اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
أمجد1

يلا نحفظ القرآن الكريم !!

Recommended Posts

يلا نحفظ القرآن مع بعض , بعد ما تذاكرو الجزء اللي انا باحطه نحفظ قرآن , مش تذاكروا المحاضرة كلها في يوم واحد انا كل يوم باحط جزء , ذاكرو الجزء دة وبعدين نحفظ قرآن , بسم الله بسم الملك نبدأ بسورة البقرة , نحفظ صفحة كل يوم , والصفحة الاولى طبعاً سهلة عشان فيها 5 آيات بس وهي:

ألم ( 1 ) ذلك الكتاب لاريب فيه هدىً للمتقين ( 2 ) الذين يؤمنون بالغيب ويقيمون الصلاة ومما رزقناهم

ينفقون ( 3 ) والذين يؤمنون بما أنزل اليك وما أنزل من قبلك وبالآخرة هم يوقنون ( 4 ) أولئك على

هدىً من ربهم وأولئك هم المفلحون ( 5 )

النهاردة نحفظ الصفحة الثانية علطول وهي انا الحمد لله عشان حافظها هاكتبها بس توعدوني تحفظوا كل يوم صفحة العملية سهلة جدا مش صعبة

بسم الله الرحمن الرحيم

(إن الذين كفروا سواء عليهم ءأنذرتهم أم لم تنذرهم لا يؤمنون ( 6 ) ختم الله على

قلوبهم وعلى سمعهم وعلى أبصارهم غشاوة ولهم عذاب عظيم ( 7 ) ومن الناس

من يقول آمنا بالله وباليوم الآخر وما هم بمؤمنين ( 8 ) يخادعون الله والذين آمنوا

وما يخدعون إلا أنفسهم وما يشعرون ( 9 ) في قلوبهم مرض فزادهم الله مرضا

ولهم عذاب أليمٌ بما كانوا يكذبون ( 10 ) وإذا قيل لهم لا تفسدو في الأرض قالوا إنما

نحن مصلحون ( 11 ) ألا أنهم هم المفسدون ولكن لا يشعرون ( 12 ) وإذا قيل لهم

آمنوا كما آمن الناس قالوا أنؤمن كما آمن السفهاء ألا أنهم هم السفهاء ولكن لا

يعلمون ( 13 ) وإذا لقوا الذين آمنوا قالوا آمنا وإذا خلوا إلى شياطينهم قالوا إنا

معكم إنما نحن مستهزئون ( 14 ) الله يستهزئ بهم ويمدهم في طغيانهم يعمهون ( 15 )

أولئك الذين اشتروا الضلالة بالهدى فما ربحت تجارتهم وما كانوا مهتدين ( 16 ))

صدق الله العظيم

ياااه , دي فرصة جميييلة جدا لما تحفظ كل يوم صفحة , الصفحة دي عدد الآيات فيها كلها تحتوي او مكونة من 558 حرف , وكل حرف بحسنة والحسنة بعشر أمثالها يعني نضرب ال 558 في 10 هايطلعلنا 5558 حسنة , ياااااااااااااااااااااااااه!!!
5558 حسنة من حفظك لصفحة واحدة بس

يعني بما أن دي حاجة سهلة جدااااااااااا زي مانتو شايفين , فاجتهدوا يا اخوتي , لن ينجوا يوم القيامة إلا الذي حسناته فاقت سيئاته , فاتخيل ان كل ذنب تفعله يجازيك الله عليه بسيئة واحدة فقط والصفحة اللي اتحفظت خدت عليها 5558 حسنة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
بارك الله فيك بلاك وجزاك الله كل الخير حاولت انا وبعض الأعضاء في المنتدي اننا نعمل الموضوع ده لكن مظبطتش ان شاء الله يكون هذه المرة مختلف وبالمشاركة والتعاون نكمل ولا نتوقف بعد فترة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
وانا كمان عايزة اراجع كل اللي حفظتوه
شكرا يا استاذ نبهتني مع الزحمة اللي بقينا فيها ديا
عاوزين جدول للمراجعة بس يكون سهل شوية

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
وتأكيدا للحفظ واختصارا للوقت في كتابة ما تم حفظه في اليوم هاكتب اول واخر اية لأن الكتابة بتاخد وقت اكثر من التسميع الشفهي ولكن للتعريف بما تم حفظه
بسم الله الرحمن الرحيم
آلم *ذلك الكتاب لاريب فيه هدىً للمتقين* ........................ * اولئك الذين اشتروا بالهدي فما ربحت تجارتهم وما كانوا مهتدين *
صدق الله العظيم

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
وصلتوا لحدفين في الحفظ مادام بداتو لازم تكملوا ومايكونش فيه تراجع
وسورة البقرة من اسهل السور على فكرة لو ركزتوا فيها مش هتاخد منكم اكثر من شهر صدقوني
أهم شئ لازم تكون همتكم عالية على طول

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
طيب انا بحفظ بس فى مكان تانى وبنحفظ من جزء عم

