up to the satellite, which then re-transmits them to a wide geographical area. If you have a special satellite dish aerial on your roof, you can receive these signals – though usually you have to pay for a signal-decoder. In these ways, people can watch TV programmes transmitted on the other side of the hemisphere.
3. In many countries, and especially in the US, there is a third system which transmits programmes from studios or from satellites through a cable system. You pay a subscription for each channel that you receive, and the signals are transmitted to your home through underground fibre-optic cables. The advantage is that there is much less interference, and, if you want to, you can pay to receive many, many channels.
1- What is the main idea of the passage?
The traditional way of receiving channels is that some international TV channels use satellites in space. Programmes are transmitted up to the satellite, which then re-transmits them to a wide geographical area. If you have a special satellite dish aerial on your roof, you can receive these signals – though usually you have to pay for a signal-decoder. In these ways, people can watch TV programmes transmitted on the other side of the hemisphere.
3- Provide a title to the passage.
A suitable title for this passage could be:
TV channels
OR
TV transmission
OR
Technological progress on TV transmission
OR
How do we receive TV channels today?
4- What is your favourite T.V. programme? Why?
Left to the student to express his / her opinion.
5- Put the following words in sentences of your own:
transmission - underground – subscription
transmission
Radio and television transmission are rather similar.
underground
Electrical power is supplied by underground cables.
subscription
We pay a subscription for this magazine.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

ممكن تقولولي ايه المقرر في المادة الثقافية .. و يا ريت اللي بيحضرو يفيدونا Sad
انا خايفة اووووووووووووووووووووي من الامتحانات دي بجد :/

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
فى مادة الفهم نفس السوال بيجى زى ما هو ولا بتتغير يعنى بتجيب السوال جديد ولثاقفية نفس الوضوع

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
gamal.eissa كتب:
heba mohammed كتب:

Thanks a lot Heba flower

you are welcome galal Smile

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يا جماعة حد يقولى ايه المقرر فى الجرامر بالظبط بليييييييييز

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

ليه محدش بيرد عليا ردووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
مارسيل شكرااااااااااااااااااااا

ميرسي خالص بجد

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
وانا كمان محدش بيردد عليااااااااا عاوزة اعرف ايه المقرررر في المادة الثقافية

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انا عن نفسي في الجرمر ذااكرت اول وحدتين من الكتاب وبعدها ذاكرت من المحاضرات اللي نزلوها وهما حوالي 5 دلوقتي..
اما عن الثقافيه فاذاكرت من المحاضرات المكتوبة للطباعه وكمان مع الكتاب بس ركزت على الي منزلينها وبعض الأعضاء بيقوول ان الكتورة شرحت الوحدة الأولى كلها وهي طبعا مش مشروحه كلها على الصفحه فاذااكرت اللي هما منزلينه لأن امتحاناتي خاارج مصر ...
وسوري يا جماعه على التاخير في الرد Smile

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الدكتورة فى الثقافية شرحت من يونت 1 لحد يونت 8 وشرحت شخصيتن اليوت وشكبير وقالت ان اربع شخصيات مقررة لكن الشخصيتن التانين مش معروفين

اما الجرايمر فقالت شكل الامتحان تويفل وشرحت clause -phrase -noun clause وشرحت جاحة رابعة الافضل انك تذكراى المحاضراتاللى نزلتها وترجع كام صفحة وراء من الحلقة فى زميل كاتب كل حاجة عن الجرايمر والثقافية

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ازيك يا مارينا
انا حضرت مرتين للدكتورة في الجرامر بجد انا تهت وتعبت ومش عارفة اذاكر جرامر مع اني بحبه جدا
بس المشكلة ان الدكتورة في المحاضرات اللي بتنزلها انا مش بشوف شرح انا بشوف اسئلة ومش راضيه تقول ايه المنهج مش الكتاب خالص هي قالت كده سالتها طيب ايه المنهج مفيش اجابة
بصراحة انا خايفة لاني تايهة لو حد عنده رد ياريت يرد عليا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اهلا بيكى om albaraa عضوة جديدة فى المنتدى انا الحمدللة واتمنى تكونى بخير لاسف الدكتورة دا كارثة عامة انت شوفى الاسئلة وحاولى تجاوبيها ومن الاسئلة حتعرفى اية المقرر من المنهج بس عامة جرايمر ترم اول لازم الكل يكون عارفة وهى الازمنة والمباشر وغير مباشر ودا اوليات اى جريمر وقاعدة if

