اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
marina

حلقة دراسية ترم تانى دور ابريل 2011

Recommended Posts

The use of gerund

1- يستخدم الجيراند بعد حروف الجر... كما موضح أدناه:

1. After prepositions – as:
He worked without stopping


2- يستخدم بعد بعض الأفعال المخصصة أدناه:

2. After certain verbs – as: avoid, enjoy, finish, stop, risk, excuse, etc. as:
Ali Avoids going into troubles with other people
I enjoy teaching

3- يستخدم بعد الصفات التالية (مشغول ويستحق).

3. After the adjectives busy and worth – as: he was busy writing as:
This work is worth finishing.
He is busy building his new house

4- يستخدم بعد بعض أشباه الجمل المحددة أدناه:

4. After certain phrases – as: it is no use, it is no good, I can not help, would you mind and look forward to as:
I look forward to hearing your voice.

5- الأفعال الآتية يمكن أن تستخدم Gerund or infinitive (اسم المصدر أو الفعل المجرد) كما هو موضح أدناه:

5. Such verbs can take either the gerund or infinitive. They are begin, like, dislike, hate, love, prefer, --- we can say:
I love to swim or\ (I love swimming) in the river.
I hate to play or\ playing football


شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
هو المبني من الاسماء للي هو درس الشبه الوضعي والشبه المعنوي والشبه الافتقاري والشبه الاستعمالي في المحاضرة الثالثة دة مقرر علينا؟؟

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
هو انت بتذكر من فين بالضبظ الكتاب الدكتور مش معتمد علية الدكتور معتمد عالى محاضراتة



وهو شرح المرة اللى فات الممنوع من الصرف ولان مش عارفين بالضبط هو حيخلص امتى

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
طب ممكن تقولوا هو شرح ايه وايه من اول ما بدأ في اول محاضرة معلش

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
شرح كان واخواتها واقسام الكلام والمبنى والمعرب وجمع مذكر سالم وملحقاتة وجمع مونت سالم وملحقاتة والمثنى وملحقاتة والممنوع من الصف

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
بالاضافة لاسماء الخمسة وانواع التنوين

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
ازيكم يا شباب وبنات كلية الاداب عاملين اية واخبار مذاكرتكم اية يا رب تكونوا بخير
المهم يا جماعة انا ليا استفسار عاوزة اعرف اية اللى مقرر علينا فى عربى ترم تانى ويا ترى نذاكر م المحاضرات والتطبيقات وبلاش الكتاب واية النصوص الموجودة علينا دى هل مطلوب مننا شرحها وشكرا ع الاطالة

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
ممكن اعرف طريقه كتابه البراجراف الاقيها فيييييييييييييين بليز

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
شرح الباجراف دا انا جايبة من حلقة دراسية الترم اللى فات ياريت يفيدك لان الى الان الدكتورة ماشرحتيش اى حاجة عن الباجراف وهى قالت المحاضرة الجاية الاخيرة حتشرح البلجراف

لقد قمت بتلخيص لما ذكرته الدكتورة بالمحاضرات مع اضافة من اماكن اخري لتكوين البراجراف

ومعه نماذج قامت بوضعها الدكتورة في التدريبات

ها هم
Paragraph




يتكون البراجراف من ثلاثة أجزاء رئيسية و هى
جملة الموضوع 1- المقدمة
2- الوسط - و التى تشرح الفكرة الرئيسية
3- الجملة الختامية




.
و يجب أن تدعم الجملة الريئسية بالتفاصيل التى تساعد القارئ لفهم ما تصبو إليه مباشرة .




There are many ways to develop your paragraph

هناك عدة طرق لدعم أو مناقشة الفكرة الريئسية فى البرنامج


Through details




1- عن طريق التفاصيل .
Through Examples




2- من خلال الأمثلة .
Through Incidents




3- من خلال رواية أو - حكى اقصوصة أو قصة

For example :






و فيما يلى الكلمات الإنتقالية مصنفة فى مجالات واضحة

الوقت و المكان 1-





Time or place: above, across from, adjacent to, afterward, before, behind, below, beyond, earlier, elsewhere, farther on, here, in the distance, near by, next to, opposite to, to the left, to the right


2- التمثيل و إعطاء الأمثلة .

