اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
Sarah 2009

أسئلة وإجابات عن الدراسة في التعليم المفتوح

Recommended Posts

هل مرتبة الشرف تمنح على التقدير التراكمى فى التيرمات الثمانية ام المستويات الاربعة

ارجو الرد من احد يعلم ذلك لانه هناك فرق بين التيرم والمستوى لان المستوى تيرمين معا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا ارسلت سؤالين عن مرتبة الشرف اذا كانت بتمنح على التقدير التراكمى للتيرمات الثمانية ولا للمستويات الاربعة.لكن مش شايفهم موجودين عموما ارجو الاجابة من فضلكم

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
افادكم الله

من امتى يبدأ الامتياز والجيد جدا

يعني من كم في المئة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
على حدعلمى جيد جدا من تمانين فى المئة وممتاز من تسعين فى المئة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شكرا حسين

طيب والجيد من كم

اظن من 60 لحد 80 او 79 صح

يا خسااااااااارة وانا الي بفكر اني جيد جدا

طلعت جيد

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
مساء الخير انا كنت حابه استفسر عن التعليم المفتوح انا اردنيه الجنسيه بس مقيمه في القاهرة منذ 10 سنين ولا افكر في مغادرتها فهي بلدي الثاني .
انا الان في الصف الثالث الثانوي فرع ادبي لغات و الحمد لله متفوقه ارغب في الدراسه بالتعليم المفتوح بجامعه القاهره قسم اداب لغه انجليزيه و ذلك بسبب ارتباطي بعمل بعد الثانويه فهل يحق لي الالتحاق ام لا؟؟؟؟ واذا الجواب لا ؟ ما هو البديل ارجوكم ساعدوني انا اريد ان اكون جامعيه و بنفس الوقت مضطرة للعمل لاساعد عائلتي وشكرا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يحق لك التقديم لان جنسيتك اردنية

لكن لو مصرية لازم يمر على الثانوية العامة 5 سنوات

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ياجماعة محدش رد على سؤالى الخاص بمرتبة الشرف هو محدش يعرف ولاايه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
مهو حمدي رد عليك في اول صفحة 16

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
حمدى رد وقال انها بتمنح على التقدير التراكمى للتيرمات الثمانية وقال ان ده على حد علمه

وانا سؤالى واضح هل للتقدير التراكمى للتيرمات الثمانية ام للمستويات الاربعة

وطبعا لان فى فرق بين التيرم والمستوى لان المستوى هو مجموع تيرمين معا

ياااااااااارب حد يفهم سؤالى ويرد بس يكون متاكد

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
هذه اول مشاركة لى معكم فى المنتدى واتمنى تقبلونى بينكم
بالنسبة لسؤال الاستاذ hussein 1974 مرتبة الشرف يتم منحها عند الحصول على تقدير امتياز او جيد جدا على الاقل فى كل مستوى من المستويات الاربعة
( المستوى الواحد عبارة عن تيرمين متتاليين )
بمعنى ان كل تيرمين مجتمعين لا يقل تقديرهم التراكمى معا عن جيد جدا

وان شاء الله هذا كلام اكيد

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

اهلا بيك يا كلمة معانا فى المنتدى عضو جديد

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اولا اهلا بيك يااستاذ كلمة اوبيكى

ثانيا متشكرجداجدا على فهمك لسؤالى وردك عليه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
بس سؤال تانى...لو الدارس حصل على تقدير كل مستوى جيد جدا لكن فى مواد امتحنها تيرم بينى او مواد اعتذرفيها وامتحنها فى تيرم اخر هل ده ياثر على حصوله على مرتبة الشرف؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم جميعا
واشكركم لترحيبكم وطيب اخلاقكم للاخت المشرفة العامة والاخ حسين

وبالنسبة لسؤالك عن التيرم البينى او الاعتذار وعلشان تطمئن لمصدر معلوماتى فانا احدثك من واقع تجربة حقيقية
يتم جمع تقديرات التيرم البينى مع باقى مواد التيرم الاساسى ويحتسب التراكمى للاثنين معا
حتى مع الاعتذار يتم تجميع مواد كل تيرم واحتساب درجاته الاجمالية كانك امتحنت التيرم عادى جدا فى نهاية المستويات الاربعة
المهم تحافظ على ان تقدير كل مستوى لا يقل عن الجيد جدا حتى لو جبت مقبول فى بعض المواد ممكن امتياز مرتفع فى مواد اخرى يعوضها المهم تواصل وتجتهد بجد
وصدقنى النتيجة ان شاء الله مفرحة دايما

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
متشكر جدا على اهتمامك وردك وربنا يوفقك ويعلى شانك باذن الله وياريت تعرفنا بيك

