اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
marina

حلقة دراسية ترم تانى دور ابريل 2011

Recommended Posts

ياجماعه دلوقتى انا اعصابى تعبت ساعدونى

انا فى سنه اولى اعلام وبتكلم عن الترجمه الفصل الدراسى التانى

وجبت ورق وتطبيقات وكتير فيهم من غير ترجمه والدنيا بايظه فى الورق

من فضلكم اذاكر ايه او اجيب ورق ايه عشان اعرف انجح
مع العلم ان كل الامتحانات السابقه بتتكلم عن مواضيع مش هتيجى

والتطبيقات مش مترجمه

اعمل ايه انا بكلم نفسى والله حاسه انى غرقانه

ردوا علياااااااا

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
طلائع مصر قطعة خارجية مش من المحاضرات ولا التطبيق الخاص بيها

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
أجوبة المحاضرة السادسة من اذكر السبب



1-Some foreign coins came to the British Isles.





Some foreign coins entered the region as a
result of trading contacts both with Western Europe and the Islamic world to
the east.


رقم2 غيرمحتاج للاختصار



2-It was possible to have a precise system of
trade and exchange even without a regular coinage.






Traders carried small scales which could measure
weight very accurately, so it was possible to have a very precise system of
trade and exchange even without a regular coinage.







3-Both in England and on the Continent,
native rulers regularly paid the Viking raiders.





Both in England and on the Continent,
native rulers regularly paid Viking raiders to leave them in peace.



The idea of 'Dane geld' is policy of paying off the Vikings rather than fighting them 'Making peace' was a polite expression for
'paying them to go away'


4-Adopting coinage
The reasons for adopting
coinage were probably political and cultural as much as economic
based on the total weight and quality of the silver. the Vikings looked at the more 'civilised' peoples they had invaded, and
wanted to be like them
The Anglo-Saxons themselves had adopted coinage as soon as they
converted to Christianity, and the Vikings did just the same.




5-The Vikings took their families with
them when they moved from Scandinavia.





It is worth notice that
the Vikings weren't just raiders, but farmers, traders and settlers - and they
took their families with them when they moved from Scandinavia.
6-The Viking women were not dressed alike.
Accounts for the divine origin of the three main social classes are so obvious The woman of the slave-class wears 'old-fashioned clothes' .. The woman of the yeoman class wears a cap and a blouse, has a kerchief around her neck and 'brooches at her shoulders', and is busy with her spindle, 'ready for weaving'. The aristocratic woman wears a blouse of smooth linen, a spreading skirt with a blue bodice, a tall headdress and appropriate jewellery, and has very white skin


7-The Scandinavian breakfast was discouraging.
For breakfast the farmer helps himself to some of yesterday's left-over stew. It has been left in an iron cauldron. ; a thin crust of fat has formed over a brown liquid which is made up of boiled lamb bones, beans, peas, carrots and turnips. The farmer breaks off a hunk of bread to dip into the stew. this bread was baked last week

8- The Viking pagan graves are particularly useful to archaeologists.

Pagan graves are particularly useful because the bodies were fully dressed and accompanied by personal belongings, some of which indicate important activities of the living. and for female settlers..

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
young men and women member of the vanguard participated through egypt is the competation held by supreme council for youth and sports on current achievement

دى اجابة شارك الطلائع لحد الانجازات الحالية حد عنده تكملة والا لا

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
القطعة لقيتها عند تيرم ثالث ستار جزاها الله خيرا رفعتها

شارك طلائع مصر، بجميع المحافظات فى المسابقات
الثقافية التى أعدها قطاع الطلائع بالمجلس الأعلى للشباب والرياضة حول
الانجازات الحالية فى مجالات القراءة للجميع، ورعاية الطفولة والأسرة،
ومشروعات حماية البيئة وتنمية المجتمع. صرحت بذلك
وكيلة الوزارة ورئيسة قطاع الطلائع وقالت: ان الطلائع قدموا بحوثا حول هذة
الموضوعات، وتم تشكيل لجان تضم أساتذة الجامعات وكتاب الأطفال
والاعلاميين،لاختيار البحوث المتميزة.

Vanguards Competitions

Young
men and women, members of the vanguards participated through Egypt in
the competition held by the Supreme Council for Youth and Sports on the
current achievements. The achievements covered include the 'reading for
all' program, family and child welfare schemes, environment conservation
plans and community development

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
معلش يا جمماعة من اول كدة

هو ايه اللي المفروض ومهم نذاكره من التطبيقات النحو العربي الترم الاول ولا التاني؟؟


ومحدش يعرف ايه المهم في النحو ترم تاني عشان انا حاسس انه ملعبك شوية عن الترم الاول

وكل ما اذاكر منه درس تاني يوم احس اني ماذاكرتش حاجة

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
بصى انا لقيتها عندى تقريبا حد كان منزلها على نفس الحلقة اللى احنا فيها دى كانت تقريبا اخدوها فى المحاضرات اللى بيحضروها

مش عارفة بصراحة اشكرك ازاى ربنا يكرمك يا جورى

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
بقية ترجمة قطعة الطلائع




Under Secretary of Ministry and Vanguards head sector said that vanguards presented researches about these issues.
Several committees have been formed which include university professors, authors of children's literature and media figures.

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
معلش يا جماعه انا راجعت صفحات الحلقه علشان الثقافيه اعرف ايه المهم فيها بس تهت ومعرفتش
بس اللي فهمتوا اني اذاكر السبع تطبيقات واركز علي الاسئله التكنولوجيهفهل اللي فهمتوا صح

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
ياجماعة في تحديثات للمواد هي امتحانات التيرم اللي فات للي في مصر وخارجها

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
Very easy
انا شرحتها في الدرس ماعجبكش؟؟


Participle

بيبقى على معنى الصفة دايما يعني هي كلمة بتبقى على شكل الفعل اي ان جي او فعل في الماضي التام بيوهمك انه فعل لكنه واخد معنى الصفة


مثال


The broken car was behind me.


