اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
Sarah 2009

أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح

Recommended Posts

دا السنة اللى فات كان يحق لك اما السنة دا ثانويتك دا قديمة وانت محجزتش مكان فى التعليم المفتوح عامة اتاكد

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم عا يزة اقدم فى التعليم المتوح بس خائفة ومش عارفة ادخل اية وخاصة انى لا احب الرياضة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
واللة انا زيك عضوا جديدة وعايزة ادخل الجامعة المتوحة بس خائفة من الفشل

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الرياضة يبقى تجارة بس عامة محديش يقدر يحدد كلية لك معينة غيرك انت لان انت اللى تعر ف ميولك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يا جماعه لما باجى احمل اى رابط مش بعرف حد يقولى اعمل ايه بجد بلاقى حاجات جميله على المنتدى بس مش بعرف احملها بيطلعلى حاجه ملهاش علاقه بالموضوع خالص فرى ميوزيك وحاجات كده غريبه من فضلكم حد يرد عليا لانى عندى جرامر1 ومحتاجه احمل محاضر الروابط

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يا جماعه من فضلكم عايزه اعرف احمل الملفات اللى انتو بتقدموها بس للاسف مش عارفه اعمل ايه بجد بلاقى حاجات جامده جدا يعنى فى زميل كان مساهم بشرح محاضره الروابط لجرامر ترم اول بجد كنت محتاجاها جدا بس لما بفتحها بلاقى موضوع تانى خالص ممكن الاقى فرى ميوزيك او اى حاجه زى كده من فضلكم حد يقولى ايه الموضوع هو فى جاجه معينه بيتفتح منها الملف[

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
بيبقى لما تفتحى الصفحة ارجو الانتظا ثوانى دوسى عليها وبعدة حتفتح صفحة التحميل

او تظهر لك فى نفس المكان بعد الانتظار ثوانى كلمة skip دوسى عليها حتلاقى صفحة التحميل ممكن تلاقيها 4 shared ودا تدوسى على مربع ازرق فية التزيل الان حيظهر صفحة لكى بعد عدد ثوانى قليلة التحميل الان

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
هل يحق لخريج التعليم المفتوح ان يستكمل دراسات عليا فى الماجستير والدكتوراة اذا حصل على تقدير عالى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ايوة تم فتح باب استكمال الدراسات العليا السنة دا بس لسة تحديد الضوابط المحددة للموضوع دا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم
معي ليسانس اداب قسم تاريخ 2008 واود الالتحاق بكلية اداب قسم انجليزي بالجامعة المفتوحة
ارجو افادتي ومواعيد التقديم
وهل الانتساب الذي ورد ذكرة في الردود هو نفسة الانتساب العادي داخل جامعة القاهرة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لا دا يختلف عن الانتساب العادى فى جامعة القاهرة اداب انجليزى مواد اكتر فى الادب الانجليزى اما اداب انجليزى تعليم مفتوح فهو تخصص ترجمة ومهتم اكتر بمواد الترجمة واللى توهلك كمترجم فعلشان كدة مهتمة بالقواعد والكتابة والنطق وبكافة النواحى مواعيد االتقديم فى شهر 9 للتعليم المفتوح ولة مراكز خاص

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
حبيبتي ممكن توضيح اكتر
يعني انتي عاوزة تقولي ان قسم انجليزي بجامعة القاهرة غير قسم انجليزي تخصص ترجمة بالتعليم المفتوح؟
ومعلش اية حكاية الانتياب هوا في انتساب بالتعليم المفتوح بمصاريف اكتر من المصاريف المخصصة للتعليم المفتوح
ارجو التوضيح لاني كنت انتظام ومش فاهمة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لا قصدى انة يحق الللى مخلص كلية انة ينتسب لكليات زى الاداب بيقى انتساب انتظام غير خالص التعليم المفتوح التعليم المفتوح بيبقى فية المصاريف اعلى شوية اما بالنسبة لو عايز تدرسى انجليزى بصفة عامة دون تخصص ترجمة فادخلى الانتساب العادى تبع اداب القاهرة اما لو عايزة تخصص ترجمة يبقى تعليم مفتوح ودراسة فى اداب تعليم مفتوح مختلفة عن الدراسة فى الاداب العادية

