اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
marina

حلقة دراسية ترم سابع E دور يناير 2012

Recommended Posts

اهلا بيكم طلبة ترم سابع ياريت كلنا نشارك ونقول على اللى خدناة فى المحاضرات ونساعد بعض بالتوفيق للجميع

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
ياريت لان في ناس خارج القاهرة وخارج مصر محتاجين مساعدة انا معايالغويات مقارنة والدكتورة اتغيرت ممكن تؤلولي اخدتوا ايه في المحاضرة الي فاتت

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

الزميلة منار عصام الدين
بخصوص مادة لغويات مقارنه (413) دكتور الماده للترم الحالي هو د. علي عبد العزيز.
يجب تحميل المحاضرات والتطبيقات التليفزيونيه الخاصه به من موقع الجامعه لأنها هامه جدا ومفيده.

بالنجاح والتوفيق Smile

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
بالنسبة للمحاضرة يا منار، كل اللى قاله الدكتور مجرد مقدمة عن المادة و منهجها و كده، لكن عموما أنصح جميع الزملاء فى الترم السابع ماتفوتهمش محاضرة الدكتور على عبد العزيز بالأخص لأنه دكتور علامة و الواحد بيستفيد منه كتير فى اللغة عموما بغض النظر حتى عن المادة أو الإمتحان

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
شكرا للمعلومة ..

وان شاء الله لو عرفتوا شي عن باقي المواد خبرونا

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
ازيك يا اسامة
انا غادة سوهاج
انت اسامة فوزي مش كدة ولا الصورة مش واضحة كويس
عموما انا سجلت ترم سابع ومعايا كمان مادة نصوص ادبية من ترم سادس ياريت يا اسامة تتواصل معانا في محاضرات الجامعة ذي ما عودتنا وربنا يجازيك كل خير

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
مادة لغويات مقارنة :
السلام عليكم
الطلاب اللي بيدرسو هلمادة بيحضرو محاضراتها
كيف المادة؟اخبارها معاكم ؟؟
انا بالمحاضرة التانية حاليا ولاقية انو المادة كتير صعبة وبصراحة خايفة ارسب فيها
انا مو فاهمة المطلوب مني شو ؟
وقت اللي بفتح الامتحانات بلاقي اسئلة غريبة واكتب مقال من 5 قطع !! عن شي انشرحلنا عنو سطرين !!!!!!!!!!!!
انا فاهمة هيك صح او شو؟؟
ويعني انا لازم اكتب برجرافات عن هالمواضيع؟
انا سويتلها كوبي من الامتحانات السابقة
اللي يعرف اي شي عن هلمادة او طريقة دراستها يخبرني لانها اول مرة تقابلني ماده مو عارفة كيف ادرسها
وشكرا
ملاحظة هذه هي المواضيع اللي لقيتها بالامتحانات السابقة :
1. Write an essay on syllable-timed rhythm and stress-timed rhythm.
2. Compare and contrast the vowel sounds of Arabic and English.
3. Show how English expands its lexicon.
4. Show the difference between derivational morphology and inflectional morphology, giving examples from both English and Arabic
5. Show the Arabic and English are similar in the areas of polysemy and synonymy. Give examples of both languages.
6. The writing systems used by Arabic and English are different. Explain, giving numerous details and examples.
7. Explain why Arab learners of English may have difficulties in pronouncing the English diphthongs.
8. Orthography and spelling in Arabic and English.
9. What is contrastive linguistics? Answer in an essay of at least three paragraphs, defining the discipline, comparing it with comparative linguistics, and showing its uses.
10. What is the difference between comparative and contrastive linguistics?
11. Both Arabic and English use derivational morphology and inflectional morphology. However, they differ in the manner they do that. Explore.
12. Show how languages expand their vocabularies, giving examples from. Arabic and English.
13. What are derivational morphology and inflectional morphology? Give examples form both English and Arabic.
14. “In Arabic, we clearly articulate every sound, but in English, the schwa vowel sound replaces full- quality vowels in weak forms of function and unstressed words.” Explain.
15. Mention five Arabic loan words and specify their English origin and five English loan words and specify their Arabic origin.
16. Explain the meaning of synonymy and polysemy giving examples from both English and Arabic
17. What are cognates? Do Arabic and English share them? Why?
18. Explain the meaning of “compounds” and “acronyms” giving examples from English.

