اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
marina

حلقة دراسية ترم تالت E دور يناير 2012

Recommended Posts

marina كتب:







الامتحان :
1. اسطر من الكتاب
أ . سؤال فى الفكره يعتمد على القرأه وبهذه الاسطر مفتاح او بدايه الاجابه
ب . تطبيقات استخرج " مصدر مؤول - تمييز - حال - خبر - مبتدأ - عدد
ج . تخير اربع او خمس كلمات وكيفيه الكشف عنها فى المعجم ، يتم تحديد المعجم المراد الكشف فيه


---------------------------------------------

هو دة اللي هايجي في الامتحان بالظبط؟
تمييرز - مصدر مؤؤل 0 حال - خبر- مبتدأ 0 عدد

ولا دي بس مجرد امثلة للي ممكن يجي؟

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
شكرا ليكى يا مارينا لانك بتتابعى الجديد دايما
وفى المحاضره الثالثه للترجمه انا نزلتها على الجروب على الفيس وهتلاقى كمان باقى محاضرات العربى
ومحاضرات علم الترجمه والمقال كامله للاخر وبأمر الرحمن اكمل النهارده الكمبرهنشن لحد قطعه المحاضره اللى فاتت دى

بالنسبه لسؤال يا امجد عن امتحان العربى الدكتور محددش ان دول اللى هيجوا فى الامتحان بالفعل
بس قال انه هيجيب استخرج من القطعه و ادى مثال بالكلام دا عليها واى جديد هيتقال ان شاء الله
هتلاقوه نازل على الجروب بتاع ستنون هينج على الفيس

Shaimaa

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
ياريت يا مارينا تساعدينا في تيييييرم خامس وسادس

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
هو دروس المفال اتلغت ولا ايه؟

القاعدة بتاعت ضم الجمل للحصول على جملة واحدة فقط من النوع Independent Clause

والقاعدة بتاعت Parallel Construction

والقاعدة بتاعت اعادة كتابة الجملة بشكل مختصر Concise Statements

ايه هو كل اسبوع بتشرح عن البراجراف

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
هي دكتورةالمقال خلصت شرح الجرامر وبتشرح مقال لان شكلها هتجيب مقال في الامتحان ده مجرد تخمين يعني لانها خلصت الجرارمر وكثفت محاضراتها في كيفية كتابة المقال

وبصراحة المادة دي مش فاهمالها حاجة خالص لان في كل مكان حكاية شكل
المحاضرات التلفزيونية مختلفة تماما عن المحاضرات المكتوبة ومختلفة ايضا عن محاضرات الجامعة واللي هي اساسا المفروض اللي هيجي منها الامتحان
وربنا يعينا عالمادة دي مش فاهماه منها كلمة والله

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
هي المادة كويسة بس المشكلة فيكي تقريبا وفيا ان ازاي او انهي كلمة او انهي اداة ربط الي المفروض استعملها علشان اضم الجمل على بعض , دي حاجة....

الحاجة التانية ان الصعوبة بقى انها بتجيب سؤال فيه تلات جمل او اربعة والمطلوب نضمهم على بعض ودي بتبقى رخمة جدااا...

الحاجة التالتة ان داخل خازوق في الامتحان اللي هو المقال....

وانا بصراحة مشفاهم هو هايجي ازاي هايجي مقال جاهز واحنا نستخرج
Topic Sentence - Main Idea - Support Sentence

ولا هايجي احنا نكتب المقال...

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
دكتورة الكمبهنشن حتشرح المرة الجاية من التطبيقات علشان الكتاب صعب وكلة قطع سياسية صعبة

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
محاضرات ترم تالت المحاضرات الخامسة 23-12-2011 ترجمة 3 شرحت قطعة من انجليزى لعربى تجارة الرقيق slave trade عربى شرح الفكر الانسانى عند ابن خلدون ونبة تانى انة حيجيب 3 او اربع اسطر من الكتاب على موضوع معين دراسناة ويقولنا بين الاسباب وقول رايك

محاضرات علم ترجمة ترجم عدى النهار لعبد الحليم حافظ وفصيدة اخرى اول سطرين لنزار فبانى فى مناسبة موت ابنةوقال نظام الامتحان اية وهو السوال الاول فى المحاضرات وعايز كلمة واحدة نحطها فى 4 جمل ممكن نجيب 5 جمل وممكن نجيب 3 وللكت لا تقل عن 3 جمل الكلمة اللى معناها بيتغير حسب السياف وقال حتلاقوا كذا مثال حتلاقوة فى محاضرة 1 و2 وقال كمان ان ممكن نكتب معنى الكلمة بالعربى او لا دا متروك لحريتنا وممكن نيب كلمة من عندنا اما السوال التانى فهو الاديمز وقال انتوا ملتزمين ب الاديمز اللى فى المحاضرات وقال 30 فقط وعلى السوال دا 10 درجات وقال نكتب معناها بالعربى العامى وهو حيجيب 10 من 30 اما السوال التالت قطعة نثرية وسهلة جا ودا من عربى نترجمها لانجليزى عليها 5 درجات وقال كلماتها حتكون سهلة والسوال الاول علية 5 درجات المحاضرة الجاية كمبهنش 3 حتدى من التطبيفات اول قطعة فى التطبيفت تقريبا عن التليفزيون

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
محاضرات ترم تالت المحاضرات الخامسة 23-12-2011 ترجمة 3 شرحت قطعة من انجليزى لعربى تجارة الرقيق slave trade عربى شرح الفكر الانسانى عند ابن خلدون ونبة تانى انة حيجيب 3 او اربع اسطر من الكتاب على موضوع معين دراسناة ويقولنا بين الاسباب وقول رايك

محاضرات علم ترجمة ترجم عدى النهار لعبد الحليم حافظ وفصيدى اخرى اول سطرين لناز فبانى فى مناسبة موت ابنةوقال نظام الامتحان اية وهو السوال الاول فى المحاضرات وعايز كلمة واحدة نحطها فى 4 جمل ممكن نجيب 5 جمل وممكن نجيب 3 وللكت لا تقل عن 3 جمل الكلمة اللى معناها بيتغير حسب السياف وقال حتلاقوا كذا مثال حتلاقوة فى محاضرة 1 و2 وقال كمان ان ممكن نكتب معنى الكلمة بالعربى او لا دا متروك لحريتنا وممكن نيب كلمة من عندنا اما السوال التانى فهو الاديمز وقال انتوا ملتزمين ب الاديمز اللى فى المحاضرات وقال 30 فقط وعلى السوال دا 10 درجات وقال نكتب معناها بالعربى العامى وهو حيجيب 10 من 30 اما السوال التالت قطعة نثرية وسهلة جا ودا من عربى نترجمها لانجليزى عليها 5 درجات وقال كلماتها حتكون سهلة والسوال الاول علية 5 درجات المحاضرة الجاية كمبهنش 3 حتدى من التطبيفات اول قطعة فى التطبيفت تقريبا عن التليفزيون

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
علشان نذاكر النحو وبما ان كتبتوا ان الامتحان هايجي فيه من النحو دة بكرة هانذاكر المصدر المؤول


ودة اللي هانذاكر منه المصدر المؤول ان شاء الله


بعد صلاة الظهر
ـ المصدر المؤول .





تعريفـه :

هو ما يؤول من أن والفعل المضارع أو ما والفعل الماضي أو أنَّ
ومعموليها بالمصدر الصريح .