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ممكن تعرفيني المصاريف كام في التعليم المفتوح واخر ميعاد للتسجيل لاني خارج مصر وراجعة علي اخر شهر9 ان شاء الله
واعتقد من كلامك ان التعليم المفتوح انسب لاني بشتغل وشغلي فية سفر كتير
وسؤال تاني دراسة الترجمة تتيح لدارسها تعلم اللغة الانجليزية اكثر من دراسة الادب الانجليزي؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
دراسة التعليم المفتوح مادام بتسفر احسن لك لان المحاضرات يوم واحد فى الاسبوع يوم الجمعة واسبوع بيكون المحاضرات محاضرتين الصبح واسبوع بيبقى بعد الظهر و3 محاضرات وكمان بيدوكى كتاب وسى دى مشروح فية المحاضرات بالاضافة اى جديد بينزل لكى على الصفحة دراسية خاصة بيكى ودراسة الترجمة بتهتم بكافة نواحى الانجليز ى يعنى الجرايمر والاسبلين والتطق والكتابة اما المصاريف فكل مادة مصاريف100 جنية وهم 5 مواد فى الترم ورسوم امتحان المادة 20جنية هو اول ترم بتدفع بس رسوم الكارنية انا مش فاكرة قوى رسومة بس اعتقد200 جنية ودا بتدفعها بس فى اول ترم وللعلم رسم المادة شامل سى دى والكتاب والتقديم 17-9 وانت بتروحى الاول تسحبى استمارة ودا تمنها 50 جنية وبيدوك ورقة فيها ميعاد امتحان تحريرى ولونجحتى فية بتدخلى امتحان شفوى ودول سهلين جدا وبعدين كدة بتقديم بشهادة الثانوية او كليتك وبيكون طبعا معاكى صورلكى وصورة من البطاقة وبتدفعى 50 جنية سحب ملف وبعدين رسوم المواد والكارنية

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
بجد ميرسي جدا علي مساعدتك ويارب الحق التقديم لاني بصراحة تعبت اخذت كورسات مش كتير بس بردة موصلتش للمستوي الي انا عاوزلة وانا شغلي اهم حاجة فية اللغة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
العفو على اية ان شاء الله تلحقى وابقى طمننى اوك عملت اية بالتوفيق ان شاء الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انا عايز اتقدم فى اداب انجليزى وارجوا معرفة ماذا يحدث فى المقابلة الشخصية هل بها امتحان تحريرى وشفوى ام ماذا وكيفية اجتيازها وكيفية الاعداد للامتحان هل هو فى القواعد ام ترجمة بعض القطع افيدونى وجزاكم الله عنى خيرا
اخوكم / احمد

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ahmed abdrabou كتب:
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انا عايز اتقدم فى اداب انجليزى وارجوا معرفة ماذا يحدث فى المقابلة الشخصية هل بها امتحان تحريرى وشفوى ام ماذا وكيفية اجتيازها وكيفية الاعداد للامتحان هل هو فى القواعد ام ترجمة بعض القطع افيدونى وجزاكم الله عنى خيرا
اخوكم / احمد

المقابلة الشخصية في قسم اللغة الانجليزية تجد معلومات عنها في هذا الرابط

/t1250-topic

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
هل التيرم البينى يؤخر التخرج اذا كان بين التيرم الرابع والخامس

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ياجماعة هل خريجى اداب انجليزى لهم حق اكمال دراسات عليا حتى الماجستير والدكتوراه واذا كان من حقهم فما هى ضوابط ذلك واذا لم يكن من حقهم فلماذا لا يتساوى خريجوا التعليم المفتوح مع خريجى باقى الجامعات