شوفي كدة المثال اللي فات دة


كلمة broken


لاحظي انها على شكل فعل بردو في التصريف التالت من الفعل break


break - broke - broken


لكن عايزك تلاحظي حاجة

خلينا كدة نترجم الجملة كلمة كلمة سيبك من كلام الدكتورة اللي بتقولك ما تترجميش ترجمة حرفية


The Broken car was behind me

The عبارة عن أل التعريف
broken لاحظي انها جاية جمب الاسم السيارة وخلي بالك زي مانتي عارفة ان طالما اي كلمة جت قبل الاسم يبقى معناها انها بتوصف الاسم دة فلذلك فهي صفة

car معناها سيارة وهي عبارة عن اسم

was عبارة عن فعل بمعنى كان
behind بمعنى وراء او خلف
me ضمير متصل

يبقى الجملة على بعضها بتقول

السيارة المكسورة كانت خلفي



وتعالي كدة نتحقق من الكلام دة بالعربي


السيارة / مبتدأ
المكسورة / صفة للسيارة


شفتي بقى

يبقى كلمة broken مش فعل خالص


شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
القاعدة دي واضحة لكن في النوع التاني من الParticiple

زي المثال اللي في المحاضرة



- Flying high in the air,
the sky looked grey.


ليه خليناها Participle
مش
Gerund

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
تعالى كدة نشوف الجيراند gerund
جيراند يعني ايه


جيراند يعني كلمة او فعل منتهيبة بتلات حروف اللي هم ing


وقالك ان الجيراند بيتعامل في الجملة على تلات انواع


ممكن يتعامل علة انه فاعل في الجملة

وممكن يتعامل على انه مفعول به مباشر او غير مباشر

وممكن يتعامل على انه مفعول به لحرف جر


خلينا نشوف الكلام دة واحدة واحدة


اول حاجة كفاعل

عايزك تخلي بالك دايما ان لو شفتي الفعل اي ان جي او كلمة منتهية باي ان جي موجودة اول كلمة في الجملة علطول تعرفي انها جيراند علطول بيتعامل كفاعل طب خلينا ناخد مثال


Cooking is a good thing

خلينا كدة نترجم الجملة


Cooking الطبخ

is فعل بمعنى يكون

a good جيد

thing شئ


a good thing شئ جيد

يعني / الطبخ شئ جيد


is احنا قلنا انها فعل verb

Cooking موجودة قبل الفعل وis بيعود على Cooking طب دة معناه ان Cooking فاعل للفعل صح؟


Cooking: Subject


تاني حاجة / الجيراند يتعامل على انه مفعول به تعالى كدة نشوف يعني معناه انه هيقع محل مفعول به


I love cooking

I انا

love احب

cooking الطبخ


عارفة لو حللنا الجملة باللغة العربية هانلاقي ان Cooking فعلا مفعول به

لو خلينا الجملة عربي هاتبقى بالكل الصحيح

أحبُ الطبخَ


أحب : فعل مضارع مرفوع

والفاعل ضمير مستتر تقديره انا

الطبخ مفعول به منصوب


شفتي بقى يبقى الطبخ هنا وقعت مفعول به

يبقى دة جيراند ولا يمكن يبقى Participle زي ما قلتلك لأن ال Participle دايما وبس بييكون علىى شكل صفة


طب تعالى كدة ناخد مثال على ال Participle فيها اي ان جي عشان تشوفي الفرق


The moving boy is clever


تعالى كدة نترجم الجملة


The ال التعريف

moving لاحظي انها جت قبل الاسم boy وزي ما قلتلك طالما الكلمة جت قبل الاسم يبقى معناها ايه؟؟


بتوصف الاسم دة


boy ولد

is فعل

clever ذكي


يعني / الولد المتحرك (اللي بيتحرك ) ذكي


لو شفناها في العربي هانلاقيها فعلا صفة


الولد / مبتدأ

المتحرك / صفة للولد

ذكي / هي الخبر

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
طيب سهلة جدا بردو
هاقولك ليه خليناها بارتيكيبل Participle


زي ما قلتلك ان الجيراند لازم يكون على هيئة مفعول اوفاعل صح؟؟

وبالتالي لازم يكون في الجملة فعل علشان يبقى الجيراند فاعل صح؟

مش اي فاعل لازم يكون ليه فعل؟؟

او الفعل لازم يكون ليه فاعل عمل الفعل دة؟؟


خلينا كدة نشوف المثال اللي فات دة


Flying high in the air, the sky looked grey


خليني قبل كل حاجة اديكي قاعدة سهلة اوي تمشي عليها

لاحظي ان فيه كوما في الجملة فاصلة بين جملتين

واول كلمة في الجملة جت اي ان جي صح؟


لو لقيتي جملة ابتدت بكلمة جيراند وفي الجملة مفصولة بكوما يبقى دي بارتيكيبل علطول


بس خلينا نشرحها بردو للفهم


لو ترجمنا الجملة

Flying الطيران

high عاليا

in في

the ال تعريف

air هواء


الطيران في الجو...

الجملة الاولى كدة وقفت صح؟؟؟؟

ولاحظي ان مفيش فاعل في الجملة الاولى صح؟؟

يبقى نستبعد ان الكلمة الاولة تبقى Gerund

نشوف الجملة التانية

the sky looked grey


The ال تعريف

sky - noun سماء

looked تبدو / في الماضي بدت- verb ولاحظي ان الفعل دة راجع على الاسم الاول اللي قبليه اللي هو السماء


اوعى تتلخبطي وتفكريه فعل تبع الجيراند لا


انا عارف ان ممكن تكوني اتلخبطي في الموضوع دة

انتي فكرتيه تبع الجيراند فاتلخبطي بين الجيراند وال البارتيكيبل


blue / زرقاء


يبقى الجملة / تبدو (في الزمن الماضي) السماء زرقاء


ايه هي اللي تبدو؟؟

السماء مش كدة؟

يعني الفعل تبدو بيعود على الفاعل السماء وملوش دعوة بالطيران خالص

Flying

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
لاسف هى جملها صعبة تلخبط الواحد

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
بجد شكرا عالشرح رائع جدا وتقريبا فهمتها خلاص

طيب ممكن حد كده يشوف الاجوبة دي صح ولا غلط




IV. Identify
the correct choice below according to the type of phrase in
the sentences below:
(5 Marks)



·
Samuel hid her present behind
the dresser.



