اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
Gina

اختبار الالتحاق بكلية الاداب E

Recommended Posts

هاى انا الحمد للة انت عامل اية لا استنى يجيلك رد انت كتبت لهم ايميلك علشان يردوا عليك

ايوة وممكن كمان تحدد يوم امتحانك لانهم من بعد اول يوم تسجيل بيبقى الامتحانات كل يوم ومدام انت حتقدم من النت يبقى ممكن تحدد يوم امتحانك بس خلىبالك ساعة لما تنجح ان شاء اللة انصحك تسجل من المركز لان المصاريف على النت حتبقى غالية

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

لا انا مبعتش ايميل انا كتبت بياناتي ف صفحه التسجيل عن بعد ف الموقع بتاع الجامعه تمام ..... واخدت رقم تسجيل مبدئي المفروض هما يوافقوا ع الشروط وبعدين اروح ادفه المصاريف والمظروف

انا بقول اروح بعد الشغل يوم الاتنين هوصل مصر علي 4 كدا واققدم ولا ايه رااايك
عشان اضمن واتاكد
هوة اهم حاجه تحديد معاد الامتحان يبقي حلو اوي لو اقدر اخليه
وصليلي عشان اقدر اعدي م الامتحااااااااااااااااااااان
ليكي وزة بلدي لو نجحت وممكن تبدليها بفرخه شمورت لو ملكيش ف الوز يعني Smile

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ممكن تقدم يوم الاتنين بس اعمل حسابك هم بيقفلوا المركز الساعة 5 وممكن يكون فى ضعظ اليومين دول ممكن تقف فى طابور ومتلحقيش تقدم

انت وبتقدم اطلب من الموظف حاول معاة يخلى امتحانك يوم الاحد وربنا يوفقك بس ممكن مش اكيد انة يوافق قول يا رب وربنا يدبرها لك انت قلتى حتقدم انجليزى

لو انجليزى يبقى حتحتاج يومين لان امتحان التحريرى فى يوم والمقابلة الشخصية فى يوم

مفيش حد من قريبك يقدم لك من مصر

وانت تروح على الامتحان بس ساعتها يقدملك يوم السبت علشان تضمن امتحانك الاحد اجازتك ربنا يدبرها لك

على العموم ربنا يدبرها لك وينجحك

وساعتها ممكن تبعتى لى الاتنين

الوزة والفرحة الاتنين مع بعض حيبقى احسن للعلم قفص المانجة ماوصليش اعتقد تاة فى الطريق

ودا الورق المطلوب للتقديم

الأوراق المطلوبة :

1.
أصل إستمارة الثانوية العامة أو الدبلوم الفني أو مستخرج رسمي منها وبالنسبة للطلاب الغير مصريين توثق الإستمارة من وزارة الخارجية للدولة الصادر منها الشهادة أو من السفارة التابعة لها بمصر وكذا من الخارجية المصرية.

2. أصل شهادة الميلاد (كمبيوتر) .

3. عدد 4 صورة شخصية .

4. صورة بطاقة الرقم القومى أو صورة جواز السفر .

5. أصل يوضح الموقف من التجنيد للذكور . (للمصريين فقط)

6. شهادة البكالوريوس أو المؤهل فوق المتوسط إذا كان الطالب حاصلا على مؤهل أعلى من الثانوية مع ضرورة إحضار شهادة الثانوية أو الدبلوم (أصل أو مستخرج رسمي) .

7. بيان بتقديرات المواد الدراسية التي سبق أن درسها الطالب فى المعهد أو الكلية حتى يمكن النظر فى إعفائه من المواد الدراسية المناظرة السابق دراستها و النجاح فيها وبحد أقصى عشرة مقررات دراسية .

ملحوظة : لا يعفى الطالب المفصول من أي مواد دراسية سبق دراستها و النجاح فيها طبقا لقرار المجلس الأعلى للجامعات .