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
هى فعلا بتساوى مع كليات النظامية وبيقى بيصدق علية من وزراة التعليم العالى ولك حق تكميل دراسات عليا المشكلة بقى فى سوق العمل ممكن الشركات هى اللى تيقى مش مقتنعة بالتساوية داولاسف دا راجع لثقافة مجتمع

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اعتقد ان فكره ان الشركات ممكن ما تقتنعش دى بقه بعيده شويه لان الشركات دولوقتى بيهما فى المقام الاول النتيجه العمليه بجانب الشهاده ويمكن ربنا يكرمنا ويشيلو كلمه تعليم مفتوح دى بعد الثوره

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا كنت في الجامعه وسمعت ان نظامها هيختلف

واجتمال تبقا 3ايام في الاسبوع وهتسوي بين المفتوح والانتظام

باذن الله تتحسن

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
دة لو انت برة مصر هتبقى كدة لكن لو جوة مصر ب 800 جنيه تقريبا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا مااعتقديش لسبب بسيط جدا ان الطلبة والدكاترة مش عندهم وقت وبيبقى مراهقين ومجهدين وكفاية الترم اللى فات يومين وكانوا بيصوتوا واحنا كنا بصراحة قرفانين من يومين لان كان عندنا دكتورة مش عارفين لمدتها منهج كانت بتدينا مرة منهج يوم الجمعة ويختلف عنة السبت وكانت باقى السبوت مطنشاة انها تيجى

للعلم يا جماعة ادارة التعليم المفتوح فى تخبط وكل ما حد يسالة طبعا عارفة عادة الشعب المصرى والموظف الادارى بيفتى فى اللى مالهويش فية وخاصة بعد الثورة كلة بيحب يفتى ويقول راية اهو احساس بانة واجب يقول راية ويعبر بحرية

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Walaa El-moataz كتب:
3 ايام ازاى طيب للكل ولا لدفعه ثانوى بس

قالوا لدفعه ثانويه بس ولابنا يعمل الفبه الخير

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم

معلش يا جماعه استفسار صغنتوت اوي.............
انا كان ليا سابقه تعليم عالي كنت اداب لاتيني ويوناني وبعيد عنكم فشلت في سنه تانيه
عملت كعب داير من اداب لحقوق بس للاسف الزريع يادوب ورقي بس اللي راح يعيني اكتر من شئون الطلبه
مشفتش حاجه في حقوق المهم سيبكم من الصداع ده انا عايز ارجع جامعه تاني مفتوح للاسف
اداب اكيد يعني اسباني ممكن !!! المهم برضو سيبكم من دي انا عايز اعرف ايه المعاد التاني غير بتاع شهر تسعه ده عندي ظروف بايخه شويه هتاخد وقت مني
سبتمبر دا بالنسبه للجدد تقديم اول ترم المعاد التاني هيبقي قريب يعني في اي وقت ولا لازم استني للسنه الجايه
عايز حد مخضرم يرد وبسرعه يريت بشويه تفاصيل عالماشي كده عن نظام الدكاتره في الحضور وكده
وان كانوا من النوعيه التيت ولا لا
طولت عليكم ميرسي للي هيرد عليا اللي مش هيرد لا طبعا
علي فكره انا ليا يومين بقرالكم المنتدي جامد والناس اللي فيه اجمد
حد يرد بقي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
وليه للأسف تعليم مفتوح .......

