اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
marina

حلقة دراسية ترم خامس E دور يناير 2012

Recommended Posts

هاى لكل طلبة الترم الخامس ياريت الجميع يشترك معنا فى الحلقة الدراسية ونبتدى من اول الترم باذن اللة نذاكر

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ياريت والله ترم الشتا اصلا وقته قليل اووى هو كان فى محاضرات النهارده ولا لسه بعد التسجيل

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لا كان فى محاضرات النهاردة وكان ممكن حضورها حتى لو مسجلتيش

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يلهوي انا لسة مسجلتش

هي الامتحانات امتا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الامتحانات يوم 28 -1-2012 واخر محاضرات 20-1-2012

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم مش هنبتدى الحلقه الدراسيه بمناقشه المواد المقرره علينا وياريت لو حد فى ترم سادس يفيدنا بخبرته فى المقرر بتاعنا واللى يقدر يفيدنا بحاجه ياريت

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
حلوة يا لهوي دي يا سومة ويه يعني انا كمان لسة مسجلتش مش مشكلة انا معايا في خامس مادتين وان شاء الله نتواصل سوا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
مهو المشكلة يا ستار اني عندي 5 مواد ولسة ما ذاكرتش اصلا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
دا اللى اتشرح فى الجامعه الاسبوع اللى فات وامبارح حد نزله عالفيسبوك

...............................

يا شباب تيرم 5 اولا الدكتوره عبير عمر المحاضره بتاعتها كانت حلوه اوى بس المشكله انها قالت ان الماده دى ممارسه احنا اتكلمنا فى حاجات كتير بس لسه ما حددتش اى حاجه خالص ف رجاء الناس الي مش بتحضر تحضر علشان الماده حلوه اوى و الدكتوره دى التيرم ده تحفه ماشاء الله عليها بجد حد تانى خالص مش الدكتوره عبير خالص بتاعة زمان بجد التيرم ده كويسه اوى

الدكتوره سماح: المحاضره التانيه و ماغيرتش حاجات كتير عن المحاضره الي فاتت و كان فى بنوته اسمها امى رفعى الورق بتاعها يا ريت ترفع المحاضره التانيه للشباب هنا معلش و لله يا جماعه انا خطى وحش اوى على العموم لو امي مارفعتش المحاضره ان اشاء الله هكتبها على الكمبيوتر و اعملها ابلود

و الدكتوره خلود: اعتذر عن المحاضره دى لأنى معايا علم صوتيات و على العموم انا سألت و ناس كتير قالولى انه نفس الكلام فى المحاضرات التليفزيونيه و المحاضرات المكتوبه نفس الكلام مافيش حاجه متغيره ف انا بحضر علم صوتيات بدل الماده بتاعة الدكتوره خلود
..........................................................
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

شباب تيرم خامس محاضرات النهارده 11\11\2011

اولا الدكتور زكريا: كود الماده: 315 خدنا Albert Einstein كلها و فى موضوع تانى فى الكتاب برده اسمه

Medics Aim To Cheat Death

دول الي خدناهم النهارده على فكره اول محاضره خدنا Albert Einstein و النهارده كملناها

تمام كده. ملحوظه فى كلمات كتير طبعا و حاجات كتير قالها دكتور زكريا النهارده

كل ده انا هكتبو على الكمبيوتر و هرفعو ان شاء الله على الفيس فى الجروب ده

يا جماعه انا بحاول اساعد الناس الي مش بتحضر اوكى. و فى ناس برده مش بتقدر تيجى

الجامعه لظروف ما انا بحاول اساعد و ياريت الى عنده معلومه يفيد الناس .

ثانيا الدكتوره عزه شبل : كود الماده 311

اول محاضره همزة القطع و همزة الوصل

النهارده خدنا الكشف فى المعجم و استخدامات (حتى )

و على فكره ممكن الناس تعمل دونلود للمحاضرات التلفيزيونيه و تتفرج عليها انا سألت الدكتوره و قالتلى نفس الكلام الى بناحدو هنا هو هو الى فى المحاضرات المتصوره فيديو يعنى ممكن ماتحضرش و تذاكر من المحاضرات المتصوره فيديو

ملحوظه : الدكتوره قالت ان المنهج بتاع الماده دى هيتغير التيرم الي جاى ان شاء الله
بليز ركزو كويس و الموضوع سهل و فى حاجات كتير خدناها قبل كده

