اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
marina

حلقة دراسية ترم تانى دور ابريل 2011

Recommended Posts

.بعض الكلمات الهامة للترجمة
Detainees =المحتجزين=المعتقلين
Enemy Combatant =مقاتل العدو
Detention =إعتقال
Set Back =نكسة
Administration =إدارة
Clear =واضح
decision =قرار
federal District = منطقة غتحادية
Commission Trials =المحاكمات أمام اللجان
Legislation =تشريع

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
دا موضوع عن البرجراف فى حلقة الترم اللى فات ممكن يفيدنا فى الكمبرهنشن2 ان شاء الله







يتكون البراجراف من ثلاثة أجزاء رئيسية و هى
جملة الموضوع 1- المقدمة
2- الوسط - و التى تشرح الفكرة الرئيسية
3- الجملة الختامية

.
و يجب أن تدعم الجملة الريئسية بالتفاصيل التى تساعد القارئ لفهم ما تصبو إليه مباشرة .


There are many ways to develop your paragraph


هناك عدة طرق لدعم أو مناقشة الفكرة الريئسية فى البرنامج



Through details


1- عن طريق التفاصيل .

Through Examples


2- من خلال الأمثلة .

Through Incidents


3- من خلال رواية أو - حكى اقصوصة أو قصة

For example :


و فيما يلى الكلمات الإنتقالية مصنفة فى مجالات واضحة

الوقت و المكان 1-

Time or place: above, across from, adjacent to, afterward, before, behind, below, beyond, earlier, elsewhere, farther on, here, in the distance, near by, next to, opposite to, to the left, to the right

2- التمثيل و إعطاء الأمثلة .

Example: for example, for instance, specifically, to be specific


3- التناقض


Contrast: but, however, nevertheless, on the contrary, on the other hand


4-التشابه


Similarity: similarly, in the same way, equally important


5- النتائج المترتبة على بعضها


Consequence: accordingly, as a result, consequently, therefore


التأكيد 6-


Emphasis: indeed, in fact, of course


7-الإسهاب أو التوكيد


Amplification: and, again, also, further, furthermore, in addition, moreover, too


8-إعادة الشرح


Restatement: in other words, more simply stated, that is, to clarify


9- الختام و التلخيص
Summary and conclusion: altogether, finally, in conclusion, in short, to summarize

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
تم شرح البلجراف وتم الغاء قطعة behand the masks وتم حل امتحانات دور يناير 2011 فى محاضرة الجرايمر 2 وتم حل التطبيق السادس والامتحان على 3 اسئلة اكمل ودا 6 نقط فقط واكتب عن


واذكر اسباب

وقالت انها بتكرراسئلتها وممكن من امتحانين تطلع منهم امتحان 3

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
شكرا يا حلويين

وياجماعة بالنسبة لاختصارات الثقافية على فكرة فيها معلومات ناقصة كتيرة جدا فياريت تخلوا بالكم الابلكيشن الخامس السؤال بتاعاذكر السبب 90% منه اجوبته ناقصة والتطبيقفات التانية فيها بردو اسئلة ناقصة ياجماعة خلي بالكوم لان الدكتورة وهي بتحل التطبيقات قالت انو فيه حاجات لازم نذكرها ومش مكتوبة في التطبيقات دي فخلي بالكم

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
يا سلاااااااااام
[center]دة السؤال اجابته في حدود 30 سطر
يعني كل الاجوبة دي اللي محلولة في التطبيقات المكتوبة وكمان ناقصة!!!!!!!
ليه هانطلع الاجابة من المحاضرات ولا نكتب المعلومات كلها احسن
دة انا لآخرت ما زهقت اختصرت على نفسي وباذاكر من آخر رابط حطتو الأخت ستار الاسئلة المتجمعة والمختصرة وقالت انها اختصرتها هي وعبد الرحمن
[/center]

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
لا والله ما انا بقول عالرابط بتاع التيرم اللي فات فيه معلومات الدكتورة قالت عليها لازم نذكرها ومش مذكورة في التطبيقات ديا ناقصة الاجابة والدكتورة بتقول وهي بتحل التطبيق انو لازم نذكرها
اللي عايز يذاكرها براحتو انا قلت ابلغكم علشان حرام علي اني اعرف حاجة وما اقولكوش فاللي عاوز يذاكرها هو حر طبعا بس الاجابة هتكون ناقصة

