اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
marina

حلقة دراسية ترم تالت E دور يناير 2012

Recommended Posts

هاى واهلا بكل طلبة الترم التالت ارجو المشاركة من الجميع

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

اهلا بيك يا مصطفى وانا هاسجل بعد العيد بس لاسف مش حاحضر احضر محاضرات الا بعد العيد فياريت لما تحضر تقولنا نظام الدراسة ازاى والدكاترة واية اللى اتشرح وميرسى لك

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

ايوة يا marina داخلة علي طمع شكلك
هههههههههه Laughing

طيب ما اكتب الامتحانات بالمرة بقي Smile

بهزر معاكي اوعي تزعلي hola hola

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

عارفة انك بتهزر بس اكتب الامتحابات باجابتها وياريت لو تقدر تسجل المحاضرة يبقى كتر خيرك وترفعها يعنى يبقى الف شكر ليك



شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

ان شاء الله هحضر بكرة واشوف اية النظام بس ادعوا اصحي بدري احسن المحاضرة الاولي الساعة 8 وانا ساكن في جسر السويس Laughing

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

اوك ياعم مصطفى ان شاءالله تصحى بدرى يارب وافتكر اخواتك الطلبة الغلابة

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

ان شاء الله hehehe
هبقي افتكروا بكام محاضرة كده اصلي كريم hola hola
واي حد تاني هيحضر برضوا يبقي يفتكرنا لغاية ما نسجل ونحمل المحاضرات مع الموقع

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
أنا بإذن الله معاكم في تيرم تالت بس لسه ماسجلتش طبعا
وياسلام عليكم اي ده هتسجلو لنا المحاضرات ياسلام والامتحانات كمان ايه الهنا اللي احنا فيه ده

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
تم شرح فى محاضرة قراءة وفهم 3 ( 3 جزئيات صغيرة من القطعة الاولى اللى بتتكلم عن ايطاليا والدكتورة اول لمرة تدى تعليم مفتوح وقالت كملوها فى البيت وحتتناقش فيها المرة اللى جاية وتكملها الدكتورة حتشرح من الكتاب



اما المقال فدكتورة امانى قالت اها حتدى السنة دا ترم تالت بدل رانيا لان رانيا اعتذرت لانها بتحضر رسالة الدكتوراة المهم الدكتورة شرحت اندبنت independent clause ,,dependent ودبنتد وكلوز زفريز ووصلت لحد ادوات الربط زى and . after subordinate

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

انا معاكم ان شاء اللة ترم ثالث ولسة مسجلتش بردو

ومتنسوناش يا اخونا فى المحاضرات ترم سعيد علينا وعليكم يا جماعة

وحسنة قليلة تمنع بلاوى كتيرة

وشد حيلك معانا يا مصطفى بقى بصراحة مارينا شيلانا من السنة اللى فاتت وشكلها هتشلنا الترم دة كمان

ربنا يكرمها يارب ويجعله فى ميزان حسناتها

مدينة لهم بالفضل هى وجورى وولاء وامجد

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
التسجيل من بكرة فى مصر والا اية وبردو ايام السبت والاثنين والاربع ةالا اية

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
ايوة يا شخصية الايام اللى انت ذكرتها هى ايام التسجيل

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
الجوري كتب:
الحمدلله علشان ماتشيلناش جمايل من اولها


لالالالا السنة لسة طويلة Evil

الجمايل جاية جاية tongue 4 u

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
ESSAY WRITING 213 Dr/Amany lecture
FAN BOYS
It's conjunctions that connect
two simple sentences
two indepndent clauses
( for_and_nor_but_or_yet_so)
... we have to put comma before FANBOYS except and according to american style


for= to add reason
ex_Japanese people live long, for they eat healthy food.
---------------------------------------------------------
and= to add information
ex= they arrived early, and we all went to the cinema
--------------------------------------------------------
nor= to add negative idea
ex=Japanese people don't eat meat,nor do they consume dairy proudcts.
-------------------------------------------------------
but= to add opposite idea
ex=healthy food is a good way for diet, but there are other factors
------------------------------------------------------
yet= to add unexcepected idea
ex= I am very bad mark at maths, yet I want to study engineering
------------------------------------------------------
or= to add alternatives
ex= people should reduce fats in cooking, they will risk having heart diseases
------------------------------------------------------
so= to add a result
ex=we won the competition, so we was happy





دا محاضرة للمقال للى شرحتة امانى لاحد الزملاء

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
ودا بريضة نفس المحاضرة للمقال لامانى عاملها احد الزملاء .

essay term 3 lecture 1
The positions taken by Dependent clauses in sentences:

Subject

Example:
...
What he did made her angry.

Object of a preposition

Example:

He agreed with what she said.

Object

Example:

She studied what she has been told to study.

Predicate

Example:

They are who sent the message.

Adjective

Example:

I saw the girl who tried to rob you.

Adverb

Example:

We met where we agreed to meet.

What is an independent clause?

It is a group of words with a verb and a complete meaning.

