اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
man_reda

يلاااااااااا نساعد بعض .. السنة الاولي بكلية التجارة

Recommended Posts

يا جماه امتحان المحاسبه التيرم الاولاني الوقت ماكنش كفايه .. وهو ده اللي خلاني اجيب فيها مقبول .. sad مافيش حل نقدر نكلم الدكتور حلمي يخليه 3 ساعات ؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
المفروض يتم عمل شكوى من طلبة الترم فى الدكتور لطول الاسئلة اللى متكفيش الوقت

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

وانا بقول كده ايضا يا Marina stoooooop كفاية بقى استهبال يعني هما مش عارفين ان الوقت غير كافى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا مغترب فى الخارج وكنت عاوز اسال عن المحزوف فى المواد ترم اول لانى مش عارف اذاكر الكتب كلها فارجو الافادة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

اهلا بيك فى المنتدى بس اصلا لسة بكرة اول المحاضرات يعنى لسة محديش يعرف اخر فى اخر الترم بيقولوا الملغى تابع هنا المنتدى الزملاء بيكتبوا كل حاجة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
yasserkasem كتب:
انا مغترب فى الخارج وكنت عاوز اسال عن المحزوف فى المواد ترم اول لانى مش عارف اذاكر الكتب كلها فارجو الافادة

المحذوف ده بيبقى فى أخر الترم خااااااالص
لسه بدرى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة شباب انا لسة مقدم فى الكلية بكلية التجارة واختباري فى شهر 7 وانا مقيم بالخارج بس هنزل الاختبار بمصر بس محتاج اعرف شي هل همتحن الترم التانى ام الاول بجد تلغبط وللعلم لسة ما استلمت كتب وشكرا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
انا كمان في السعوديه وبمتحن في مصر
بس انا امتحنت الترم الاول
المهم غالبا انت معاك الترم الاول لانه الاساسيات
وهتلاقي على صفحتك الشخصيه المواد الي هتمتحن فيها
على فكره اصحابي دفعو المصاريف ومستلموش الكتب
بس كل حاجه موجوده على الصفحم الشخصيه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
طيب انا بردو دفعت المصاريف وانا هنا ولسة مستلمتش كتب وبقالى اسبوعين ومش عارف حتى ادخل على الصفحة الشخصية لانى ماختش اكونت هل الاكونت انا اللى بعملة والا بستلم اكونت من الادارة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الكتب مش مهم ولاحاجه بس المهم الكارت الي بتستلمه علشان تدخل على صفحتك لوعندك حد يجيبو ويمليك الي فيه وتدخل علشان المحاضرات
انا ممكن اساعدك في الرياضيات والاداره والمحاسبه واكون متاكد من المعلومات الي فيها بس في رسائل شخصيه بتيجيلك
اكيد مهمه
وربنا يوفقك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ابو حبيبه المصري كتب:
السلام عليكم برجاء تحديد الملغي في مواد الترام الثاني

لم يحذف شىء غير محاسبه 2
الكتاب الثانى محاسبه شركات الاموال . (لاغــــــــــــــــــى)
المحذوف فى محاسبه 2

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

طـب إنتو بتتكلمو كلآم 2011 و كلآم كلو كلآم جميل و موزون

بآلنسبه للى دآخل 2012 يجيب آلكلآم آلموزون ده منين

و كل سنه و إنتو طيبين بـ منآسبه عيد الأضحى بردو بس بتآع 2012 مش 2011

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أولا كل عام وأنتم جميعا بخير وصحة وأعاده الله عليكم بالخيرات والمسرات

أنا عندي إستفسار من فترة بس ما حدش رد عليا لغاية دلوقتي
أنا مقيم بالسعودية وكنت عرفت أثناء التقديم (في إسكندرية) إن تكلفة الإمتحان في السعودية المادة 150$ بس لما رجعت السعودية إتصلت على الشخص المسؤول في منطقتي قالي تكلفة المادة 230$ يعني التيرم الواحد 1150$ scared وكدة كتير جدا
سؤوالي هو لو حد ممكن يفيدنا بإقتراح للخروج من المزنق ده يكون جزاه الله خيرا
بالإضافة إلى إني لغاية دلوقتي لا إستلمت الكارنية ولا الكتب وكل ما ابعت حد يسأل يقولوله بعد أسبوع.
لو في حد من إسكندرية يقدر يفدنا في الجزئية دي ربنا يباركله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم
ياجماعة انا مش بحضربس عاوز اعرف ازاي اذاكر الرياضة والمحاسبة وافهمهم ازاي من غير ما احضر