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ساعدوني بليز

انا مش عارفة حل السؤال دة في محاضرة رقم 2 مادة كود313 نصوص ادبية

السؤال

ضع صح او خطأ وصحح الخطأ

a line of poetry is based on the structure of letters in each word

ساعدوني اثابكم الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ياسومة يا ريتك تلتزمى وتحطى اسئلتك فى حلقة دراسية ترم خامس تم دمج الموضوع مع حلقة دراسية ترم خامس

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
سومة بعت سؤالك لزمايلنا بترم خامس واول ما يرد عليه هاضعهولك هنا

ولو فيه اي سؤال ضعيه هنا واوصله لهم لأن المادة مش عندي الترم ده

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اوكي شكرا يا ماريناوشكرا ليكي يا ستار

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
سومة زميلة لك بالترم الخامس اجابت السؤال

السؤال

ضع صح او خطأ وصحح الخطأ

a line of poetry is based on the structure of letters in each word

false.based on the sound of letters

ولو عندك اي سؤال ضعيه هنا وان شاء الله اجيبلك الإجابة من زملائنا هما متعاونين جدا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شكرا يا ستار ربنا يخليييييييكي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
بجد مش عارفة اشكرك ازااااااااااااااااااي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شكرا لللللييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
محاضرات مادة كود 315 من رفغ احد الزملاء السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

محاضرات الجمعه الموافق 9/12/2011

المحاضره الأولى الدكتور زكريا : كود الماده 315

اولا الدكتور اتكلم عن الحاجات القديمه يعنى عن

Albert Einstein
Medics aim to cheat death
Understanding Ageing

ملحوظه الموضوع الاخير ده خدنا منه لحد كلمة foetus
و الدكتور قال انه بعد كده هيبقى صحب جدا
او هيبقى علمى شويه يعنى و فى صفحة رقم 20 فيها مصطلاحات مهمه و هيجى منها حاجات فى الامتحان ان شاء الله و طبعا زى ما احنا عارفين انا هجمع ان شاء الله الكلمات دى كلها و هعملها فى تكست و ان شاء الله خير المهم تدعولى بقى

المحاضره ديه بقى خدنا موضوع جديد فى صفحه رقم 90 و فى كلمات مهمه فى صفحه رقم 92 و برده مهمه وفى الامتحان ان اشاء الله و برده هجمع كل الكلمات بتاعة المحاضره ديه علشان فى حاجات مش موجوده فى الكتاب و كمان علشان يبقى سهل بنسبه ليكم علشان الناس ماتهش و هى بتذاكر

المحاضره الثانيه الدكتوره عزه شبل كود الماده : 311

خدنا عمر ابن الخطاب مش خدنا يعنى بس اتكلمنا فيه بشكل مش كبير بس الدكتوره قالت ان المواضيع دي ان شاء الله هتجيب منها حاجه فى الامتحان يعنى مثلا اكتب مقال عن عمر ابن الخطاب او المواضيع السابقه يعنى مش هتخليك تحفظ حاجه و كده بس هو السوأل ده علشان تعرف انت بتكتب كويس ولا لا تمام

النحو: خدنا جزم الفعل المضارع و اسلوب النداء

منقول

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شكرا ليييكي يا مارينا ربنا يجازيكي خير على الي انتي بتعمليه دة بجد

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يا ريت لو فيه حد معاه امتحان ترم خامس تدريبات علي الاستماع انجليزي 312 يرفعها هنا

لأن الجامعة نزلت نصف الامتحان ونسيت الباقي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
وانا بضم صوتي ل ستار

ياريت حد ينزله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
محاضرات الجمعة امن رفع احد الزملاء
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته الهم بعد صلاتنا و سلامنا على سيد الخلاق سيدنا محمد صل الله عليه و سلم
صباح الفل على الناس الي زى العسل طلاب تيرم خامس و طلاب التعليم المفتوح الهم وفقنا يا رب و الي نفسه فى تقدير كويس ان اشاء الله يجيبو و ربنا يكرمنا جميعا اولا بعتذر عن التأخير بس معلش انا جييت من الجامعه امبارح تعبان و نمت على طول اما بخصوص الكلمات بتاعة 315 ان شاء الله النهارده معلش يا جماعه شوية تأخير وبعتذر مره تانيه