A. infinitive phrase
b. appositive c. gerund
phrase
d. prepositional
phrase



2. The sun rising gloriously in the sky
inspired the visitors to the ancient
temple.


A.
participial phrase b. appositive
c. gerund phrase d. infinitive phrase


3. The Rock, Nick's favorite wrestler,
will certainly win tonight's match.



A. infinitive phrase
b. appositive c.
gerund phrase d. prepositional phrase



4. Clyde
plans to meet his family on the other side of the mall.



A. infinitive phrase b.
appositive c. gerund
phrase d. prepositional
phrase



5. Does Rick plan on attending
every game
that the Ducks play next year?



A. infinitive phrase
b. appositive
c. gerund phrase d. prepositional
phrase.

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
Identify the real subject in the sentences
below and correct the
verb to agree with its subject whenever necessary: (5
Marks)



is2. The
annual rituals
of the group
the
neighbors.



was4. His
jacket
, not his shirt or his socks, always
to match his slacks.


makes very
full calendar.

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
السؤال الاول الاجابات كلها صح
بس انا مش فاهم السؤال التاني

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
كل الاجوبة صح مش معقولة مش مصدقة نفسي
وايه اللي عمل السؤال التاني كده !!
هعملو تعديل

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك



Identify the real
subject in the sentences below and correct the verb to agree with
its subject whenever necessary: (5 Marks)


1. The
group
of protesters is blocking the entrance to the building.


2. The
annual rituals
of the group confuse the neighbors.


3. The
quiz,
as well as all workbook exercises, was collected.


4. His
jacket
, not his shirt or his socks, always seems to match his slacks.


5. Her birthday celebration, together with the
upcoming holiday, makes for a very full calendar.

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
ايوة كلهم صح الحمد لله بس السؤال دة

1. The
group of protesters is blocking the entrance to the building.


ممكن تكون are مش is

عشان ممكن نتعامل مع المجموعة على أنها مفرد شخص واحد او جمع

هو في الجملة مش محدد عشان كدة لو في صورة زي مانا كنت عامل هاتوضع عدد الافراد

بس اعتقد ان الاتنين يمشوا صح


1. The
group
of protesters are blocking the entrance to the building.


ابشري بإمتياز ان شاء الله

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

جزاكم الله كل خير
بجد انا مكنتش فاهمه بردو النقطة دى
بصراحه شرحك جميل اوى يا امجد جزاك الله الجنة والنجاح

وشكرا يا جورى انك سألتى السؤال دا

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
تطبيقات د خطري عرابي

محتويات التطبيقات

  1. 1. تدريبات على وحدات الكتاب وموضوعات المحاضرات.
  2. 2. الإجابة عن أسئلة بعض الامتحانات السابقة.
× اذكر – مع التمثيل – أربع علاماتٍ للاسم .
÷ وضِّح نوع التنوين فيما يأتي :
- ] لا الشَّمْسُ يَنْبَغِي لَهَا أَنْ تُدْرِكَ الْقَمَرَ وَلا اللَّيْلُ سَابِقُ النَّهَارِ وَكُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ [
- ] وَيَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ بِنَصْرِ اللَّهِ [
- ] وَمِنْ فَوْقِهِمْ غَوَاش [
- يُحسن الطلابُ بعضهم إلى بعضٍ .
- هذا طالبٌ نبيلٌ ، وهؤلاء طالباتٌ مجداتٌ ، لا يقتصرن على ناحيةٍ من الثقافة ، بل يشتغلن بنواحٍ متعددةٍ .
× اذكر علامات الأفعال ، موضحًا العلامة الخاصة بكل فعل ، والعلامة المشتركة .
÷ استخرجالأسماءالمرفوعة، وبيِّن علامة رفعها:
- كيفَانطلقتِعلىطريقٍلايعودُالسائرونْ
- منظلمةٍصفراءَفيهكأنهاغَسَقُالبِحارْ ؟
- لماذاتُطلِقُالأسرارَمنشفتيَّعيناكِ !
- وتحملُنيعلىأفقٍبعيدالضّوْءكَفَّاهَا
- وحينَماالتقَيْنَايا حبيبَتيأيْقنْتُأننامُفترِقانْ
- وحملقَتْعينانِفيارِتْعَابْ
÷ استخرجالأسماءالخمسة،واذكُرْعلامةرفعها:
- { ياأُخْتَهارونَماكانَأبوكِامرأَسوءٍوماكانتأمُّكبَغِيًّا }
- {قالتا لا نسْقيحتىيُصدرَالرَعاءُ،وأبُوناشَيْخكبير}
- { إذقالَلهمْأَخُوهُمنُوحٌ ألاتتَّقون}
- {واللهذُوالفضلِالعَظيم}
- {وربُّكَالغنيُّذُوالرَّحمة}
÷ استخرجالأفعالالمضارعةالمرفوعة، واذكر علامة رفعها:
- يدفُعنامنمهدِنالِلَحْدِنامعًامعًا
- تشربُناسحابةٌرقيقهْ
- نضيءللعشَّاقِوحدَهموللمسافرينْ
- وحينيأفُلُالزمانُياحبيبتي
- يُدْركُناالأفولْ
- وينطفِيغرامُناالطويلُبانطفائنا
- يبعثناالإلهُفيمساربالجناندُرّتينْ
- وقدْيرانامَلَكٌإذْيعبُرالسبيلْ
- فينحني،حيننشدُّعينهإلىصفائنا

- المَشرِقانعليكيَنْتحِبان


قاصِيهمافيمأْتَموالدَّانِي
- علامتبكينَ ؟ألِلْبائس
- كيفانطلقتبلاوداعٍفالصغاريُولْوِلُونْ
- يتراكَضُونعلىالطريقويفْزَعون فيرْجعُونْ
- ويسائلونالليلَعنكِ
- أمَّاهليتكِترجعين
- أينأنتِ؟أتسمعينْ ؟


















