اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
Sarah 2009

أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح

Recommended Posts

bism allah 

السلام عليكم
الموضوع بأختصار ايه موقف نقابه التجاريين من حمله التعليم المفتوح هل تقبل الاشتراك ام لا
انا عارف انى هتصدم من الاجابه لاكن امر ولابد منه
وشكراcrying 

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ايوة تقبل الاشتراك لان الشهادة معتمدة و معترف بها ولا تهتم بكلام الناس عن ان الشهادة غير معتمدة لانها تعليم مفتوح او شيء من هذا القبيل
رغم اني مسألتش مخصوص عن موضوع النقابة ده لكن انا متأكد انها تقبل و انا ساكن جنب النقابة على طول هبقى اسأل قريب و برضه هرد عليك بالتأكيد
و لكن حط في اعتبارك انها غصب عنها لازم تقبل و هقولك سبب قوي
ان فيه فئة كتير جدا من الثانوية العامة دخلو تعليم مفتوح بعد الثانوية على طول هل هذا يعني ان موقفهم غير موقف التعليم النظامي؟ و لانه راجل ثانوي عام و اسمو دخل كلية 4 سنين بعدها  
كل المشكلة انها غير معترف بها خارج مصر فقط انما من ناحية موضوع النقابة اطمن و انا برضه هسأل قريب و هرد عليك هنا و هبعتلك رسالة شخصية في نفس الوقت عشان يبقى الاجابة واضحة للكل

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
جماعه انا عندى مشكلة...ياريت حد يقولى اعمل ايه !!! انا مصريه مقيمه بالسعوديه ووالدى المفروض انه هيقدملى تعليم مفتوح اداب انجلش وانا معايا بكالوريوس ...وانا لا استطيع النزول الى مصر الا فى امتحانات الترم التانى ..فمش عارفه امتحن ازاى الترم الاول مع انى لما صدقت الفرصه جت لى علشان ادخل حاجة انا بحبها............لو حد يقدر يقولى ممكن اعمل ايه ياااااااااااااااااريت

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
crying  يا جماعه محدش رد عليا ليه ....طيب حتى حد يقولى فعلا اللى قريته هنا فى المنتدى ان ممكن اضم 10 مواد فى السنه وامتحنهم فى يوليو لما انزل مصر!!!!!! او حتى امتحن الترم الاول هنا فى السعوديه ولو همتحنه هنا هيبقى فين وبكام !!!!!!!! ولو امتحنت المواد 10 كلهم فى مصر بعرف المركز ازااااااى حد يرررررررد عليا pllllllllllllllllllllllllllllz..crying

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
مرحبا الأخت / العشري

توكلي على بركة الله وقدمي عند الوكيل السعودي ( الفرق مش كتير ) بين عندك ومصر ، نعم ...يمكنك ضم التيرمين لآخر السنة بشرط إثبات الإقامة ببلد الوكيل .

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
فى الحقيقه الفرق كبيييييير جداااا...يعنى افهم كلام حضرتك انى اقدر انزل مصر وقت امتحانات الترم التانى وامتحن ال 10 مواااااااد ...مع العلم ان اصلا انا لما بقدم فى الجامعه لازم بقدم صوره اقامتى ...وشكرا لذوقك ..وانا اسمى هدي hadie

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
هنا الدراسه فى السعوديه عند الوكيل حوالى 10000 فلذلك هاقدم فى مصر بس المشكله عندى فى امتحان الترم الاول بس..وهذا للتوضيح

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
hadie elashrey كتب:
فى الحقيقه الفرق كبيييييير جداااا...يعنى افهم كلام حضرتك انى اقدر انزل مصر وقت امتحانات الترم التانى وامتحن ال 10 مواااااااد ...مع العلم ان اصلا انا لما بقدم فى الجامعه لازم بقدم صوره اقامتى ...وشكرا لذوقك ..وانا اسمى هدي hadie

مرحبا أخت هدى ...نعم تقدري تمتحني ال10 مواد ...توكلى على الله وقدمي .