Types of Conjunctions

Co-ordinating Conjunctions

These are

And But Or Not For Yet So

*They connect two independent clauses

* When the second independent clause in a sentence begins with a coordinating conjunction, a comma is needed before the coordinating conjunction.

Examples

1- He arrived early yesterday ,and we went out together.

2- They chose him ,so he was happy about it.*

3- We attended the party ,yet we were not happy.

Subordinating Conjunctions Or Dependent Marker Words

Some of which are :

After how when ,whenever

Although if ,even if where wherever

As in order that whether

Because since which

Before that ,so that while

Even though unless who ,whom

until whose

what ,whatever

They connect an independent clause and a dependent clause ,or an independent clause and a phrase.

The dependent clause(or the phrase) has to be separated from the independent clause through the use of a comma.



Examples

1- Though he was tired ,he attended the meeting.*

2- When the children asked the women ,she didn’t know what to say.

3- As they were exhausted , they didn’t perform well.

Independent Markers

They are connecting-words used at the beginning of independent clauses. They are often followed by a comma.

When the second independent clause in a sentence has an independent marker word, a semicolon is needed before the independent marker.

Examples of which are: also, consequently, furthermore, however, moreover, nevertheless, and therefore.



Examples

1- Jack did his best; however, he did not succeed.

2- Moreover, they have everything in common.

Application 1

Exercises

o Identify the different clauses and phrases in the following sentences.

1. Having done his job well ,he was praised for it.

2. Because there are buses, cars, and subways all over in the United States ,it is easy to go from one place to the other.

3. Jane who lent me her car arrived late.

4. They did their best so that they might have the job.

5. He failed but asked his parents to buy him a new car.

6. We can develop housing ,good jobs and community facilities in rural areas.

7. He studied hard so he succeeded.



o Identify the mistake and correct it in the following .



1. For example ,seemed very cold in the classrooms.

2. Such development every person better chances of life.

3. Because it gives me a chance to spend themoney freely.

4. Although relaxing is important.

5. To celebrate the New Year with my friends.

6. To learn from mistakes I did earlier in the year.

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
السلام عليكم ...
شكرا جزيلا مارينا جزاك الله خيرا

يا جماعة كنت عايزة اى حد فيكم يعرف يقولى مادة المقال بتتكلم عن إيه
لأنى لسه ما سجلت وما حضرت الاسبوع اللى فات

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
المقال يا دودو عبارة عن جرايمر دا اللى فهمتة من المادة من مناقشاتهم عنها واكيد لولو عندها معلومات اكتر حتقولها لكى لما تقرا سوالك وهى ادارى بالمادة دا لان هى درستها

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
محاضرات ترم تاااااااالت
..............................
فى الترجمه:
الدكتورة قالت ان المنهج عبارة عن المحاضرات والتطبيقات
وراجعت معانا قطعتين من امتحان الترم اللى فات
وادتنا القطعه دى وهى موجودة فى اول محاضرة

*كانت المرأة العربية تتحمل مسئولياتها نحو قومها بالتدخل الايجابى فى اطفاء نار الحرب اذا ما استمرت طويلا وكثر فيها القتلى والجرحى.
1- Arab women shouldered their responsibilities towards their people by positively intervening to extinguish the fire of war, if too prolonged, and if the causalities are too many.
......................................................................................
فى العربى:
الدكتور راجع همزة الوصل وهمزه القطع
وقال هيشرح المرة الجايه ان شاء الله درس محمد عبده وقال اقرأوه
..........................................................................................
علم الترجمه:
دكتور زكريا قال ان المنهج هيبقى متقسم لاربع اجزاء وقال ان الاغلبيه جابوا امتياز فى الماده
وشرح ازاى ان الكلمه بيبقى ليها اكتر من معنى وان السياق هو اللى بيحدد استخدام الكلمه
...............................

وقال لازم نسمع ال CNN حتى لو ساعه فى الاسبوع ونكتب الكلمات اللى مش عارفينها ونترجمها وفى خلال شهرين ان شاء الله هنعرف كلمات كتير

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
طب بالنسبة لمادة العربي
الدروس دي بتاعت الكتاب زي محمد عبده الدرس فيه معلومات عنه اهم انجازاته نحفظ الحاجات دي كلها

وشكرا...

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
مش عارفه والله يا امجد انا مش معايا عربى اصلا بس حضرت عشانكم

ممكن تسأل هند فى حلقه ترم رابع او حد يكون امتحن المادة دى

وتفهم بالظبط المطلوب ايه

وتعرف بردو المواضيع المقررة

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
كلمات اول محاضرة للكمبهنشن 3 من كتابة احد الزملاء







بعض الكلمات ف المحاضرة

dounted by=dismayed=worried

over whelmingly=غالبية ساحقة

long-shuttered plants= المصانع المعطلة من فترة

reversed= التراجع

sent= مجلس الشيوخ

senator=عصو مجلس الشيوخ

referendum= استفتاء

shutters= شيش الشباك

sewage= الصرف الصحي

startling=يفاجيء

lack of= نقص في

debate= مناقشة

ودول مش كاتب معناهم

decree,embark

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
يعني الوقتي في الترجمة الى العربية (3) المقرر في المحاضرة (1) التطبيق الاول والمحاضرة الاولى المكتوبة ولا ايه؟ ولا نذاكر القطعة اللي انتي كتبتيها بتاعت المرأة العربية؟

