اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
Om Habiba

خبر هام: الدروس الملغية داخل و خارج مصر

Recommended Posts

خبر هام

بعت رسالة للبريد التعليمي من صفحتي الشخصية اسال فيها عن: هل الملغي من قبل الدكتور في اي ماده للطلبة داخل مصر ينطبق ايضا للطلبة خارج مصر؟
و كانت الاجابة بتالكيد ينطبق علي كل طلبه الماده سواء في الداخل او الخارج.

بس الغريب في الموضوع:
اني بعت الرسالة دي لكتور الماده 315 و كانت الاجابة ان الدكتور لم يلغي شيء بعد ....و فيه حد من الزمله و الزميلات ذاكر ان الماده دي الكتور محدد فيها مواضيع للمذاكره و انه رجع لغي مواضيع منها!!!!!!!!!!!!
يبقي ازاي بقي ؟؟؟؟؟؟؟

هل من موضح لهذا السؤال

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اللي بيرد عليك المسؤول عن البريد ومش الدكتور احتمال يكون سأل الدكتور ودي اجابته لكن بصراحة انا امتحنت ترمين والأمتحان ملهوش علاقة بما يقرره الدكتور في الجامعة فيامتحان داخل مصر بيجي لكن لنا احنا في الخارج بيجي مختلف خالص عن اللي شرحه الدكتور بالجامعة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا بفكر ابعت اقتراح ان المحاضرات اللي في الجامعة يومين في الأسبوع يسجلوها فيديو ويرسلوها لنا في صفحتنا
اظن انه هيكون افضل للي خارج القاهرة سواء في الأقاليم او في الخارج وكدة التواصل مع الدكتور اللي بيشرح المادة مباشرة اظن افضل من المحاضرات المسجلة اللي بيضعوها وبتكون قديمة ومختلفة
انا شفت ده في موقع لجامعة نابلس وكان شئ جميل ومفيد جدا كأني حاضرة المحاضرة مع الطلبة دول كمان سيبنها علي صفحة الموقع مفتوحة ان يحملها اي زائر مش شرط يكون ملتحق بالجامعة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يا ريت يعملوا الاقتراح دا يا ستار بس انتى عارفة دماغهم
دا مش هاين عليهم يغيروا المحاضرات القديمة اللى من خمسين سنة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يا ريت يعملوا كدة بدل من الشحططة دا الواحد احيانا مبيقدريش يحضر والى الان فى دكاترة مخلصتيش ومفضليش غير محاضرة واحدة فى مادتهم

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اكيد طبعا هيكون مفيد لينا احنا يا ستار اكتر من طلبة الاقاليم نفسهم ,,,لانهم علي الاقل ليهم خدمة فيديو كونفرانس انما احنا لا ...وياريت بدل موضوع التسجيل دة تكون المحاضرات اونلين بحيث يتحيوا لنا فرصة مناقشة او استفسار اي شيء غامض في الحال .

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ومازال الغموض يخيم على الملغى والمقرر... أدعو الله أن يلهمنى الصبر والسلوان حتى أعرف ما تم إلغاؤه فى الكلية بنت التييييييييت خصوصا فى الترم التييييييييت اللى انا فيه دا.
أنا خلاص قربت أعيط
يا جماعة أنا فى الترم الرابع والخامس ووالله العظيم لحد دلوقتى عمرى ما عرفت ايه اللى ملغى من ايه المقرر طول الكام سنة اللى فاتوا. يعنى انا دخلت امتحانات الترم الأول والتانى والتالت بدون ما أعرف اللى ملغى من المقرر والحمد لله باذاكر وربنا بيكرمنى بتقديرات بين الجيد والجيد جدا والامتياز. بس أنا نفسى أعرف المرة دى على الأقل . نفسى بس أبقى زى بقيت الزملاء أذاكر بعض الدروس مش كل الكتاب زى كل مرة بالاضافة إلى أن موضوع الثورة والترمين اللى اتلحموا مع بعض دول. يعنى بصراحة أنا محتاج أدخل غرفة الإنعاش التعليمى بسرعة جدا وإلا .... أغيثونى بالله عليكم ماذا تفعلوا لو كنتم مكانى ... إمضاء : أخوكم المرعوب