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

الله يطمنك........متشكره جداااااااااا بس اسفه سؤال اخييييير وهما فى مصر بيقدمولى الاوراق بيقولوا لمين بموضوع ضم المواد ده ...انا عارفه ازعجتك ع الصبحthanks

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لا لا يافندم تحت أمرك ...نحن زملاء ، وهذه المنتديات قائمة أساسا على مساعدتنا لبعضنا ..

في الشباك المخصص بالمركز حضرتك بتسجلي ال10 مواد دفعة واحدة ، وتطلبي إمتحانات دور يوليو 2014 .

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
سئوال انا عندي مادتين مؤجلين ( اعتذار ) من ترم يوليو2013 وبعدها يكون باقي 6 مواد علي التخرج ان شاء الله 
هل ينفع اخد المواد كلها دفعة واحدة امتحان فبراير القادم ولا هنتظر ترم كامل عشان امتحن مادة واحدة 

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
على حسب المادة نفسها يعني لو فيهم ترجمة يبقى هتضطر تستنى لان انا حصل معايا الموقف ده في مادة الترجمة بالذات اما باقي المواد اعتقدانها عادي تقدر تاخدهم كلهم دفعة واحدة و عموما تقدر تعرف اكتر و انت بتسجل المواد الجديدة بس لو فيهم مادة الترجمة زي ما قولتلك هتضطر تستنى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ممكن يا هدي لو سمحتي اتواصل معاكي 

لاني تقريبا نفس ظروفك ومحتاجة اقدم وانا بالسعودية بس مش عارفة امتحان المقابلة هيتم ازاي 

خاصة اني في مكان مفيهوش وكيل 

ياريت لو حد من السادة المشرفين يقدر يفيدنا في الموضوع ده وجزاكم الله خيرا 

للعلم اختي بتقدم لي في مصر 

كل المشكلة ازاي المقابلة لتحديد المستوي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
عمرو الدبيكي كتب:
هو انا تجارة و المواد الباقية مش مترتبة علي بعض
تمام يبقى اكيد هتاخدهم مع بعض 
يعني بالنسبة لتجارة مستحيل تقف معاك مادة في ترم كامل متقلقش هتخلص مع الباقيين مع بعض

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
كل المشكلة ازاي المقابلة لتحديد المستوي
اهلا بيكى طبعا... انا اللى عرفته لانى اتصلت بالجامعه انها وهى بتقدم بتدفع 25 دولار يعنى 175 جنيه تقريبا ودى رسوم اختبار القبول وقالولى ان بيتم من خلال التليفون او النت يعنى اختك هاتسيب تليفونك وعنوانك وبيبقى فى كذا ميعاد بتختارى منهم اللى يناسبك ..وعرفت من المنتدى ان لما بكلموكى ممكن يقولك قدمى نفسك.0..او اسمك.سنك.بتشتغلى ولا لا ...او ليه اختارتى القسم ده ...بس اهم حاجه لازم تبعتى صوره الاقامه بتاعتك..وادخلى فى استفسارات عن التعليم المفتوح هتلاقينى كتبت كل اللى عرفته تقريبا 
وانا تحت امرك فى اى حاجه
وربنا يوفقك ويوفق الجميع.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لو سمحت ياجماعه انا المفروض تيرم تالت بس مدخلتش التيرم اللي فات ومعرفش التيم دا اخر معاد ليه امتا كدا انا هسجل من الاول ولا اعمل ايه ارجوكم أفيدوني

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
بتسجلي عادي من بعد اخر ترم خلصتيه.والتسجيل الترم ده فتح من قريب و ممكن يستمر مدة لان نتيجة الكليات لسة مظهرتش.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

بشكر حضرتك جدا علي الرد ..thanks
بس معلش سؤال تاني لو في حد كان راسب في مادة في التيرم اللي عدا يكمل عادي ولا لازم يمتحنها الاول

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

يا جماعم لو سمحنوا اى حد يشوف رسالتى ياريت يرد عليا....التقديم للتعليم المفتوح لسه شغاااااااااال لان بكره عاىزه اققدم
noo

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لم يعلن المركز حتى الان عن اخر موعد للتسجيل