المبتدأوالخبر
÷ استخرجالجملالاسميةفيمايأتي:
- الضّحكةُالطروبُضِحْكتُه
- طعاميالكِسْرةُوالماءُوبعضالتَّمراتِاليابِسهْ
- نحنجرحىالقلب
- أنتِسحابةُالأشواق
- كلُّهذاخالدٌفيصَفَحات
- هيروحُأمِّيهزَّهاالحبُّالعميق
÷ حدِّد ركني الجملة الاسمية فيما يأتي:
- من يعمل صالحًا يجز به.
- مبلغ علمي أن أخاك ناجح.
- البحر من ورائكم، والعدو أمامكم.
- كيف حالك؟
÷ حدِّد الوظيفة النحوية لأسماء الاستفهام في الجمل الآتية :
- متى السفر ؟
- مَنْ عندك ؟
- مَنْ أنت ؟
- كيف حالك ؟
÷ أكمل الجمل الآتية حسب ما هو موجود أمام كلٍّ منها :
- السماء ......... ( خبر جملة اسمية )
- مَنْ .......... ؟ ( مبتدأ )
- .......... في البيت ؟ ( مبتدأ واجب التقديم )
- أمام الفصل .......... ؟ ( مبتدأ واجب التأخير )
÷ عيِّنالخبرفيما يأتي،واذكرنوعه:
- {أولئكعلىهُدًىمنربَهموأولئكهمالمفلحون}
- البابُتقرعُهالرّياح
- الريحتحملليصدىالقُبلات
- الشمسأرضعتعروقنامعًا
- الموتُفيالميدانطَنْ
- الصمتُحَطَّكالكفَنْ
- العجلاتصَفَّرتْ
- رحمةاللهعلىميّ
- كلُّهذافيالتراب
- نحنفيالخنادق
- الخيُرفيَّوفيأُمتيإلىيومالقيامة.

- الظلم يصرعُ أهله

والبغيُ مرتعه وخيمُ
- ونحنُ أناسٌ لا توسُّطَ بيننا

لنا الصدرُ دون العالمين أو القبر
÷ اجعلالخبرالمفرد جملةً فيما يأتي:
- الرجل عاكفٌ على القراءة.
- الطالب مجتهد.
- الطير مغرّد.
÷ مثِّل لما يأتي في جمل مفيدة:
- خبر جملة اسمية.
- مصدر مؤول يعرب مبتدأ.
- مبتدأ حُذف خبره.
- خبر حُذف مبتدؤه.
- مبتدأ يرفع نائب فاعل.
÷ اذكر العلة:
‌أ. العلة التي سوغت الابتداء بالنكرة في:
- ما عمل بضائع.
- سلام على المهتدين.
‌ب. علة وجوب تقديم الخبر في:
- أمامي كتاب.
- في الدار صاحبها.
- أين جهدك ؟
‌ج. علة وجوب حذف الخبر في:
- لولا العلم لازداد المجتمع سوءًا.
- لعمر الله لأقيمن الحد.
- كل إنسان وجهده.
÷ أعرب ما تحته خط:
- في المكتبة طلاب.
- فوق الحائط ملصقات.
- النهر ماؤه غزير.
- العاقل يتفهم الظروف.
÷ اذكر نوع الرابط في كل جملةٍ من الجمل التالية:
- الظلم يسود الأرض.
- الخير ذلك فضل من الله.
- الكذب عاقبته وخيمة.


















التطبيق : 1

÷ اذكر - مع التمثيل - أربع علاماتٍ للاسم .
للاسم علاماتٌ تُميزه عن غيره من أقسام الكلمة ، منها :
‌أ. الجر : نحو : ذهبتُ إلى بيتِ صديقٍ عزيزٍ .
‌ب. التعريف بـ أل التعريف ، نحو : الدهر.
‌ج. النداء ، نحو : يا رسولَ اللهِ .
‌د. الإسناد إليه ، نحو : قدمتِ الوفودُ . عليٌّ سافر.
÷ وضِّح نوع التنوين فيما يأتي :
- ] لا الشَّمْسُ يَنْبَغِي لَهَا أَنْ تُدْرِكَ الْقَمَرَ وَلا اللَّيْلُ سَابِقُ النَّهَارِ وَكُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ[
(كلٌّ): تنوين عوض عن حذف كلمة.
- ] وَيَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ بِنَصْرِ اللَّهِ [(يومئذٌٍ): تنوين عوض عن حذف جملة.
- ] وَمِنْ فَوْقِهِمْ غَوَاش [(غواشٍ): تنوين عوض عن حذف حرف.
- يُحسن الطلابُ بعضهم إلى بعضٍ . (بعضٌٍ): تنوين عوض عن حذف كلمة.
- هذا طالبٌ نبيلٌ ، وهؤلاء طالباتٌ مجداتٌ ، لا يقتصرن على ناحيةٍ من الثقافة ، بل يشتغلن بنواحٍ متعددةٍ .
(طالبٌ - نبيلٌ - ناحيةٍ - متعددةٌٍ): تنوين تمكين.
(طالباتٌ - مجداتٌ): تنوين مقابلة.
(نواحٌٍ): تنوين عوض عن حذف حرف.
÷ اذكر علامات الأفعال ، موضحًا العلامة الخاصة بكل فعل ، والعلامة المشتركة .
من علامات الفعل الماضي :
‌أ. أنه يقبل تاء الفاعل المتحركة في آخره ، نحو : انتصرتُ ، انتصرتَ ، انتصرتِ .
‌ب. أنه يقبل تاء التأنيث الساكنة ، نحو : الغيومُ تبدَّدّتْ .
من علامات الفعل المضارع :
‌أ. أنه يُسبق بحرفٍ من حروف النصب أو حروف الجزم ]
فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَلَنْ تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي
وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ [.
‌ب. يُسبق بـ السين ، أو سوف ، ] سَنَشُدُّ عَضُدَكَ بِأَخِيكَ[ ، ] وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى [ .
من علامات فعل الأمر:
‌أ. دلالته على الطلب مباشرة من غير واسطة ، نحو : ذاكرْ .
‌ب. يقبل ياء المخاطبة ونون التوكيد مشاركًا فيهما الفعل المضارع ، ]ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً[ ساعدَن في تشجير وطنك .
أما نون التوكيد في الفعل المضارع ، فنحو قول الشاعر :