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
love.seceret كتب:
السلام عليكم
ياجماعة انا مش بحضربس عاوز اعرف ازاي اذاكر الرياضة والمحاسبة وافهمهم ازاي من غير ما احضر

شغل السى ديهات

الدكتور حلمى والدكتور مصطفى شرحهم كويس جدا فى السى دى

بس أهم حاجه تابع مع حد بيحضر علشان تعرف الملغى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
سلاام عليكم
كل سنه وانتم طيبين جميعااا
انا كنت حابه اقدم في الجاامعه بس بصراحه خايفه منها ومن المواد وكمان لاني سايبه الدراسه من فتره فاخاف مش اعرف اركز وسمعت ان المواد بتبقي صعبه وكدا فياريت حد فيكم يفيدني مع ان دراستي كانت تجاره بس انا في حياتي بكره التجاره والحسابات فياريت تنصحوني وتقوله رايكم ويااريت تقبله كلاامي
ولو حبيت اسجل ينفع اسجل دلوقتي وياتري هالحق الترم

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
عليكم السلام ورحمة الله وبركاته.وانتي بالصحة والخير والسلامة.
ان شاء الله تلحقي طبعا..التقديم ينتهي يوم 14/11 وامتحانات الترم 19/1/2013 يعني ادامك وقت مش قليل للمذاكرة..ربنا يوفقك.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

ميرسي للرد
بس بسمع ان المواد بتكووون صعبه
وانا حابه اني التحق بس متردده فياريت اعرف ايه نظام المواد

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
نور الشمس كتب:
ميرسي للرد
بس بسمع ان المواد بتكووون صعبه
وانا حابه اني التحق بس متردده فياريت اعرف ايه نظام المواد

مفيش مواد صعبه .. المواد لزيزه

حبى الماده هتحبك

أساس دراسه كليه التجاره تعتمد على الرياضه والمحاسبه فى الاساس

بس خلى بالك المواد أسهل وأخف بكتييييييييييييييييييير عن النظامى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ياشباب في مادة الرياضة (1)

في المحاضرة الثانية الدكتور لم يشرح نظرية الاستنتاج الرياضي وهي مكتوبة في المحاضرات المكتوبة مش عارف اعمل ايه ولا هي مش مهمة علشان كدة الدكتور مش شرحها ياريت اي حد يفدنا

في سؤال تاني ؟؟؟

انا دلوقتي مسافر بالسعودية وعاوز أأجل الترم الاول واسجل في الترم الثاني بحيث امتحن الترمين في نهاية العام كنت عاوز اعرف متي موعد التاجيل وموعد التسجيل في الترم الثاني واي فيهم الاول وممكن ااجل واسجل من على الموقع ولا لازم حد يروح ياجل من الجامعة في مصر وكم عدد مرات التاجيل ؟؟؟؟

اسف لو كنت طولت عليكم ..... وجزاكم الله خيرا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اوك ميرسي عالرد ,انا ممكن اذاكر الرياضة والمحاسبة من السيديهات
بس ياترى هفهم, انا ذاكرت الفصل بتاع الاعداد الطبيعية من الكتاب وفهمتوا كويس جدا الحمد لله,
بس انتوا بتقولوا في نظرية فروق
ياترى دي موجودة على السيديهات وبطريقة سهلة ولا لا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
احمد حسن ابراهيم كتب:
ياشباب في مادة الرياضة (1)

في المحاضرة الثانية الدكتور لم يشرح نظرية الاستنتاج الرياضي وهي مكتوبة في المحاضرات المكتوبة مش عارف اعمل ايه ولا هي مش مهمة علشان كدة الدكتور مش شرحها ياريت اي حد يفدنا

في سؤال تاني ؟؟؟

انا دلوقتي مسافر بالسعودية وعاوز أأجل الترم الاول واسجل في الترم الثاني بحيث امتحن الترمين في نهاية العام كنت عاوز اعرف متي موعد التاجيل وموعد التسجيل في الترم الثاني واي فيهم الاول وممكن ااجل واسجل من على الموقع ولا لازم حد يروح ياجل من الجامعة في مصر وكم عدد مرات التاجيل ؟؟؟؟