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
هقدم اداب انجليزي ...انا اتصلت بيهم من حبة ..والامتحان التحريري يوم 24 السبت الجاي والشفوي 27 التلات الجاي

هروح بكرة بعد الشغل اقدم ... وربنا يسهل ف موضوع الغيابات ف اليومين دوووول
قوليلي بقه انا لو ف المرج ..هركب مترو لحد جامعه القاهرة ..وبعدين هتمشي جزء صغير ..والوقت اد ايه ؟؟؟؟

انتي بتدرسي ف اداب انجلش ولا ايه ؟؟؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لو من المرج تاخد المترو وتنزل اما فى محطة الشهداء اللى هى بيقول عليها رمسيس ومحطة مبارك بريضة وهناك تنزل حتلاقى الى رصيف الجيزة حتنزل السلم حتلاقى مترو تانى رايح السادات وبعدها محطة الجامعة حتنزل فى محطة الجامعة لما تطلع حتلاقى سلم فى باب للكلية دا مالكيش دعوة بية لان دا جامعة القاهرة فى مكرباص حتسالة رايح الجامعة او قولة التعليم المفتوح

ودا فى دقايق حتلاقى نفسك وصلت بدل ماتمشى المشى حوالى 10 دقايق

للعلم انت ممكن فى المترو متنزليش فى محطة الشهداء وتكمل للسادات بس دا زيادة محطتين حتنزل فى السادات تاخد المترو اللى رايح الجامعة بعد السادات 4 محطات هى المحطة اللى بعد البحوث هو انت حتركب قطار ولا اية لان لو قطار حتبقى فى رمسيس على طول كل اللى حتاخدة مترو واحد بس بس المشوار دا حياخد ساعة ونصف وانت حتوصل على اربعة وساعة ونصف وهم بيقفلوا الساعة خمسة

اة انا اداب انجليزى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
والنعمة مفهمت حاااااجه انا هاخد بيجوو من هناااااا بينزلني ف المرج
هوصل المرج علي 3 ونصف ...
من من 3ونصف لحد موصل الجامعه ساعه مثلا ؟
وقوليلي برراحه انا هنزل الاول ف رمسيس واغير مترو اركب اللي رايح الساادات وبعد تاني محطه هنزل ف محطه الجامعه صح ؟ كدا وصلت ولا فيه مكروباص بعد منزل ؟
وبعدين انا بعتلك قفصين مانجه وفرخه موصولوش ازاي ..دنا حطهم ف الفيس بوك بتاعك وجالي تقرير انهم وصلوااااا اتاكدي يااستاااذة ....

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
فى المرج عند المترو حتاخد المترو وحتنزل فى رمسيس وتبدل للمترو اللى رايح محطة جامعة القاهرة فى المترو التانى دا حتلاقى محطة السادات بعد محطة السادات لما توصل للبحوث بعدها محطة الجامعة ايوة بيبقى فى مكرباص يوصلك بسرعة بس على حسب لو لقيت قولة

التعليم المفتوح اما لو ملقتيش مكرباص حتمشيها من الاخر المشوار دا ياخد من ساعة وتلت لساعة ونصف

يعنى

مترو المرج تنزل رمسيس تبدل مترو اخر لمحطة الجامعة تزل تاخد مكرباص او تمشيها يا بطل

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شكرا بجد .تمام كدااااااااا وربنا يسهل

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ربنا يسهلها ويارب تلحق تقدم وربنا يكمل طمنى عملت اية اول ماترجع اوك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

ازيكم يا جماعة عاملين ايه ززهو انا عاوزة اسأل عن موضوع المقابلة الشخصية الي عن بعد بتبقى ازاي والامتحان التحريري بيبقى اون لاين برضو ولا ايه؟ وشكرا مقدما rose t

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا قدمت يامارينااااااااااااااااااااااا لسه راجع وادغدغت ف المشوووووووووار
وحددلولي السبت والتلات الجااااااي ان شاء الله

عايز زغروته بقه .....وعايز دكرين بط لو نجحت ف المقابله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ههههههههههه مش مهم المهم انك قدمت ان شاء اللة ادى الزغروطة المهم فين قفص الفراخ اللى لى عندك

للعلم قفص المنجة ناقص منجتين ابقى ابعتهم مع قفص الفراخ حتنجج باذن اللة بس عليك انت دكرين البط انا ممكن اجيب لك دكرين بط بلاستيك لعبة وزينة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا لما بعتلك المانجخ بعتهم لعبه ولا بحق وحقيقي

ولا مستخسرة فيا 3 وزات هه

بقولك انتي سنه كام ...وممكن اخدهم ف 3 سنين ولا لا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا يادوب ترم اول وتانى يعنى سنة اولى ويارب انجح حابقى ساعتها فى الترم التالت يعنى النصف الاول من تانية

لا ياعم لابد تاخدهم فى 4 سنين

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لسه مطلعتش نتيجه الترم التاني ليكي ؟بالنجاح ان شاء الله

