اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
Sarah 2009

أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح

Recommended Posts

ربنا يحل الامور ويرجع السلام للعالم اجمع

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
marina كتب:
ربنا يحل الامور ويرجع السلام للعالم اجنمع

لو سمحتى هو اخر ميعاد للتقديم امتى عشان شهاده الدبلوم حتطلع 10/2 وهل ينفع اقدم وبعد كده ادهالهم ارجو سرعه الرد وشكرا وهل لخريجى الجامعات المصاريف بتبقى 5000 جنيه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اخر ميعاد 19-10

ويفضل لخريخى الكليات التقديم بالثانوية العامة وبعدها يجيبوا بيان درجات من الكلية لخضم المواد اللىممكن ميدروسهاش

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

لو سمحتو يا جماعه انا اختى هتسجل تربيه خاصه طفوله مبكره والوكيل هنا في جده قال ان عشان القسم ده جديد الكتب هتيجي بعد شهر او اكتر وانا كنت عاوزه اسال هيا الكتب نزلت في مركز التعليم المفتوح بمصر ولا لسه وهل ينفع ابعت حد يشتريها من هناك ويبعتها هنا على جده
لان شهر كتير اوي ومفيش اي حاجه عن القسم ده في النت لانه جديد فياريت اللى يعرف يساعدني او يسال على الموضوع ده لو في مصر واكون شاكره جدااا جدااا لكرمه thanks

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لو خلتى حد يسجل لها من مصر حتستلم الكتب وممكن يبعتهلك وقتها مش ينفع تسجلى عن طريق الوكيل لكن لو سجلت عن طريق الوكيل مش حينفع تبعتى حد يشترى الكتب لها لان التسجيل بيبقى شامل تمن الكتب وسى دا واحدة عليها محاضرتين لكل مادة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
خلى حد يسجل لها من مصر ويبعت لها الكتب لا عن طريق البريد اةو حد نازل وخلى الامتحان بس فى السعودية وللعلم دا حيخلى نفقات الدراسة اقل بكتير جدا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

بس اعتقد ان التسجيل في مصر خلاص قفل لان الوكيل كان قالى ان اخر يوم الاربع اللى فات ده
ازاي بقه اقدم في مصر انا على العموم قدمت لاختى هنا عند الوكيل بس مشكله الكتب ديه والرقم الجامعي مشكله يعنى تستنى شهر كتيير scared

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
مازال التسجيل فى مصر مفتوح الى الان

هل دفعتى المضاريف الكتب لو دفعتها يبقى خلاص انتهى الكلام مينفعيش تسجل فى مصر ونصيحة الترم التانى الغى الوكالة وخلى حد يسجل لاختك من مصر حيكون ارخص وحتدفعوا بس مصاريف الامتحان هناك

مصاريف الترم فى مصر لا تتعدى 600 جنية مصرى وممكن كمان تتضيف عليها مصاريف يبعتوا لكم المواد لحد عندهم حتكون بس ارخص من دفع مبالغ طائلة والتسجيل عبر الوكيل

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
marina كتب:
مازال التسجيل فى مصر مفتوح الى الان

هل دفعتى المضاريف الكتب لو دفعتها يبقى خلاص انتهى الكلام مينفعيش تسجل فى مصر ونصيحة الترم التانى الغى الوكالة وخلى حد يسجل لاختك من مصر حيكون ارخص وحتدفعوا بس مصاريف الامتحان هناك

مصاريف الترم فى مصر لا تتعدى 600 جنية مصرى وممكن كمان تتضيف عليها مصاريف يبعتوا لكم المواد لحد عندهم حتكون بس ارخص من دفع مبالغ طائلة والتسجيل عبر الوكيل

انا للاسف دفعت خلاص لاختي بس ان شاء الله لو قدرت ادفع الترم التاني من مصر هعملها باذن الله ومتشكره جداا على اهتمامك وردك السريع

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا ليسانس اداب قسم علم اجتماع عاوزه اقدم تعليم مفتوح اداب قسم علم نفس ممكن اقدم تبع جامعة القاهره ولو مش موجود ممكن يكون موجود ف جامعه تانيه وهو لازم اخده ف اربع سنين ولا ممكن ف سنتين وممكن اقدم السنه دى ولا كدا ضاعت