اولا الدكتوره عبير عمر كود الماده 312

... طبعا زى ماتعودنا الكلام كان عام ماكنش فى حاجه معينه و طبعا قلنا مرارا و تكرارا انه الامتحان ان اشاء الله هيبقى من المحاضرات و الطتبيقات و ان شاء الله هسأل الدكتوره عن شكل الامتحان هيبقى ازاى و شكله ازاى كده يعنى بس الجمعه الي جايه و احنا اتكلمنا عن الانتخابات البرلمانيه و حملة اشترى المصرى على فكره يا جماعه الدكتوره عبير التيرم ده بجد احسن و افضل من اى تيرم قبل كده بجد كويسه جدا جدا جدا يعنى الي يقدر يحضر هيستفيد بجد

الدكتوره سماح امام : كود الماده 314

اشتغلنا من الكتاب صفحة 35 خدنا (Advice) و الدكتوره قالت المثال رقم 9 ناخد بس منه (Her advised reply was negative)
و المثال رقم 10 ملغى و رقم 11 مهم جدا

و خدنا ازاى تترجم حالات IF التلاته كل الكلام ده فى المحاضرات و فى الكتاب و خدنا كمان قطعتين نترجمهم Consecutive و ان شاء الله هرفعهم هنا مع الكلمات بتاعة الجمعه الي فاتت بتاعة 315

اتكلمنا عن الامتحان ياريت الناس تركز بقى. اولا الامتحان ان شاء الله هيكون عباره عن 5 جمل من الجمل الي احنا خدناها او من التدريبات بتاعة الجمل دى يعنى مثلا Advise فى جمل عليها فى الكتاب مثلا هتجيب من دول او من التدريبات بتاعة كلمة Advise تمام الجمل دى عليها ان شاء الله 10 درجات و فى قطتعتين Consecutive الدكتوره بتقولهم 3 مرات لكل قطعه يعنى لوز الجوز ان شاء الله الي هيجيب اقل من جيد جدا يبقى ماكنش بيذاكر اصلا

الدكتوره حلود عزت :كود الماده 313

وصلنا فى الماده دي لحد المحاضره الرابعه و خلو بالكم من حاجه مهمه جدا فى موضوع اسمه Old Man On The Bridge الموضوع ده ملغى و الدكتوره هى الي قالت امبارح الكلام ده تمام و The Merchant Of Venice مهمه جدا و نفس الكلام موجود فى المحاضرات و التطبيقات و التليفزيونيه

ملحوظه : فى محاضره تليفزيونيه لمادة 315 نزلوها من على الموقع بس استنو شويه لحد ما اتأكد بس انها مقرره علينا اما بنسبه للكلمات ان شاء الله النهارده زى ما قلت فى اول البوس اى حد محتاج اى حاجه يتفضل و ياريت الناس تبدأ مذاكره علشان خلاص مافيش وقت و الجدول نزل على الصفحه الخاصه بكل طالب

اى استفسار اتفضلو انا موجود تحت امركم
محاضرات الجمعة اللى فات من رفع احد الزملاء

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
صحلا يا سومة هى محاضرة واحدة فعلا اللى زلت لمادة 315 فى ناس بتفول ذوكروها وناس بتقول ماتذكروهاش لما نشوف مقررة ولالا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
طييييييييب شكرا يا مارينااااااااااااااا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ملف يحتوي علي جميع الكلمات والمصطلحات الخاصة بمادة دكتور زكريا 315
لترم خامس والتي ذكرها الدكتور بالجامعة من رفع الزميل احمد ترم خامس

mediafire.com ?0gik4qce1va6307

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شضكرا لييييكي انتي على مجهووووووودك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
مجلة Egypt Todayاللي بتشرح منها دكتورة عبير

انا اشتريتها عن طريق الأميل ورفعتها لكم ملف بي دي اف
نسخة شهر ديسمبر وباخر المجلة في رفيو علي اهم المقالات التي نخص الثورة واحداث مصر من اول شهر يناير .......... الدكتورة شرحت من نسخة شهر اكتوبر ونوفمبر وديسمبر

الرابط

mediafire.com ?ol13jjj11fstbke

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
سومة بعتذر اني مبلغتيكيش قبل كدة انا مش فاكرة اذا كنت كتبت هنا بخصوص مادة تدريبات علي الأستماع الدكتورة طلبت منهم كتابة ديالوج

عن حملة اشتري المصري اللي اتعملت من اسبوعين ببرنامج القاهرة اليوم ديالوج عادي عن اشخاص نازلين يشتروا علشان يدعموا الأقتصاد وحاجات من دي