امال ايه الترم البيني ده ؟ومش ممكن ف الترم اخد 10 مواد بدل 5 مثلا ؟

وطمنيني ع الامتحانيين سهلينن ولا ايه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الترم البينى يسمح تاخد فية 3 مواد بس من الترم ولازم اصلا تكون عديت ترم علشان يسمح لك باخد ترم بينى او ممكن انك من الترم اللى حتدخلة تاخد مادتين وتخلى 3 فى البينى او العكس تاخد 3 مواد وتخلى مادتين فى البينى واصلا البينى مالهويش محاضرات وامتحاناتة مش سهلة والمادة الواحدة ب 200جينة وفية بيكون المنهج كلة مقرر واحنا ياعم حصل لنا خدنا 10 مواد علشان كان فى حذر تجول وضرب للثوارواضراب فى البلد وقت الامتحانات فلغوها واضطرنا نضم الترمين وناخد 10 مواد وكاانت التجربة صعبة وماساة قعدنا نمتحن اكتر من شهر واحيانا مفيش وقت كافى للمواد علشان تذاكر فموضوع 10 مواد موضوع صعب وفاشل وربنا يسترها على نتيجتنا

اما بالنسبة لامتحانين الشفوى فاسهل من التحريرى وعامة عديت من التحريرى يبقى خلاص والامتحان التحريرى فى مستوى طلبة الاعدادى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شكرا شكرا شكراااااااااااا معلش تعبت وصدعتك كتييييييييييير
طمنيني اول متطلع نتيجتك
وربنا هيسترها

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اوك للعلم انت ممكن تضم الترمين وتمتحنهم فى شهر 7 بس بريضة حتاخد الكلية فى 4 سنين

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا كمان رحت قدمت البارح واخذت معاد التحريري 24 والشفوي 27 وكتييييييييير قلقانه الله يستر

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

كل الامتحانات لاداب انجلش السبت والتلات الجااايييييين

نزاااااكر حاجه طيب يا مارينااااا ولا تنصحينا بايه قبل الامتحان

نراجع v to be طيب Smile

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا عندي سؤال انا من السويس اصلا ويوم الثلاثاء الي هو معاد الامتحان الشفوي رح اكون في اسكندرية وخايفة اتاخر شوية ممكن اطلب منهم يأخرولي الامتحان مثلا بدل 10 الصبح يكون 11 ونص مثلا؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
حااولي تعالي بدررري .المفروووض قبل 10 تكوني هناااااااك

انا من اسماعيليه ..وهروح علي 9 ف حاولي ظبطي امورك علي كدااااا
ويوم التحريري ممكن تتاكدي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ما تقليش انت مش حتمتحنى قبل الساعة 11 او 12 حتى لو روحتى متاخرة مفيش مشكلة كل ساعة فى لجنة

كل ما فى الامر انك لما تروحى تسالى على المدرج اللى بيتجمعوا فية وحتى لو لقيتى انهم ندوا رقمك ممكن تدخولى فى اى لجنة بعد كدة بستتاكدى انك دونت رقمك واسمك على ورقة الاسئلة وانك اللى بينادى الاسمار والارقام اثبت وجودك انا مش فاكرة هم بيخدوا الورقة اللى فيها الرقم ولالا على العموم ما تقلقيش حتى لو فى التحريرى روحت متاخر فى وكل ما كان رقمك متاخر كل ما كان امتحانك متاخر فما تقلقيش خالص بس اهم حاجة تثبتى وتسجلى نفسك انك حضرتى واللى ما قدريش يمتحن الساعة 10 فى الساعة 11 وفى الساعة 12 وهكذا بس لو قادرة تروح بدرى اوك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

متشكرة جدا انكم جاوبتوا على استفساري بس عندي سؤال ثاني

اطلع من اسكندرية الساعة كم علشان اوصل الجامعة على 10؟؟؟

انا رح اروح باتوبيس

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الاتوبيس بياخد تقريبا 3 ساعات او ساعتين ونصف تخرجى من البيت 7 او 7 ونصف بالكتير

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ماريناااااااا نركزر طيب علي مواضيع سياسيه ممكن تيجي عشان اوضاع البلد دلوقتي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
هاى الامتحان بكرة انا قلقانة اوى بس راجعت كذا موضوع ذى شخصية مشهورة هو توماس اديسون واهمية e واهمية الانترنت واهمية الكمبيوتر كويسين ولا لا ويارب يكون الموضوع الى يجى منهم ودعوتكم معايا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

مارينااااااااااا انا مرجعتش ولا موضوع راجعت افعال بس

هوة ممكن يجيلنا شخصيات وكدااااااااااااا
مش عارف معلومااااات عن حد
Sad
ربنا يسسسسسسسسسسسسسسسستر

