اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
galal elmadny

خاص بالترم الرابع >>كلية التجارة

Recommended Posts

بعد اعلان النتيجه اليوم والبدء فى تسجيل الترم الرابع ياريت نتعرف على زملائنا فى الترم الرابع ولو حد كان فى الترم الرابع ياريت يعطونا نبذه عن مواد الترم الرابع ،،،،،،،،،

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
وانت في كلية اية ياجلال لوكنت في تجارة فسم محاسبة
اقتصاد 2
تامينات تجارية
اساليب كمية1
قانون تجاري
محاسبة حكومية

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
المواد الترم الرابع يا جلال قسم محاسبة
اقتصاد 2
تامينات تجارية
اساليب كمية1
قانون تجاري
محاسبة حكومي
ة
هي المواد الترم الرابع انا معايا المواد دي
اقتصاد 2
تامينات تجارية

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شكرا ياهاجر انا كانت لى معادله وتم اعفائى من عشره مواد ومن هذه المواد اساليب كميه 1 وانشاء الله هيكون نفس المواد الا انتى ذكرتيها بالاضافه الى مادة مبادئ التسويق مكان اساليب كميه 1 يعنى انشاء الله هيكون معى الترم ده :ـ

اقتصاد 2
تامينات تجارية
مبادئ تسويق
قانون تجاري
محاسبة حكوميه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

بالتوفيق ياجلال انا في الترم الرابع معايا المواد دة
اقتصاد 2
تامينات تجارية
اساليب كمية 1
سلوكية علشان انا قسم الادارة
معايا مادة انا راسب فيها هي الادارة انتاج
بالتوفيق للجميع
flower
التسويق مادة عوزة مذكرة من اول يوم وهي مادة حلوة
ملحوظة دكتور محمد محمدي في محاضرة الشباب يجلسوا من جانبين والبنات في وسط

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شكرا ياهاجر وعلى فكره ماده اداره الانتاج ماده جميله جدا وخاصه الجذء العملى وعليه 50% من درجه الامتحان يعنى لو فهمتى المسائل وتدربتى عليها كويس من غير النظرى تعدى من الماده

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ازيك ياجلال كل سنة وانت طيب يا رب الترم دة يكون حلو ان شاء الله شوف انهاردة كان في
محاضرة اقتصاد2 هو شرح من كتاب الطبيقات
من سؤال الاول الي سوال السادس
بالنسبة التامينات التجارية انهاردة كانت د/ زينب
الوحدة الاولي مفهوم الخطر
درجة الخطر
مسببا ت الخطر
الحادث
تقسيمات الاخطار
ملحوظة هامة ملغي اخطار حركة و اخطار سكون
الوحدة الثانية
التامين
1-تعريف التامين
2- الخصائص الرئيسة للتامينمهمة
3- الفرق بين التامين والمقامرة
ملحوظة الفرق بين التامين المضاربة ملغية
5- التقسيم العملي للتامين
الفوائد الاجتماعية للتامين
الوحدة الخامسة كلها
الوحدة الرابعة ملغية
اما بالنسبة باقي المواد مش معايا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ان شاء الله بعد العيد نقدم ونبدء فى المذاكره مفيش استعداد الان لاى شئ ،،،

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
كل سنه وانتى طيبه يام هاجر اليوم اول ايام العشر الاولى من زو الحجه واليوم الجمعه كان المفروض فيه محاضرات مفيش جديد ولاايه ،،،

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
في محاضرات الجمعة القادمة الموافق 4\11
انا النهاردة كان عندي الادارة انتاج فقط

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ياريت لو فيه اى حد فى المنتدى ترم رابع وبيحضر محاضرات يتابع معانا ويعرفنا كل جديد عن المحاضرات .

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

ازيك يا جلال كل سنة وانت طيب عيد سعيد
انا تعابنة انهاردة علشان كدة انا مروحتش الجامعة لو عرفت حاجة اقولك طبعا flower

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
كل سنه وانتى طيبه يام هاجر نعتذر للانقطاع والتواصل لظروف عطل فى النت ونتمنى ان تكونى فى احسن صحه واحسن حال ،،،

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
كل سنه وانتى طيبه يام هاجر يارب تكونى بخير وبصحه جيده اليوم الجمعه كانت فيه محاضرات ام لا وكمان وجدت تعليقات لكى فى المنتدى ولم تدخلى الموقع الخاص بطلبه الترم الرابع تجاره مع العلم ان دى طبعا من البدايه كانت فكرتك والاخ حمدى مشكورا قام بتنفذها ولكن الظاهر ان مفيش طلبه فى المنتدى ترم رابع تجاره ياريت يكون فيه تعاون فى المواد المشتركه بيننا وخاصه ان ظروف عملى لا تسمح بحضور المحاضرات وتقبلى خالص تحياتى ،،،

