اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
marina

حلقة دراسية ترم تانى دور ابريل 2011

Recommended Posts

انا خدت مقال وكبرهنشن 3 ومعتقدش يتعملوا صور

بس تقريبا المواد الباقيه كويسه

نخلص الاول المادة دى وبعدين نفكر فى الترم اللى جاى براحتنا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
طب هو قال في تيرم الامتحان هايبقى فيه شفوي؟؟؟

في مادة اسمها ( ترجمة فورية )

دي ايه؟ شفوي ولا ايه؟؟

انا مابحبش الشفوي بالمرة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يا امجد احنا مش عاوزين الترم الجاى صور عاوزين فيديو يا امجد ويكون عليها شرح بصوتك زى ما عملت فى العربى وانت وعدت انك حتعمل فيديو بعد كدة فاستعد من دلوقتى احنا عازرنك ورضينا بالصور علشان 10 مواد لكن احنا منتظرين شرحك بالفيديو وشكرا ليك بجد بس يا جماعة سوال رقم 40 و41 دول تاريخى وقالت مبتجبهميش انا لحظت انها احيانا تركز على فصل واحد وتجيب منة اغلب الاسئلة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اوك يا مارينا
وانا ان شاء الله بعد ما نخلص التيرمين دول عايزين نبدأ علطول السنة اللي جاية وناخد فكرة وممكن نذاكر مادة ولا حاجة كل جمعة خلال الاجازة

ولا ايه رأيكو؟؟

وهاحاول خلال الاجازة اقرا المواد واحاول اعملها دروس.........

بس ماا تنسوش الواجب بتاع القرآن......!!

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اوك باذن اللة ممكن يوم الجمعة وممكن ترفع لنا لولو محاضرات مادتين ترم تالت واعتقد هى رافعة محاضرات المقال وممكن من ستار او اى حد طلبة ترم تالت يرفعوا لنا المحاضرات باذن اللة بس يارب يكملها بالخير معانا فى المادة الاخيرة والنتيجة وننجح

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ما تخافيش يا مارينا
انتي عملتي ايه في اكمل

حفظتيهم ولا عرفتي تحليهم وتفتكريهم من الصور اللي انا عملتها؟؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا لسة حابتدى فى اكمل دلوقتى المشكلة ان فى حاجات عايزة تحفظ طريقة كتابة الكلمات ودا المشكلة مين يحفظنى كتابة الكلمات اهى اهىاهى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
على فكرة انا لما راجعت لقيت ان اسئلة التطبيق السابع اسهل بكتير من اسئلة التطبيق السادس والخامس وهم 8 اسئلة ومفهوش اكتب باختصار
والاسئلة اجابتهم سهلة تتحفظ

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
وهاكتب الاسئلة والاجابات على الغيب

( 1 ) Since the Norman conquest in 1066 till 1485, the times were referred to as the Middle Ages

The Middle Ages are so called as it covers the period between the decline of the Roman Empire and renaissance

( 2 ) The crusaders were made

The crusaders were made as pilgrimages to Jerusalem had been guaranteed the safety in their city.

In 1066 the Christians were treated so badly by the Turks.

The crusaders saw the emergence of the religious knights including the Knight Templar and the Hospitallers

( 3 ) The emergence of the Knight Templar

The crusaders saw the emergence of the Knight Templar who is a member of a Christian military to protect the pilgrims after the first crusade of 1096

( 4 ) The emergence of the Hospitallers

The crusaders saw the emergence of the Hospitallers who are members of a charitable institution to care for the sick pilgrims in Jerusalem

( 5 ) It was thought that Britain's 5th century great buildings and architecture fell into decay

It was used to be thought that once the Romans pulled out of Britain in the 5th century, their elegant villas, carefully-planned towns, and engineering marvels simply fell into decay as the British culture was plunged into the Dark Ages. It took the Norman Conquest of 1066 to bring back the light.

( 6 ) The Anglo-Saxon buildings didn't survive for long

Because it were made of wood and it had little survives to bear witness to their achievements

( 7 ) The period between the Norman landings in 1066 till 1485 marks a flourishing era in British architecture

The period between the Norman landings from 1066 till 1485 marks a rare flowering in British buildings because the underlying ethos of the Medieval architecture was fitness for purpose

The great cathedrals and perish churches were fiercely functional buildings, castles served their particular purpose and for battlements were for use rather than ornament

( 8 ) The Pyramid of Power has shaped the British society of the Middle Ages
. The life of all classes was dominated by the Feudal System

Clothing and fashion is like everything else were dictated by the Pyramid of Power which had been the Feudal System in the Middle Ages.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
المشكلة ان الواحد لما يركز اوي في حاجة معينة ينسى حاجة تانية
اهو انا ركزت اوي في التطبيق دة نسيت شوية من التطبيق السادس

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
عاملين اية ياجماعة انا داخلة اطمن عليكوا واللة كان نفسى تكون امتحاناتنا مع بعض كنتوا لحقتونا بدل الزنقة والحوسة اللى كنا فيها