مش عارفة اعمل ايه احفظ معاكم واسيبهم ولا اعمل ايه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لا ما تسيبهمش كملي جزء عم كله وبعد ما تخلصيه شوفي انتي حابة تحفظي ايه بعد كدة جزء تبارك ولا سورة البقرة المهم ما تقطعيش حاجة انتي بدأتيها مش المهم تحفظي فين ومع مين المهم انك تحفظ ويا ريت قبل ما تحفظي تسمعي الآيات من صوت شيخ انتي بترتاحي لسماع صوته علشان يكون حفظك سليم وخاصة في مخارج الحروف والأحكام

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
فكرة جميـــــــــــــلة فعلا ومشجعة .كل مرة ابدأ في حفظ سورة البقر ثم اتوقف لعدم وجود روح الجماعة والتشجيع.معكم بأذن الله ومن الليلة ان شاء الله هبدأ ...جزاك الله خيرا وياريت مش نتوقف..لاني ملاحظة ان الموضوع من قبل 10 ايام ..وانا جاية متأخرة شوية

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ايه يدة يا جماعة مش تقولو ان الموضوع اتنقل
وانا تاني يوم بابص عليه في تيرم اول وثاني اداب ما لقيتوش فاعتقدت انه اتمسح!!!!

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اختكم فى الله معلمة قرءان
وتحت امركم فى شرح الاحكام لتجويد القرءان الكريم
وأسألكم الدعاء

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
موضوع مميز جدا

انا بفضل الله بسمع الشيخ احمد العجمي

وبحفظ منه الحروف والمخارج بطريقة صحيحة

والحمد لله حفظت ربع القران بالطريقة دي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ما شاء الله ولا قوة الا بالله . اللهم وفقنا جميعا لطاعتك كما تحب أن تطاع. اللهم واجمعنا فى طاعتك وجنتك برحمتك يا ارحم الراحمين

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شي جميل انا نحفظ القران الكريم انا اساسا حافظه القران كامل وراح اشارك معاكم حتى ماانسى اللي حفظت لان القران ينسى اذ لم تراجعه .

وجزاكم الله الف خير وجعله في موازين حسناتكم

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
موضوع جميل ومميز بس مفيش همه ليه انا شوفت تعليم لاخت لينا معلمه قراءن وانا عن نفسى اخذت دورات ثلاث دورات تجويد يا ريت نلاقى تشجيع ونساعد بعض على الخير مش كلام وبس

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ما شاء اللهم بارك
أنا أتعام القراءة بالتجويد ونطق المخارج بطريقة صحيحة
لكن من باب ان الله يحب إذا عمل أحدكم عملا أن يتقنه لازم كل واحد فينا يدور علي اقرب دار لتحفيظ القران عشان نتعلم نطق الحروف وقواعد التجويد انا عن نفسي حفظت كثيرا بدون تجويد وعلي فكرة ده مش تقليل من عزيمة اي حد هنا انما لازم لما تقرأ حد يسمع القراءة ويصحح لك ممكن تكون ممتاز لكن ينقصك القليل من الاتقان كمان بالنسبة للاخوات والاخوة اللي خارج القاهرة موجود دلوقتي علي النت غرف لتصحيح التلاوة وده بيكون بالقراءة علي معلم او معلمة متقنة وبالتالي اكيد كلنا ممكن نتعلم نقرا القران صح وكمان لازم تعرفوا ان لو حد فينا مش يقرا فاتحة الكتاب بطريقة صحيحة فصلاته باطلة اذا لازم كلنا نتعلم القران
وانا كمان انقطعت فترة عن التعلم لظروف لكن دلوقتي انا بدور علي معلمة عشان اكمل اللي بداته مين كمان هيبدأ يدور؟؟؟؟؟؟؟؟؟
؟؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
أمجد كتب:
يلا نحفظ القرآن مع بعض , بعد ما تذاكرو الجزء اللي انا باحطه نحفظ قرآن , مش تذاكروا المحاضرة كلها في يوم واحد انا كل يوم باحط جزء , ذاكرو الجزء دة وبعدين نحفظ قرآن , بسم الله بسم الملك نبدأ بسورة البقرة , نحفظ صفحة كل يوم , والصفحة الاولى طبعاً سهلة عشان فيها 5 آيات بس وهي:

ألم ( 1 ) ذلك الكتاب لاريب فيه هدىً للمتقين ( 2 ) الذين يؤمنون بالغيب ويقيمون الصلاة ومما رزقناهم

ينفقون ( 3 ) والذين يؤمنون بما أنزل اليك وما أنزل من قبلك وبالآخرة هم يوقنون ( 4 ) أولئك على

هدىً من ربهم وأولئك هم المفلحون ( 5 )

النهاردة نحفظ الصفحة الثانية علطول وهي انا الحمد لله عشان حافظها هاكتبها بس توعدوني تحفظوا كل يوم صفحة العملية سهلة جدا مش صعبة