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الله يصلح حالكم جميعا بجد انا اول يوم امتحان اليوم ومش عارف هعمل ايه غير اني متوكل علي اللهخ وربنا يسهل

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا كان عندى امتحان انهاردة ونسيت اكتب اسمى على ورقة الاجابة لانى دخلت الامتحان متاخر وكمان من التوتر
بس اسمى مكتوب على ورقة الاجابة من الكنترول انا اية موقفى الامتحان كدة خلاص هسقط فية ولا ممكن يعدوها ارجوا الرد السريع لانى على اعصابى وجزاكم اللة خيرا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم
كان ليا سؤالين
اولا
مواعيد تقديم الدور الحالي في اداب ترجمة لان انا داخل على ترم تالت كنت عايز اعرف مواعيد التقديم بالأيام و الساعات و هتبدأ امتى و اخر يوم امتى؟

السؤال التاني : ليه مبقوش يبنزلو على الصفحة الشخصية الكلام دة و يوافوني بالجديد و هل دة عندي بس ولا كل الناس كدة؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Ahmed Elwardany كتب:
السلام عليكم
كان ليا سؤالين
اولا
مواعيد تقديم الدور الحالي في اداب ترجمة لان انا داخل على ترم تالت كنت عايز اعرف مواعيد التقديم بالأيام و الساعات و هتبدأ امتى و اخر يوم امتى؟

السؤال التاني : ليه مبقوش يبنزلو على الصفحة الشخصية الكلام دة و يوافوني بالجديد و هل دة عندي بس ولا كل الناس كدة؟

باب التقديم فتح من يوم الأثنين 8-4 وبالفعل يوجد بعض الزملاء قاموا بالتسجيل

ام بخصوص السؤال الثاتى ... فدى مشكله تقنيه من عندهم وربنا يسهل وتتحل

وبالتوفيق والنجاح

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
متشكر جدا على الافادة يا مستر اتوميكس و ياريت لو قدرت تعرف اخر ميعاد للتسجيل و الايام و الساعات
بس انا بجد متشكر على الافادة يا جميل

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
HAMDY كتب:

بالنسبة لسؤالك عن اثبات المؤهل في البطاقة الشخصية

بالطبع يثبت في بطاقتك الشخصية مثل اي مؤهل جامعي من جامعة نظامية

انا كنت عايز اسال بعد ماسجلت كل المواد ينفع ارجع ااجل مادتين فى البينى ولا كده خلاااص

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
مساء الخير اخوانى الاعزاء
مفيش حد عنده فكرة عن طلب اعادة الرصد الخاص بكلية التجارة انا قدمت عليه
من يوم 4/5 وحتى الان مظهرش اى حاجة عنه افيدونى افادكم الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
مساء الخير اخوانى الاعزاء
مفيش حد عنده فكرة عن طلب اعادة الرصد الخاص
بكلية التجارة الترم الرابع انا قدمت عليه من يوم 4/5 وحتى الان مظهرش اى حاجة عنه واخر
يوم للتسجيل لكلية التجارة الترم الخماس امتى وكم المصاريف المطلوبة
افيدونى افادكم الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
سلام الله عليكم اخوانى الاعزاء
ارجو منكم الرد والافادة بخصوص اخر
ميعاد للتسجيل بالترم الخامس وكم تبلغ تكلفة التسجيل ولو اى احد عنده فكرة
بخصوص طلب اعادة الرصد ياريت يبلغنى لان انا قدمت طلب اعادة رصد بمادتين من
الترم الرابع من يوم 4/4 وحتى الان لا يوجد اى اجابة او رد وارجو منكم ان
اى احد معا رقم موبايل لاى احد بشئون الطلبة بكلية التجارة يكتبه لانى مش
عارف اتواصل مع موظفى الاقليم اللى انا فيه نظرا لانعدام جميع الخدمات به
وكل مااتصل بالجامعة نفسها محدش بيرد وعلى هذا الحال منذ اسبوع ارجو الرد
اخوانى الافاضل وجزاكم الله خيرا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يا ريت حضرتك تراجع جدول نتائج الامتحانات السابقة هم بيردوا علي حضرتك في خانة امام اسم المادة في هذا الجدول