وَلَتَعْرِفَنَّ خَلاَئِقًا مَشْمُولَةً

وَلَتَنْدَمَنَّ وَلاَتَ سَاعَةَ مَنْدَمِ
÷ استخرجالأسماءالمرفوعة، وبيِّن علامة رفعها:
- كيفَانطلقتِعلىطريقٍلايعودُالسائرونْ: فاعل مرفوع وعلامة رفعه الواو.
- منظلمةٍصفراءَفيهكأنهاغَسَقُالبِحارْ ؟: خبر كأن مرفوع وعلامة رفعه الضمة.
- لماذاتُطلِقُالأسرارَمنشفتيَّعيناكِ ! : فاعل مرفوع وعلامة رفعه الألف.
- وتحملُنيعلىأفقٍبعيدالضّوْءكَفَّاهَا : فاعل مرفوع وعلامة رفعه الألف.
- وحينَماالتقَيْنَايا حبيبَتيأيْقنْتُأننامُفترِقانْ: خبر أن مرفوع وعلامة رفعه الألف.
- وحملقَتْعينانِفيارِتْعَابْ: فاعل مرفوع وعلامة رفعه الألف.
÷ استخرجالأسماءالخمسة،واذكُرْعلامةرفعها:
- { ياأُخْتَهارونَماكانَأبوكِامرأَسوءٍوماكانتأمُّكبَغِيًّا }
(أبوك): اسم كان مرفوع وعلامة رفعه الواو.
- {قالتا لا نسْقيحتىيُصدرَالرَعاءُ،وأبُوناشَيْخكبير}
(أبونا): مبتدأ مرفوع وعلامة رفعه الواو.
- { إذقالَلهمْأَخُوهُمنُوحٌ ألاتتَّقون}
(أخوهم): فاعل مرفوع وعلامة رفعه الواو.
- {واللهذُوالفضلِالعَظيم}
(ذو): خبر مرفوع وعلامة رفعه الواو.
- {وربُّكَالغنيُّذُوالرَّحمة}
(ذو): خبر ثان مرفوع وعلامة رفعه الواو.
÷ استخرجالأفعالالمضارعةالمرفوعة، واذكر علامة رفعها:
- يدفُعنامنمهدِنالِلَحْدِنامعًامعًا
- تشربُناسحابةٌرقيقهْ
- نضيءللعشَّاقِوحدَهموللمسافرينْ
- وحينيأفُلُالزمانُياحبيبتي
- يُدْركُناالأفولْ
- وينطفِيغرامُناالطويلُبانطفائنا
- يبعثناالإلهُفيمساربالجناندُرّتينْ
- وقدْيرانامَلَكٌإذْيعبُرالسبيلْ
- فينحني،حيننشدُّعينهإلىصفائنا

- المَشرِقانعليكيَنْتحِبان


قاصِيهمافيمأْتَموالدَّانِي
- علامتبكينَ ؟ألِلْبائس
- كيفانطلقتبلاوداعٍفالصغاريُولْوِلُونْ
- يتراكَضُونعلىالطريقويفْزَعون فيرْجعُونْ
- ويسائلونالليلَعنكِ
- أمَّاهليتكِترجعين
- أينأنتِ؟أتسمعينْ ؟
(يدفعنا – تشربنا – نضيء – يأفل – يدركنا – ينطفي – يبعثنا – يرانا – يعبر – ينحني – نشد ): فعل مضارع مرفوع وعلامة رفعه الضمة.
(ينتحبان – تبكين – يولولون – يتراكضون – يفزعون – يرجعون – يسائلون – ترجعين – تسمعين ): فعل مضارع مرفوع وعلامة رفعه ثبوت النون.
÷ استخرجالجملالاسميةفيمايأتي:
- الضّحكةُالطروبُضِحْكتُه
- طعاميالكِسْرةُوالماءُوبعضالتَّمراتِاليابِسهْ
- نحنجرحىالقلب
- أنتِسحابةُالأشواق
- كلُّهذاخالدٌفيصَفَحات
- هيروحُأمِّيهزَّهاالحبُّالعميق
÷ حدِّد ركني الجملة الاسمية فيما يأتي:
- من يعمل صالحًا يجز به.
- مبلغ علمي أن أخاك ناجح.
- البحر من ورائكم، والعدو أمامكم.
- كيف حالك؟
÷ حدِّد الوظيفة النحوية لأسماء الاستفهام في الجمل الآتية :
- متى السفر ؟ خبر
- مَنْ عندك ؟ مبتدأ
- مَنْ أنت ؟ خبر
- كيف حالك ؟ خبر

÷ أكمل الجمل الآتية حسب ما هو موجود أمام كلٍّ منها :
- السماء لونها صافٍ ( خبر جملة اسمية )
- مَنْ أنت ؟ ( مبتدأ )
- مَن في البيت ؟ ( مبتدأ واجب التقديم )
- أمام الفصل طالبٌ ؟ ( مبتدأ واجب التأخير )
÷ عيِّنالخبرفيما يأتي،واذكرنوعه:
- {أولئكعلىهُدًىمنربَهموأولئكهمالمفلحون}
على هدى: خبر شبه جملة. هم المفلحون: خبر جملة اسمية.
- البابُتقرعُهالرّياح
- الريحتحملليصدىالقُبلات
- الشمسأرضعتعروقنامعًا
- الموتُفيالميدانطَنْ
- الصمتُحَطَّكالكفَنْ
- العجلاتصَفَّرتْ
( تقرعه الرياح - تحمل لي صدى القُبلات - أرضعت عروقنا – طن – حط – صفرت ) : خبر جملة فعلية.
- رحمةاللهعلىميّ
- كلُّهذافيالتراب
- نحنفيالخنادق
- الخيُرفيَّوفيأُمتيإلىيومالقيامة.
( على مي - في التراب - في الخنادق – فيَّ ) : خبر شبه جملة.


- الظلم يصرعُ أهله
يصرع أهله: خبر جملة فعلية.



والبغيُ مرتعه وخيمُ
مرتعه وخيم: خبر جملة اسمية.


- ونحنُ أناسٌ لا توسُّطَ بيننا
أناس: خبر مفرد.