الفرق بين المصدر الصريح والمصدر المؤول :






المصدر الصريح يؤخذ من لفظ الفعل ويذكر في الكلام بلفظه ، أما المصدر
المؤول فلا يذكر بلفظه في الكلام .






تركيب المصدر المؤول :






1 ـ أن والفعل المضارع : مثل : أن يقول ، أن يعمل ، أن يساعد .






نحو : ينبغي أن تقول الحق . والتقدير : قول الحق .






يجب أن تفعل الخير . والتقدير : فعل الخير .







ومنه قوله تعالى : { يريد الله أن يخفف عنكم } 28 النساء .







والتقدير : التخفيف عنكم .






وقوله تعالى : { تريدون أن تصدونا عما كان يعبد آباؤنا } 10 إبراهيم .






التقدير : صدّنا .




بعد صلاة العصر
ـ ما والفعل الماضي : مثل : ما قلت ، ما أرسلت ، ما فعلت .





نحو : سرني ما قلت الصدق . والتقدير : قولك .






فاجأني ما أرسل أخي الرسالة . والتقدير : إرسال أخي .






ومنه قوله تعالى : { وأحسن كما أحسن الله إليك } 78 القصص .






والتقدير: كإحسان الله .






3 ـ أنَّ ومعموليها : مثل : علمت أنك مسافراً غداً . والتقدير : سفرك
.






ومنه قوله تعالى : { فلما تبين له أنه عدو لله تبرأ منه } 114 التوبة
.






التقدير : عداوته لله .






فائـدة :

إذا كان خبر أن فعلاً أو مشتقاً أُوّل المصدر الصريح من الخبر مضافاً
إلى الاسم .






مثل : يكفي أن محمداً مجتهد . التقدير : اجتهاد محمد .







سرني أن أخاك تفوق في المسابقة . التقدير : تفوق أخيك .






أما إذا كان الخبر اسماً جامداً أُوّل المصدر من الكون مضافاً إلى
الاسم ، وجاء خبر أنَّ خبراً للكون – مصدر كان – .






مثل : أيقنت أن الأرض كروية . التقدير : كون الأرض كروية .




بعد صلاة المغرب



موقع المصدر المؤول من الإعراب :






يأخذ المصدر المؤول إعراب المصدر الصريح الذي يحل محله ، فيقع في
المواقع الإعرابية الآتية :






1 ـ في محل رفع مبتدأ :






نحو : وأن تتفوق في دراستك مفخرة لوالديك . التقدير : مفخرة .






ومنه قوله تعالى : { وأن تصوموا خير لكم } 184 البقرة .







التقدير : صيامكم خير لكم .






وقوله تعالى : { وأن يستعففن خير لهن } 60 النور . التقدير : استعفافهن
خير لهن .




بعد صلاة المغرب
ـ في محل رفع خبر :





نحو : اعتقادي أن التجارة رابحة . التقدير : اعتقادي ربح التجارة .






ونحو قوله تعالى : { قالت ما جزاء من أراد بأهلك سوءاً إلا أن يسجن }
25 يوسف .






التقدير : السجن ، خبر المبتدأ جزاء .






3 ـ في محل رفع اسم كان :






نحو : ما كان لك أن تهمل الواجب . التقدير : ما كان لك إهمال .







كقوله تعالى : { ما كان لهم أن يدخلوها إلا خائفين } 114 البقرة .






التقدير : ما كان لهم دخولها .






4 ـ في محل رفع اسم ليس :






نحو : ليست الرياضة أن تضيع وقتك في اللعب . التقدير : إضاعة .







كقوله تعالى : { ليس البر أن تولوا وجوهكم قبل المشرق والمغرب } 177
البقرة .






التقدير : تولية .






5 ـ في محل رفع فاعل :






نحو : يكفي أنك مهذب . التقدير : يكفي تهذيبك .






يجب أن تحسن إلى والديك . التقدير : إحسانك .






ومنه قوله تعالى : { فلما تبين له أنه عدو لله تبرأ منه } 114 التوبة .






التقدير : كونه عدواً لله .






6 ـ في محل رفع نائب فاعل :






نحو : عرف أن الشاي مشروب منبه . التقدير : عرف شرب الشاي منبه .






ومنه قوله تعالى : { يخيل إليه من سحرهم أنها تسعى } 66 طه .







التقدير : يخيل سعيها .






7 ـ في محل نصب مفعول به :






نحو : آمل أن تحضر مبكراً . التقدير آمل حضورك .






ومثال مجيء المصدر من أن ومعموليها مفعولاً به قوله تعالى : { ويريد
الله أن يحق الحق بكلماته } 7 الأنفال . التقدير : ويريد الله إحقاق
الحق .






8 ـ في محل جر بالحرف أو بالإضافة :






نحو : أخاف عليك من أن تهمل دروسك . التقدير : من إهمالك .






ومنه قوله تعالى : { قل إن الله قادر على أن ينزل آية } 37 الأنعام .






التقدير : على إنزال آية .






مثال جره بالإضافة : خرجت قبل أن تحضر . التقدير : قبل حضورك .






ومنه قوله تعالى : { ولقد كنتم تمنون الموت من قبل أن تلقوه } 143 آل
عمران .






التقدير : من قبل لقائه .



سؤال

هو الممنوع من الصرف هايجي في الامتحان من ضمن استخرج من القطعة؟

امال مش موجود ليه في الامثلة لما كتبتوها كان مكتوب بس دول
مصدر مؤول - تمييز - حال - خبر - مبتدأ - عدد
مفيش ممنوع من الصرف

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
السلام عليكم يا طلبة تيرم تالت ممكن اسال سؤال انا روحت الجامعة عشان اشترى المحاضرات لانى مش بعرف اداكر م الكتاب وكمان من الصعب انى اطبعها لانها مكلفة جدا ممكن اعرف هى موجودة هناك فى المركز ولا لا وكمان عاوزة اعرف اية هو المقرر لانى بصراحة حاسة انى تايهة جدا وانا لسة مداكرتش اى مادة وحاسة انى مشتتة مابين الكتاب والمحاضرات وياريت حد يفيدنى ضرورى لانى معنديش وقت اروح المركز الا يوم السبت وشكرا

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
المحاضرات لسة منزلتيش ممكن على الاسبوع اللى جاى



الى الان محديش قال اية المقرر كلة ولكن الترجمة كلها مقررة وايضا المقال





وعلم ترجمة الايديمز العشرة اللى بالمحاضرات مقررين والسوال الاول بيطلب تجيب كلمة تحطها من 3 الى 5 جمل بتدى معنى مختلف فى كل جملة حتلاقى امثلة كتير ة فى محاضرتة الاول والتانية



اما اللى اتاخدت فى الكمبهنشن القطعة الاولى والتانية وصفحة 67 وحتدى المحاضرة الجاية اول محاضرة فى التطبيق والامتحان خارجى







اما العرب الى الان شرح 3 مواضيع اما النحو شرح موضعيت همزة الوصل والقطع والاستفهام