بسم الله الرحمن الرحيم

(إن الذين كفروا سواء عليهم ءأنذرتهم أم لم تنذرهم لا يؤمنون ( 6 ) ختم الله على

قلوبهم وعلى سمعهم وعلى أبصارهم غشاوة ولهم عذاب عظيم ( 7 ) ومن الناس

من يقول آمنا بالله وباليوم الآخر وما هم بمؤمنين ( 8 ) يخادعون الله والذين آمنوا

وما يخدعون إلا أنفسهم وما يشعرون ( 9 ) في قلوبهم مرض فزادهم الله مرضا

ولهم عذاب أليمٌ بما كانوا يكذبون ( 10 ) وإذا قيل لهم لا تفسدو في الأرض قالوا إنما

نحن مصلحون ( 11 ) ألا أنهم هم المفسدون ولكن لا يشعرون ( 12 ) وإذا قيل لهم

آمنوا كما آمن الناس قالوا أنؤمن كما آمن السفهاء ألا أنهم هم السفهاء ولكن لا

يعلمون ( 13 ) وإذا لقوا الذين آمنوا قالوا آمنا وإذا خلوا إلى شياطينهم قالوا إنا

معكم إنما نحن مستهزئون ( 14 ) الله يستهزئ بهم ويمدهم في طغيانهم يعمهون ( 15 )

أولئك الذين اشتروا الضلالة بالهدى فما ربحت تجارتهم وما كانوا مهتدين ( 16 ))

صدق الله العظيم

ياااه , دي فرصة جميييلة جدا لما تحفظ كل يوم صفحة , الصفحة دي عدد الآيات فيها كلها تحتوي او مكونة من 558 حرف , وكل حرف بحسنة والحسنة بعشر أمثالها يعني نضرب ال 558 في 10 هايطلعلنا 5558 حسنة , ياااااااااااااااااااااااااه!!!
5558 حسنة من حفظك لصفحة واحدة بس

يعني بما أن دي حاجة سهلة جدااااااااااا زي مانتو شايفين , فاجتهدوا يا اخوتي , لن ينجوا يوم القيامة إلا الذي حسناته فاقت سيئاته , فاتخيل ان كل ذنب تفعله يجازيك الله عليه بسيئة واحدة فقط والصفحة اللي اتحفظت خدت عليها 5558 حسنة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اولا سامحونى أن لم يجد كلامى ترحيب لديكم
القرآن الكريم ليس كتاب شعر نحفظه فاذا ما أخطأنا التشكيل فلا بأس
القرآن الكريم انتقل بالتواتر
ويجب (وأضع تحت يجب ملايييييين الخطوط )
ويجب ان يحفظ حفظا صحيحا بكل مخارج الحروف وبكل حركات الشفاه
لما فيه من ترقيق وتفخيم وهمس وغير ذلك
لذاااااااااااااااااااا
يجب أن يحفظ على يد شخص متخصص امامك يتابع كيفية نطقك ويصحح لك
ولا يكفى الحفظ من التسجيلات
انا لا حبطكم ولا اهبط عزيمتكم ولكنها
شهادة حق
ولا اعرف كيف ستساعد الاخت المعلمة فى شرح قواعد التجويد
فهى لن يراها ولن يسمعها احد
اذا اردتم الحفظ بصدق الجأوا الى اى مركز للتحفيظ وستجدون صحبة جيدة ومشجعة ان شاء الله ولا بأس بعد ذلك اذا اوجدتم نوع من المنافسة والتشجيع بان يقص كل منكم على الاخرين مقدار ما حفظ او يتكلم عن المشاكل التى واجهته فى نطق كلمة معينة
وفقكم الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أنا سعيدة جداً بهذا الإقتراح الرائع

بصراحة أنا حولت كتير أحفظوا بس مكملتش

الحمد لله إتحقق حلمي ولإيت معهد تحفيظ القرأن

وهأدم فيه إنشاء الله السنة القادمة وهبتدى معاكوكمان

جزاكم الله خيراً

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
حفظ القران فى معهد بيكون افضل لانك بتتعلمى ازاى تقرأى صح و تحفظى صح مش مشكله الحفظ خالص اهم شيىء فى القرأن القراءة الصحيحة التى لا تغير المعنى
و جزاكى الله خيرا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
طبعاً أكيد لازم نحفظ القرأن بفهم وتمعن بالإضافة إلى نطق كلماته بطريقة صحيحة

يارب يحقق أمنيتي وأكون على مقدار مسؤلية حفظ كتابه الكريم

وشكراً ..

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا كل اما اروح جامع بسيبه مش عارفة ليه هو الاول كان بعيد والتاني لقتهم بيحفظو 3 سور مرة في الاسبوع قلت ايه ده احنا كدا هنخلص جزء عم على امتى فا سيبته هو كمان مش عارفة ارجعله تاني ولا احفظ مع نفسي واسمع القران من القراء عشان التجويد ولا ايه ربنا يسهل هو اكيد الشيطان اللي بيوسوس في دماغي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.