Example: for example, for instance, specifically, to be specific

3- التناقض




Contrast: but, however, nevertheless, on the contrary, on the other hand

4-التشابه




Similarity: similarly, in the same way, equally important

5- النتائج المترتبة على بعضها




Consequence: accordingly, as a result, consequently, therefore

التأكيد 6-




Emphasis: indeed, in fact, of course

7-الإسهاب أو التوكيد




Amplification: and, again, also, further, furthermore, in addition, moreover, too

8-إعادة الشرح




Restatement: in other words, more simply stated, that is, to clarify

9- الختام و التلخيص




Summary and conclusion: altogether, finally, in conclusion, in short, to summarize








شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
هذا الرابط يحتوي علي ملف فيه شرح كتابة البرجراف


4shared.com /file/ukMsvDHo/11_online.html

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

يا جماعة مش عارفة اشكركم ازاى هنخلص امتحانات وهقول فيكو شعر ان شاء اللة شكرا جورى على الجيرند وعلى ابراجراف
مارينا شكر ا على العربى والبراجراف
ستار شكرا على تواصلك معنا
الشكر للجميع

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
ديا محاضرة الترجمة بتاعت الجامعة



قطعة ترجمة السبت الماضي25/6/2011من الانجليزية الي العربية

The Open University

some student at the open university left school twenty
years ago. Other are still young,but all must be at least twenty one
years ago.This is one example of how the open university is different
from other university,another example is that the system of education
depends on distance learning, unlike other university.

A third difference is that most of students are either working full time or at home all day,such as mother of families

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
هاى

الدكتور شرح كان واخواتها واقسام اكلام والمبنى والمعرب والممنوع من الصرف والمتدا والخبر وجمع مذكر سالم وملحقاتة والمثنى وملحلقاتة وجمع المذكر السالم وملحقاتة وكلا وكلتا وشرح كمان الاسماء الخمسةومتوقع يشرح المرة الجاية ان واخواتها ويقفل المنهج

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
دا ترجمة القطعة هى مش ترجمة الدكتورة ولا ترجمتى لكن بعض الاشخاص ترجمها ودا ترجمتة


الجامعة المفتوحة
في الوقت الذي يكون فيه من يدرسون بالجامعة المفتوحة قد انهو دراستهم منذ عشرون عاما, فان البعض يكون في سن الشباب , وهذه احدي اختلافات التعليم المفتوح عن غيره من التعليم النظامي, كما توجد عدة اختلافات اخري منها
1_ ان الجميع يجب ان يكون عمرة احدي وعشرون عامل كحد ادني لقبول الدارس
2_ التعليم المفتوح يعتمد علي طريقة التعليم عن بعد
3_ معظم طلاب التعليم المفتوح اما يعملون معظم الوقت او يقضون معظمه في البيت مثل ربات البيون

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
كلمات مهمة حد رفعها فى قطعتين القراءة والفهم 2
psychologist: عالم نفساني analyzed:حلل mathematicians: متخصص في الرياضيات physicist:متخصص في الفيزياء peak:قمة sample: عينة مسحية predominantly: بشكل كبير
trend: ظاهرة

crest: نهاية decade: عقد

productivity: الانتاجية evidenced: موضح بالدليل fell off: يقل جدا dramatically: بشكل بالغ decline: الانحدار البياني severe: حدة tends: يميل desist: يكف عن adverse: سلبي counterparts: نظراء ومثيلات versus: يقابل confront: يواجه accommodating: مستوعب spouse: زوج compounded: معقدة time off: عطلة raring: تربيه poses: يشكل significant: اهمية irreversible: لا رجعة فيه impediment: لا يمكن الغاؤه viewpoints: وجهات نظر raised: اثار راي contributors: مشاركين stability: الاستقرار undertow: شلال تحتي molecular: جزئية get through: يحقق juggling: التعامل مع شيئين متناقضين بموضوعية for instance: علي سبيل المثال pass away: يموت move apart: يرحل يعيدا lecture_two_Switzerland_important words

looms: معروفة passion:شغف raised:حسن standards:معايير global: العالمية pharmaceuticals: الدوائية biotechnology:التقنية الحيوية medical devises: الاجهزة الطبية rank:تحتل exporter:مصدرة considered:معتبرة efficient: ذات مواصفات خاصة machinery: الالات lamentable: مسيء و مؤسف annual subsidy: معونة سنويه uniquely:بشكل فريد attractive destination:وجهة جذابة foreign investment: استثمار الاجنبي partner:شريك imported: المستوردة ties:العلاقات federal: اتحادي extensive:وطيدة investor:مستثمر excluding: ما عدا combined:مجتمعة was struck:صدمت absence:زهول labor strife: اضراب العمال skilled:محترف cooperative:منعاون workforce:عمالة quarter: ربع unionized: منتسبين لنقابات pledged:تعهد settle: يحل disputes:منازعات bargaining: مساومة علي امور ما negotiate:تفاوض landmark:مشهور disrupting:تعطيل harmony:تناغم associations: جمعيات termination: انهاء contracts:عقود العمل consequence:نتيجة strikes:الاضرابات

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
دا حد مترجم وحلل الاسئلة الثقافية 2 اول يونت فيها