اما المواضيع محمد عبدة





وازمة العقل والحضارة العربية لابن خلدون





وياريت ترجعى الحلقة حتلاقى المحاضرات انارفعها منقولة عن طلبة رفعنها على الفيسبوك

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
From Google & the Future of Books .. Page 67 من رفع احد الزملاء

navigate = surf the internet يبحث فى عالم الانترنت
to come into view = to appear يظهر
urgent مُلح - ضرورى
... settlement تسويه
authors الكُتاب - المؤلفين
publishers الناشرين
breach = violation انتهاك
alleged مزعومه
digitizing = to make it E-books يحول الكتب الكترونياً
copyright حقوق النشر
objected اعترض
constituted اعتبر
lengthy طويله
plaintiffs المدعيين بالحق العام والمقصود بها الكُتاب والناشرين
negotiations مفاوضات - مُباحثات
profound = deep عميق
effect أثر
the foreseeable future المستقبل القريب
enterprise = project مشروع
the book rights registry مركز تسجيل الحقوق
interests مصالح
holders مالكى حقوق النشر
access فرصه الحصول على
gigantic = very huge عملاقه
data = information معلومات
out-of-print = when it's over تنتهى
composed مؤلفه - مكونه
primarily of copyrighted لها حقوق نشر سابقه
subscribe يشترك
organizations منظمات
public access license رخصه دخول عامه
material ماده
register يسجل
to sue يرفع قضيه - يقاضى شخص ما
E-books = electronic books الكتب الالكترونيه
public libraries المكتبات العامه
terminal فصلى - نهائى - جزء - فتره
free viewing استخدام مجانى
print out يطبع
individuals الافراد
versions نسخ
cooperate يتعاون
purchasing يشترى
registry التسجيل - التدوين - مكتب تسجيل
distribute يُقسم - يجزء
consumer license رخصه للمستخدمين
retain يحتفظ بـ
among بين
revenue الدخل
meanwhile فى غضون - خلال
read يقرأ
download تحميل
available متاحه - متوفره
public domain المجال العام
continue تستمر
free of charge بالمجان
reportedly سجلوا - كتبوا تقرير عنها
category مجموعه
furnish يمد - يزود
bulk مقدار - حجم
opt تختار
include يشمل
digitized copies نسخ الكترونيه
marketed يتم تسويقها
eventually اخيراً
e-book readers قارئ الكتب الالكترونيه
prospect ينقب عن - احتمال - امكانيه
bringing احضار - جلب
virtuallyفى الواقع - عملياً
wizardry باهره - ساحره
gamut سلسله متكامله
extraordinary مدهشه
complex معقده
certain معين
conditions ظروف
straightforward بسيط - سهل
engineer يوجه - يدير
texts نصوص
copies نسخ
damaged تم تدميرها
lost فقدت
replacements بدائل
disabilities معوقات - صعوبات
commitment تعهد - التزام
provide يزود
database بيانات - معلومات
hedged محاط - مطوق
copyrighted texts نصوص محفوظه الحقوق
offered يعرض
restrictions قيود
though لذلك
the outset البدايه
hardly بصعوبه
satisfy يرضى
currently حالياً
come true يصبح حقيقه
enlightenment التنوير
boon نعمه - بركه
demand طلب

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
الايديمز اللى مقرر علينا من محاضرات الدكتور من رفع احد الزملاء


The meaning of an idiom is not the sum of the meanings of its parts


1- Cut sb dead يطنش
2- Go down the isle يتزوج
... 3- Get sb's goat يضايق
4- Add fuel to the fire يزيد الطين بله
5- Add insult to the injury يزيد الطين بله
6- Muddy the waters يزيد الطين بله
7- Cost an arm and a leg غالي الثمن
8- Bad blood عداوة
9- Blood is thicker than water الدم عمره ما يبقى ميه
10- Keep your feet on the ground كن واقعيا
11- Let the cat out of the bag يفشي سرا
12- Like a cat that has got the cream في غاية السعادة
13- Put the cat among the pigeons يتسبب في مشكلة
14- A dog in the manger شخص حقود
15- Every dog has its day لا تيأس سوف تأتيك الفرصة
16- Make a mountain out of a mole hill يعمل من الحبة قبة
17- When it rains, it pours تأتي المصائب تباعا
18- Throw sb to the wolves ينتقد شخصا ما بعنف
19- Keep the wolf from the door يوفقك بين الدخل والمصروفات
20- Beyond measure فوق الإحتمال
21- Burn your bridges تقطع على نفسك طريق العودة
22- Work your fingers to the bone يعمل بجد شديد
23- Make a splash يحاول لفت الإنتباه
24- Go under the hammer يباع في مزاد علني
25- Play the game يتصرف بنزاهه
26- - Be all ears كلي آذان صاغيه
27- Call a spade a spade لا يخشى في الحق لومة لائم
28- Cut your coat according to your cloth على قد لحافك مد رجليك
29- Cast bears before a swine تعطي ما هو ثمين لمن لا يقدر
30- Like a needle in a hay stack كالبحث عن إبرة في كومة قش

sb = somebody

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
المحاضرة الخامس للترجمة من رفع احد الزملاء



.
Translation 3 .. Lec 5 l]
نقاط هامه :
يتنوع تكوين الجمله فى اللغه العربيه
1. الجمله الاسميه تجدها تتكون من المبتدأ و الخبر
2. الجمله الفعليه تجدها تتكون من الفعل و بالفاعل ويمكن ان تبدأ بأحدهم
3. بدايه الجمله الفعليه بالفعل تكون اقوى فى الترجمه من الانجليزيه للعربيه
... 4. الجمله فى اللغه العربيه لا تستخدم تعبيرات مختصره كما انها تستخدم اساليب العطف على عكس الجمله فى اللغه الانجليزيه

* Slave trade تجاره الرقيق

* Egyptian efforts to combat the slave trade in the territories under Egyptian control , even in Egypt itself , didn't begin in earnest untill Khediv Ismail came to power .

* Vocabulary :

Combat محاربه
territories ( territory ) اقاليم
under control الخاضعه لسيطره
earnest بشكل جاد
came to power تولى الحكم
khediv خديوى

* لم تبدأ الجهود المصريه فى القضاء على تجاره الرقيق فى الاقاليم التابعه للحك المصرى حتى فى مصر نفسها تأخد شكلاً جاداً حتى تولى الديوى اسماعيل الحكم .


* Taking advantage of the strong desire in the West to abolish the slave trade, he hoped to develop the Egyptian exploration of the Equatorial zone and to annex any newly explored territory to the Egyptian dominions.

* Vocabulary :
taking advantage يستغل - يأخذ فى الاعتبار
strong desire رغبه قويه
abolish يبيد - يمحى
Equatorial zone المنطقه الاستوائيه
Equator خط الاستواء
annex ملحق - يجمع - يضم
explorations اكتشافات
newly جديده
dominions ممتلكات

* قد استغل الخديوى اسماعيل الرغبه القويه لدى الغرب لاباده تجاره الرقيق , وقد تمنى تطوير الاكتشافات المصريه فى المنطقه الاستوائيه وضم الاقاليم المكتشفه حديثاً للحكم المصرى .


* An agreement was therefore made with Sir Samuel Baker, on 27 March 1869, to lead a military expedition in that region, with support from the Egyptian government.

* Vocabulary :
therefore لذلك
lead يقوم بـ - يرأس
military عسكريه
expedition حمله
with support بدعم من

* وتم عقد اتفاق بين الخديوى اسماعيل والسير صموئيل بيكر فى السابع والعشرين من مارس عام الف وثمنامئه وتسعه وستون لكى يترأس حملات عسكريه فى هذه المنطقه بدعم من الحكومه المصريه .


* One of its aims was to disband the armed militias run by a number of Arab and Portuguese merchants, who captured slaves, used them in transporting the ivory they have plundered to the coast, then exported or sold both slaves and ivory to local merchants.