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ازيك يا جلال عمل اية معلاش متزعلش مني نت عندي علشان اخر شهر بيفصل كتير هو نظام usb اتصالات 150ج في شهر علشان كدة بيجي اخر شهر بيفصل كتير معني ضعيف جدا مهم ونفس وقت عقبالك ابتني كبري ايه لبست الشبكة وهي 2 تجارة تعرف انا غيرنة من الترم الاول انهم كتيررررررر اما بنسبة الترم الرابع انا حاسة انا وانت بس
مهم مش اطول عليك في جمعتين انا مرحتش فيهم بس حولت اجبيم مم العمدة اولا قتصاد
في اكتاب تطبيقات محاضرة الاولي كانت من سؤال الاول الي سوال السادس محاضرة 2
من سؤال 7 الي 12 محاضرة 2 من سؤال 13 الي 18
بالنسبة التامينات التجارية كان علينا د|ناهد محاضرة 3
كان الوحدة 10 بتكلم عن التامينات العامة كلها وبعد ذلك الوحدة 11 تامين الحريق كل الوحدة
اما بالنسبة محاضرة 2 هي تابع د\ ناهد
الوحدة 8 كلها اهم فيها خصائص التامين علي الحياة من صفحة 1 الي 15
بالنسبة اساليب كمية 1
الوسيط \انحراف البسيط وطريقة رسم لايجاد الوسيط تكراري خد بالك الحاجات دة في كتاب محاضرات المحاضرة 2
الادارة انتاج طبعا انت بتقول هي مش معاك وباقي المواد مش معايا علشان انا قسم ادارة
flower

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شكرا يام هاجر وحمد لله على سلامتك ومبروك خطوبه ابنتك ايه والظاهر فعلا ان مفيش حد فى المنتدى ترم رابع تجاره غير انا وانتى وكمان الترم الجاى هتكونى قسم اداره وانا محاسبه ومراجعه والمواد مختلفه خالص ! المهم الترم ده يعدى وربنا يسهل بالباقى ...

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
فيه مكتبه اسمها الصقر والفيروز بتجيب محاضرات كليه التجاره للتعليم المفتوح بالضبط بتجيب جميع المحاضرات وكمان فيه امتحانات وحلولها وقبل الامتحان بتجيب مراجعه نهائيه وانا جربتها الترم الا فات كانت كويسه جدا ،،

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
فعلا بالنسبه لطلبه الترم الاول كتير لان التعليم المفتوح اصبح يأخذ من التنسيق طلبه الثانويه العامه وعلشان كدة هتلاقى طلبه كتير ترم اول ،،

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شكرا يا جلال انا فعلا اجيب من صقر الفيروز هي بتنفع بس مقتنش اعرف انها بتيع مراجعة نهائية شكرا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا لن ادهب الي كلية يوم الجمعة علشان عقبال كل البنات كان عندنا حمات ابتني احول اجيبها من العمدة وبقي اقولك ان شاء الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الحمد لله كويسة وانت عمل اية يارب تكو ن بخير علي فكرة جدول امتحانات نزل وعرفت مواعيد بس لسة مكان شوف صفحتك

كود المادة اسم المادة ميعاد الإمتحان مكان الامتحان إقليم الإمتحان مبنى الإمتحان
201 اداره انتاج 28يناير 2012 العاشرة صباحا ً لم يحدد بعد القاهرة لم يحدد بعد
264 أساليب كميه (1) 1 فبراير 2012 الخامسة مساءا ً لم يحدد بعد القاهرة لم يحدد بعد
262 تأمينات تجارية وإجتماعية 5 فبراير 2012 الخامسة مساءا ً لم يحدد بعد القاهرة لم يحدد بعد
205 مقدمه فى العلوم السلوكيه 7 فبراير 2012 العاشرة صباحا ً لم يحدد بعد القاهرة لم يحدد بعد
296 اقتصاد (2) 8فبراير 2012 الخامسة مساءا ً لم يحدد بعد القاهرة لم يحدد بعد

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شكرا يام هاهر لقد عرفت من الموقع الخاص بى مواعيد الامتحانات وانا اول يوم لى يوم الاحد 2012/01/29 محاسبه حكوميه وربنا يوفقنا ويكتب النجاح للجميع .

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ياريت يام هاجر لو ذهبتى الجامعه غدا الجمعه تعرفى اخر الاخبار عن الامتحانات والاسئله المتوقعه واى جديد يرتبط بالمواد الخاصه بى وهى محاسبه حكوميه ، اقتصاد 2 وقانون تجارى وتأمينات تجاريه ومبادئ تسويق ،،،

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ازيك يا جلال اخبارك اية يارب تكون كويس انا سالت عن محاسبة الحكومية وعرفت مهم هو القوائم ولازم تحل بترتيب اما التسويق عرفت السائلة مهمة في مقارنات الدكتور المحمدي قال في موقع علي النت هو عملوا هو http://www.almohamady.com/taalam/index.php الموقع دة مهم في امتحانات محلولة
اما انا وانت في المواد اقتصاد2 الدكتور مجاش النهاردة بس في المحاضرة السابقة
من السوال 31الي 40 ملغي
اما التامينات التجارية الوحدة 13 هي التامين البحري
مفهوم التامين البحري
الخسائر البحرية الكلية
وهي نوعان الخسائر الكلية الفعلية \ الكلية التقديرية