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
الدكتورة قالت اختصروا الاجوبة وممكن نصيغها بطريقتنا على حسب ما فهمنا بشرط تكون الجمل صحيحة والاجابة كاملة

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
جزاك الله خيرا يا جورى

انا مش بغلطك بس انا سمعت محاضرات حل التطبيقات
هو فى اسئلة غيرت صيغتها بمعنى
ان هى بتجيب القطعة اللى فيها الاجابة كاملة والمفروض
اننا نصيغ الاجابة بأسلوبنا ونقسم الاجابة

يعنى فى سؤال اكتب السبب هى جايبة القطعة كاملة
بس قالت اننا فى الاجابة المفروض نقول مثلا
الشئ دا كان ليه 3 أسباب بعد كدة نفسر
السبب الاول . السبب التانى .السبب التالت وكدة
لكن انا حاسه ان الاجابة كاملة

وفى اجابات لاسئلة مليانة كلام ملوش لازمة
وهى بتحل قالت اننا منكتبهاش وحددت الاجابة فين
..................
عندك حق يا جورى فى اجابات فى ملف ستار مش كاملة وفى حاجات مهمة ناقصة بس جزاها الله كل خير

وشكرا ليكى يا قمر على اهتمامك

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
طيب ممكن ترفعوا الاجابات اللي حلتها الدكتورة على التطبيقات لو عندكو
وجزاكم الله خيرا

لحسن اننا كدة شكلي هارجع اذاكر من اول وجديد

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
Walaa El-moataz كتب:
جزاك الله خيرا يا جورى

انا مش بغلطك بس انا سمعت محاضرات حل التطبيقات
هو فى اسئلة غيرت صيغتها بمعنى
ان هى بتجيب القطعة اللى فيها الاجابة كاملة والمفروض
اننا نصيغ الاجابة بأسلوبنا ونقسم الاجابة

يعنى فى سؤال اكتب السبب هى جايبة القطعة كاملة
بس قالت اننا فى الاجابة المفروض نقول مثلا
الشئ دا كان ليه 3 أسباب بعد كدة نفسر
السبب الاول . السبب التانى .السبب التالت وكدة
لكن انا حاسه ان الاجابة كاملة

وفى اجابات لاسئلة مليانة كلام ملوش لازمة
وهى بتحل قالت اننا منكتبهاش وحددت الاجابة فين
..................
عندك حق يا جورى فى اجابات فى ملف ستار مش كاملة وفى حاجات مهمة ناقصة بس جزاها الله كل خير

وشكرا ليكى يا قمر على اهتمامك


انتي ما غلطتنيش كده انتي قلتي نفس اللي انا قلته ولان في ناس ما بيتحبش تسمع المحاضرات التلفزيونية فمش هيكونوا عارفين ان في حاجات لازم تتكتب خصوصا في الابلكيشن الخامس اجوبتو ناقصة كتيييير
والسادس 95% منه صحيح

وفعلا هي محدده شوية حاجات وقالت ملهاش لازمة وفي المقابل قالت بعض المعلومات اللي لازم تتكتب وانا اتفرجت تاني عالتطبيقين الخامس والسادس ولقيت ان في حاجات لازم تتكتب غير مذكورة في التطبيق المختصر
فلازم ما نعتمدش اعتماد كلي عالتطبيق المختصر ده
ده للي عايز يجيب امتياز اما اللي عاوز يجيب مثلا جيد جدا فمش هتفرق

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
لا والله يا بلاك سيتاديل مش عندى انا سمعت المحاضرات بس
وعرفت اللى هى عايزاه وخلاص

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
من فضلكم حد عامل بعض الاسئله واجوبتها للماده الثقافيه

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
ولو حد يعرف بعض الدروس الي الدكتوره اكدت ممكن يجي في الامتحان

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
هى ماركزت على اى حاجة معينة قالت بس انها ممكن تكرر اسئلة جابتها فى امتحانات سابقة وان احنا نركز على التكولوجيا بس وقالت كل تطبيقاتها مقررة السبعة علينا هو بس لغت سوال الترجمة اللى على كل الابلكشن ولغت السوال الاول فى ابلكشن 1 وجد الكلمات

ولغت السوال رقم 2 فى ابلكشن 3

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
يعني الامتحان مش هيبقي فيه ترجمه انا متأسفه بس انا لسه جديده معاكم ولم احضر محاضرات يعني هي لغت السؤال ده

<p class="MsoNormal" dir="RTL" style="text-align:left;direction:rtl;
unicode-bidi:embed" align="right">3-Give some examples of some of the operations that were once thought
impossible and have become common practice in the last half of the 20 th
century.