ويكون طبعا شرف لينا فى منتدانا وجودك معانا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
بعد اذنكم ياجماعة هو انا لازم اقدم على طلب اعفاء من المواد العربى لانى خريجة عربى علشان يحذفو من علية المواد العربى لانى مقدمتش طلب اعفاء انا قدمت بس بيان حالة بدرجات المواد اللى درستها فى الاربع سنين ارجو الرد انا اداب انجليزى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا مش عارفه اوى بس انا ليا صحبتى زيك كده بردو بس هى خريجه اداب عبرى و راحت قالت للمركز (المكان اللى بنقدم فيه) وهى بتسجل وادوها ورقه انها معفيه من العربى.. وعموما يارب حد يفيدك اكتر منى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

اهلا بيكى ealshohadaa فى المنتدى انت لازم تقدمى طلب اعفاء بتطلع الدور التانى فى المركز بتسال على الاوضة دا اللى بيتقدم فيها طلب الاعفاءات من المواد اللى سبق دراستها فى كليتك وبنتظر الرد ولازم تسالى عليها لان هم احيانا بيطنشوا الرد

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لو سمحتم عاوز اعرف شرائح التقديرات يعنى جيد يبدا من كام لحد كام وجيد جدا من كام لحد كام

سؤالى بالنسبة لكلية اداب E

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
بالنسبة لكلية الاداب لغة انجليزية : التقديرات كما يلي:

50% - أقل من 65% مقبول
65% - أقل من 80% جيد
80% - أقل من 90% جيد جدا
90% - 100% ممتاز

التقديرات السابقة تنطبق على جميع كليات التعليم المفتوح ما عدا كلية الزراعة حيث أن لها نظام تقديرات مختلف

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الحقيقة نظام التقديرات ده هو اللي كان موجود على أيامي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لو سمحتوا كنت عايزه اسئل لو حبيت اخذ اكتر من ترمين فى سنة ينفع ولا لا و هيبقى ازاى؟ شكرا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ينفع لو انت مسافر برة ممكن تضم ترمين مع بعض اما غير كدة ما اعتقديش ينفع لكن الاحسن اتصل بارقام المركز

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ممكن تضم ترمين
ولكن لا اعتقد ان ممكن اكتر
ولو في اكتر
أكيد مش هيبقا في سنة
لان كدة هتسبق الباقيين

بالتوفيق

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ممكن اسال لو حد رسب فى مادة ايه اعلى درجة ممكن يحصل عليها بمعنى لو حصل مثلا على جيد جدافى امتحان الاعادة هل يحصل على 10درجات فقط ام اعلى درجة لتقدير مقبول يعنى12؟

وهل فى التصحيح توجد قواعد للرافة مثل الكليات النظامية؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
على ما اعتقد انك بتاخد درجاتك كلها اللى جبتها فالاعاده ملكش دعوه بموضوع ال10 درجات ده او ال12 اما درجات الرافه مش عارفه بصراحه بتضفلنا ف الامتحان الاصلى عشان تضاف ف الاعاده واذا كانت بيضيفوهلنا ف التعليم المفتوح ولا لا اصلااا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
فى رافقة بيضفها من نصف درجة الى درجة كاملة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
على حد علمى ان اللى يشيل مادة بيتحرم من التقدير وبياخد مقبول بس اللى باسال عليه هل بياخد اقل درجة فى مقبول مهما كان تقديره ولا لو جاب تقدير جيد مثلا او اعلى ممكن ياخد اعلى درجة فى مقبول؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
واللى اعرفه كمان فى الكليات النظامية ان درجات الرافة بتكون درجتين يعنى مثلا لو طالب حصل على 8 من 20 ياخد 10 عشان ينجح اظن المفروض ده يكون مطبق فى التعليم المفتوح برضو

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا بكره عندى امتحان ف الجامعه هسألك وهقولك عشان نعرف المعلومات صح اكتر ولو عايز تستفسر عن حاجه تانى اتفضل عشان اسأل بالمره بكره

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
عاوز اسال لو حد معاه ترجمة 224 هل الدكتورة امية خليفة منزلة محاضرات ليها على النت لانى انا معتذر عن المادة من التيرم اللى فات وعندى محاضرات دكتورة هدى عياد ومتشكر ليكى اوى على ردك وتعبك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اتمنى ان تكونوا بخير وتكون الامتحانات كويسة والله يوفقكم جميعا

بالنسبة للسؤال عن درجات الرأفة فهو نظام معمول بيه فى التعليم المفتوح تماما مثل النظامى
ويمكن الرجوع لدليل الدارس الذى يتم تسليمه للطالب مع اوراق التقديم يوجد به تفاصيل نظام الرأفة ونسب التقديرات لكل الكليات وقواعد توزيعها

بالنسبة للسؤال عن الدرجات التى يتم الحصول عليها فى حالة الرسوب فى احدى المواد فانه مهما كانت الدرجات التى يتم الحصول عليها فى ورقة الاجابة يكون التقدير فى كل الاحوال مقبول
ولكن اذا كانت الدرجات التى تم الحصول عليها فى ورقة اجابة مثلا تستحق تقدير جيد او اعلى من ذلك فانه يضاف للطالب اعلى درجة مقبول يمكن الحصول عليها
بمعنى اذا كان تقدير مقبول من 60 درجة وتقدير جيد من 65 درجة وحصل الطالب مثلا على 70 درجة فان المضاف لمجموع درجاته يكون 64 درجة فقط بحد اقصى