وقالت ممكن الطلبة اللي مبيحضروش يبعتوا الديالوج لزميل يوصلهالها بالمحاضرة انا لسة عاملة الديالوج من من كام ساعة وبعته للزميل علي الفيس لو حابة تشاركي

وتكتبيه ابعتي لي الديالوج انتي او اي زميل او زميلة بالترم الخامس واكتبي اسمك اسفل الصفحة

علي الخاص وانا اعيد ارساله لزميلنا احمد وهو هيطبعه ويسلمه بالنيابة

يا ريت يكون الكلام ده النهاردة قبل نهاية اليوم مش هياخد منك اكتر من نصف ساعة

لأن المحاضرة بكرة

وهذا الرابط فيه ملف مجمع فيه كلمات ومصطلحات مادة 315 اللي ذكرها دكتور زكريا الجمعة الماضية من رفع زميلنا

احمد بالامس

mediafire.com ?hbfu4gjpsusl5pl

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
مش بعرف اكتب ديالوج يا ستار
اكتبه ازاي و ابعته ليه مش فاااااهمة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
نهار ابيض ..........اومال بتذاكري مادة تدريبات علي الأستماع ازاي

انا فاكرة اني بالحلقة وضعتلك روابط علي اليوتيوب تخص المادة

وكمان الكتاب والتطبيقات فيه نماذج ديالوج كتيييييييييييييييرة

وحكاية تكتبيه وتبعتيه دي حاجة ترجعلك مفيش مشكلة هو كل الحكاية ان زميلنا احمد كان بيسأل الدكتورة علي حاجات وقالها ان زمايلنا بالخارج هما اللي بيسألوا وعرفت اننا متواصلين عن الطريق النت

فلما طلبت منهم الديالوج زي تدريب وقالت لهم يسلموه المحاضرة الجاية قالت لهم وطلبة الخارج لو يقدروا يعملواه ويبعتوه مفيش مشكلة لو تقدروا تجيبوا فاحمد اتبرع انه هو اللي يطبع المحادثة ويوصلها للدكتورة .........هو بس تدريب ومحاولة انهم يشركونا معاهم

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ااااااه

خضيتيني حسبت ان عليها درجات ولا حاجة قلبي وقع فرجلي

وانا مشوفتش اللينكات الي بتقولي عليها

معلش لو فيها قلة زوق ممكن تنزليها تاني احسن من طريقتك حسيت انها مهمة

واسفة على تعبك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
سومة لو معاكي نسخة من امتحان معاجم ترم رابع اللي فات ممكن تبعتيهالي لأنها مش واضحة الصورة اللي نزلتهالي زميلة علي الفيس وكمان ترجمة رابع

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
هتلاقيها في موضوعي في تيرم رابع هنا

اسمه

امتحان تيرم تالت ورابع بتاع الدول العربية (متجدد)

ادخلي عليه

ونوريه بردك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

هاي سومة بخصوص محاضرات الجمعة الماضية ده البوست اللي وضعه زميلنا احمد علي الفيس

محاضرات جمعة 30/12/2011

اولا معلش يا شباب على التأخير

... الدكتوره : عبير عمر " كود الماده " 314

اتكلمنا عن الكريسماس و انا سألت الدكتوره عن الامتحان قالتلى ان شاء الله الجمعه الجايه هنتكلم عن الامتحان يا ريت يا جماعه ماحدش يذاكر من الكتاب ذاكرو من المحاضرات و التطبيقات ان شاء الله الامتحان مش هيخرج منهم و ده كلام الدكتوره

الدكتوره سماح اعتذرت بس برده نفس الكلام ذاكرو من المحاضرات و التطبيقات نفس الكلام و احنا اتكلمنا عن الامتحان قبل كده انا هسأل الدكتوره عن الحاجات شكل الامتحان تانى تأكيد بس

الدكتوره خلود عزت : كود الماده :313

بدأنا فى The Merchant of Venice

طبعا علينا Paradise lost دى 7 درجات و دى 7 درجات و فى كلمات هتيجى تكتب شرح للكلمه ب الانجليش يعنى مش عربى خالص تمام الكلمات طبعا تتحفظ و تتفهم كويس علشان الناس تجيب تقدير احنا مش عايزيين ننجح و بس ان شاء الرحمن اما الجزء الاخير من الامتحان هيبقى صح و غلط على التعريفات زى الشورت استورى و كده