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
انا مش فاهمة من اللى انت كاتبة حاجة اقوالك ياريت تشوفى كل صفحات الحلقة احنا كتبين اية الهم اللى قالوة فى كل محاضرة وحاطين رابط الاختصارات الثقافية بس لاس فاحنا مش عارفين فى اى صفحة فانت مررى بسرعة على صفحات الحلقة وحتلاقى كل حاجة فيها اما السوال اللى لغتة


فى التطبيق الاول هو
استخرج من النص كلمات تسوى معنى الكلمات دا وفى ابلكشن 3 السوال كان what do they then


فانت حتلاقي كل حاجة فى الحلقة

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
ياجماعة اخر اخبار الترم التانى


النهاردة دكتورة الكمبهنشن 2 قالت على الامتحان حيبقى 3 اقسام 1- قطعة خارجية

وفيها سوال السيم


2- 5 كلمات من الخمس مواضيع اللى خدناهم ونحطهم فى جمل بنفس الكلمة اللى جايبة يعنى لو جايبة كلمة هى فعل فى الماض او اسم بريضة نحط فى جملة زى ماهو يعنى منحول الفعل للمضارع ولا اسم لمفعول او صفة



3- حتجيب بلجراف وهى عايزة نبقى نبدى راينا فى الموضوع ونذكر 3 اسباب قد يكون الموضوع من القطع الخمس وقد يكون خارجى وقد يكون مرتبط بالقطعة اللى حتجبها فى الامتحان



اما الثقافية فالمرة دا حتركز على التكولوجيا بمعنى كل اسئلة التكولوجيا اما الاسئلة التاريخية هى ما لغتهاش لكن مش حتجيبها

شرحت النهاردة تطبيق 6 وتطبيق 7


فى حاجات كتير فى تطبيق 7 ما اتكلمتش عن اسئلتة لانة اسئلة تاريخية مالهاش علاقة بالتكولوجيا

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
جزاك الله خيرا يا مرمر

وهى قالت كمان عايزة البرجراف يكون عشر اسطر

وميكونش فيه الجمل اللى حفظنها دى زى

مما لاشك فيه والحاجات دى يعنى ندخل فى الموضوع علطول
.......................................................

وفى الجرامر شرحت
clauses
وحلت امتحان 2011 وقالت ان الامتحان حيكون نفس الشكل دا

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
فى تطبيق 7

سوال اذكر اسباب

سوال 1 و2 و3 تاريخى اما 4 متكلمتيش علية بس هو تاريخى اكتر منة تكولوجيا

5- هام تكولوجيا


6- و7 تكولوجيا واجابتهم واحدة

8 - تاريخى


التطبيق السادس

اذكر اسباب

6- تاريخى 7- تاريخى

8- هام لانة عن التكولوجيا

اكتب عن

4- هام

5و6 غير هام

قالت ان البس وطرق حفظ الطعام تكولوجيا

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
يعني في التطبيق رقم 7 ماذاكرش الاسئلة 1 و 2 و 3 و 8
واذاكر بس 5 و 6 و 7؟


وكذلك التطبيق رقم 6

ماذاكرش الاسئلة 5 و 6 و7

واذاكر 4 و 8؟؟

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
ايوة يا جماعة ذكروا كل حاجة بس ركزوا على الحاجات اللى قولتها علشان محديش يقول مارينا قالت الدكتورة لغت كذا والدكتوة قالت النهاردة انها مش بتحب تلغى حاجة لكن فى مهم وفى مش مهم فى فى نطاق التكولوجيا وفى اللى مالهوش دعوة بالتكولوجيا

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
ده اقتباس لكلام ستار بعد ما امتحنت

Star. H كتب:


بخصوص الكتاب فقطع الكتاب اتي منها في الأمتحان علي شكل اكمل وكان سؤال غلس
جدا من 10 جمل اما باقي الأسئلة فكانت كما حددت في اخر محاضرة لو فيه اي
استفسار هاحاول اجاوب عليه ان شاء الله


وده كمان
Star. H كتب:
الثقافية فكانت من اللي حددتوه الدكتورة والإختصارات في الأسئلة اللي عملناها انا وعبد الرحمن افادتني جدا