اولا اهلا بك في المنتدي عضو وزميل

ثانيا التعليم المفتوح متاح لك التقديم مرتين في العام الواحد وليس مرة واحدة

موعد التسجيل هتلاقيه ببساطة في موقع الجامعة

طبعا انت لفيت كعب داير في اللغات فاللغة هتكون من اختيارك (اعمل حادي بادي )

اما بخصوص الدكاترة فتابع يوم او اثنين قناة الجامعة علي النايل سات وهتقدر تحدد نوعية الدكاترة وشرحهم مناسبين او لأ

راجع اجابات واسئلة زمايلنا في الموضوع ده في الصفحات السابقة وهتفيدك كتيير

بالتوفيق اما بالنسبة لمشاركة الزملاء هتلاقيها مفيدة جدا جدا انا استفدت منها كتير

لأني لا احضر بالجامعة لكن مساهمات الزملاء المفيدة بتغطي الموضوع ده

بالتوفيق والنجاح ان شاء الله يا رب

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ميرسي ليك يا ستار وعلي ردك السريع
بس مفيش مواعيد تانيه غير شهر سبتمبر في سايت الجامعه
هتعبك شويه وارميلي كوبي من السايت في المواعيد كلها
معلش يا قمر هتعبك معايا ست شويات
متنمش غير مترد عليا ماشي..........

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
روني الصعيدي كتب:
ميرسي ليك يا ستار وعلي ردك السريع
بس مفيش مواعيد تانيه غير شهر سبتمبر في سايت الجامعه
هتعبك شويه وارميلي كوبي من السايت في المواعيد كلها
معلش يا قمر هتعبك معايا ست شويات
متنمش غير مترد عليا ماشي..........

زي ماقالت لك الاخت ستار المواعيد مكانها موقع الجامعة

لانها تختلف بين من هم داخل مصر وخارجها

وكل فترة بيبقا فيه ميعاد جديد فلازم تتابع مع الجامعة نفسها من خلال السايت الرسمي او من خلال الاتصال المباشر باحد فروعهم القريبة لك او الاتصال تليفونيا بالفرع الرئيسي
http://ou.cu.edu.eg/NewsDetails.aspx?NewNumber=74

http://ou.cu.edu.eg/NewsDetails.aspx?NewNumber=1171&IsHomePage=1

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
حمدي حبيبي ميرسي ليك ولردك
بس معلش رخامه برخامه انت برضو مفهمتنيش عايز اوصل ايه
انا اقصد الفتره التانيه للقبول هتكون امتي السنه اللي جايه يعني ولا ايه
يعني في شهر كام التقديم المرحله اللي جايه
تحياتي ليك وشكرا مره تانيه لردك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
بيكون التقديم الاول فى شهر سبتمبر والتقديم التانى بيبقى فى شهر 3 او 4 من السنة اللى بعدها يعنى التقديم الاول للسنة دا فى 17-9-2011 حيكون التقديم التانى فى شهر مارس او ابريل 2012

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
التحقت بحقوق وبصراحه عندي قليل من القلق وخايف اني لا اقدر علي التحصيل لاني انا اعمل خارج القاهره ومن هذا قد لا استطيع الواظبه علي الحضور ............ارجو افادتي بخبراتكم ولكم جزيل الشكر .................موضوع اخر هو جدول المحاضرات حينزل متي؟ ارجو الافاده والسلام عليكم

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
جدول المحاضرات بينزل قبل بدء الدراسة باسبوع او 3 ايام الدراسة 14-10 فممكن ينزل الجدول على 5-10

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ياجماعة قالوا ان النتايج هاتظهر29/9ولحد النهارده مظهرتش هى هاتظهر امتى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
قالوا للطلبة اللى اتصلوا بالمركز انها حتظهر الخميس دا او يوم 9-10 والموكد يوم 9-10 والتسجيل مفتوح لحد 17-11 وربنا يسهل

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اقل تقدير ان يبقى فيه تنويه عند تغير ميعاد النتيجه فى البديه اعلنوا ان النتيجه 29/9/2011 وبعد ذلك مفيش اى تنويه عن شى لا بسب التاجل ولا بيمعاد النتيجه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يا سيدى انت فى مصر ام العجايب ومركز التعليم المفتوح عجيبة لوحدها وهو بيعمل العجايب يعنى بيعمل قرارات ويرجع فيها ومينفذهايش عادى مهو عجيبة فلا استغراب على المركز دا هو يبقى عجيب لو التزم ومشى بنظام يبقى ساعتها تحس فى حاجة غريبة فى المركز التعليم المفتوح و التعليم نفسة فى مصر عجيبة الاطفال يدخلوا اذكياء فى تعليمنا وبفخر بنخليهم يفقدوا ذكاوهم