بعيداَ عن apart from
...
يلتقط او ياخذ pick up
اسلحه weapons
ادوات tools
فيما بعد later on
يدرك realized
يشكل shape
حاد sharpen
يقطع او يفرم chop
يقشط scrape
مساعدة aid
استقر settled
قمح wheat
ذرة maize/ corn
فأس axe
مجرفة hoe
يزرع cultivate
قوى / ثابت sturdy
مأوى / ملجأ shelter
ينضج ripen
صناعة الفخار pottery
طين / صلصال clay
أسئلة الكتـــــــــــاب:


? What is the main characteristic of the Stone Age
The main characteristic of the Stone Age is that stone was the basic material from which all tools and
.weapons were made
.Everything was mainly made of stone

? Give examples of tools that were used in the Stone Age
The tools that were used in the Stone Age was such as : axes, hammers, needles and knives

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
بصراحه يا جماعه انا عاجزه عن الشكر واتمنى لكم كل توفيق وخير وربنا يجازيكم كل خير بمساعدتكم وكمان اكتر حاجه عجبانى الروح الحلوه الى فى الحلقه و الدروس

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
العفو , وشكرا للجميع و يارب كتر عدد المساهمين والمشاركين وخلى روح التعاون بينا علشان الكل يساعد غيرة ويفيد الكل

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
مقررات العربى من اول محاضرة حتى 9 محاضرة ان واخواتها حيتشرحوا المرة الجاية حيتشرح اخر درس يوم الجمعة والسبت فى اخر محاضرة


مقررات الثقافية كلها اهمها التطبيقات الجرايمر E من صفحة 1 حتى 76 حيتشرح اخر درس يوم السبت

مقررات الترجمة التطبيق الخاص بيها ومحاضرات الدكتور محمود كلها


مقررات القراءة والفهم صفحات 55 و27 و23 38 و17 واخر محاضرة حتشرج بلجراف والقطعة 55 حتتشرح يوم السبت

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
اقترحى ياجوجو اريد احد يشجعنى فهل هناك احد يبدا معى من الاول خالص

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
خبطة واحدة دا صعب جدا وممكن الواحد يضيع الوقت عليها وبريضة ميستوعبهاش كويس عامة ربنا يقدرك يا لولو عليها صح يالولو بالاضافة ان الدكتورة لغية سوال الترجمة فهى لغيت سوال اوجد ما يطابق الكلمات من النص السوال اللى فى تطبيق واحد قالت يوم السبت انها مابتجيش الحاجات دا فى الامتحان ومش حتجبها

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
انا بردو في الثقافية ومش عاوزة تخلص ومبقاش وقت خلاص طيب لغاية امتى الثقافية

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
لية متتقسم كل يوم فصل احسن ونبدا بالفصول المهمة يعنى نبدا بالرابع او الخامس ونكمل لاخر وبعدين نرجع للتلاتة الاولنين

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
اه يا مارينا نقسم طبعا بس المفروض ناخد مادة تانية معاها عشان الوقت
انا براجع مقال مع ستار لو كدة شوفوا مادة تانية تكون سهلة شوية

بصوا احنا ممكن نحفظ كويس اوى اسئلة اكمل لانها بتكون سهلة شوية وبكدة نكون ضامنين سؤال ان شاء الله فى الامتحان

وسؤال Write a brief هما عشرة بس فى المحاضرة 5و6
نحفظهم بردو وبكدة يبقى معانا اكتر من نص الامتحان

وبنتأكد من دول كويس اوى بعد كدة نركز على الباقى اللى هو give reasons for
..........................
شوفوا كدة ولو حد عنده اعتراض او عنده رأى تانى يقول
بس احنا عايزين ننجز عشان الوقت

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
1 – The Bullion Economy .

2 – The Viking food preservation techniques .

3 – The Anglo-Saxon Chronicle



دولا متكررين في اخر امتحانين ركزوا عليهم

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
مفيش مشكلة يعنى احنا حناخد نوعية اكمل فى 1 و5 و6و7 قصددك كدة

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
للعلم هى مسكت الثقافية 2 من يوليو 2010 لانى حملت كل امتحانات الثقافية ملقتيش ولا امتحان يخص مناهجها ولو تلاحظوا انها من امتحاناتها مجبتش غير سوال واحد بس من التطبيق الرابع وجابتة على هيئة give reason

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
ايوة هى موضوع العملات دا قالت انة مهم

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
ايوة يا مارينا ونركز عليهم اوى كدة يبقى سؤال معانا ان شاء الله
بس بردو مش نطنش الباقى ومنخدش وقت كتير فيهم

وزى ما الجورى قالت نشوف الاسئلة المتكررة ايه ونركز عليه

وهى بتركز اوى على اسئلة معينة وخصوصا فى التطبيقات الاخيرة

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
اوك ولاء شكرا ولاء وشكرا الجورى على الاسئلة

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

×
×
  • اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.