ربنا معنا ومعاكم فى التصحيح ان شاء اللة

وتخلصواعلى خير وماشاء اللة عليك ياامجد يا بختنا الحلو بيك

يارب نكون مع بعض كلنا الترم اللى جاى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شوفوا كدة يا جماعة حل اكمل الفراغ

( 1 )Coins were valued only for their weight in gold or silver

( 2 ) The Middle Ages are referred to as the Medieval era

( 3 ) Architecture is about evolution not revolution

( 4 ) Precious metals were also a symbol of wealth and power

( 5 ) Waterwheel and Odometer are example of the Roman wheels

( 6 ) The period between the Norman landing in 1066 and 1485 marks a rare flowering of British buildings/architecture

يا جماعة هي اكمل رقم ( 5 ) كدة صح؟

والسؤال التاني بتاع الاسباب الدكتورة مش عارف ازاي جايبة السؤال الاول ليه تلات اسباب انا مذاكره سببيبن بس عشان كدة سبته

- Slavery was not necessarily a lifetime sentence

A. A slave can be ransomed by his/her relatives or granted a freedom in an owner's will

B. When people become slaves because they are unable to pat a debt, the might be freed when the value of their labor reached the value of the original debt

فين السبب التالت بقى؟؟!!

وحد كدة يتأكد من اجابتي كدة صح في السؤال اللي جاي دة

Both in England and on the continent, native rulers regularly paid the Viking raiders
The idea of "Dane geld" ( A land tax paid by the landholders to the crown in late Anglo-Saxon and the Norman times) is particularly associated today with the reign of Ethelred II whose policy of paying off the Viking is famously unsuccessful

Such payments were also common both the Anglo-Saxon and the Frankish Chronicles are full of references to rulers "Making Peace" with the raiders

"Making Peace" was a polite expressions for "Paying them to leave" and could involve large sums such as the 7.000 pounds which was paid by the Frankish ruler "Charles the Bald"

اجابتي كدة صح يا جماعة

عادي لو كتبت عن الدين جيلد ( Dane geld ) ؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انته كده ذكرت الاسباب التلاتة
السبب الاول ذكرت السببين اللي هم انو ممكن اقراربه يحرروه والتاني ممكن يكون مالكو كريم يوصي بتحرييره

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا حليت اكمل وسؤال الslaves زيك بالظبط يا امجد

وهما صح الحمد لله

واجابتك عالسؤال التانى صح بردوالحمد لله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
5 اكمل صح انا عملت اكمل صح بس بدلت الحروف فى silver كتبتها sliver انا كنت متلخبطة بسبب انها قالت حاسب على الحرف لحد لما تلخبطت خالص ربنا يستر

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
كدة خلصتوا امتحانات والا اية يا جماعة ومتقلقيش يا مارينا هى هتحاسب على اخطاء الحروف اذا كنت ملغبطة فى كله ومش على حرف يعنى اللى هتنقص ده مش امتحان بنكتواشن واكيد ان شاء اللة هتراعى اللخبطة اللى الناس فيها وان شاء اللة تجيبوا كلكو امتياز

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

اه الحمد لله كدة خلاااااااااااااص

عقبال ما نفرح بالشهاده كلنا ان شاء الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ميرسى يا شخصية لكى عقبال باقى الترمات يا جماعة دا اية دا تحسوا هم وانزاج وخدنا الاجازة وعايزة اصيف وابقى فى انتعاشة مش كفاية شهر فى الامتحانات ومذكرة مواد واة يا نانى من الدراسة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
هانتناقش في التيرم الثالث هنا ولا في قسم التيرم الثالث والرابع
انا حابب اخد فكرة بس بسيطة عنه وكمان اصل لو ذاكرناه من الوقتي

هانجس اننا دخلنا التيرم وقت الدراسة مرتاحين

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لا حنعمل موضوع ونسمية مناقشة حرة فى ترم تالت او مناقشة مواد الترم التالت

اما الحلقة الدراسية دا حتتقفل بعد ظهور النتيجة باذن اللة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
طب انا ملاحظ ان مارينا وولاء خادو تلات مواد او اتنين من ترم تالت
طب ان شاء الله الترم الجاي مين هايكون معانا ويقولنا اللي بيتشرح في الجامعة علشان انا في الكويت مش باحضر في مصر

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
وانتي يا جوري بتحضري الجامعة ولا انتساب بردوا في البيت

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
هو انت يا امجد مصرى عايش بالكويت وبتمتحن فى مصر انت ثانوية حديثة ولا مخلص كلية قبل كدة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
درست من اولى ابتدائي لرابعة ابتدائي
ومن اولى متوسط لرابعة متوسط على ايامنا القديمة اللي يرحمها

ومن اولى ثانوي كان اسمها من الصف التاسع للصف الثاني عشر ( رابعة ثانوي )