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
فتحت اليوم صفحتي الرئيسية لقيت تحديث بس عالاغلب نفس المحاضرات
التيرم اللي قبل كانت الدكتورة شاهيناز كاتبة اسئلة واجاباتها بمحاضرة واحده(وكانت قايلة للطلاب انو احفظو المحاضرة النهائية لانو رح تيجي منها الاسئلة)
ولقيت هلمحاضرة مع المحاضرات المكتوبة فهل ينطبق علينا نفس الشيئ انو نحفظ المحاضرة النهائية؟؟ ولا لازم نكتب مقالات من عندنا ونوعية الاسئلة حتكون مختلفة؟؟

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

الزميلة اماني
د. علي عبد العزيز هو المسؤل عن مادة لغويات مفارنه (413) لهذا الترم، لذلك يجب تحميل كل محاضراته المكتوبه والتليفزيونيه و كذلك التطبيقات لأنه عادة لايلغي اي جزء من المقرر.
محاضراته التليفزيونيه ممتازه وكذلك التطبيقات، يجب ان تستمعي لها جيدا في البدايه ثم تقرأي المحاضرات المكتوبه، ثم تحلي التطبيقات.

بالنجاح والتوفيق مقدما

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
msmsz
انا قمت بتحميل محاضراته وتطبيقاته
شكرا لك
بس اذا عندك فكرة يعن انا لازم اكتب برجرافات عن المواضيع اللي كتبتها فوق او حتكون اسئلة عادية؟
ياريت اذا خبركم الدكتور اي شي عن الامتحانات تخبرونا
وشكرا ...

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

الزميلة اماني
يجب عليكي اتباع الخطوات التاليه لمذاكرة مادة لغويات مفارنه 413 بشكل كامل وصحيح:
1- استمعي جيدا الي المحاضرات التليفزيونيه للدكتور علي عبد العزيز، لانه يوجد له بعض التعليفات الهامه الغير مكتوبه في المحاضرات المطبوعه، والتي سوف تسهل دراسة الماده.
2- إقراي واستوعبي المحاضرات المكتوبه، لانها مطابقة للمحاضرات التليفزيونيه نوعا ما.
3- استمعي جيدا الي التطبيقات التليفزيونيه، لإستكمال فهم الماده عن طريق حل الاسئلة
4- إقراي جيدا التطبيقات المكتوبه، دون الرجوع للتطبيقات التليفزيونيه، لانك المفروض فهمتيها جيدا واستوعبتها.

بالنجاح والتوفيق مقدما Smile

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
الزميل msmsz
شكرا لاهتمامك .. وهذا فعلا هو ما أقوم بفعله
بس حاسة اني ماعم بحفظ او استوعب .. غريبة لانو هلكورس اول مرة بيصير معي هيك
اني واي انا رح ارجع اعيد دراسة المادة بلكي بستوعبها اكتر
شكرا لك ... وياريت اي جديد تخبرنا

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

الحمد لله رجعت اذاكر مادة لغويات مقارنة ولقيتها سهلة Smile
شكرا لكل اللي نصحوني


سؤال بالنسبة للترجمة الفورية:
هل ستكون القطعة من المحاضرات او قطعه لم ندرسها؟
اول 3 محاضرات كانت قطع الترجمة فيهم متل ماتعودنا أما آخر 4 محاضرات فهي ترجمة لقطع ادبية لكتاب مشهورين
في الامتحان اي نموذج رح يجيلنا ؟