ارجو ان اكون اوضحت الاجابة ودعائى للجميع بالنجاح
ولمصر بالاستقرار والامان

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شكرا جدا يااستاذ كلمة..فعلا اجاباتك دايما واضحة ووافية..ومتشكر جدا ياكوين على اهتمامك ومنتظر ردك بخصوص ترجمة تيرم رابع..على فكرة انا هامتحنها 9/2 باذن الله.وبالنسبة لدليل الدارس اللى اشار اليه كلمة ازاى نحصل عليه؟انا اصلا مخدتهوش مع ان ده خامس تيرم ليا.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
على ما اتذكر ان انا كمان مش معايا دليل الدارس ده بس ف حاجه على موقع الجامعه اسمها دليل الدارس للبكالوريوس والليسانس مش عارفه حاجه زى كده هتكون مذكوره فيه ولا لأ

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
حـــــــــــــااااااااااااااااضر hussein مش هنسى بكره بعد ماجى من الامتحــــــــان بأذن ربنا هقولك على اللى عرفتوا وربنــــــــا معاك ومعانــــــــا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
على فكرة ياكوين دليل الدارس اللى على الموقع ده مفيهوش اى حاجة من دى..ده فيه المستويات الدراسية ومعلومات عن نظام تسجيل المواد بس لكن اى معلومات فرعية لا..كلمة اشار الى دليل بيسلموه مع اوراق التقديم..يظهر انهم عملوه جديد.على فكرة اناكمان عندى امتحان بكرة مقال213 ربنا يوفقنا.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يا شباب الكتيب ده اسمه دليل الدراسة بالكليات مفروض بيستلمه الدارس من المركز كان ده النظام على ايامى الا اذا كانوا بقوا بيوفروا الفلوس لانهم كدة من كلامكم بطلوا يوزعوه
(بتحسسونى انى قديمة اوى )

وعموما طالما انه مش معاكم وعلشان تعرفوا قواعد الرأفة انا هانقل لكم اللى فيه بالنص
:

وافق مجلس إدارة مركز التعليم المفتوح بجلسته بتاريخ 19/5/2005 على تطبيق قواعد الرأفة على برامج التعليم المفتوح كالآتى:

1-
يمنح الدارس ما لا يزيد عن 2% من مجموع درجات المقررات المسجل فيها، وتوزع
على المواد الراسب فيها الطالب بحد أقصى 10% من النهاية العظمى للمقرر،
إذا ترتب على ذلك نجاحه فى كل أو بعض المواد، وذلك بالنسبة لكل فصل دراسى
على حدة.

2-
تكون أولوية الرأفة للمقررات التى تحتاج درجات أقل للنجاح وعند التساوى فى
أكثر من مادة تكون الأولوية للمقرر الأقل فى نسبة النجاح العامة.

3- تحتسب درجات الرأفة ضمن المجموع التراكمى للدارس.

4-
يمنح الدارس الذى لم يحصل على درجات رأفة خلال فترة دراسته ما لا يزيد عن
نصف فى المائة من مجموع الدرجات، إذا كان هذا يؤدى إلى رفع تقديره العام
إلى التقدير الأعلى.

5-
ثم صدر قرار آخر باضافة ثلاث درجات (15 درجة فى حالة كلية الزراعة ) إلى
درجات الرأفةالتى يستحقها الطالب ويسمح بحد أقصى 3 درجات فى الماد الواحدة
(15 درجة فى حالة كلية زراعة )
وبشرط نجاحة الكامل والحصول على الدرجة
العلمية وإلا يستمر تطبيق قواعد الرأفة المعتمدة فى المركز .

وانا تحت امركم فى اى استفسار

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شكرا ياكلمة على اهتمامك بس فى سؤال..انتى قولتى ان اللى ياخد نصف فى المائة بشرط انه يكون لم يحصل على درجات رافة..طيب لو رسب فى مادة او اكتر خلال دراسته هل برضو ليه الميزة دى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
درجات الرأفة بتكون للحصول على درجة النجاح فى المادة سواء كانت مادة رسوب او اثناء التيرم عادى
اما اذا جاوبت فى الامتحان وحصلت على درجات النجاح باجاباتك فقط حتى لو مادة رسوب يبقى من حقك هذه الميزة فى نهاية الاربع مستويات بانك تحصل على ال نصف فى المائة من اجمالى المجموع التراكمى للاربع مستويات اذا كان ده بيكفى لنقلك من التقدير الاقل للتقدير الاعلى
بمعنى اذا كان مجموعك التراكمى من 100% وحصلت على 79.5% درجة يعنى تقديرك جيد بيكون هنا من حقك اذا لم تحصل على اى درجات رأفة طوال التيرمات الثمانية انك تحصل على ال نصف فى المائة ويصبح مجموعك 80% وتقديرك جيد جدا حتى لو كان عندك مواد رسوب قبل كدة

وربنا يوفقك فى امتحان المقال ان شاء الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.