لنا الصدرُ دون العالمين أو القبر
لنا: خبر شبه جملة .
÷ اجعلالخبرالمفرد جملةً فيما يأتي:
- الرجل عاكفٌ على القراءة. يعكف
- الطالب مجتهد. يجتهد
- الطير مغرّد. يغرد


÷ مثِّل لما يأتي في جمل مفيدة:
- خبر جملة اسمية. الجامعة طلابها أذكياء .
- مصدر مؤول يعرب مبتدأ. أن تذاكروا خير لكم .
- مبتدأ حُذف خبره. لولا الطبيب ما شفي المريض.
- خبر حُذف مبتدؤه. خدعوها بقولهم: حسناء .
- مبتدأ يرفع نائب فاعل. ما مهضوم حق أحد.
÷ اذكر العلة:
‌أ. العلة التي سوغت الابتداء بالنكرة في:
- ما عمل بضائع. سبقت بنفي .
- سلام على المهتدين. دلت على دعاء .
‌ب. علة وجوب تقديم الخبر في:
- أمامي كتاب. الخبر شبه جملة والمبتدأ نكرة.
- في الدار صاحبها. اتصل بالمبتدأ ضمير يعود على الخبر.
- أين جهدك ؟ الخبر من الأسماء التي لها الصدارة.
‌ج. علة وجوب حذف الخبر في:
- لولا العلم لازداد المجتمع سوءًا. وقوع المبتدأ بعد لولا.
- لعمر الله لأقيمن الحد. المبتدأ لفظ صريح في القسم.
- كل إنسان وجهده. عطف على المبتدأ اسم بواو تفيد المعية.
÷ أعرب ما تحته خط:
- في المكتبة طلاب. مبتدأ .
- فوق الحائط ملصقات. مبتدأ
- النهر ماؤه غزير. جملة اسمية مكونة من مبتدأ وخبر، في محل رفع خبر المبتدأ الأول.
- العاقل يتفهم الظروف. مبتدأ
÷ اذكر نوع الرابط في كل جملةٍ من الجمل التالية:
- الظلم يسود الأرض. ضمير
- الخير ذلك فضل من الله. اسم إشارة
- الكذب عاقبته وخيمة. ضمير




كان وأخواتها
÷ استخرجْمما يأتي الأفعال الناقصة، وعيِّن اسم كلٍّ من هذه الأفعال وخبره:
- {واذكروانعمةَاللهِعليكم،إذْكنْتمْأعداءًفألَّفَبينقُلُوبِكُمْ،فأصْبحتُمْبنعْمتهإخوانًا،وكنتمعلىَشَفَاحُفرةٍمنالنارِفأنقذَكُممنها }
- {وأخَذتِالذينظلمواالصَّيحةُفأصبحوافيديارهمجاثِمين}
- وحملقتعينانفيارتعاب..وظلتابغيرجفن.
- ظللتُفيعبيد (عبس) أحرسُالقُطعَانْ.
- وأننيسوفأظلُّواقفًابلامكان.
- لوأنناكنابشطِّالبحرموجتين...لوأنناكناجَناحينَورَسٍرقيق
- كان شعبنا متميزًا منذ القدم بعددٍ من الشمائل الكريمة، فقد عُرِفَ بالكرم والوفاء والنجدة حتى أصبحَ مضرِبَ الأمثال.
÷ استخرج (كان) أو إحدى أخواتها، واذكراسمهاونوعَ خبرِهاوإعرابَ كلٍّ منهما:
- { وماتفْعلُوامنخيرٍفإنَّاللهَكانَبهعَليمًا }
- { ماكانمحمدٌأباأحدٍمنرِجَالِكم }
- وهاأنايطوىحياتيالمشيب..ولمأزلْأبحثعنحكمته
- أسأليازرقاءُ!
..عنساعديالمقطوعوهومايزالممسكًابالرايةِالمُنكسة.
÷ أدخل " كان " أو إحدى أخواتها على الجمل التالية ، وغيِّر ما يلزم :
- نحن أولو قوة .
- محمد ذكاؤه محدود .
- أنت ذو نفوذ .
- الرحلتان كلتاهما ممتعتان .
- أخواك مهتمان بمذاكرتهما .
÷ احذف الناسخ من الجمل الآتية ، وأعد كتابة الجمل صحيحة :
- كن يقظًا لمؤامرات خصومك .
- صدَّقتك لكوني واثقًا فيك .
- كنتن مخلصات .
- ظل الطائران محلقين في الجو مدة طويلة .


÷ ضع فعلاً من أخوات " كان " قبل كل جملة مما يأتي ، حسب ما هو موجود أمامها، وغيِّر ما يلزم :
- الأستاذ راضٍ عن طلبته . ( فعل يفيد النفي )
- ممنوع التدخين في الأماكن المغلقة . ( فعل يفيد ملازمة الخبر للمبتدأ )
- اقتراحك وجيه . ( فعل يفيد اتصاف المبتدأ بالخبر في الماضي )
- في رأيك نقطتان بارزتان . ( فعل يفيد اتصاف المبتدأ بالخبر في الصباح )
- أخوك يشهد لك . ( فعل يفيد استمرار اتصاف المبتدأ بالخبر )
÷ " ليس كل من ينتقدك كائنًا خصمًا لك " . تحتوي العبارة السابقة على جملتين منسوختين. حدِّد أجزاء كل جملة منهما .
÷ استخرجالخبرالمقدَّموالاسمالمؤخرفىجملةكانأوإحدى أخواتها:
- {يقُولُونَلوْكانَلَنَامنالأمِرشيءماقُتلناهَاهُنا }
- {فإنْكانلكُمْفتحٌمِنَاللهِقالُوا:ألَمْنكُنمعكم}
- {لِئَلايكونَللناسِعَلىاللهحُجةٌبَعْدَالرسل }
- {لَقَدْكانَفييوسفَوإخوتهآياتٌللسَّائلين }
- لوكانَفيالألْفِمنَاواحدٌفدَعَوْامنفارسٌخَاَلهُمْإياهيعُنونا
- أصبحَفيقيدِكالسماحةُوالمجُـدوفضْلُالصلاحوالحسَبُ














إنَّ وأخواتها
÷ استخرججملةإنَّ، وعيِّنكلاًّمنالاسموالخبر:
- وكنتُإنْضحكتُصافيًاكأننيغديْر
- منظلمةصفراءفيهكأنهاغسقُالبحارْ
- أُمَّاهليتكِترجعين
- أُمَّاهليتكِلمتغيبيخلفسورمنحِجَارْ
- البابُتقرعهالرياحُلعلَّروحًامنكزارْ
÷ استخرججملةإنَّأوإحدىأخواتها،وعيِّنالخبروعلامةَرفعه:
- لكننييا فتنتيمجرِّبٌقَعيدْ
- وحينماالتقينايا حبيبتيأيقنتُأننامفترقان
- وأننيسوفأظلُواقفًابلامكان
÷ استخرجخبر(إنَّ) أوخبرأخواتهاالمقدَّمعلىالاسم،واذكر علامةإعرابه:
- {إنعليناللْهُدىوإنَّلنَاَلَلآخرةَوالأُولى}
- {فإنَّمعالعُسرِيُسرا*إنَّمعالعسريسرا }
- تأنَولاتعْجلْبلومِكَصاحبًالعلَّلهعذرًاوأنتتلوم
- ظَفْرٌفيفمِالأمانيحُلْوٌليْتَمنهُلناقُلامةَظُفْر
- وخَصْرٍتثبتُالأبصارُفيه كأنَّعليَهمنحَدَقٍنطَاقًا
- إنيلَيَهْجُرنيالصَديقُتجَنُّبًا فأرِيهأنَّلِهَجرهأسبابا