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

الزميلة اماني
امتحانات مادة ترجمه فوريه (415) لن تخرج عن المحاضرات المكتوبه للدكتور زكريا
المهم ان تذاكريها جيدا، ولا تحفظيها لانه قد يغير بعض القطع اثناء القاءه قطعة الترجمه
والامتحان سوف يكون قطعة للترجمه من الانجليزيه الي العربيه واخري من العربيه الي الانجليزيه

بالنجاح والتوفيق Smile

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
الزميلة غادة: الحمد لله أنا بخير و شكرا ليكى ع السؤال و يارب تكونى بخير، الصورة مظبوطة أنا أسامة فوزى، بالنسبة للأدبية سادس أهم حاجة تركزى على محاضرات و تطبيقات الدكتورة جيهان خصوصا التطبيقات و هى فى المحاضرة الأخيرة هتقول لكوا على حاجات معينة مهمة أكتر تركزوا عليها فى ورق المحاضرات و التطبيقات ولازم يكون الورق معاكى عشان هتعلمى عليها بنفسك، و أنا هحاول على قد ما أقدر أتابع المنتدى من الموبايل للتواصل مع الزملاء و لو عندك حاجة فى سابع ما تقلقيش أنا بحضر على طول بس الترجمة الفورية بقالى محاضرتين مش بحضرها

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
الزميلة أمانى: بالنسبة لمادة لغويات مقارنة فالدكتور قال أن مذاكرة الكتاب هو أضعف الإيمان ولازم نجيب معلومات من ع النت

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
ياريت يا جماعة لو حد حضر آخر محاضرتين فى الترجمة الفورية يقولنا الدكتور زكريا اداهم ايه؟ و نبه على ملاحظات معينة ولا لأ؟

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

الاخ اسامة :
شكرا لتعبك معانا .. والله يعطيك اللي تتمناه
وان شاء الله هالتيرم كلنا ننجح ونجيب علامات عالية
شكرا لاجابتك عن استفساراتنا Smile

والحمد لله ان الترجمة الفورية حتكون من المحاضرات بس هل الترجمة الادبية برضو من المحاضرات والتطبيقات ..؟

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
لا شكر على واجب احنا هنا كلنا في المنتدى عشان نفييييد بعض ولو اي حد عنده سؤال ما يترددش ان يكتبه وهيلاقي اجابته ان شاء الله في اقرب فرصة

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
العفو يا أمانى و زى ما قالت سومة كلنا هنا واحد. بالنسبة للترجمة الأدبية بصراحة مش عارف عنها حاجة لأنى ترم سابع بس و الأدبية دى تامن.

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
وانا ترم سابع
بس الظاهر لخبطت
انا قصدي مادة : ترجمة تحريرية من والى العربية

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
بالنسبة للترجمة التحريرية الدكتور قال أن ورق المحاضرات ده مجرد تدريب مش أكتر، و من كلامه كده أنا استنتجت أن الامتحان هيجى unseen على أساس أن المحاضرات عبارة عن تدريب و قواعد الترجمة و أخطائها و مشاكلها و ما شابه ذلك، و بناء على ذلك أنا بعتبر أن مذاكرة المادة دى عبارة عن متابعة و قراءة الأحداث الجارية باللغة الإنجليزية.

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
بالمناسبة الدكتور قال كمان أن ورق المحاضرات بتاعه مهم جدا لأنه حاطط فيه خلاصة خبرته كمترجم محترف لمدة ٢٠ سنة

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
في مادة ترجمة فورية يوجد المحاضرة رقم 7
ترتيب كتابتها خطأ . ..
القطعه الصحيحة هي :



Vivien Leigh, Lady Olivier (5 November 1913 – 8 July 1967) was an English actress.[1] She won the Best Actress Academy Award for her portrayal of Blanche DuBois in A Streetcar Named Desire (1951), a role she also played on stage in London's West End, as well as for her portrayal of the southern belle Scarlett O'Hara, alongside Clark Gable, in the epic American Civil War drama Gone with the Wind.

