اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
أمجد1

223- علم الصوتيات - التيرم الرابع 2012 م

Recommended Posts


ثانيا: الحروف المتحركة طويلة النطق

المد بالألف المفخم

(1) Long Vowels - a:
mediafire.com ?78injn9dnttn37k


المد بالياء المرقق
(2) Long Vowels - i
:
mediafire.com ?2bnt63rq84ra5k5


الكسرة اللي بعدها حرف الراء
(3) Long Vowels - ɜ:ʳ
mediafire.com ?oa19hga9m5moog8


المد بالواو المرقق
(4) Long Vowels - u:
mediafire.com ?6rxrjppt90d0zfk


المد بالواو المفخم
(5) Long Vowels - ɔ:
mediafire.com ?cs054388sc2q74n

مارينا مسجلتش بصوت في دول بس كاتب كلام انا قلت اختصر الوقت عشان ادخل في مادة المقال واشرحها بصوتي
شوفي كدة لو عجبك الشرح دة وفهمتيه من غير صوت

وبكــــدة
اكــــون
خلصـــــت
منهـــــج
علــــــم
الصوتيــــــــــات


شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
خلوا بالكوا يا جماعة
مادة علم الصوتيات من الآخر في الامتحان عبارة عن تكوين كلمات يعني لازم نكون عارفين شكل وحروف الكلمة علشان نقدر نوصل للتخمين الصح بتاع سؤال الترانسكربشن...
اللي هو الرموز نحولها الى حروف لتكوين كلمة يعني على سبيل المثال جه في الامتحان كلمة
hɛlθɪ
عايزين نخليها كلمة مفيدة طيب..... اول حاجة لو تابعتوا شرح الباور بوينت اللي انا عملته وتمشوا عالخطوات هاتقدرو تحلوا السؤال..

(1) احنا قلنا ان حرف h ساكن ينزل زي ماهو
(2) الرمز ɛ قلنا بيدل على كسرة وقلنا ان ممكن يكون الحروف دي e - ea في منتصف الكلمة
(3) حرف l ساكن زي ماهو
(4) الرمز θ قلنا بيدل على نطق (ث) و th
5- الرمز ɪ الكابتال دة قلنا معناه كسرة وبتكون الحروف
i - في منتصف الكلمة
u - في منتصف الكلمة زي كلمة busy
y - في آخر الكلمة زيبردو كلمة busy
يبقى احنا للكلمة دي هانجرب تلات تخمينات

نحط حرف h زي ماهو
- ɛ هانجرب ea ونجرب e بس نجرب ea الاول
- نحط حرف l زي ماهو
- θ ملوش غير احتمال واحد اللي هو th
- ɪ نجرب i
يبقى الكلمة هاتطلع healthi
ولو لاحظنا هانلاقيها مش كلمة صحيحة

تاني احتمال
نحط حرف h زي ماهو
- ɛ هانجرب ea ونجرب e بس نجرب ea الاول
- نحط حرف l زي ماهو
- θ ملوش غير احتمال واحد اللي هو th
-ɪ نجرب u
يبقى الكلمة هاتطلع healthu وبردو كلمة مش صحيحة

تالت احتمال
نحط حرف h زي ماهو
- ɛ هانجرب ea ونجرب e بس نجرب ea الاول
- نحط حرف l زي ماهو
- θ ملوش غير احتمال واحد اللي هو th
- ɪ نجرب y المرادي
يبقى الكلمة تطلع healthy هانلاحظ ان دي فعلا كلمة ومعناها صحي

طب خلينا بقى نجرب حرف e لوحده على انه كسرة علشان نكون جربنا كل الاحتمالات
helthi
helthu
helthy

حد فهم حاجة؟

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

ممكن اعرف مقرر علم الصوتيات كله على بعضو ايه وايه المهم ااااوى فيه وشكرااااااااا ياأستاذ امجد بجد شرحك افادنى كتيييير بس ضررورى عشان انا بقيت تايهه ف الماده دى وخايفه من امتحانها اوووووى

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
أستاذ أمجد أنا متأكد أنك عملت مجهود ضخم في الدروس دي لكن للأسف الطريقة دي أكبر تشويه للمادة. الهدف الأساسي من علم الصوتيات هو التفريق بين الأصوات في الأنجليزي واللغات الأخري بسبب وجود تباين شديد في كثير من الأحيان يعني في أصوات كثيرة ليس لها مقابلات. أبسط مثال أن العربي به تلاث أصوات متحركة أساسية والأنجليزي على الأقل 12 شرح الماده بالعربي مش بس غير مجدي لكن مدمر للماده. أرجو أنك لا تأخد الكلام بطريقة شخصية لأني لا أعرفك وكلما نسعى للعلم.

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
لو سمحتلي لي ملحوظة صغيرة....حرف ال H في بعض الكلمات يكون silent وفي علم الصوتيات لايرمز له مثل كلمة / honest / onist ...

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
الروابط شغالة دوسى على الرابط يظهر صفحة فيها مربع اخضر مكتوب من تحت

download دوسى عليها حيتحمل

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
أعتذر عزيزي لنفسي على رسالتي التي كتبتها، فقد حاولت أن أحذفها ولكن لم أستطع،فاكتفيت بتعديلها لتكون كلمة الشكر كافية لك على مجهودك،فلم أتوقع أن يكون رد فعلك على ترحيبي بك وتعريف نفسي لك هو هذه الصورة الضاحكة،فأشكرك.