* Vocabulary :
aims اهداف
disband يمنع
armed مسلح
militias جماعات - ميليشيات - مسلحين
merchants تجار
number مجموعه
captured يقبض على
local محلى
ivory العاج
exported يصدر
plundered ينهب - يسرق - يستولى على
coast الساحل

* كان نزع السلاح من الميليشيات المسلحه التى يديرها عدد من التجار العربى والبرتغليين هو احد اهداف هذه الحمله ، حيث يقوم التجار بالقبض على العبيد واستخدامهم فى تهريب العاج الذى تم نهبه من الساحل ثم تصدير او بيع كلام من العاج والعبيد للتجار المحليين

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
الكتاب اللى بتشرح منة دكتورة المقال كيفية كتابة بلجراف ومقال من رفع احد الزملاء






[/]writing academic english fourth editionl]
mediafire.com ?q38p481xwoz6m2w
دة ياجماعة رابط الكتاب اللى الدكتورة بتاعت المقال بتشرح منو الكتاب فعلا اكثر من رائع وطلع
الباسورد لفك الضغط

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
محاضرة الخامسة للمقال منرفع احد الزملاء Student Drop Out
Student drop out of college for many reasons . First of all , some students are bored in school . these students may enter college expecting nonstop . Fan of a series of fascinating courses when they find out that college is often routine , t...hey quickly lose interest . Perhaps the most common reason students drop out is that they are having personal or emotional problems . Younger students , especially , may be attending college at an age when they are also feeling confused or lonely . they may also have problems with roommates or family . As a result , they became too unhappy to deal with both had academic work and emotional troubles . Thus , for many students dropping out seems to be the only solution they can imagine .

Topic sentence ( controlling idea ) : Student drop out .
Transition signals ( coherence markers ) : First of all .
Major sentence 1 : some students are bored in school .
Support sentence 1 : these students may enter college expecting nonstop .
Support sentence 2 : Fan of a series of fascinating courses when they find out that college is often routine , they quickly lose interest .
Major sentence 2 : Perhaps the most common reason students drop out is that they are having personal or emotional problems .
Support sentence 3 : Younger students , especially , may be attending college at an age when they are also feeling confused or lonely .
Support sentence 4 : they may also have problems with roommates or family .
Support sentence 5 : As a result , they became too unhappy to deal with both had academic work and emotional troubles .
concluding sentence : Thus , for many students dropping out seems to be the only solution they can imagine .

...........................................................................

A Quilty Of A Person You Know
My grand father is the most generous person I know . He worked two jobs , one as a barber , the other as a part- time tailor , thirteen hours per day , six days a week for forty years . He sent his three children through college and paid their tuition fees . My father and my two aunts weren't spoiled , but Grand Pa gave them all they needed to live a comfortable life . Now at the age of seventy , He is still working so he can help his six grandchildren , some of whom are beginning college this year . Moreover , my grandfather serves his community . He is a member of charity organization that helps homeless children . A hero , for me , someone who dedicates his life to others , that is my grand father .



Topic sentence ( controlling idea ) : My grand father + generous .


Support sentence 1 : He worked two jobs , one as a barber , the other as a part- time tailor , thirteen hours per day , six days a week for forty years .
Support sentence 2 : He sent his three children through college and paid their tuition fees .
Support sentence 3 : My father and my two aunts weren't spoiled , but Grand Pa gave them all they needed to live a comfortable life .
Support sentence 4 : Now at the age of seventy , He is still working so he can help his six grandchildren , some of whom are beginning college this year .
Support sentence 5 : Moreover , my grandfather serves his community . He is a member of charity organization that helps homeless children .
concluding sentence : A hero , for me , someone who dedicates his life to others , that is my grand father .


....................................................................

* paragraph structures :
1. Topic sentence ( T.S ) = introductory sentence " controlling idea " or ( Purpose )
ask your self questions concerning with the Topic , Choose One question to answer , this answer is your controlling idea .
2. Major sentence ( M.S ) = each major sentence deals with One point in controlling idea .
3. Support sentence ( S.S ) = all support sentences explain , illustrate , give examples of their major sentence .
4. Concluding sentence = find wrapping up .


* paragraph content :
1. Unity = each single sentence Must be relevant to your Topic and purpose . الوحده
2. Coherence = Be generous using coherence markers or transition signals as they are sign posts to your reader . التماسك

* To add = In addition , Moreover , Furthermore , Another Point ( reason , example ) is that , Besides .

* To add opposition = On the other hand , On the contrary , However , In contrast .

* To add reason = As a result , In consequences of the previous situation ( reason , cause ) , Thus , Consequently , Therefore , Hence .

* To conclude = In conclusion , In brief , To sum up , Finally , At the end , To conclude .


............................................................................
* write a fully developed paragraph on only One of the following Topics :
1. recent uses of internet
2. friendship
3. college life
4. mass media coverage of current events
5. a character that influenced your life

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
شكرا جدا ليكى يا مارينا على مساعدتك ليا بس انا عاوزة اعرف اية حكاية ترجمة رباعيات صلاح جاهين فى علم الترجمة دى عبارة يعنى عن ترجمة نداكرها وهتيجى فى الامتحان ولا اية ؟











شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
لا مش حنذكرها الدكتور بس بيحب يدربنا على انواع من الترجمة الشعرية والنثرية لكن هى مش مقررة ولا حيجيبها فى الامتحان

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
محاضرات الاسبوع السادس لترم تالت يوم 30-12-2011 المحاضرة الخامسة لكمبهنشن 3
شرحت الباسج التانية اللى فى التطبيق وقالت اننا احنا واحب فى البيت نكمل قطعة جوجل فى الكتاب 67 والقطعة رقم 3 فى التطبيق وحتحل المرة الجاية القطعة رقم 4 وقالت نظام الامتحان حيكون قطعتين وعليهم اسئلة wh فقط وتكون سهلين وقالت ان ممكن تكون سوالين منهم ضع title للقطعة و اية الفكرة الاساسية للقطعة اما اسئلة نبرة الكاتب واية اسلوب الكلام دا مش حتجيبة ومش حتجيب كلمات ونحطها فى جمل قالت مش حتجيب الحاجات دا


اما المحاضرة السادسة من المقال النهاردة شرحت طريقة بلجرافين الاول عن فلوريدا والتانى عن quitting smoking وقالت حتجيبهم لنا المرة الجاية وقالت الامتحان حيكون فى نكتب مقال عن موضوع وقالت حيكون سهل وقالت ان حيكون المقال اسئلة الجزء الاول عن القواعد والتانى كتابة مقال وهى بتشرح طريقة المقال ركزت قوى على موضوع الاقلاع عن التدخين
فى حاجة مهمة دكتورة الكمبهنشن جابت امتحان الترم اللى فات علشان نشوف نظام الامتحان اية وقالت انها قريب حتعوضنا عن المحاضرة اللى اتلغت وحتبلغنا الميعاد علىيوم 13--1

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
ممكن اسال سؤال يا شباب انتوا بتقولوا ان مصطلحات idioms فى علم الترجمة حوالى 40 مصطلح نذاكرهم وان هييجى منهم 10هما مش موجودين بالمحاضرات الى نزلت طب اجيب 40 مصطلح دول منيين ويا ريت لو حد يعرف يجيبهم لينا مترجمين يشكر على ذلك