بالكويت

وبعديها علطول نزلت مصر قدمت في تنسيق عين شمس كلية علوم طبيعية بس ماعجبتنيش لقيتها صعبة اوي فيها فيزياء وكيمياء واحياء والمواد صعبة جدا ومكنش في حد يساعدني ومكنش عندي لابتوب عشان ابحث في النت على المواد ومكنتش اجتماعي زي الوقتي مكنتش حتى بابحث في النت او مكنش في دماغي فكرة البحث في الانترنت كنت حابس نفسي ورابط نفسي بالكتب بس وقعدة البيت على حسب تعودي في الثانوية اتعودت ان المذاكرة تبقى من الكتب وفي البيت وانا قاعد عالارض او السرير وامسك ورق فاضي واحفظ من الكتاب وبعد كدة اسمع عالغيب

بعدين دخلت الامتحانات من غير مذاكرة واول امتحان حليت جزء منه صح وجزء غلط وبعدين ماكملتش كانت امتحانات اسمها ( ميد تيرم )

وبعدين قعدت سنتين في الكويت مكملتش في الكلية لحد مارجعت مصر تاني مردوش يقبلوني قالولي مش هاتقبلني تاني في الكلية رحت مقرر ادخل تربية قالولي اداب احسن دخلتها في الجامعة المفتوحة دي

وانا قاعد مع والدتي في الكويت وباذاكر هناك وبعدين انزل مصر امتحن في الجامعة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انت مصرى الاب والام بس انت ممتاز قوى عربى لية

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ربنا معاك ومعانا كلنا

انا بس اللى خدت مادتين من ترم تالت (كمبرهنشن3 ومقال)

نفوق بس شوية وانا هعرفكم المادة عبارة عن ايه

وانا كنت رافعه فى حلقة الترم التالت محاضرات المقال كلها ومنزله كل القطع بتاعه الكمبرهنشن

وعلى فكرة هما مادتين جمال اوى وممتعين بجد وخصوصا المقال

ودكتورة رانيا الشباسى اللى بتشرحهم زى العسل وشرحها جميل وامتحاناتها سهله جدا

........................................................

وفى مادة اسمها علم الترجمه اللى بيدرسها دكتور زكريا بسمع عنه انه ممتاز بردو

ومادة الترجمه3 اللى بتديها دكتورة امانى

والعربى بقى مليش فيه

......................................

بس انا حاسه ان مواد الترم التالت احلى من مواد الترم التانى بكتير وامتع

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
بالتاكيد يا لولو وخاصة علم الترجمة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
marina كتب:
انت مصرى الاب والام بس انت ممتاز قوى عربى لية

اه الاب والام مصريين
بس مافهمتكيش يا مارينا يعني ايه ممتاز قوي عربي ليه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يعنى شاطر فى قواعد العربى فاكر لما شرحتها بصوتك

انا فهمتها

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
آه
بس العربي بتاع السنة الجاية مختلف بكتير تقريبا عبارة عن تعبير وقطعة صح

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
مش عارفة ربنا يدبرها ندور فى المنتدى على مواد الترم التالت فى قبلنا رافعين المواد دا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
المواد كلها مرفوعه هنا وكمان الناس اللى عالفيس لما يخلصوا ان شاء الله

نبقى نستفسر منهم عالمنهج

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا كان معايا الخمس مواد ترم تالت

بالنسبه للقراءه والتعبير قواعد النحو عاديه وكام موضوع الدكتور بيحددهم وعليهم اسئله عاديه جدا بس بيقبي مطلوب انك تتكلم وتشرح شويه علشان ده زي التعبير

علم الترجمه عبارة عن امثال شعبيه بس انجليزيه بترجمها للعربي
مثال : to play a game ترجمتها يتصرف بنزاهة
و ازاي الكلمه الواحده بيتغير معناها من جمله لجمله
طبعا ده نظام دكتور زكريا بقيه دكاترة الماده معرفش نظامهم ايه بس يار ب هو اللي يبقي معاكوا
الترجمه طبعا معروفه
واي استفسار انا في الخدمه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انت عملت اية يا عبد الرحمن فى علم الترجمة وترجمة 2 وثقافية 2 فاضلك باذن اللة مادة ترجمة 3 يوم 22-8 باذن اللة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
العفو يا ولاء وفعلا ماده علم الترجمه ممتعه جداااااا بشرط ان الدكتور يكون دكتور زكريا لان بقيه الدكاترة بتبقي الماده معاهم صعبه شويه

شكرا علي سؤالك يا مارينا علم الترجمه حرام الواحد ميجبش فيها امتياز

ترجمه 2 من انجلش لعربي تمام لكن من عربي لانجلش ابدعت فيها شويه

الثقافيه 2 عدت علي خير الحمد لله بس الماده دي من كتر تعب الاعصاب الواحد كان حاسس انه عجز وبقي عنده 90 سنه

وولاء كانت معانا في المعسكر بتاعها بس الحمد لله ربنا عوضنا خير

وربنا يسهلها في ترجمه 3

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.