She was a prolific stage performer, frequently in collaboration with her then-husband, Laurence Olivier , who directed her in several of her roles. During her 30-year stage career, she played roles ranging from the heroines of Noël Coward and George Bernard Shaw comedies to classic Shakespearean characters such as Ophelia, Cleopatra, Juliet and Lady Macbeth.

Lauded for her beauty, Leigh felt that it sometimes prevented her from being taken seriously as an actress. However, ill health proved to be her greatest obstacle. For much of her adult life Leigh suffered from bipolar disorder . She earned a reputation for being difficult to work with, and her career suffered periods of inactivity. She also suffered recurrent bouts of chronic tuberculosis, first diagnosed in the mid-1940s. Leigh and Olivier divorced in 1960, and she worked sporadically in film and theatre until her death from tuberculosis in 1967.

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
ايضا المحاضرة الاولى الفقرة الاولى فيها خطأ
الترتيب الصحيح :
Ernesto (Che) Guevara was born in Rosario in Argentine in 1928. After studying medicine at the University of Buenos Aires he worked as a doctor. While in Guatemala in 1954 he witnessed the socialist government of President Jacobo Arbenz by an American backed military coup. Disgusted by what he saw, Guevara decided to join the Cuban revolutionary, Fidel Castro, in Mexico.

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
بشكركم على المجهود الرائع

وبجد احنا مش من القاهرة وبتفرق معانا كتير اى معلومة بنعرفها من الدكاترة

انا سمعت ان دكتورة مادة المقال 412 وزعت مفالات على الطلبة عشان يصوروها

ممكن حد يرفعهالنا على المنتدة

وربنا يجازيكم كل خير

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
ياجماعة ممكن حد ينزلى محاضرة الدكتورة شاهينازفى 413لغويات لانى سمعت انها ملخصة المادة كلها والدكتور الحالى عامل اسئلة كثيرة من غير اجوبة وانا مش فاهم حاجة

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
انا عندي المحاضرة بس مابعرف كيف احملها
فسويت كوبي بيست .. اتفضلوا :


General Revision
Model Exam
Answer ONLY FIVE of the following questions:
1- What is contrastive linguistics? Mention three of its uses.
Contrastive linguistics refers to the systematic comparison of certain linguistic components of two languages. It is a branch of applied linguistics that compares specific linguistic characteristics of two or more languages, for example English and Arabic, in order to explore their similarities and differences.
Contrastive linguistics has a number of uses. One use is to identify and explain problems in second language learning through the analysis of the errors made by language learners. Another use is to help write and develop teaching materials based on the findings of contrastive linguistics in the light of the linguistic similarities and differences between the learners' L1 and L2. A third use is to help translators understand those areas where equivalents between different languages exist and those where such equivalents do not.
2- Arabic is a diglossic language. Explain.
Arabic is a diglossic language. This means that it consists at least of two levels: Colloquial Arabic acquired as a first language by all children at home without formal instruction and before reading and writing, and Modern Standard Arabic learnt at school after formal teaching. These two levels have different sounds, vocabulary items, and sentence structures.

3- Mention three differences between the writing system in English and Arabic.
There are several differences between the writing system in English and Arabic:
The alphabet is different. Arabic uses a different alphabet from the Roman alphabet that English uses.
Arabic is written from right to left, while English is written from left to right.
Arabic is written through the line with letters going above and below the line, while English is written mainly on top of it.
In Arabic, letters connect with the preceding and following ones but in English there are spaces between letters.
In Arabic, letters have different word-initial forms (e.g. عــ), word-medial forms (e.g. ـﻌـ), and word-final forms (e.g. ـع). In English, the letter has the same form whether it appears at the beginning, in the middle, or at the end of a word.
In Arabic, only consonants and long vowels are fully represented whereas short vowels do not appear in the alphabet because they are diacritical marks placed over, under, or through letters. However, both short and long vowels in addition to consonants are represented orthographically in English.
4- Which sounds are represented in Arabic orthography and which are not? Give an example in each case.
In Arabic, only consonants and long vowels are fully represented, whereas short vowels do not appear in the alphabet because they are diacritical marks placed over, under or through letters.
For example, ﮔتَبََ – كُتِب – قال – عيد – عود
However, both short and long vowels in addition to consonants are represented orthographically in English.
For example, cat /kæt/ and heat /hI:t/.
5- Show how English can represent different phonemes in different spellings by providing three different words with different spellings for each of the following English sounds:
/f/
fly
phone
enough
off