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
هم 30 فقط وحتلاقيهم فى محاضرات الدكتور زكريا حمليهم من النت وكمان لو دورت حتلاقى فى زميل رفعهم وانا رفعتة منهم هنا على المنتدى وعامة انا حاحطهم تانى





مصطلحات الايدمز المقررة علينا من محاضرات دكتور زكريا وهم 30




الايديمز اللى مقرر علينا من محاضرات الدكتور من رفع احد الزملاء


The meaning of an idiom is not the sum of the meanings of its parts


1- Cut sb dead يطنش
2- Go down the isle يتزوج
... 3- Get sb's goat يضايق
4- Add fuel to the fire يزيد الطين بله
5- Add insult to the injury يزيد الطين بله
6- Muddy the waters يزيد الطين بله
7- Cost an arm and a leg غالي الثمن
8- Bad blood عداوة
9- Blood is thicker than water الدم عمره ما يبقى ميه
10- Keep your feet on the ground كن واقعيا
11- Let the cat out of the bag يفشي سرا
12- Like a cat that has got the cream في غاية السعادة
13- Put the cat among the pigeons يتسبب في مشكلة
14- A dog in the manger شخص حقود
15- Every dog has its day لا تيأس سوف تأتيك الفرصة
16- Make a mountain out of a mole hill يعمل من الحبة قبة
17- When it rains, it pours تأتي المصائب تباعا
18- Throw sb to the wolves ينتقد شخصا ما بعنف
19- Keep the wolf from the door يوفقك بين الدخل والمصروفات
20- Beyond measure فوق الإحتمال
21- Burn your bridges تقطع على نفسك طريق العودة
22- Work your fingers to the bone يعمل بجد شديد
23- Make a splash يحاول لفت الإنتباه
24- Go under the hammer يباع في مزاد علني
25- Play the game يتصرف بنزاهه
26- - Be all ears كلي آذان صاغيه
27- Call a spade a spade لا يخشى في الحق لومة لائم
28- Cut your coat according to your cloth على قد لحافك مد رجليك
29- Cast bears before a swine تعطي ما هو ثمين لمن لا يقدر
30- Like a needle in a hay stack كالبحث عن إبرة في كومة قش

sb = somebody

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
شكرا ليكى جدا يا مارينا وجزاكى اللة كل خير على تعبك معانا

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
]Essay writting .. Lec 6 ]من رفع احد الزملاء





In the interior , Florida offers many gorgeous lakes . For

example , one can simply observe animals such as alligators , snakes , tortoises , herons and flamingos in their native habitats . Florida is also an entertainment place . Besides the most famous attractions , as Disney World and Universal Studios , there are theme parks such as Sea World . In addition , every major city has theaters , museums and concert halls of all kinds . One of the most fascinating is the Salvador Dail Museum in St. Peters burg , Which features the works of the famous Spanish artist . Finally , Florida has many fine colleges and universities . From local community colleges to Florida state university . Perhaps all of this is why this state has had the greatest rate of population growth in the country .

1. Topic sentence : Florida , the sun shine state , is known as a place where many people aspire to visit or to stay .
2. Introductory sentence : Florida , the sun shine state .
3. Controlling sentence : many people aspire to visit or to stay .
4. Major sentence 1 : First , Florida is a peninsula that is two thirds of it's surrounded by water .
5. Support sentence 1 : Hence , there are Plenty of places to go swimming , boating , fishing , wind surfing and water skiing .
6. Major sentence 2 : In the interior , Florida offers many gorgeous lakes .
7. Support sentence 2 : For example , one can simply observe animals such as alligators , snakes , tortoises , herons and flamingos in their native habitats .
8. Major sentence 3 : Florida is also an entertainment place .
9. Support sentence 3 : Besides the most famous attractions , as Disney World and Universal Studios , there are theme parks such as Sea World .
10. Major sentence 4 : In addition , every major city has theaters , museums and concert halls of all kinds .
11. Support sentence 4 : One of the most fascinating is the Salvador Dail Museum in St. Peters burg , Which features the works of the famous Spanish artist .
12. Major sentence 5 : Finally , Florida has many fine colleges and universities .
13. Support sentence 5 : From local community colleges to Florida state university .
14. concluding sentence : Perhaps all of this is why this state has had the greatest rate of population growth in the country .


* Florida :
to write a paragraph about a place you must know somethings about it first to can write
1. what is the history of this country ?
2. what are the most famous sight seeing ( attractions ) ?
3. where is this country located ?
4. what is this country famous of ?

* This a summery can help you to write a paragraph :
To conclude , Florida is a place where people can enjoy water activities , lakes , places of entertainment and cultural activities . Others can also have the opportunity joining colleges and universities .
1. water activities
2. lakes
3. places of entertainment
4. cultural activities
5. joining colleges and universities

* Coherence :
Use of coherence markers are transition signals .
* Like :
1. First , Florida is a peninsula that is two thirds of it's surrounded by water .
2. Hence , there are Plenty of places to go swimming ....................
3. For example , one can simply observe animals such as ..................
4. In addition , every major city has theaters ......................
5. Finally , Florida has many fine colleges and universities .

Note that the transition marker is what after the comma .

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
Comprehension 3 .. Lec 5 من رفع احد الزملاء



Second Passage , Application 1 , Page 3 ..



What marks the twentieth century is the technological advance which has its positive and negative effects. One of these developments is the revolutionary internet service which has become accessible to everyone one around the globe. However, the internet has also affected human relations, for there are some internet surfers who are fond of cyber relations with others from different cultures. Despite this may broaden the horizon of anyone, it also had its negative influences on the oriental society, especially the use of web camera and microphone in the net service.

The close contact with the West may form a threat to the Arab identity. For example, if a young boy has a relation with a Westerner, and with the dogmatic belief that the West is the centre of civilization, of course the young Arab boy will blindly believe everything the other says. The drastic result of such relations was a few years ago; a new phenomenon emerged in the Egyptian society in the mid 1990s. Some boys are dubbed the Satanics who adopt skeptical beliefs about God from their cyber friends. One of them even visits Egypt to establish what is called “The Satanic Organization in Egypt.” In other words, “colonization has not ceased as the Westerners naively claim, but it takes new and different forms” (Hodgkinson, 5). This sentence may be applicable to the cyber relations which a new kind of cultural colonization or what some critics name, “neo-colonialism.” (Hodgkinson, 5)

Some people believe that cyber relations enhance one’s social abilities to communicate with the others. On the contrary, Liz Hodgkinson maintains the following:

The excessive use of the internet has led to the appearance of a new generation of introverts. Instead of making friends with the members of his society, the internet user gives a vent to his repressed emotions and violent aptitudes through the internet (Hodgkinson, 5).

Due to his failure in communication, he/ she resorts to the internet. This problem aggravates to the extent that young children, who have cyber relations, sometimes isolate themselves from their families. Eventually, this may lead to generation gap and social disintegration.

The development of the web camera for cyber relations represents a peril to youngsters. In Saudi Arabia, the Censorship Organization has discovered some Saudis having cyber sex relations with Russian women. They pay them through the visa card

and watch and chat with them through the internet. Strangely, this actually was a main cause of divorce in many cases among the Saudi couples. This is because the wives considered these relations treason and a violation of the sacred marriage bond. What stunned the public opinion in the Gulf Peninsula is that those Russian, or Eastern European, women sometimes get the visa to visit their friends and they are veiled as Muslims while they are prostitutes. Thus,

Muslims should be more conscious of the war waged against them. Future generations must be proud of the Arab culture, lest this culture would be eliminated (Hodgkinson, 5).