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ان شاء الله يكون امتحان سهل وبسيط وتعدوه بتفوق ونجاح

ماظنش هيكون فيه شخصيات في الأمتحان

الأمتحان لمعرفة مستوي الطالب في اللغة وفي الغالب بيكون في مستوي الطالب المتوسط

مش هاقولك ماتقلقش لأن القلق شئ طبيعي وصحي

ومرينا بيه كلنا بالتوفيق والنجاح يا رب

طمنونا بعد الأمتحان

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا يا فادى كان امتحانى عبارة عن اكتب 5 جمل فقط عن شخصية مشهورة وانا كتبت عن طة حسين علشان كنت قرات عنة كتير

والسوال التانى كان قطعة انجليزية اترجمها لعربى عن فايدة الانترنت فى حياتنا وكانت حوالى سطرين

لابد تذاكر كلمتين عن اى شخصية وللعلم انا كان الامتحان الوحيد اللى جة فى شخصيات

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
بليز ياجماعه لو حد يعرف مكان الامتحان فين يقولي لاني معرفش ومش بحب اسال

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لابد تسال لسبب بسيط لانهم وانت داخل مبنى الخاص بالتعليم المفتوح اللى فى مدرج المحاضرات حيسولك على الورقة اللى فيها ميعاد امتحانك وهم حيدلوك على المكان

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
marina كتب:
لابد تسال لسبب بسيط لانهم وانت داخل مبنى الخاص بالتعليم المفتوح اللى فى مدرج المحاضرات حيسولك على الورقة اللى فيها ميعاد امتحانك وهم حيدلوك على المكان

مرسي ع رد ياجميل بس ع فكرة انا بنت

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اهلا يا جماعة ، انا كان عندى مقابلة النهاردة و كانت عبارة عن امتحان تحريرى و هو بالضبط زى ما قالت مارينا ، سؤالين:

الاول: كتابة موضوع فى خمسة جمل للتحدث عن: "هل الافلام و البرامج التليفزيونية تقدم صورة عن الحياة الواقعية؟"

الثانى: قطعة للترجمة تتحدث عن عمل الشباب خلال الدراسة الجامعية و اثره.

بصراحة كان جميل و سهل ، بس انا مش عارف النتيجة هاتكون على اساس ايه؟

على العموم ربنا يستر.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم ورحمه الله و بركاته ، كان لى سؤال لو سمحتى انا امتحنت النهارده الساعه 10 صباحا بس مش عارفه اوصل للنتيجه عن طريق النت

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
النتيجة بتظهر عن طريق الموقع الصفحة الرئيسية بتلاقى عنوان نتيجة الامتحان التحريرى لكلية الاداب انجليزى وبيبقى كاتبين اليوم اللى امتحنت فية يعنى

نتيجة الامتحان التحريرى يوم23-9 لكلية الاداب قسم انجليزى انظر التفاصيل بتدوس على التفاصسل وبيظهر جدول بالرقم والاسماء وقدمهم النتيجة وعامة النتيجة ما بتظهريش قبل يوم او اتنين وبالتوفيق

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
فيه ناس نتيجتها ظهرررت دلوقتي وفيه لسه
صلييييييييييلي ياامارينااااااااا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ربنا معاك يا فادى يارب وينجحك انت عرفت نتجتهم ظهرت امتى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا جربت اكتب رقمي قالي غير مسجل ..جربت اكتب ارقام قبل مني ولقيت نتيجتها موجوده

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الرقم دا بتكتبة بعد الامتحان التانى بعد المقابلة الشخصية ام نتيجة الامتحان التحريرى بتظهر تانى يوم يعنى يوم الاحد او الاتنين ومش محتاجة تكتب اى ارقام وبيكتبوا نتجة الامتحان التحريرى لاداب انجليزى الذى عقد يوم السبت 24-9

انت على الفيسبوك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
متشكره جدا لردك عليا يا مارينا ، بعد اذنك لو وجدتى اللينك الموجود به نتيجه اللى امتحنوا النهارده تكتبهولى و لكى جزيل الشكر

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
مساء الخير انا كنت امتحنت امبارح الاختبار التحريري اعرف النتيجه منين و هو مشروط عليا انجح في التحريري علشان اتقبل و اروح المقابله الشخصيه ؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لازم تنجحي ف التحريري عشان تدخلي الشفوي

والنتيجه هتظهر علي موقع الجامعه
والموقع كتباه ماريناااااا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.