الدكتوره :سلوى كامل : 223

معلش يا جماعه انا مش هقدر افدكم اوى فى الماده دى علشان انا تعبان فيها شويه بس خدنا الديفونجس

اى استفسار انا تحت امركم فى اى وقت اى حد محتاج اى حاجه يتفضل يقول علشان خلاص الوقت جرى

Best Wishes
pEpS

اما بخصوص الديالوج اللي قولت لك عليه الاسبوع الماضي فالدكتورة راجعت الديالوج بتاعي بالمحاضرة واديتني Amazing واحمد اخد Super ورسمتله نجمتين هههههه

المهم هارفعلك الديالوج بتاعي وبتاع احمد علشان تاخدي فكرة عنهم

الديالوج الأول لهند

Zaid : Hi guys, you must watch Amr Adib show and his campaign to save
the egyptian economy. Simply; by buying things made by egyptians compagny. I
swear this has to be the best thing I've heard in my life.... You know what, this
friday I will buy something egyptian. A lot of businessmen's offered huge offers
for the sheduled friday event. In space of an hour, the movement made alot of advertising.
...

Omar : Yes I totally agree buy Egyptian products and that is good way to raise
the economy of the country. and I find Egyptians products are good quality,
and it is not necessary if anything that comes from abroad has to be good.

Alaa : I'll buy Egyptian everyday, just I want to know which products!

Zaid : There are many offers and discounts on furniture from the participating
companies,aI think the best thing to buy is the fyrniture,maybe I will buy a table
and lamps. It looks great in our living room.

Alaa : I think the best thing to buy is something leather, maybe a leather bag,

Because here in Egypt we make the best bags.

Omar : I want to buy something for my wife. She loves clothes so I decided to
buy her a silk scarf. She really likes it!

Zaid : What do you think that next Friday we wear T-shirt bearing the campaign slogan.

Omar : I liked the idea and I'm going to make T-shirts and presented to you next Friday as a gift from me.

Alaa : Wonderful, Can you make my t-shirt pink please.

Omar : Ok, I will……….. See you next Friday to raise the slogan of the Buy Egyption.See More
[url=http://www.ممنوع وضع روابط الفيس بوك /photo.php?fbid=222685344478742&set=o.143750392384377&type=1&ref=nf][/url]

الديالوج الثاني ل احمد

this is conversation between Adam and his Egyptian friends ,Adam is American Facebook friend from an Egyptian mother.he is coming to Egypt to spend the summer vacation.

Adam:Hey guys ,what's up.
...
[url=http://www.ممنوع وضع روابط الفيس بوك /profile.php?id=100002118344521]Ahmed Mohamed[/url]:Great,welcome to Egypt.

[url=http://www.ممنوع وضع روابط الفيس بوك /HyatiKolhaLelah]Hossam El-Din Atef[/url]:What do you think about Egypt.

Adam:Egypt is awesome and the people are friendly and very kind,i heard about the campaign which is called (buy The Egyptian products),what about it ??

Ahmed Mohamed:Yeah this campaign was launched by some Egyptian youth business Media Men to raise the Egyptian economy.

Hossam El-Din Atef:And it also encourage buying Egyptian products instead of the imported products.

Adam:Did the sects of Egyptian society participate in this experience ??

Ahmed Mohamed:The Egyptian people has changed after the 25th revolution and they became concerned about the Egyptian economy thus all society participated in this campaign.

Hossam El-Din Atef:Many companies offered huge discounts up to 50% also many youth
encouraged to buy the Egyptian products rather than imported ones

Adam:This is amazing but how can i join it ??

Ahmed Mohamed:There are very good Egyptian products that you can buy for instance :
Domtey Cheese ,Lambada Cookies , Regina Pasta and the crescent and the star.

Adam:Thanks guys for this information see you soon.See More[url=http://www.ممنوع وضع روابط الفيس بوك /photo.php?fbid=222681667812443&set=o.143750392384377&type=1&ref=nf][/url]

فيه ديالوج ثالث رفعته زميلة ريم كتبته لكن مقدمتهوش للدكتورة وهي مصوراها بخط ايدها مش عارفة اذا كنتي هاتقدري تقرأيه او لأ لكن هاضعه علي اي حال

ديالوج ريم

اتمني انهم يفيدوكي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.