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لو سمحتم عندي سوال مهم جدا انا اداب ترجمة انجليزي وفي الترم الثالث ومعايا مادتين من الترم الثاني والمفروض كنت همتحنهم الشهر الجاي ولظروف شخصية مش هقدر امتحنهم وكمان انا خارج مصر ينفع ااجلهم وامتحنهم الترم اللي بعدة مع العلم ان مادتين لترم الثاني كانوا مؤجلين الترم اللي قبلة ولا كدة هشيلهم
كمان انا قريت هنا ان في عدد مرات للاعتذار دة عن اية الامتحان ولا دخول الترم اصلا واعملة امتي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
HAMDY كتب:

بالنسبة لسؤالك عن اثبات المؤهل في البطاقة الشخصية

بالطبع يثبت في بطاقتك الشخصية مثل اي مؤهل جامعي من جامعة نظامية
لو سمحت انا فى ترم تانى وعائد ااجل الامتحانات كلها اعمل إيه وهل ينفع ان زوجى يروح بدلاً منى عشان ياجلها وايه هم الخطوات وجزاك الله خيرا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
عادل الجمل كتب:

اقتباس :
لو سمحت انا فى ترم تانى وعائد ااجل الامتحانات كلها اعمل إيه وهل ينفع ان زوجى يروح بدلاً منى عشان ياجلها وايه هم الخطوات وجزاك الله خيرا

أهلآ بيكى ... يجوز تأجيل المواد الدراسيه ،، رسوم التأجيل 30 ج للماده الواحده

والمواد تأجل إمتحاناتها للترم القادم ،، كما يمكن تأجيلها للترم البينى بشرط دفع رسوم الألتحاق بالترم البينى

200 + 30 رسوم تأجيل للماده الواحده ،،، اما بخصوص زوج حضرتك وهل مسموح أنه ينوب عنك

فى تقديم طلب التأجيل فيمكنك الأتصال بأستعلامات الجامعه على هذه الارقام

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لو سمحتم عندي سوال مهم جدا انا اداب ترجمة انجليزي وفي الترم الثالث ومعايا مادتين من الترم الثاني والمفروض كنت همتحنهم الشهر الجاي ولظروف شخصية مش هقدر امتحنهم وكمان انا خارج مصر ينفع ااجلهم وامتحنهم الترم اللي بعدة مع العلم ان مادتين لترم الثاني كانوا مؤجلين الترم اللي قبلة ولا كدة هشيلهم
كمان انا قريت هنا ان في عدد مرات للاعتذار دة عن اية الامتحان ولا دخول الترم اصلا واعملة امتي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
sarah mohsen كتب:

أهلآ بيكى flower

- لو إنتى واخده المادتين دول ترم بينى فلايجوز تأجلهم إلا فى حالة واحده بس : هى إنك تدفعى

مصاريفهم من جديد وتمتحنيهم الترم اللى جاى عشان مواد الترم البينى مينفعش فيهم تأجيل

والمادتين دول لو مدخلتيش فيهم الإمتحان فمش هيعتبر إنك رسبتى وهتمتحنيهم من جديد 

وستحتفظى بالتقدير العام

- أما لو انتى مسجله مادتين من الترم الثانى وثلاثه من الترم الثالث فى الترم الأساسى

فيجوز تأجلهم أو تقديم عذر عن دخول الإمتحانت وسيتم تأجلهم للترم القادم

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
 استفسار هام : هل يمكن عدم طلب الكتب ولا المواد التعليمية، لسبب أنها متوفرة.. عند صديق أو في أي مكان آخر .. فقط كل ما هو مطلوب حضور الإمتحان .. هل طلب مثل هذا جائز، وهل سيكون هناك تخفيض على المصاريف ؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اللى عايز يقدم تيرم أول فى اداب انجليزى ترجمة سمعت ان التقديم اتفتح وصاحبتى عايزة تقدم ياترى تروح فى اى يوم ولا فى ايام محددة ؟
وتاخد معاها من الاوراق وهى رايحة تقدم أول مرة ولا هى مش عرفت تروح ينفع اروح انا مثلا اقدملها ؟
وجزاكم الله خيرا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ابراهيم عنب كتب:
 استفسار هام : هل يمكن عدم طلب الكتب ولا المواد التعليمية، لسبب أنها متوفرة.. عند صديق أو في أي مكان آخر .. فقط كل ما هو مطلوب حضور الإمتحان .. هل طلب مثل هذا جائز، وهل سيكون هناك تخفيض على المصاريف ؟