The upshot is that the internet has overwhelmed the lives of many families. This does not mean that there should a prohibition of this world wide service. This control and censorship should come from the parents, and if one is mature enough, they should come from the self. We have to solve this culture clash problem before it is too late.



* Vocabulary :

marks يميز

technological advance التقدم التكنولوجى

positive ايجابى

negative سلبى

effects أثار

accessible = available فى متناول الجميع

globe العالم

internet surfers = users of the internet متصفحى الانترنت

fond of مغرمين

influence تأثير

horizon افق

broaden يوسع

oriental society المجتمع الشرقى

contact اتصال

belief معتقد

dogmatic راسخ

identity معرفه

westerner غربيه

blindly عَمى

center of civilization مركز الحضاره

drastic = terrible سيئه جدا

the mid منتصف

emerged ظهرت

phenomenon ظاهره

dubbed = were named عرفوا بأسم

Satanic عبده الشيطان

adopt يتعود

skeptical beliefs تشكيك المعتقدات

cyber friends اصدقاء الانترنت

establish ينشر

colonization الاستعمار

ceased ينتهى

naively سذاجه

claim يدعى - يعتقد

applicable تنطبق

forms اشكال

believe يعتقد

enhance = support يدعم

maintains يقول رأى اخر

social abilities قدرات المجتمع

excessive use = extra الاستخدام المفرط

led to يؤدى الى

vent مخرج - منفذ

through خلال

aptitudes مواقف

violent عنف

repressed مكتومه - مكبوته

emotions مشاعر

failure فشل

communications الاتصال

resorts to يلجأ لـ

aggravates تتفاقم

to the extent لدرجه

isolate يعزل - يفصل

gap فجوه

disintegration تفكك

represents يقدم

impact تأثير

censorship organization منظمه الرقابه

peril = danger خطر

youngsters البالغين

russian روسى

cause of سبب لـ

strangely الغريب فى الامر

divorce طلاق

treason خيانه

violation انتهاك

the sacred marriage bond قدسيه رباط الزواج

stunned = shocked ادهش

peninsula شبه جزيره

veiled حجاب

conscious of وعى

waged تشن

proud فخوره

lest خشيه - خوف

upshot فى النهايه

overwhelmed اثرت تأثير قوى

prohibition تحريم

the self النفس

too late متأخر جدا

solve يحل

mature ناضج

control التحكم

enough درجه كافيه

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
محاضرة رقم 5 علم الترجمة من رفع احد الزملاء


[url=http://www.ممنوع وضع روابط الفيس بوك /groups/177633218971750/doc/244254788976259/]Science of translation .. Lec 5 [/url]
مُكسَّره كجفون أبيك هى الكلمات *
و مقصوصه كجناح أبيك هى المفردات
فكيف يغنى المغنى وقد ملأ الدمع كل الدوات
ماذا سأكتب يا بنى وموتك ألغى جميع اللغات

... * Words are broken like your father's eyelids
Vocab s are clipped like your father's wings
How can I write while tears filled the ink pot
What to write son while your death cancelled all languages no way to start


clipped يقص
eyebrow حاجب
eyelash رموش
eyelid جفن
eyeball مقله العين
ocean محيط
sea بحر
stream - lagoon - lake بحيره مع اختلاف المساحات
ditch بركه غير مرغوب فى وجودها تكونت نتيجه تراكم المياه
pond بركه
strait مضيق
gulf خليج
springs ينابيع
fountain نافوره
well بئر ماء عذب
dawn الفجر
morning الصباح
noon الظهيره
afternoon بعد الظهر
evening المساء
dusk الغسق
twilight الشفق
night الليل

المغربيه جايه تتخفى ورا ورق الشجــــــــــــــر *
وعشان نتوه فى السكه شالت من ليالينا القمر
وبلدنا عالترعه بتغسل شعــــــــــــــــــــــــرها
جاها نهار مقدرش يدفع مهــــــــــــــــــــــــــرها

* The day passed and the evening is coming hiding ( creeping ) behind the trees leaves
To get lost from our nights it took the moon away
Our country is by the canal washing her hair braids جدايل الشعر
A day proposed to her , but he failed her dowry to pay


فى اول المحاضره اتكلم عن الامتحان
وقال ان السؤال الاول هيكون
عباره عن انك تجيب كلمه فى الانجليزيه
ليها كذا معنى وفى امثله من عندك
ودا هتلاقيه فى المحاضرات
وكمان هيبقى فى
الـ Idioms
هنترجمها من انجليزي لعربى
وفى الاخر قطعه من عربى هنترجمها لـ انجليزى
See More

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
تعتذر الدكتورةامانى عن محاضرة ترجمة 3
تعتذر الدكتورة أمانى وجيه عن محاضرة يوم الجمعة الموافق 6/1/2012 الساعة 1 ظهرا وتظل المحاضرات التالية كما هى

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
دكتور العربى شرح المصدر الموول والمرة الجاية حيشرح الشعر العربى واصول التجديد
دكتورة علم الترجمة قال على نظام الامتحان وترحم بقرة حاحا

اما العربى قال اسئلة الترم البينى انة جاب قطعة من سوال الشعر العربى وجاب السوال التانى المعاجم ومن الاسطر اللى جابة طل باستخراج مصدر موول وخبر لحرف ناسخ

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
. من رفع احد الزملاء [url=http://www.ممنوع وضع روابط الفيس بوك /groups/177633218971750/doc/247894878612250/]Comprehension 3 .. Lec 5 [/url]
Second Passage , Application 1 , Page 3 ..

What marks the twentieth century is the technological advance which has its positive and negative effects. One of these developments is the revolutionary internet service which has become accessible to everyone one around the globe. However, the internet has also affected hu...man relations, for there are some internet surfers who are fond of cyber relations with others from different cultures. Despite this may broaden the horizon of anyone, it also had its negative influences on the oriental society, especially the use of web camera and microphone in the net service.
The close contact with the West may form a threat to the Arab identity. For example, if a young boy has a relation with a Westerner, and with the dogmatic belief that the West is the centre of civilization, of course the young Arab boy will blindly believe everything the other says. The drastic result of such relations was a few years ago; a new phenomenon emerged in the Egyptian society in the mid 1990s. Some boys are dubbed the Satanics who adopt skeptical beliefs about God from their cyber friends. One of them even visits Egypt to establish what is called “The Satanic Organization in Egypt.” In other words, “colonization has not ceased as the Westerners naively claim, but it takes new and different forms” (Hodgkinson, 5). This sentence may be applicable to the cyber relations which a new kind of cultural colonization or what some critics name, “neo-colonialism.” (Hodgkinson, 5)
Some people believe that cyber relations enhance one’s social abilities to communicate with the others. On the contrary, Liz Hodgkinson maintains the following:
The excessive use of the internet has led to the appearance of a new generation of introverts. Instead of making friends with the members of his society, the internet user gives a vent to his repressed emotions and violent aptitudes through the internet (Hodgkinson, 5).
Due to his failure in communication, he/ she resorts to the internet. This problem aggravates to the extent that young children, who have cyber relations, sometimes isolate themselves from their families. Eventually, this may lead to generation gap and social disintegration.
The development of the web camera for cyber relations represents a peril to youngsters. In Saudi Arabia, the Censorship Organization has discovered some Saudis having cyber sex relations with Russian women. They pay them through the visa card
and watch and chat with them through the internet. Strangely, this actually was a main cause of divorce in many cases among the Saudi couples. This is because the wives considered these relations treason and a violation of the sacred marriage bond. What stunned the public opinion in the Gulf Peninsula is that those Russian, or Eastern European, women sometimes get the visa to visit their friends and they are veiled as Muslims while they are prostitutes. Thus,
Muslims should be more conscious of the war waged against them. Future generations must be proud of the Arab culture, lest this culture would be eliminated (Hodgkinson, 5).
The upshot is that the internet has overwhelmed the lives of many families. This does not mean that there should a prohibition of this world wide service. This control and censorship should come from the parents, and if one is mature enough, they should come from the self. We have to solve this culture clash problem before it is too late.