وعلم الترجمة بس كان بيدي تمهيد للمنهج يعني؟

والعربي نراجع همزة الوصل والقطع ونجهز لدرس محمد عبده؟

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
محاضرة علم الترجمه



LECTURE ONE 28\10\2011


المحاضرة عبارة عن اربع اسئله

1- هل الكلمه فى اللغه الانجليزيه لها معنى محدد؟

Q1-Does an English word have a fixed meaning?



EX:

1- please close the door. يغلق

2-Ton's my close friend. ( intimate)

3- She's close with her money.(cheap\mean\miser)

4-It's close today. (hot\damp& suffocating)

……………………………………………………………

EX:

1-There are 60 minute in an hour.

2- I don't want a brief. I want minute details تفاصيل دقيقه

………………………………………………………………………………………

Q2-Is English a phonetic language?



English is not a phonetic language ,it consists of 3 different language:.



1- original English::: like (go\get)



2- German(Anglo-saxon):::like(night\sight\light) gh silent



3- Norman(French):::: like (ballet)فن الباليه

(crème de la crème)صفوة الصفوه

)fiancé- fiancée)-(resume)CV-(nouvous riche)محدث نعمه

)coupe de grace)رصاصه الرحمه

………………………………………………………………………………….







Q3-Do we have synonyms in English?



Deep= profound= عميق

Stilln= stop

المترادفات تكون قريبه فى المعنى لكن مختلفه فى الاستخدام

EX:

I beer deep\ profound love for you. (abstract معنوى(



This ditch is deep. (concrete مادى ملموس(

.......................

I need to stop\still her fear. (abstract)



Stop the bus. (concrete)

……………………………………….

الكلمه لها اكثر من معنى

EX: (down)



1-These's a book store down stairs. (prep)

2- I feel down today. (depressed\ frustrated)

3-Life is ups and down.(نجاح وفشل

4- Egypt downed Nigeria 2\1 (defeat)

………………………………………………………………………………………



Q4-Does the dictionary undergo any change?



يدخل فى الطبعه الجديده اسماء سلاح او ادويه وامراض جديدة واحداث سياسيه تغير القاموس

EX:

Gentleman

معناها قديما نظام تملك الاراضى لكن بعد الثورة الصناعيه تغيرت لوصف السلوك الحسن



Private خاص

Privatize )to sell public to private sector) الخصخصه

Privatization



Globe

Globalize

Globalization



………………………………………………………………………….

لو لم تحدث احداث جديده هناك 4 طرق

1-Generalization انكماش



2- Specialization توسع



EX:(fix)



1- I need to fix my car. (repair)

2- I can fix you a dinner. (cook)

3- I want to fix my life. ( organize\ plane)

4- I will fix you up. ( straight up)





3-)Amelioration تحسن الكلمه من معنى سيئ المعنى حسن



Business women

معناها قديما امرأة سيئه السمعه لكن الان سيده اعمال راقيه جدا



4-)Pejration



Gay

معناها قديما سعيد لكن الان شاذ جنسيا

......................................................................................

سؤال اساسى فى الامتحان:

هل الكلمه فى اللغه الانجليزية لها اكثر من معنى؟

فى امثله كتير فى المحاضرات او ممكن اى مثال خارجة

...............................

دكتور زكريا قال لازم نسمع

CNN على الاقل ساعه فى الاسبوع ونكتب الكلمات الجديدة ونترجمها

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
هي فين قطعة ايطاليا دي اللي بتتكلموا عنها
بحثت عنها في المحاضرات المكتوبة مش لاقيها
كلها قطع دي
البيئة
تنمية الصحة للأطفال
بتاعت مدينة كانساس والمولود
الطاقة
كلية مكجافيك
تخطيط الأسرة

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
فى الكتاب ولان احنا مشجلناس فمش حنعرف نجيبها الا لما يبقى معنا الكتاب

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
ايوة يا امجد الكتاب بس مقرر الدكتورة اتغيرت فغيرت المنهج

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
دة يا امجد الكتاب يا رب يكون اتعمله دونلود صح احسن انا مليش اوى فى الدونلود

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
هو موجود في الصفحة الدراسية صح
شكرا ليكي يا شخصية....

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
العفو يا ميرو



يعنى يا مرمر المذاكرة من المحاضرات فى كلة ماعدا الكمبرهنشن من الكتاب يعنى العربى من المحاضرات والا اية

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
العربى كمان نفس منهج السنة اللى فاتت هو بس الكمبهنشن اللى اتغيرا وللعلم بالنسبة لمادة علم الترجمة حتلاقى محاضرات مكتوبة لدكتور زكريا مفيدة جدا العربى من الكتاب والمحاضرات

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

×
×
  • اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.