التطبيق : 2
÷ استخرجْمما يأتي الأفعال الناقصة، وعيِّن اسم كلٍّ من هذه الأفعال وخبره:
- {واذكروانعمةَاللهِعليكم،إذْكنْتمْأعداءًفألَّفَبينقُلُوبِكُمْ،فأصْبحتُمْبنعْمتهإخوانًا،وكنتمعلىَشَفَاحُفرةٍمنالنارِفأنقذَكُممنها }
(كنتم أعداء): كان: فعل ناقص. الضمير اسمها، أعداء: خبر كان .
(أصبحتم إخوانًا): أصبح: فعل ناقص. الضمير اسمها، إخوان: خبر أصبح .
(كنتم على شفا حفرة): كان: فعل ناقص. الضمير اسمها، على شفا حفرة: خبر كان .
- {وأخَذتِالذينظلمواالصَّيحةُفأصبحوافيديارهمجاثِمين}
(أصبحوا جاثمين): أصبح: فعل ناقص. الضمير اسمها، جاثمين: خبر أصبح .
- وحملقتعينانفيارتعاب..وظلتابغيرجفن.
(ظلتا بغير جفن): ظل: فعل ناقص. الضمير اسمها، بغير جفن: خبر ظل .
- ظللتُفيعبيد (عبس) أحرسُالقُطعَانْ.
(ظللت أحرس القطعان): ظل: فعل ناقص. الضمير اسمها، أحرس القطعان: خبر ظل .
- وأننيسوفأظلُّواقفًابلامكان.
(أظل واقفًا): ظل: فعل ناقص. الضمير المستتر اسمها، واقفًا: خبر ظل .
- لوأنناكنابشطِّالبحرموجتين...لوأنناكناجَناحينَورَسٍرقيق
(كنا موجتين – كنا جناحي نورس): كان: فعل ناقص. الضمير اسمها، موجتين – جناحي نورس: خبر كان .
- كان شعبنا متميزًا منذ القدم بعددٍ من الشمائل الكريمة، فقد عُرِفَ بالكرم والوفاء والنجدة حتى أصبحَ مضرِبَ الأمثال.
(كان شعبنا متميزًا): كان: فعل ناقص. شعبنا: اسم كان، متميز: خبر كان .
(أصبح مضرب الأمثال): أصبح: فعل ناقص. الضمير المستتر اسمها، مضرب الأمثال: خبر أصبح .

÷ استخرج (كان) أو إحدى أخواتها، واذكراسمهاونوعَ خبرِهاوإعرابَ كلٍّ منهما:
- { وماتفْعلُوامنخيرٍفإنَّاللهَكانَبهعَليمًا }
(كان عليمًا): كان: فعل ناقص. الضمير المستتر اسمها ، عليمًا: خبر كان منصوب .
- { ماكانمحمدٌأباأحدٍمنرِجَالِكم }
(كان محمد أبا أحد): كان: فعل ناقص. محمد: اسم كان مرفوع ، أبا: خبر كان منصوب بالألف .
- وهاأنايطوىحياتيالمشيب..ولمأزلْأبحثعنحكمته
(لم أزل أبحث): لم أزل: فعل ناقص. الضمير المستتر اسمها ، أبحث: جملة فعلية في محل نصب خبر لم أزل.
- أسأليازرقاءُ!
..عنساعديالمقطوعوهومايزالممسكًابالرايةِالمُنكسة.
(ما يزال ممسكًا): ما يزال: فعل ناقص. الضمير المستتر اسمها ، ممسكًا: خبر ما يزال منصوب .
÷ أدخل " كان " أو إحدى أخواتها على الجمل التالية ، وغيِّر ما يلزم :
- نحن أولو قوة . كنا أولي قوة.
- محمد ذكاؤه محدود . كان محمد ذكاؤه محدود.
- أنت ذو نفوذ . أصبحت ذا نفوذ.
- الرحلتان كلتاهما ممتعتان . كانت الرحلتان كلتاهما ممتعتين .
- أخواك مهتمان بمذاكرتهما . ليس أخواك مهتمين بمذاكرتهما.
÷ احذف الناسخ من الجمل الآتية ، وأعد كتابة الجمل صحيحة :
- كن يقظًا لمؤامرات خصومك . تيقظ لمؤامرات خصومك.
- صدَّقتك لكوني واثقًا فيك . صدقتك لثقتي فيك.
- كنتن مخلصات . أنتن مخلصات .
- ظل الطائران محلقين في الجو مدة طويلة . الطائران محلقان في الجو مدة طويلة.
÷ ضع فعلاً من أخوات " كان " قبل كل جملة مما يأتي ، حسب ما هو موجود أمامها، وغيِّر ما يلزم :
- الأستاذ راضٍ عن طلبته . ليس الأستاذ راضيًا عن طلبته. ( فعل يفيد النفي )
- ممنوع التدخين في الأماكن المغلقة . ما زال التدخين ممنوعًا في الأماكن المغلقة. ( فعل يفيد ملازمة الخبر للمبتدأ )
- اقتراحك وجيه . كان اقتراحك وجيهًا. ( فعل يفيد اتصاف المبتدأ بالخبر في الماضي )
- في رأيك نقطتان بارزتان . أصبح في رأيك نقطتان بارزتان. ( فعل يفيد اتصاف المبتدأ بالخبر في الصباح )
- أخوك يشهد لك . ما فتيء أخوك يشهد لك. ( فعل يفيد استمرار اتصاف المبتدأ بالخبر )
÷ " ليس كل من ينتقدك كائنًا خصمًا لك " . تحتوي العبارة السابقة على جملتين منسوختين. حدِّد أجزاء كل جملة منهما .