* Vocabulary :
marks يميز
technological advance التقدم التكنولوجى
positive ايجابى
negative سلبى
effects أثار
accessible = available فى متناول الجميع
globe العالم
internet surfers = users of the internet متصفحى الانترنت
fond of مغرمين
influence تأثير
horizon افق
broaden يوسع
oriental society المجتمع الشرقى
contact اتصال
belief معتقد
dogmatic راسخ
identity معرفه
westerner غربيه
blindly عَمى
center of civilization مركز الحضاره
drastic = terrible سيئه جدا
the mid منتصف
emerged ظهرت
phenomenon ظاهره
dubbed = were named عرفوا بأسم
Satanic عبده الشيطان
adopt يتعود
skeptical beliefs تشكيك المعتقدات
cyber friends اصدقاء الانترنت
establish ينشر
colonization الاستعمار
ceased ينتهى
naively سذاجه
claim يدعى - يعتقد
applicable تنطبق
forms اشكال
believe يعتقد
enhance = support يدعم
maintains يقول رأى اخر
social abilities قدرات المجتمع
excessive use = extra الاستخدام المفرط
led to يؤدى الى
vent مخرج - منفذ
through خلال
aptitudes مواقف
violent عنف
repressed مكتومه - مكبوته
emotions مشاعر
failure فشل
communications الاتصال
resorts to يلجأ لـ
aggravates تتفاقم
to the extent لدرجه
isolate يعزل - يفصل
gap فجوه
disintegration تفكك
represents يقدم
impact تأثير
censorship organization منظمه الرقابه
peril = danger خطر
youngsters البالغين
russian روسى
cause of سبب لـ
strangely الغريب فى الامر
divorce طلاق
treason خيانه
violation انتهاك
the sacred marriage bond قدسيه رباط الزواج
stunned = shocked ادهش
peninsula شبه جزيره
veiled حجاب
conscious of وعى
waged تشن
proud فخوره
lest خشيه - خوف
upshot فى النهايه
overwhelmed اثرت تأثير قوى
prohibition تحريم
the self النفس
too late متأخر جدا
solve يحل
mature ناضج
control التحكم
enough درجه كافيه

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
محاضرة السادسة لعلم الترجمة من رفع احد الزملاء



قصيدة للشاعر احمد فؤاد نجم

ناح النواح و النواحة

على بقرة حاحا النطاحة
...
و البقرة حلوب .. تحلب قنطار

لكن مسلوب .. من أهل الدار

و الدار بصحاب .. و حدعشر باب (11 باب )

غير السراديب .. و جحور الديب

و غيلان الدار .. واقفين بنهار

و ف يوم معلوم ... عملوها الروم

زقوا الترباس ... هِربوا الحراس

دخلوا الخواجات .. شفطوا اللبنات

و البقرة تنادي .. و تقول يا ولادي

و ولاد الشوم ... رايحين ف النوم

البقرة انقهرت .. م القهر انصهرت

وقعت بالبير .. سألوا النواطير :

طب وقعت ليه ..؟

وقعت م الخوف

و الخوف يجي ليه .. ؟
من عدم الشوف

و قعت م الجوع و م الراحة

البقرة السمرا النطاحة

ناحت مواويل النواحة

على حاحة و على بقرة حاحا
*
the morners lamented
the strong cow HAHA
it yields milk
lots of milk
but its stolen
...from its real owners
the house's owners
11 doors
under ground paths
wolf dens
there are guards standing tall
on a certain day
Romans made it
they pushed the fastener
the guards run away
the foreigners came in
the they milked it dry
the cow was crying
oh sons
the sons of disgrace
were deeply asleep
the cow was melancholy
in melancholy it melted
it fall in the well
they asked the guards
why did it fall
it fall out of fear
why fear
because of lake of vision
out of hunger
the brown strong cow
the evening is creeping behind tree s leaves
because in order to get lost
it took the moon from our nights
canal washing her hair
...a day ask to hair
but couldn't afford her dowryهذة اغنية لعبد الحليم ===المغربية جاية =تتخفى ورا الشجرة = وعلشان نتوة فى السكة ==شالت من ليالينا القمر = وبلدنا على الترعة ترسم شعرها = جاها النهار مقدرش يدفع مهرها

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
نماذج بلجراف من رفع احد الزملاء


mediafire.com /?h6ngl447i4zy404
نماذج بارجرافات وطريقة كتابتها

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
محاضرة عربى ان من رفع احد الزملاء


/]أنواع الجمع و مواضع أنْ .. قراءه وتعبير ]
* أنواع الجمع :
1. جمع المذكر السالم :
يصاغ بزياده واو ونون فى الرفع وياء ونون فى النصب والجر
يرفع بالواو وينصب ويجر بالياء
مثل : محافظ = محافظون = محافظين
...
2. جمع المؤنث السالم :
يصاغ بزياده الف وتاء ويرفع بالضمه وينصب ويجر بالكسره
تحذف تاء التأنيث من المفرد عند الجمع ان كان مؤنثا بتاء تانيث وان كان مؤنثا بألف تأنيث مقصوره تقلب الى ياءٍ
وان كان مؤنثا بألف تأنيث ممدوده تقلب واو
مثل : لهجه = لهجات , كبرى = كبريات , حسناء = حسناوات

3. بعض الاسماء الداله على الجمع :
أ. جمع التكسير
صيغه سماعيه ويتغير شكل المفرد عند الجمع ولذلك سمى جمع تكسير
مثل : بيت = بيوت , شجره = اشجار

ب. اسم الجمع
يدل على الجمع وليس له واحد من لفظه حيث يكون بالمعنى
مثل : جيش = جندى , قوم = رجل , نساء = امرأه

ج. اسم الجنس
اسم يدل على الجمع ايضا ويشتق منه المفرد بتاء تفيد تأنيث الواحده
او بياء تفيد الوصف بالنسبه إليه
مثل : بلح = بلحه , شجر = شجره , عرب = عربى , غجر = غجرى

* مواضع أنْ :
1. أنْ المصدريه :
تؤؤل ما بعدها بمصدر ويعرب حسب موقعه بالجمله
مثل : أنْ تصوموا خيرٌ لكم
أنْ : حرف مصدرى ونصب , ينصب الفعل المضارع
تصوموا : فعل مضارع منصوب وعلامه نصبه حذف النون لانه فعل من الافعال الخمسه
أنْ تصوموا : المصدر المؤؤل فى محل رفع مبتدأ

2. أنْ المخففه :
من " أنَّ " الثقيله , وهو حرف مبنى على السكون لامحل له من الاعراب وتقع بعد فعل اليقين
مثل : علم أنْ سيكون = أنّه سيكون