/k/
keep
can
except
quiet

/d3/
job
general
soldier

/v/
very
of
Stephen

/s/
sun
pass
city
exercise

/z/
zoo
rose
his
scissors

/∫/
sure
ship
patient
special

/3/
garage
explosion
measure
patient

/w/
win
queen
one
/a:/
card
heart
guard

/I/
it
except
city

/i:/
meat
equal
meet

/3:/
bird
church
word
term
/u/
put
look
should

/u:/
fool
two
wound
move

/e/
egg
head
said

/aI/
I
eye
guide
die

/eI/
aim
ate
eight
day
6- Explain why the following words represent a problem for a beginner Arabic-speaking learner of English:
"cutting" "add" "straight" "strategy" "split"
Words like "cutting" and "add" are difficult for a beginner Arabic-speaking learner of English because of germination. Germination is a feature of Arabic whereby some consonants are doubled as in مدّ- خفّ" ". On the other hand, English words spelt with double consonants are pronounced with a single consonant sound as in "cutting" and "add".
Words like "straight", "strategy", and "split" are difficult for a beginner Arabic-speaking learner of English because of consonant clusters. Arabic does not allow consonant clusters in initial position, while English can have up to 3 consonants without an intervening vowel in initial position as in "straight", "strategy" and "split". That is why; Arabic learners of English habitually add an intrusive vowel to manage these difficult clusters. So, they pronounce these words with as /? straight/, /?strategy/ and / ?split/.
Moreover, a word like "split" is also difficult for Arabic speaking learners of English because it includes the sound /p/ which is an English-specific sound not shared by Arabic. So, learners often pronounce it as /b/ because /b/ is an Arabic sound. This is because, learners tend to imposesome first language pronunciation patterns in their production of a foreign language.
7- Identify the silent letters in the following words:
know
k
khaki
h
climb
b
psychology
p
island
s
write
w
know
k
honest
h
talk
l
wrong
w

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
الزميل ashrafsoliman
يجب عليك مذاكرة مادة 413 من محاضرات د. علي عبد العزيز لانه الدكتورالمختص للترم الحالي.
لا تذاكر من محاضرات د. شاهيناز كامل لانها ليست مختصه بالمادة 413 للترم الحالي.


بالنجاح والتوفيق مقدما

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
ملاحظة : انا لقيت في تعديل بالصفحة الرشيسية لمادة لغويات مقارنة
التعديل في التطبيقات المكتوبة والتطبيقات المكتوبة للطباعة
لازم تنزلو الاتنين لانهم مختلفين عن بعض !!!

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
تم تحديث محاضرات مكتوبة للطباعة
اذهبوا لصفحتكم الرئيسية ونزلوها
والله يعينا
الواحد مل كل شوي مسويين تحديث ..


هو مين اللي بيدرس المادة ؟ الدكتور خالد ولا الدكتورة هدى؟؟
واحنا لازم ندرس محاضرات مين فيهم؟

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
الزميلة اماني
يجب عليكي مذاكرة مادة 413 من محاضرات د. علي عبد العزيز لانه الدكتورالمختص للترم الحالي.
لا تذاكري من محاضرات د. شاهيناز كامل لانها ليست مختصه بالمادة 413 للترم الحالي.
بالنجاح والتوفيق مقدما

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
msmsz

انا كنت بسأل عن المادة 411
لانو كل المحاضرات كانت للدكور خالد
بس بتاريخ 8-1-2012
نزلوا 5 تطبيقات جديدة للدكتورة هدى عياد ..
....

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

×
×
  • اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.