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
عفوا ... تمنياتي لكي بالتوفيق ان شاء الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

من فضلك انا عارفه ان الامتحان للمسافرين بيكون من خلال التليفون بس عايزه اعرف الامتحان بيبقى جمل اترجمه فى التليفون مثلا ولا بيبقى عباره عن ايه ؟؟؟وهل بيبقى فى تحريرى ع النت مثلاااااا ياريييييييييييت تقولى .jazak

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شكل المقابله عبر الهاتف يطرح الدكتور عليكي بعض الاسئلة العامة او لماذا اخترتي هذه الدراسة او اسئلة متنوعة اخري وانتي تقومي بالرد باجابات بالانجليزية .

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
طيب من فضلك ممكن سؤال تانى؟؟؟؟؟؟
هو الامتحان من خلال التليفون فقط ولا ممكن يكون فى تحريرى من خلال النت؟؟؟
وشكرااااااااااااااا جدااا لذوقك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

يا جماعة لو سمحتوا حد يفيدني أنا كنت عاوز أقدم في كلية تجارة تعليم مفتوح جامعة كفر الشيخ
هل ميعاد التقديم خلص ولا امتى ولا ايه ؟
والكلية صعبة ولا الواحد لو ذاكر من الأول هتبقى سهلة إن شاء الله ؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
hadie elashrey كتب:
يا جماعم لو سمحنوا اى حد يشوف رسالتى ياريت يرد عليا....التقديم للتعليم المفتوح لسه شغاااااااااال لان بكره عاىزه اققدم
noo
روحي كمان اسبوع بالظبط

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
خالد علي حافظ كتب:
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

يا جماعة لو سمحتوا حد يفيدني أنا كنت عاوز أقدم في كلية تجارة تعليم مفتوح جامعة كفر الشيخ
هل ميعاد التقديم خلص ولا امتى ولا ايه ؟
والكلية صعبة ولا الواحد لو ذاكر من الأول هتبقى سهلة إن شاء الله ؟

اسهل كلية في مصر هي كلية التجارة 
اما بالنسبةللتقديم روح كمان اسبوع بالظبط

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
hadie elashrey كتب:
مينفعش يكون عالنت
اكيد بالتليفون بس

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
hadie elashrey كتب:
شفوي فقط ودي معلومة اكيد good ، وبتبان النتيجة في نفس اليوم ، وبالتوفيق ان شاء الله .

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يااااااااااااااااجماعه اهلى قدمولى خلااااااااااااص فى اداب انجلش والمقابله هتبقى يوم الاسبوع الجاى من خلال التليفون
اناااااااااااا خاااااايفه جداااا وقلقانه اوى ...واللى هاتصل بيه اسمه د.محمد صلاح .

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
بالتوفيق ان شاء الله ولا داعي للقلق وبالقبول والنجاح 

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
hadie elashrey كتب:
يااااااااااااااااجماعه اهلى قدمولى خلااااااااااااص فى اداب انجلش والمقابله هتبقى يوم الاسبوع الجاى من خلال التليفون
اناااااااااااا خاااااايفه جداااا وقلقانه اوى ...واللى هاتصل بيه اسمه د.محمد صلاح .
متقلقش من حاجه وخليك واثق فى نفسك ،،، اهم سؤال الدكتور ممكن يسئلهولك هو

أنت ليه جى تدرس انجليزى أو انت خريج ايه أو مؤهلك الدراسى أيه ،،، الامتحان

مبيكونش اكتر من دقيقه لان الدكتور مبيكونش فاضى عشان معاه مقبلات كتير ،،،

فالتركيز مطلوب .. وبالتوفيق والنجاح

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يا جماعة السلام عليكم

بعد اذنكوا هل يوجد هندسة تعليم مفتوح ارجو الافادة لو سمحتوا بكل التفاصيييييييييل؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
عليكم السلام ورحمة الله وبركاته..اهلا بيك منور المنتدى.بالنسبة لسؤالك لا مفيش هندسة تعليم مفتوح.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
كلية تجارة مفهاش امتحان لا شفوى ولا بالتلفون ولا حتى امتحان تحريرى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