ما ينفعش لازم تدفع المصاريف كامله ... وانت حر بعدها فى انك تستلم الكتب او لا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ومضى قطار العمر كتب:
هو انا ينفع ادفع بالقسط يعنى ممكن ادفع كام عشان اقبل  كحد ادنى عشان التقديم وامتة اخر ميعاد للتقديم

نظام الدفع بالقسط تقريبآ مش شغال دلوقتى ... هما ممكن يخلوكى تسجلى مدتين او اللى تقدرى عليه

أسأليهم وهما هيفدوكى .... التقديم لسه قدامه شهر او اكثر على الاقل عقبال ما ينتهى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
thepart85 كتب:
اللى عايز يقدم تيرم أول فى اداب انجليزى ترجمة سمعت ان التقديم اتفتح وصاحبتى عايزة تقدم ياترى تروح فى اى يوم ولا فى ايام محددة ؟
وتاخد معاها من الاوراق وهى رايحة تقدم أول مرة ولا هى مش عرفت تروح ينفع اروح انا مثلا اقدملها ؟
وجزاكم الله خيرا

التقديم شغال طول الا سبوع ماعدا يوم الجمعه.... مش هيخدوا منها الاوراق كلها اول مره يدوبك بيخدوا 

ما يثبت انك حاصل على ثانويه او دبلوم .... وبعد امتحان الشفوى والتحريرى بيخدوا كل الاوراق المطلوبه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الملاك البرىء كتب:
bism allah

السلام عليكم ممكن اعرف شئون الطلبه فى التعليم المفتوح بتكون موجوده يوم السبت ولا لا ومواعيدها لحد الساعه كام

شئون الطلبه شغاله يوم السبت وبتفتح من 10 صباحآ .... دى نمر تليفوناتهم ياريت تتصل بيهم وتتأكد قبل ما تروح

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ومضى قطار العمر كتب:
هو اية الكليات الى ليها اختبار

كلية اداب - دار علوم - رياض اطفال

الورقه دى هتفيدك كتير ياريت تقرأيها

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ومضى قطار العمر كتب:
هو انا ينفع ادفع بالقسط يعنى ممكن ادفع كام عشان اقبل  كحد ادنى عشان التقديم وامتة اخر ميعاد للتقديم

الحد الأدني تدفعي ثمن 3 مقررات 
انا كنت هناك وده اللي مكتوب وبيقولوا عليه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
no-ur كتب:
هل تكون الدراسه خلال أيام الإسبوع أم جمعه وسبت فقط ؟ و جزاكم الله خيرا

جمعة وسبت فقط .

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ومضى قطار العمر كتب:
وامتة اخر ميعاد للتقديم

دايما يمدوا فترة التقديم تابعينا هنا وهتعرفي اخر موعد للتقديم.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

جزاكم الله خيرا ورزقكم الإخلاص فى القول والعمل flower

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
no-ur كتب:
جزاكم الله خيرا ورزقكم الإخلاص فى القول والعمل flower

جزانا وإياكي خير الجزاء

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
هو التعليم المفتوح وخصوصا اداب انجليزي معتمد يعني له تقديم في وظاائف الحكومه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
كليات التعليم المفتوح معترف بها من خلال الحكومه المصريه ولكن يوضع فى الاعتبار أحقية وأولية الطالب النظامى

على طالب التعليم المفتوح فى اغلب فرص العمل ,,

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Ahmed Elwardany كتب:
يا ترى النتائج هتكون امتى و التسجيل الجاي امتى؟

من المتوقع ظهور النتائج إن شاء الله فى اخر اسبوع من شهر سبتمبر أو أول شهر أكتوبر

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.