انصحك انك تذكراى المحاضرات المكتوبة لان الازمنة وقاعدة if والمباشر وغير مباشر دول مفيدين لكى فى الترجمة وفى اى حاجة ودول مبادى كتابة صحيحة لانجليزى وذاكرى عليهم الحاجات اللى شرحتها بالمحاضرة وهى clause phrase noun clause -prpestion clause وربنا معاكم

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يا شباب حد يعرف ايه المقرر فى النحو العربى يا ريت نلقى رد من اللى بيحضرو وشكرا وان شاء الله بلتوفيق للجميع

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يا جماعه حد عنده محاضره شكسبير لانها مش موجوده فالمحاضرات المكتوبه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الالعاب الاولمبية غير مقررة السنة دا عليكم

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم

انا حضرت محاضرة الجمعة 13/1

اول محاضرة كانت نحو عربي لدكتور سعد

شرح اوزان الفعل

الثلاثي والرباعي المزيد والمجرد و انواع الفعل صحيح ومعتل و بعدها حلينا تقريبا ثلاث نماذج امتحانات او اربعة ما اتذكر بس كانت الامنتحانات مو صعبة وهو قال ان الامتحان هيكون على نفس الشكل

الامتحان من 20 درجة اربع اسئلة كل سؤال 5 درجات

سؤال اعراب خمس كلمات
وسؤال اعمل كما موضح بين الاقواس مثلا ادخل كان او اخواتها او احذف الناسخ او ابني للمجهول ..... الخ
وسؤال عن الارقام يجيب ارقام ويقول اكتبها زي سلمت على 23 طالب اكتب 23 بالحروف
وسؤال استخرج
وقال ان الامتحان بنفس مستوى الي احنا حيلناه وهو كان امتحان لذيذ وماهو صعب بالمرة

اما محاضرة الترجمة فاعطتنا ثلاث جمل عربي حولناها انجليزي

والجمل هي
1.تمنح جائزة نوبل للسلام للاشخاص الذين يبذلون جهدا فائقا في دعم السلام وحل المشكلات القائمة بسبب الحرب والصراعات.

2.الديمقراطية هي حق الشعب في اختيار حكومتة.وفي انقى اشكال الديمقراطية يقوم الناس في جميع المجتمعات المحلية,بمناقشة كل قانون مقترح والتصويت عليه.

3.يجب علينا ان نسعى لزيادة الانتاج والاستفادة القصوى من مواردنا الطبيعية بالطرق العلمية,كما يجب علينا ان نزيد صادراتنا ونحد من الاستيراد حتى نتجنب الازمات الاقتصادية وننعم بالاستقرار.

ملاحظات الدكتورة بخصوص الترجمة.... اختار الكلمات الملاصقة للمعنى يعني على سبيل المثال .... انقى تترجم purest مو best او finest و ممكن تستخدم بيست او فاينست في حالة واحدة وهي ان ما تعرف بيورست . ثاني شي ضبط الجرامر مية في المية........ تاكد من انك بتستخدم الضمير المناسب والضمير بيعود لاخر اسم يسبقه. لاتترك مكان كلمة ناقص حاول تخمن المعنى حتى لو اذا اجى غلط بس لاتترك شي فارغ نهائيا..... لا تغش ابدا لان ممكن تغش كلمة وتكتبها مثل ما غشيتها وتكون هي مو مناسبة للسياق الي انت ترجمت بيه ..... لا تكتب اول ترجمة عملتها في ورقة الامتحان اكتبها برا وارجع صححها واكتبها في الاخر..... بعد الترجمة الاولية للنص انسى النص الاساسي وركز في الي انت ترجمته اقرا كانه نص وانت بتصحح النص الي عندك.