يا جماعه انا دلوقتى فى ترم اول اداب انجلش وضميت العشر مواد لانى خارج مصر ...عايزه اعرف اذاكر ازاى العشر مواد دول 
اذاكر من الكتب والمحاضرات التليفزيونيه والمكتوبه اللى على صفحتى ولا اعمل ايه .... وهل فى مواد فى العشره ينفع اذاكرهم مع بعض علشان مايبقوش كتييييير ولا اعمل ايه حد يقولى
hey u

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
hadie elashrey كتب:
يا جماعه انا دلوقتى فى ترم اول اداب انجلش وضميت العشر مواد لانى خارج مصر ...عايزه اعرف اذاكر ازاى العشر مواد دول 
اذاكر من الكتب والمحاضرات التليفزيونيه والمكتوبه اللى على صفحتى ولا اعمل ايه .... وهل فى مواد فى العشره ينفع اذاكرهم مع بعض علشان مايبقوش كتييييير ولا اعمل ايه حد يقولى
hey u
قوليلي اسماء العشرة مواد سريعا و انا اقولك تعملي اية في كل مادة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Hussein1974 كتب:
عليكم السلام ورحمة الله وبركاته..اهلا بيك منور المنتدى.بالنسبة لسؤالك لا مفيش هندسة تعليم مفتوح.
يا استاذ حسين طمنا عليك اخبار النتيجة اية ؟؟؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
أنا خريج من كلية التجارة وعندما وضعت أوراقي لإعتمادها من قبل التعليم العالي بإحدي الدول العربيه ( مجلس التعاون ) وصلني منهم إعتذار برفق طلبي حيث أن التعليم تم بطريقة غير نظامية . لماذا لا يتم التنسيق بين الجامعه المفتوحه والتعليم العالي بجميع الدول العربيه لإطلعهم علي النظم المعمول بها في الجامعه المفتوحة - لقد قمنا بدراسة لا تقل اهمية أو إلتزام من قبلنا ومن قبل المحاضرين عن التعليم النظامي وتعبنا كثيرا للحصول علي هذة الدرجة من التعليم المفتوح بجامعه القاهرة . فهل من جديد في هذا الموضوع أو إفادة  ...

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Dr. Ihab Elmaghrabi كتب:
لماذا لا يتم الإعتراف بشهادات التعليم المفتوح من جامعه القاهرة كشهادة رسمية في دول الخليج .
هذا الامر في القطاع الحكومي فقط

اما في القطاع الخاص ..  كثير من الزملاء من خريجي التعليم المفتوح يعملون بالقطاع الخاص في الخليج

لكن مسالة الاعتماد الحكومي تتطلب جهدا من ادارة جامعة القاهرة ووزارة التعليم العالي للتنسيق مع السلطات الخليجية حول هذا الامر

مازالت النظرة التقليدية للتعليم تتحكم في عقليات المسئولين في العالم العربي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
عدم الموافقة على طلب الإستفسار عن برنامج دراسي

بالإشارة إلى طلبكم بشأن الاستفسار عن الدراسة في برنامج البكالوريوس في 0000 من جامعة القاهرة/ مركز التعليم المفتوح في جمهورية مصر العربية بأسلوب الانتظام الجزئي، يؤسفنا إبلاغكم بأن اللجنة لا توصي بالالتحاق بالدراسة في الجامعات المصرية لعدم استقرار الأوضاع حالياً.

كما نفيدكم بأن الوزارة لا تعترف بالدراسة التي تتم بأسلوب غير تقليدي (التعليم عن بعد، الانتساب، التعليم الإلكتروني، التعليم المفتوح أو غيرها)

يمكنكم الاطلاع على شروط معادلة الشهادات من خلال زيـــارة الرابـــط الإلكــتروني التالي :

مع تمنياتنا لكم بالتوفيق
سكرتارية لجنة معادلة الشهادات 
إدارة معادلة الشهادات

هذا نموذج لرد إحدى الوزارات المعنية علي عندما أرسلت أستفسر عن مدى إمكانية الدراسة بالتعليم المفتوح .

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.