  1. ( ليس كل.....كائنًا... ). ليس: فعل ناسخ. كل: اسمها. كائنًا : خبرها.
  2. ( كائنًا خصمًا ). كائنًا: اسم فاعل يعمل عمل كان. اسمه ضمير مستتر. خصمًا: خبره.
÷ استخرجالخبرالمقدَّموالاسمالمؤخرفىجملةكانأوإحدى أخواتها:
- {يقُولُونَلوْكانَلَنَامنالأمِرشيءماقُتلناهَاهُنا } الخبر: لنا. الاسم: شيء.
- {فإنْكانلكُمْفتحٌمِنَاللهِقالُوا:ألَمْنكُنمعكم} الخبر: لكم – معكم. الاسم: فتح – ضمير مستتر.
- {لِئَلايكونَللناسِعَلىاللهحُجةٌبَعْدَالرسل } الخبر: للناس. الاسم : حجة.
- {لَقَدْكانَفييوسفَوإخوتهآياتٌللسَّائلين } الخبر: في يوسف. الاسم: آيات.
- لوكانَفيالألْفِمنَاواحدٌفدَعَوْامنفارسٌخَاَلهُمْإياهيعُنونا
الخبر: في الألف. الاسم : واحد.
- أصبحَفيقيدِكالسماحةُوالمجُـدوفضْلُالصلاحوالحسَبُ
الخبر: في قيدك. الاسم: السماحة.
÷ استخرججملةإنَّ، وعيِّنكلاًّمنالاسموالخبر:
- وكنتُإنْضحكتُصافيًاكأنني غديْر
- منظلمةصفراءفيهكأنها غسقُ البحارْ
- أُمَّاهليتكِ ترجعين
- أُمَّاهليتكِ لم تغيبيخلفسورمنحِجَارْ
- البابُتقرعهالرياحُلعلَّ روحًا منك زارْ
÷ استخرججملةإنَّأوإحدىأخواتها،وعيِّنالخبروعلامةَرفعه:
- لكننييا فتنتيمجرِّبٌقَعيدْ
- وحينماالتقينايا حبيبتيأيقنتُأننا مفترقان
- وأنني سوف أظلُ واقفًابلامكان
÷ استخرجخبر(إنَّ) أوخبرأخواتهاالمقدَّمعلىالاسم،واذكر علامةإعرابه:
- {إنعليناللْهُدىوإنَّلنَاَلَلآخرةَوالأُولى}
- {فإنَّمع العُسرِيُسرا*إنَّمع العسريسرا }
- تأنَولاتعْجلْبلومِكَصاحبًالعلَّلهعذرًاوأنتتلوم
- ظَفْرٌفيفمِالأمانيحُلْوٌليْتَمنهُلناقُلامةَظُفْر
- وخَصْرٍتثبتُالأبصارُفيه كأنَّعليَهمنحَدَقٍنطَاقًا
- إنيلَيَهْجُرنيالصَديقُتجَنُّبًا فأرِيهأنَّلِهَجرهأسبابا





كاد وأخواتها


  • · أكمل الجمل الآتية بوضع الخبر المناسب:

- أوشكت السماء .......... .....................
- كادت السماء .......... ........................


  • · ضع في كل فراغٍ من الفراغات التالية فعلاً من أخوات "كاد" بحيث يكون الأول دالاً على المقاربة، والثاني على الرجاء ، والثالث على الشروع :

- .......... ....................... المطر أن ينهمر .
- .......... ....................... أَمَلُكَ أن يتحقق .
- .......... ....................... المطر ينهمر بشدة .


العدد


  • · أعد كتابة الجمل التالية ، معبرًا عن الأعداد بالحروف ، مغيرًا ما يلزم :

- اشترك في الرحلة 22 طالب و 11 طالبة ، وكان بها 3 مشرف .
- أقمنا في الرحلة إلى توشكى 7 ليلة ، وشاهدنا في ميدان العمل 45 مهندس ومعهم 100 عامل .
- استمر العمل في هذا المشروع 4 سنة و 11 شهر .
- في الجامعة 22 مبنى ، و 3 صالة ، تخدم 7510 طالب ، منهم 3660 طالبة .
- في الكتاب 11 موضوع ، كُتبت في 176 صفحة ، وفي الصفحة 15 سطر ، وفي السطر 11 كلمة ، وفي الكلمة 4 حرف .








  • · الكلمات التي تحتها خط في الجمل الآتية خطأ ، صحِّحها مع الضبط بالشكل :

- هاجر تسع عشر مواطنًا .
- ركعات الصلاة في اليوم سبع عشر ركعة .
- أقل مدة في التعليم الجامعي أربعة سنين .
- في الفصل ثمانية تلميذات .
- لم ينجح إلا سبعون طالب .
- ظهر في استعراض الجيش خمس وأربعون فرقًا .
- تخرج في فصول محو الأمية ست وتسعون نساء .
- اليوم الدراسي سبعة حصص .


  • · ضع علامة (P) أمام العبارة الصحيحة ، وعلامة (O) أمام العبارة الخطأ ، ثم صوِّبها :

- السنة اثنا عشر شهرًا . ( )
- كثافة الفصل ستة وثلاثون تلميذًا . ( )
- مدة التعليم الثانوي ثلاثة سنوات . ( )
- اليوم أربعة وعشرون ساعة . ( )
- [b

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

ازيكم يا جماعة اية الشطارة دى شكرا جورى الف شكر

الف الف شكر بلاك

واحلى دعوة فى الوجود

ربنا يرضى عليكم يارب

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
شوفو ياجماعة ممكن حد يساعدني ازاي استخرج نوع ال clause يعني ازاي افرق مابينهم
noun Adv. Adj

وده السؤال اللي مزهقني



. Identify the subordinate clauses in the
sentences below and state whether noun, adjectival or adverbial: (5 Marks)



1- She has not met the person who will move into her old
office.



2- The rest of the industry was not ready when Vista finally arrived.


3- Although the band has been a significant
commercial success
, radical politics have always been baked into their music.



4- Unless the Pentagon comes up with a better
strategy
, the United States
and its allies may well lose the war.



5- Several people who have counseled the
governor on the pending vacancy
said that Kennedy has emerged as a clear
front-runner.

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
طب باقولك ايه انا هاشرحهالك بطريقة حلوة اوي وسهلة مش هاخلي حاجة صعبة بالنسبالك ان شاء الله بس انا عليا ضغط شوية
بس اخلص درس الصفات واشرحلك

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

×
×
  • اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.