وشكرا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اه عاوزة اقول شي اخير

لكل الناس الي خايفة من العربي مووووووووووووووووت

انا كنت خايفة مثلكم بطريقة فظيعة وحاسة اني رح اشيل المادة

بس بعد ما حضرت وشفت طريقة الامتحان

اقدر اقولكم ان الكل رح ينجح وهذا شي اكيد

لان 60% من الامتحان بمستوى الطالب الي تحت المتوسط

يعني طالب في اعدادي يعرف يحل 60% من الامتحان كحد ادنى

ممكن يعني مثلا كلمة واحدة في الاعراب هي الي تكون فيها خدعة و سؤال واحد من استخرج هو الي مش واضح وهكذا يعني هم اربعة اسئلة كل سؤال في خمس نقاط فيهم نقطة واحدة صعبة او بالكثير اثنين والباقي سهل جدا.

انا اطمنت جدا بعد ما حضرت اطمنت جدا وحبيت اطمنكم ولاتخافوا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اه صح نسيت اقولكم محاضرة الجرامر اتلغت لان والدة الدكتورة هدى توفت البقاء لله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
للعلم من المحاضرة الاخيرة لدكتور سعد وحل الامتحانات بيجيب منها لو قدرت ترفى ورق امتحانات اللى حلها دكتور سعد معاكى ياريت لانة بيجيب من الامتحانات اللى بيحلها فى اخر محاضرة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شكرا اوىىىىىىىىىىىىىىىىى يا dodi , ده انتى حسستينى انى روحت المحاضرة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
والله يامارينا انا رحت اجيب الورق ورحت ادفع واخذ الايصال ولاقيت طابور طويييييييييييييييييييييييييييييييل وطابور مثله في المكتبة
وكان اخويا مستني بالسيارة وعنده امتحان السبت فاما كان ينفع ان انتظر فقلت الجمعة الي جاية اروح واعطية الكارنيه على ما انا احضر المحاضرتين يكون هو دفع وراح المكتبة استلمهم وارفعها الكم ان شاء الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
العفو اويييييييييييييييييييي يا امل

الحمدلله اني قدرت افيدك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
dodi كتب:
العفو اويييييييييييييييييييي يا امل

الحمدلله اني قدرت افيدك

اه والله مش عارفه اشكرك ازاى ياريتك كنتى بتحضرى من اول السنه بس اكيد اخر محاضرة بتلم كل اللى فات

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شكرا خاص لأن فعلاً الكل أكيد إستفاد منك بس معلهش لسة دكتورة الثقافيه محددتش الشخصيتين التاليين غير شكسبير وتوماس إليوت

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
وياريت يا جماعه أى حد يحضر الجرامر خصوصا لأن الدكتوره شرحها غريب شويه ومش ماشيه مع الكتاب خالص والواحد فعلا فعلا خايف ياريت حضراتكم تطمننونى لانى مابحضرش خالص وده علشان أنا بعيد عن القاهره وشكرا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ذاكر كل المحاضرات اللى نزلتها عالموقع هى قالت كده

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
أيوه ماأنا شفتها بس تحسى إنها بتحل أمثله مش بتشرح وطريقتها ممكن تلخبط أى حد حتى لومذاكر كويس عموما شكرا خالص ليكم ولو فى جديد حضراتكم تابعوا معانا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اللى انا اكتشفته انك عشان تفهم المحاضرات اللى هى منزلاها لازم تذاكر الوحه الرابعه من الكتاب

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

طيب انا عايشة في قطر و امتحناتي ف قطر و مش عارفة اكيد الامتحانات مش هتبقى نفس امتحانات مصر ... يعني كدة امشي على المعلومات دي ولا لأ ... انا مش عارفة اعمل ايه بجد حد يساعدنييييييييييييييي crying

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يا نوني
امتحانات الدول العربية تختلف عن مصر

بس هتكون نفس الأساسيات

لكن مش هيكون تيبيكال

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يا سومة انا عارفة بس انتي من الامتحانات اللي فاتت كانت شبيهة بالمعلومات بتاعت مصر ولا مختلفين و ضايفين حاجات اكترر ؟؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.