الخسائر البحرية الجزئية (العوارية)
الخسائر الجزئية الخاصة (العوارية الخاصة )
الخسائر الجزئية العامة(العوارية العامة)
المقومات الاساسية للعوارية العامة
انواع وثائق التامين البحري
واهم وثائق التامين البحري
ومزايا وعيوب تذاكر الي اصدار اشعار التغطية المؤقت
ملحوظة الدكتورة قالت في محاضرة يوم السبت 14\1\2012 ساعة 9صباحا في مدرج العيوطي تابع الكتورة زينب بدل من المحاضرة هي غبات فيها
بالنسبة اساليب كمية1 الدكتور ابراهيم مرجان
وحدة 9
السوال الاول حل بطريقة 2 هي طريقة انحرافات البسيطة
هناك قانون لازم تحفظ
ملحوظة هامة طريقة المباشرة ملغية الدكتور قال لو حالت بطريقة مباشرة اعطيك صفر
لما تحل مسائلة خالي بالك انك لا تخذ اكبر قيمة ولا تخذ اصغر قيمة مثل امامك 12345
تاخذ 234 لاتاخذ 1\5 فهمت قصدي
والوحدة 10
مثال 1صفحة 9

ا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شكرا يام هاجر على الاهتمام ونرجوا الاهتمام باخر المحاضرات والجديد بالنسبه للامتحانات وربنا يكتب النجاح لنا جميعا يارب ،،

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شكرا لكي يا اختنا العزيزة هاجر
وارجة التوفيق للجميع
من فضلكم اتمني ان يعطينا احد الملغي في النواد الاتية ولكم جزيل الشكر بالاضافة الي اي شيء مهم قالة الدكاترة لو سمحتم وجزاكم اللة خيرااا
1_ التامينات التجارية والاجتماعية (262)
2_القانون التجاري (298)
3_ اساسيات الادارة المالية (207)
4_ ادارة العمليات والانتاج (201)
5_اساسيات المحاسبة 2 (132)
6_ ادارة المنظمات الحكومية (202)
7_اقتصاد 2 (296)
وشكرا لكل من افادنا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اهلا بيك ابو اسلام صديق جديد بمنتدى المنار التعليمى وكذلك صديق بالترم الرابع ومن المواد التى ذكرتها فأنت فى قسم اداره عموما نتمنى لك وللجميع التوفيق والنجاح
flowerflowerflowerflower

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شكرا لك استاذ جلال
واتمني من اللة ان يوفقنا جميعا وبالتوفيق ان شاء اللة
محمد علي اسكندرية

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شكرا لك يامحمد واتمنى لك التوفيق والنجاح وعلى فكره انا لا احضر محاضرات واعتمد على شراء المحاضرات من مكتبه الصقر والفيروز وكمان نمازح الامحانات للسنوات السابقه مع حلولها وكمان المراجعه النهايه التى تبسط الماده قبل دخول الامتحان وكمان تحميل المحاضرات من الموقع الخاص بى بتكون مفيده مع المتابعه للمنتدى لو فيه جديد واى استفسار او اى شئ انا تحت امرك . جلال المضنى - كفر الشيخ

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
ياجماعة حد عندة CD المحاضرات او التتطبيقات مادة القانون التجارى علشان بكل اسف لم تدرج على الصفحة الخاصة بى حتى الان
وشكرا مع الدعاء بالتوفيق للجميع ان شاء الله تعالى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ياخ / جلال المضنى
كفر الشيخ
ياريت لو تكرمت اذا كانت عندك الCD لمحاضرات او تطبيقات مادة القانون التجارى (298) تحملها على المنتدى ان امكن لانها لم يتم تحميلها على الصفحة الخاصة بي
واكون لك من الشاكرين وبالتوفيق ان شاء الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
محمد الديب المرسى كتب:
ياخ / جلال المضنى
كفر الشيخ
ياريت لو تكرمت اذا كانت عندك الCD لمحاضرات او تطبيقات مادة القانون التجارى (298) تحملها على المنتدى ان امكن لانها لم يتم تحميلها على الصفحة الخاصة بي
واكون لك من الشاكرين وبالتوفيق ان شاء الله

اهلا بيك اخ محمد الديب صديق بالمنتدى بالنسبه لماده القانون التجارى فى الترم الماضى كان دكتور الماده جديد ولا يوجد ماده علميه للماده ولا حتى امتحانات سابقه لان دى كانت تعليمات الدكتور بالاعتماد على المحاضرات الخاصه بيه فقط اما هذا الترم فانا لااعرف سوف تجد كل التعليمات على الموقع الخاص بيك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.