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
study اخي المرعوب انتي معاك هنا زملاء كتيير في رابع وخامس وبيحضروا في الجامعة بانتظام منهم ام مرام رابع وخامس وكمان احمد اسماعيل وام مرام كل ترم بتكتب المقرر والملغي بس هو اساسا لسة ده في اخر محاضرة يعني الأسبوع القادم او اللي بعده surprize

وممكن تتواصل معاهم مباشرة علي صفحتهم في الفيس بوك هما موجودين اون لاين عل طول فيها

علي الرابط
http://www.facebook.com/home.php?sk=group_220930231258415&ap=1

بلاش التشائم والسواد اللي انت عايش فيه وغيرلنا اسمك darkyears

احسن والله هي مش ناقصة سواد
تفائلوا بالخير تجدوه cheers

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اظن يا داليا ان موضوع اون لاين هيكون صعب لأن جميع الترمات بتكون محاضراتها في وقت واحد مش هينفع كل العدد ده يكون مباشر علي التليفزيون وكمان احنا مش كلية واحدة ولا فرع واحد هو فكرة تسجيل المحاضرة اثناء شرح الدكتور هيكون افضل اننا نسمعها افضل من المحاضرات اللي علي صفحتنا القديمة واحيانا كمان الدكتور بيكون مختلف....

ما دام فيه ناس مرحبة بالفكرة خلاص نتفق كلنا علي طرح الموضوع علي الجامعة بشكل جدي وكمان نتواصل مع باقي الزملاء علي الفيس بوك ليكون العدد اكثر

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
طبعا أكييييد أنا من المؤيدين .. لازم نبعت الفكرة دي عالبريد التعليمي ولا الإداري و عالصفحة الرسمي ةعالفيس بوك و كمان عالإيميل الجديد اللي عملوه و مش عارفين بيستخدم في ايه لحد الأن .. عشان الحوسة الي احنا فيها دي ..
احلى شئ اني رحت امبارح استلم الكتب الي سبحان الله بتوصل للوكيل قبل امتحاننا بعشرين يوم لقيت كتاب ناقص و CD ناقص و كل واحد فيهم بتاع مادة مختلفة .. ياربي لك الحمد والشكر على كل شئ ..

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اونلين يا هند مش اقصد علي التلفزيون انا ااقصد زي مواقع تعليمية كتيرة بتعمل الفكرة دي ويكون من خلال صفحة الجامعة ومفيش اي تعارض من كون ان الجامعة بها كليات مختلفة واقسام مختلفة !!!
محتاجين لتقنية متطورة بس علي الموقع الجامعي ونتواصل مع الجامعة ببث حي ..واعتقد ان دة اقل شيء ممكن يوفره لنا الجامعة قصاد المصروفات الباهظة اللي بندفعها وبالعملة الصعبة وكأننا مش مصريين
المفروض ياجماعة اننا بعد الثورة كنا علي الاقل طالبنا بحقنا في اننا نتعامل كمصريين مش زينا زي الجنسيات التانية ..
ودمتم في خير

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يا ريت لو عندهم التقنية دي هتسهلنا حاجات كتيير وهنستفاد منها والله احنا نقدم الأقتراحات بتاعتنا لهم وهما يدرسوها وينفذوه الأفضل لهم ولنا المهم يكون في تغيير شوية العالم كله بيطور كل دقيقة واحنا بنمشي ببطء السلحفاة (

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
عارفين يا جماعة فى عيال كانوا بيسجلوا المحاضرات صوتية بالموبيل ويذعوا على موقع كليتهم بس الكليات دا كلية حقوق انتظام فى محافظة من محافظات مصر كل المحاضرات بالصوت موجودة يا سلام لو واحد معة التقنية دا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا كنت بسجل المحاضرات صوت ايام عربى ب mp3

هحاول ان شاء الله اسجل المحاضرات الاخيرة بس دا بيعتمد على صوت الدكتور وقت الشرح

ادعوا انه يبقى واضح

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
موضوع تسجيل الصوت ده مش هينفع الأفضل اننا نطلب من الجامعة ده يا ريت تساعدوني في نشر الموضوع ونحاول نجمع عدد كبير من الطلبة علشان ينظوروا للموضوع بشكل جدي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

احنا معاكى يا ستار بس الامر بيد الكلية احنا بس بنحاول نعمل حاجة بديلة عبل ما الكلية تقرر مهما قرروا ان شهادة التخرج زى انتظام ولا حصل حاجة ولا عملوا حاجة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.