اسف لو كنت طولت عليكم ..... وجزاكم الله خيرا

أنت غير مطالب بالاستنتاج الرياضى

وتقدر تسأل الدكتور وتتأكد بنفسك

وإنتظر رد باقى سؤالك من الأخوه الاعضاء .. إن شاء الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
love.seceret كتب:
اوك ميرسي عالرد ,انا ممكن اذاكر الرياضة والمحاسبة من السيديهات
بس ياترى هفهم, انا ذاكرت الفصل بتاع الاعداد الطبيعية من الكتاب وفهمتوا كويس جدا الحمد لله,
بس انتوا بتقولوا في نظرية فروق
ياترى دي موجودة على السيديهات وبطريقة سهلة ولا لا

توكل على الله وإبدء نظريه الفروق مفهاش حاجه وسهله لو ركزت وحفظت خطوات الحل

والدكتور شارح بطريقه سهله وسلسه

ولو معندكش السيديهات كامله
تقدر تحملها من صفحتك الشخصيه

أو تشتريها من المركز

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ياجماعة انا عاوزة اعرف دكتور الرياضة والمحاسبة واقفين لحد فين في المحاضرات
وكمان هل احنا مطالبين بالمحاضرات بس ولا ايه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

طيب واللي براااا مصر هيزاكر ازااااي؟

خصوصا المحاسبه والرياااااااضه

ونعرف ازاي الملغي واحنا برا مصر

very angry مش عااااارف أعمل ايييييييييييييييه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
shmrr2 كتب:

حد ممكن يفيدنى انا موجود بالسعوديه والتحقت بكلية التجارة قسم محاسبه وياريت حد يفهمنى الموضوع انا حمات المواد من صفحتى على الموقع الرسمى بس ياترى فى مناهج معينه ولا نذاكر الكتب كلها ولا ايه ياريت حد يفيدنى ودا الايميل على الياهو shmrr2

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
مساء الخير عليكم

ممكن اعرف فيه اجزاء اتحزفت من اى مادة فى التيرم الاول ولا هى نفس مواد التيرم الماضى بدون حزف اى ابواب او اجزاء منها؟؟
لو حد عارف حاجة ياريت يقولى عشان انا مش بحضر محاضرات خالص لظروف صحية وعرفت ان الدكاترة بيقولو فى المحاضرة اى تجديد بيحصل

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
وسؤال كمان ضرورى بالنسبة للحاسب الآلى

هو لازم نقدم شهادة _(icdl) من اى مركز خارج الجامعة قبل معاد امتحان الحاسب ولا مش مهمة الشهادة دى اصلا؟؟؟؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
amera كتب:

هو لازم نقدم شهادة _(icdl) من اى مركز خارج الجامعة قبل معاد امتحان الحاسب ولا مش مهمة الشهادة دى اصلا؟؟؟؟

شهاده icdl

مفيش لزمه لتقديمها أصلا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
man_reda كتب:
amera كتب:

شهاده icdl

مفيش لزمه لتقديمها أصلا

يعنى مش مطلوبة ولا حتى فى اى سنة من الاربع سنين؟؟؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،،،
رجاء من اخوانا الاعزاء الــ بيحضرو يكتبولنا ايه الملغي والمقرر بالنسبة ترم اول تجارة
وجزاكم الله خيرا ،،،

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لو سمحتوا ياريت حد يجاوبنى على سؤالى :-
** انا عايز أقدم الترم الثانى فى الجامعه المفتوحه القاهره بالاسكندريه ومش عارف ايه النظام يعنى بمعنى أصح وأدق مواعيد المحاضرات هل هو يوم الجمعه صباحا أم لا وكمان نظام المحاضرات أزاى يعنى ازاى بتشرح الدكاتره وأنا سمعت كمان أنك بتختار مادتين أو ثلاثة مواد وتمتحنهم بين الترمين الكلام ده صح ولا لأه وكمان ما عدد المواد الى بندرسها فى الترم الواحد سواءا ( دبلوم ) او ( معهد ) وياريت أى شخص يوضحلى بالضبط مما تتميز هذه الجامعه عن جامعة الاسكندريه ....
وشكــــــرا ......