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
شكرا الجورى يعنى معنى كدة انها فعلا اللى بتقول انة مهم بتجيب منة وهى السنة دا كل اسئلتها حتعتمد فيها على التكولوجيا بنطاق واسع وممكن فى اكمل تجيب واحدة او اتنين تاريجى بس الاسئلة الرئسية زى اكتب عن واذكر اسباب فكلها تكولوجيا بس

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
هو سؤال اكمل بتجيبه من التطبيقات ولا ممكن تجيبه من اى جزء فى المحاضرة

حد يعرف

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
ياسكر التيرم اللي فات الفراغات كانت كلها من التطبيقات وكان فيها سؤال من التطبيق الاول كمان

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
السؤال الاخير اللي في المحاضرة الخامسة انا اختصرتو زي ما الدكتورة حددت في الابلكيشن اللي شايف فيه حاجات زيادة يا ريت يقول عليها علشان اختصروا اكتر




4- The coexistence between
the Anglo-Saxons and the Danes on the British Isles.






Thirty years of Danish
raids, in 865, of a 'Great Army' equipped for conquest rather than quick booty.
The Danish invaders now consolidated each year's gains by establishing a secure
base from which they could continue a campaign of harassment - which invariably
ended with the settled English buying peace from their footloose tormentors.






like the other English kingdoms, made peace
with the Danes - who withdrew to winter in London









Within a few months Alfred was strong
enough to move east again and defeat the Danes at Edington in Wiltshire. The
conclusion of this campaign was a two-week siege of Guthrum,Guthrum secured his
freedom by promising (once again) to leave Wessex. More significantly, he agreed to be baptized a Christian.






in the agreement of a
treaty which finally preserved Wessex from Danish intrusion.



A Danish invasion of Kent in 885 gave
Alfred . drove back the invaders, and in 886 occupied London. This success led
to a new treaty with Guthrum. He and Alfred agreed a basis for coexistence
between Anglo-Saxons in the south and west and Danes in the north and east of
the country - the region which became known as Danelaw.




واللي الدكتورة قالت ان احنا نذكره ايه اللي كان بيحصل لهم لشراء السلام عن طريق الملوك الضعاف
وبعد كده نذكر لازم نذكر قصة المعاهدات اللي حصلت ما بينهم علشان استطاعو انهم يعيشوا جنبا الى جنب

وقالت من 5-7 جمل ليس اقل من ذلك

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
جزاك الله خيرا يا جورى

بس دا كدة طويل اوى بردو انا كتبته بس اختصرت فيه جامد

شوفى كدة فى معلومات ناقصة
thirty years of Danish raids ,in 865, on the east coast of England preceded the great army.the danish invaders consoldated each year s gain by establishing a secure base to continue their compaign.
by now,the kings of northumbria, mercia,east anglia and wessex made terms with the invaders
in 886, a danish invasion occupied london and this success led to a new treaty between king alfred , anglo_saxon and danes

وانا بردو ممكن محفظش كل دا فربنا يستر

................................................................................................


بقولك السؤال دا اكمل بس جابته من سؤال عادى فى التطبيق الرابع

يعنى ممكن تعمل معانا كدة


[right]5-……(1)…….and ……(2)…….are examples of the Roman wheels.

[/right]

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
ازيكم يا جماعة عاملين اية كل ده حصل يا نهار ابيضوحشتونى واللة

بس شكرا بجد جورى

شكرا مارينا

شكرا ولاء

انا معاكوا لحد منقضى على الثقافية ان شاء اللة

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
ازيك يا شخصية ياجماعة الدكتورة جاوبت على بعض الاسئلة باجابة مغيرة ومختصرة على الاسئلة بس لاسف كانت بتكلم بسرعة جدا ولاء انت حضرت اخر محاضرة للثقافية يوم السبت

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
لا يا مارينا بس سألت حد وقال انها مقلتش حاجة جديدة عن اللى انتى قولتيه

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
ميرسى لولا ومرمور تسلمو من كل شر كنت ببلبط فى البحر علشان مخى ينظف ويستوعب الثقافية بس تقريبا مفيش فايدة
والنت منور بيكى يا لولا يا قمر ومبروك العضو الذهبى يا لبو قلب زى الذهب

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

تذكيــــــــــــــــــــــــــــر


باقي على الامتحانات 11 يوما

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

×
×
  • اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.