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم أ/مارينا أنا معجب جدا بأسلوبك دائما فى الرد ع أسئلة المنتدى
بس عندى سؤال أرجو لو عندك رد علية,هو لية طالب التعليم المفتوح لابد من أنتهاء دراسته فى 4سنوات ألا دقيقة لأ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هو مش ممكن النظام دة يطور ويكون لية معايير لمن بلغ فئة عمرية معينة أنه منكن يخلص ولو بعد سنة أو أثنين" يااااااارب نطور فى كل حاجة فى حياتنا...

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

عندك حق مارينا زى العسل

.............................................................................

بالنسبة لسؤال حضرتك .. للاسف لازم الاربع سنين ودا نظام عندهم ومش هيغيروه مهما حصل

حتى من اشهر قريبه طلبه ثانوى عملت مظاهرات كتيرررر وكان من مطالبهم

الغاء حكاية الاربع سنين دى بس ولا كأنهم سامعين حاجة وقالولهم مفيش نقاش فى الموضوع دا

وحضرتك عارف طبعا ان اهم حاجة فى البلد النظااااااااااااام

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اقوالك لية 4 سنين لان اى دراسة اكاديمية لاى كلية فى الدنيا 4 سنين وصدقنى المواد بتبقى كتيرة وصعب انهم فى اقل من كدة تخلص وهم اصلا كان التعليم المفتوح معمول لناس ظروفهم معينة يعنى كبيرة وممكن تكون كمان طلعت على المعاش ويكون تكملة تعليم الجامعى حلم من احلامهم او ممكن يكون مساعدتهم على قضاء وقتهم فى حاجة مثمرة ولناس تانية زى اللى بيشتغلوا وعايزين يساوا بشهادة جامعية و عامة اسباب مختلفة بس صدقنى احنا وعن تجربة كان معنا 10 مواد وكنا بنصرخ منهم ومش قادرين عليهم ممكن لو فى دولة متقدمة كنت معاك ان ممكن تخلص دراستك فى اقل من 4 سنين لان الهدف هو التعليم ومساعدة المتفوق الا لة قدرة على ان يخلص المواد فى سنين اكتر مفيش مشكلة دا كمان ممكن الصغرين المتفوقين يخلوهم يتجاوزا بعض مراحل التعليم الاساسية ويدخلوا الجامعة ولكن هنا احنا التعليم فى مصر بيقضى على ذكاء الاطفال فحتيجى على التعليم المفتوح

اما مصر مينفعيش لان بصراحة التعليم المفتوح بقى عشوائى بمعنى لا الموقع بتاع المركز بيقدم خدمة ولا حاجة ولا محاضرات اللى بيدوها على سيدهات بتكون عليها المنهج ولا كتاب ممكن يكون هو المقرر اللى عليك يعنى بصراحة التعليم المفتوح المفروض بيعتمد كل حاجة فية على انها موجودة فى صفحتك ودا مش صحيح التعليم المفتوح محتاج يتطور وتتطور حاجات كتيرة فية زى ما اى حاجة فى مصر محتاجة تطوير واعادة صياغة وخاصة منظومة التعليم او التعليم فى مصر عامة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شكرا مشرفى المنتدى الكرام ,ويارب التوفيق لنا جميعا فى انتظار النتيجة.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
العفو على اية احنا اللى بنشكرك لانضامامك كعضو معنا فى المنتدى واهلا بيك وامين يارب النجاح والتوفيق للجميع

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
هى النتايج مش ناويين يظهروها الترم ده ولا ايه ولا ناويين يطلعوها مع الترم اللى جاى كل ماتصل يقولولى الاسبوع اللى جاى لحد مازهقت من كلمة الاسبوع اللى جاى دى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.