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
لماذا تعتذر؟
كانت رسالتك جميلة ولا يجد فيها اي شئ يجرح من مشاعري بل كنت تتمنى ان اتواجد في المنتدى

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
واضح أنك لم تفهم معنى رسالتي الأخيرة هذه،فأنا أعتذر لنفسي وليس لك لأنني كتبت لك رسالتي الأولى لأنني لو أعلم أنك سترد بصورة ضاحكة ماكتبتها قط.

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
لم افهم اعتذارك لنفسك
على كل حال شكرا جزيلا لردك

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
بالبلدى كده لو كنت عارف انك هترد عليا بصورة ضاحكة مكنتش كتبتلك رسالتى لانى رحبت بيك وعرفتك بنفسى يعنى كان اقل حاجة ترد عليا وتعرفنى بنفسك مش تحطلى صورة.

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

علشان تعرف بس ان مفيش اي حاجة جوايا ضد غيري وان عادي خالص

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

انا عارف انك انسان محترم وباعزك معزة خاصة لانى شوفت اهتمامك بمساعدة زمايلك وده عجبنى وقدرته جدا وعموما خلاص ولا يهمك انا ياسيدى مش زعلان وبارحب بيك تانى وباشكرك تانى.

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
هههههههههههههههههههههههههه.ربنا يخليك ويوفقك.

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
ايه رأيك بقى في الشرح؟
حمل اي فيديو والق نظرة على طريقتي في الكلام

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

من فضلكو انا عايزة اعرف ازاكر المادة دى ازاى ومنين عشان انا مش بحضر لانى فى محافظة اخرى ارجوكو حد يقولى بسرعة

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
شرح جيد وشكرا لجهد الاخ بارك الله فيه

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
[b]k.salem[/b]
هذا شرحي الخاص لمنهج علم الصوتيات

أولاً / الحروف المتحركة الطويلة
Long Vowels


الصوت الأول

الدرس باللغة العربية
mediafire.com ?vp6xd5bbff6tged

الدرس باللغة الإنجليزية






الصوت الثاني




الدرس باللغة العربية
mediafire.com ?eu546imkgc63p08

mediafire.com ?2ygth65g46c5ma4

الدرس باللغة الإنجليزية




الصوت الثالث


الدرس باللغة العربية
mediafire.com ?zghh54c21il7a4c

الدرس باللغة الإنجليزية

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
الصوت السادس والسابع



الدرس باللغة العربية
mediafire.com download.php?dhyn16mp4w5ak66

mediafire.com download.php?xe06cs5avryrrbq

الدرس باللغة الإنجليزية



ملحوظة هامة جدا
يُفَضَّل الإستماع إلى الدروس باللغتين
قد يكون الشرح باللغة الإنجليزية افضل منه باللغة العربية لأنه يوجد اختلاف تام بين الإثنين

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
bishoyhabib كتب:
أستاذ أمجد أنا متأكد أنك عملت مجهود ضخم في الدروس دي لكن للأسف الطريقة دي أكبر تشويه للمادة. الهدف الأساسي من علم الصوتيات هو التفريق بين الأصوات في الأنجليزي واللغات الأخري بسبب وجود تباين شديد في كثير من الأحيان يعني في أصوات كثيرة ليس لها مقابلات. أبسط مثال أن العربي به تلاث أصوات متحركة أساسية والأنجليزي على الأقل 12 شرح الماده بالعربي مش بس غير مجدي لكن مدمر للماده. أرجو أنك لا تأخد الكلام بطريقة شخصية لأني لا أعرفك وكلما نسعى للعلم.









والاستاذ bishoyhabib

اظن الآن لا يوجد حجة ان تقول اني شوهت المادة بشرحي
الآن شرحي باللغة اللإنجليزية وقد فهمه الكثير من الأطفال الأمريكي الجنسية

And now, since my explanation is also provided in English, you don't have any proof now to say I have misled the Phonetics subject and that is because most of American children even kids understood me clearly when I posted my lessons in this forums provided in the link below

www.english-test.net/

Go there and you will understand yourself.
Many teachers gather there even Arabian teachers and many of them who are even better than me

Yet I have not said that I am the best English teacher.
No, no, no and one thousand no, I have seen with my own eyes one of the Egyptian teachers (Female) that has a better English speaking as well as Vocabulary bank than me

!!!!I am currently unstable with the English-Arabic / Arabic-English
Translation subject this term, I have not been able to translate the
whole passage at all, probably not even been able to translate a single sentence of it because of the complicated words I have never seen before

And here is an example, one of the sentences that I couldn't grip any translation for it:

Intellectuals and scholars
from around the colonized "Arab world", itself a colonial
appellation, would soon engage the Orientalists
in historical excavations of their own.


Another example:

Their archeological efforts would delve not only into the medieval manuscripts and treatises that would soon constitute the canonical archive of the Arab past (now defined as "heritage") for both the Western Orientalists and the Arab writers, but also, and on occasion, of Orientalist archaeology itself.

These two sentences are located in Lecture 3 - Text 8
I have not been able to translate them at all





شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
رابعاً/ الأصوات (الحروف) الساكنة
Consonants

1
الأصوات المتفجرة للهواء
Plosives

الصوت الأول والثاني
/p/

/b/


الدرس باللغة العربية
mediafire.com ?zwgrvvwlxc6sw4k

الدرس باللغة الإنجليزية

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
وأحلى ما في الدرس ايضا بانه اليوم والحمد لله ما فيش بطاطين

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

×
×
  • اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.