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
من فضلكم حد يقولى شكل امتحان الحاسب الالى هيكون ايه السنه دى
يعنى اكمل وصح وغلط بس ولا الهرم مهم وفيه اختر ولا لا ولو فيه جحاجه مهم الدكتوره قالت عليها
وشكرا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
 السلام عليكم انا لسه هدخل  ان شاء الله بس قولت ازاكر من قبل ما ادخل  وفعلا ابدايت ازاكر  فهمت  كل المواد الا الرياضه صعبه جدا   ياريت حد يفهمنى    هل فيه اختصار للكتاب دا   ع هيئه ملازام  ولا الامتحان ف الكتاب كلله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
وردة محمد كتب:
 السلام عليكم انا لسه هدخل  ان شاء الله بس قولت ازاكر من قبل ما ادخل  وفعلا ابدايت ازاكر  فهمت  كل المواد الا الرياضه صعبه جدا   ياريت حد يفهمنى    هل فيه اختصار للكتاب دا   ع هيئه ملازام  ولا الامتحان ف الكتاب كلله
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته .. أه فى أختصار للكتاب على هيئه ملازم تابعه للمركز وملازم خارج المركز ( فيها شرح أبسط من الكتاب )

وعلى فكره مفيش أهتمام على الكتاب أصلا !

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الغالي وليد كتب:
من فضلكم حد يقولى شكل امتحان الحاسب الالى هيكون ايه السنه دى
يعنى اكمل وصح وغلط بس ولا الهرم مهم وفيه اختر ولا لا ولو فيه جحاجه مهم الدكتوره قالت عليها
وشكرا
شكل الإمتحان ولو فى حاجه مهمه ده بيتحدد أخر محاضره .. بس الإمتحان المعتاد تقريبا صح وغلط مع تصحيح الكلمه الخطأ وأكمل وممكن الهرم

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لو سمحت انا نزلت كل المحاضرات التليفزيونيه من على صفحتي الشخصيه لكن هيه مش عاوزه تشتغل خالص وجربت معاها برامج كتير لكن مفيش فايده ممكن حد يقولي لو فيه برنامج معين بتشتغل بيه ولا ايه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
amira ali a كتب:
لو سمحت انا نزلت كل المحاضرات التليفزيونيه من على صفحتي الشخصيه لكن هيه مش عاوزه تشتغل خالص وجربت معاها برامج كتير لكن مفيش فايده ممكن حد يقولي لو فيه برنامج معين بتشتغل بيه ولا ايه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
bism allah
السلام عليكم يا جماعة بالنسبة للملخصات بتاعت الترم الاول نلقيها فين لاني انا بصراحة تايه بمادة القانون ومش عارف اعمل ايه وهلىفي مجموعات ولا حاجة للطلاب الموجودين بالسعودية.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
بعد اذنكم عاوز الاسئله اللي ا.محمد قال انه هيحطها علي الوقع بتاعت ماده رياضه 2.ممكن.شكرا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا اسلام من الاسكندرية فى تجارة مفتوح القاهرة الترم الاول المواد الدراسية قلقانى شوية هل فى ملخصات على موقع الكلية بسهل علينا
وبزات لمادة الحاسب الالى لان الكتاب كلو انجليزي ياريت تفيدونى هل فى مزكرات اخر
العام بتلم المنهج ارجوكم الى عندو معلومات يفدنى وابقى ديما معاه على تواصل

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اسلام مصطفى كتب:
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا اسلام من الاسكندرية فى تجارة مفتوح القاهرة الترم الاول المواد الدراسية قلقانى شوية هل فى ملخصات على موقع الكلية بسهل علينا
وبزات لمادة الحاسب الالى لان الكتاب كلو انجليزي ياريت تفيدونى هل فى مزكرات اخر
العام بتلم المنهج ارجوكم الى عندو معلومات يفدنى وابقى ديما معاه على تواصل

فيه ملخصات على صفحتك الطالب على موقع الجامعة اسمها

التطبيقات عبارة عن سؤال واجابة

وفيه مكتبات بتوفر ملازم ملخصة ايضاً

موفق ان شاء الله .

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.