* نصب المضارع :
يتم نصب الفعل المضارع اذا كان مسبوقا بحرف من الحروف الناصبه
" أنْ , لنْ , كىْ , حَتىّ , لام التعليل "

علامه نصب الفعل المضارع الفتحه الظاهره اذا كان الفعل صحيح الآخر
" أنْ يذاكر "
وإذا كان معتل الآخر ينصب بالفتحه المقدره
" هى خليقه أنْ تفنى "
اما اذا كان من الافعال الخمسه ينصب بحذف النون
" أنْ تكتبوا "

* الافعال الخمسه :
هى كل فعل مضارع اتصلت به الف الاثنين او واو الجماعه او ياء المخاطبه
يرفع بثبوت النون وينصب ويجزم بحذف النون

ملحوظه :
إذا اتصلت " لا " النافيه جوازاً بـ " أنْ " تقلب نونها لاماً وتدغم بـلام " لا " وتصبح
" ألاَّ "

مثال ذلك قول الحق سبحانه و تعالى بعد أعوذ بالله من الشيطان الرجيم: ( ألا تزر وازرة وزر أخرى ) صدق الله العظيم

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
//]القراءه والتعبير 1 .. Lec 5 ] من رفع احد الزملاء
النسب :
هو ان تلحق آخر الاسم ياء مشدده مكسور ما قبلها للدلاله على نسبته الى الاسم المجرد منه
النسب وصف يدل على الموطن او المكان او الدين او المذهب او الحرفه او النشاط او غير ذلك
يُنسب الى الاسم على صوره المفرد غير المصغر وتحذف تاء التأنيث من المؤنث

... * طريقه النسب :
يصاغ النسب بزياده ياء مشدده على الاسم
مثل : قاهرىّ - مَكىّ

فى اللغه كلمات تعدل فى النسب فتضيف إليها ألفاً و نوناً وثد يحدث لها تعديل فى بعض حروفها
رَبّ - ربَّانىّ , صنعاء - صَنْعَانِىَّ

يوجد بعض الكلمات التى سمعت منسوبه على غير قياس

* الاسماء الخمسه :
هى اسماء تعرب حسب موقعها فى الجمله
ترفع بالواو وتنصب بالالف و تجر بالياء
" أب - أخ - حَم - فو - ذو بمعنى صاحب "

لاعرابها بالعلامات الفرعيه شروط :
1. ان تكون مفرده , فإذا كانت مثنى او جمع تعرب اعراب المثنى او الجمع
2. ان تكون غير مصغره , فإذا تم تصغيرها أعربت بالضمه رفعاً وبالفتحه نصباً وبالكسره جراً
3. ان تكون مضافه , شرط الا تضاف لضمير غير ياء التكلم , واذا كانت اضافتها لياء المتكلم قدرت حركات الاعراب قبل ياء التكلم حيث تكون مرفوعه ومنصوبه ومجروره بحركات مقدره قبل الياء
4. الا تكون منسوبه , فلو نُسبت أعربت بالحركات الظاهره حيث ترفع بالضمه وتنصب بالفتحه وتجر بالكسره
5. يشترط لاعراب كلمه " فو " إعراب الاسماء الخمسه ان تُحذف الميم , فتقول " فُوك - فاك - فِيك " , واذا لم تحذف الميم من " فَم " تعرب بحركات ظاهره بالضمه رفعاً , بالفتحه نصباً , بالكسره جراً
6. يشترط لاعراب " ذو " التى بمعنى صاحب اعراب الاسماء الخمسه ان تكون اضافتها الى اسم ظاهر دال على صوره ذهنيه عامه
مثل
" جاء ذو عِلْمِ - رأيتُ ذا فَضْلٍ - مررتُ بذى حَياءٍ "

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك




من رفع احد الزملاء






[b][i]اساسيات كتابة اى مقال

[/size]
[/i][/b]








Any essay should include three items





يجب أن تحتوي أي مقالة على ثلاثة عناصر



A- the Topic Sentence

The main idea of a paragraph is usually introduced in the first sentence. This is called the topic sentence. The topic sentence is the most important sentence in the paragraph. It focuses the topic by giving the writer's main idea, opinion, or feeling about the subject.



A good topic sentence is not too general or too narrow





الفكرة الأساسية التي تعّرف المقالة عادة أ – العبارة الافتتاحية



تأتي في أول جملة . وتسمى العبارة الافتتاحية . وبالتالي يجب أن تكون أهم عبارة في المقالة . وهي التي تعطي الفكرة الأساسية لكاتب المقال . وكذلك شعوره ورأيه حول الموضوع .

وبالطبع العبارة الافتتاحية لا يجب أن تكون عامة بشكل واسع ولا ضيقة جدا .

B- Supporting Sentences

The topic sentence of a paragraph is followed by a number of other sentences called supporting sentences. These sentences make up the body of a paragraph. In a well-written paragraph, all of the supporting sentences give more information about the topic sentence





ب – الجمل المساندة



العبارة الإفتتاحية تتبعها في العادة عدد من الجمل تسمى بالجمل المساندة . هذه الجمل تكمل المقالة . وفي المقالات الجيدة كل الجمل المساندة تعطي معلومات أكثر عن العبارة الافتتاحية .





C- The Concluding Sentence

A paragraph generally ends with a concluding sentence. This sentence pulls the paragraph together and tells the reader the paragraph is finished. The concluding sentence often restates the main idea in different words or summarizes the major points. It should follow naturally form the body of the paragraph





ج – الخاتمة



بالعادة المقالة تنتهي دائما بجملة تسمى بخاتمة ، وهذه الجملة تسحب المقالة إلى النهاية وتخبر القاري أيضا بانتهائها . والخاتمة دائما تخبر القاري من جديد بالفكرة الأساسية للمقالة ولكن باستخدام كلمات وطريقة أخرى أو بتلخيص النقاط الرئيسية لها . وبالطبع يجب أن تتبع نموذج المقالة وتكون مكملة له .



الخلاصة ....



أكتب جملة في البداية تشرح فيها الفكرة الرئيسية للمقالة في الافتتاحية .... ثم أختار جمل مساندة تركز فيها على الأفكار الرئيسية .... وأنثرها بطريقة جميلة داخل المقالة ... تتخللها بالطبع جمل أخرى مختلفة مكملة للمقالة .... ولا تنسى أن تختم المقالة بعبارة خاتمة تشبه إلى حد كبير العبارة الإفتتاحية ولكن بأسلوب أو صيغة أخرى .



I would like to add something really important to know about writing an essay which is; "thesis". Thesis is the deep Idea of what you are going to write about. Thesis should be written in the introduction of essays. In short, think of the thesis as the answer to the question your paper explores. For example, ask your self this question "what I'm going to write about" and then try to formulate that answer to a good sentence.



أحب أن أضيف شيئا مهما وهو أن هناك ما يسمى "thesis " وهو الفكرة العميقة اللتي سيتحدث عنها الكاتب، والتي لا بد أن تكون في المقدمة، بحيث أن أي قارئ يقرأ المقدمة يستطيع أن يعرف بالظبط عن ماذا سيكون بقية التعبير. ولكي تعرف كيف تستخدم هذه المهاره بسهوله، اسأل نفسك هذا السؤال (ما الذي أريد بالضبط أن أوصله للقارئ من خلال كتابتي لهذا المقال؟) وستكون الاجابة هي ما نقصده بكلمة (thesis ) ثم قم بصياغة الجواب في جملة مناسبة

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

×
×
  • اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.