اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
الجوري11

حلقة دراسية ...ترم أول اداب انجليزى دور يناير 2011

Recommended Posts

قولى انت ازاى عرفت تحطهم على الربط شير

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الموقع ده اسمو تو شيرد والاخ حمدي جزاه الله الجنة على المساعدات الكتيير اللي بيقدمها لنا حاطط شرح مفصل عن الرفع من عالموقع ده عملت بالضبط اللي قال عليه عالصفحة ديا
/t460-topic

هو جايب لنا الرفع من اكتر من موقع شوفي الاسهل لك وارفعي منه كان اسهل موقع بالنسبة لي هو ده

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شفت الرابط اللى حطتة لكى علشان تشفى امتحانات الدكتورة وفاء للغة العربية بص انا كمان مش حامتحن فى القاهرة لكن هى من اصحابى اللى بيحضروا طمنيت الموجودين وقالت حاجةانها نفسها يبقى امتحان الدول العربية زى مصر لكن علشان الدول العربية بتمتحن فى نفس اليوم بليل فصعب يبقى الامتحان واحد وهى كمان لغيت الشخصيات السنة دا خالص وقالت انا لقيت الناس الترم اللى فاتت عانوا من دراسة الشخصيات فانا مشرحتيش لكم ولاقررت ليكم حاجة عن الشخصيلت بالاضافة انها السنة اللى فاتت رغم شرحها للشخصيات مجبيش ليهم فى الامتحان خالص شخصيات

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا خايفة بس من الترجمة انا شفت امتحان السنة اللى فاتت وبصراحة جايبة من القطع اللى شرحتها بس لكن هى قالت الكتاب بالمحاضرات بالتطبيقات مقرر وقالت وسط الكلام ذكروا بس انتم اللى شرحتة هنا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
طب انتى وقفت مذكراة قطع التانية من الترجمة والكمبرهينش ولا اية مش فاهمة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ايوا وقفت مذاكرتهم لاني من النوع اللي بيتشتت لو ذاكرت اكتر من حاجة حتى لو بسيطة النهاردة هحاول اخلص التلات قطع التانيين وبكرة اخلص الثقافية ان شاءالله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
التلات قطع من اية اى مادة انا بانسى بسرعة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
عندى اقتراح لما نخلص مادة خالص نعمل لها انت وانتى مراجعة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يا بنتى حضيع وقتك على الفاضى المقرر 4قطع بس والمنهج كلة ملغى دا اصلا العيال فى المحاضرة قعدوا يشتكوا لها من ان القطع الاربعة مليانة اسماء وتواريخ واحنا يادكتورة بنلخبط بين 3 مواد واحنا بين ناس ثانوية عامة وجدد والناس اللى مش بتحضر وظروفهم وان الكامات صعبة وقالوها واللى فى الدول العربية والمحافظات يعملوا اية واللى مش قادر يحضر راحت قالت مش حاقرر شخصيات خالض وجاحيب من اللى شرحتة فقط وكمان مقررتش غير 4 فطع من الكمبومهنش اللى شرحتهم اما الترجمة فممكن العيال يطلبوا منها تقرر بس اللى شرحتة ودا حيتضح فى المحاضرة الاخيرة ان شاء اللة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ميرسى الجورى الحمدللة بحمل فى اخر محاضرة وكل الينكات شغلة ميرسى لكى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
دا هى القطعة الفالنتين داى اللى عطتها وشرحتها الدكتورة شاهيناز كامل وهى اخر قطعة لترم اول اداب انجليزى فسم ترجمة دور يناير 2011

Like many other holidays, Valentine's Day is thought to be of American origin; but –like many other holidays---it

Is not in ancient Rome people celebrated similar holiday in the middle of February. It was (lupercaicaile)

The festival of fertility this date in fact is the only connection between the festival and the martyr st. valentine a roman priest from the 3rd century. Valentine lived during the reign of emperor Claudius 11, who did not, allow his soldiers to get married. Claudius believed that married soldiers would not make a good army .so, when he found out that valentine married young couples secretly. He had the priest arrested and sentenced of death. Valentine's Day has become the festival of love –lovers surprise each other with little presents, flowers or romantic dinner by candlelight .sending special greeting cards on that day is also very popular .valentines as these cards are called are sent to loved ones or even to secret lovers in order to win their hearts; if the sender doesn't want to be recognized .the card is signed ((your valentine))

1-what is the origin of Valentine's Day?

2-when is Valentine's Day celebrated?

3-why did Emperor Claudius 11 refuse to let his soldiers marry?

4-how did emperor claudius11 punish st. valentine? Why?

5- Provide a suitable title for the passage?

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Like many other holidays, Valentine's Day is thought to be of American origin; but –like many other holidays---it

Is not in ancient Rome people celebrated similar holiday in the middle of February. It was (lupercaicaile)

The festival of fertility this date in fact is the only connection between the festival and the

martyr st. valentine a roman priest from the 3rd century. Valentine lived during the reign of emperor Claudius 11, who did not, allow his soldiers to get married. Claudius believed that

married soldiers would not make a good army .so, when he found out that valentine married young couples secretly. He had the priest arrested and sentenced of death. Valentine's Day

has become the festival of love –lovers surprise each other with little presents, flowers or romantic dinner by candlelight .sending special greeting cards on that day is also very popular .valentines as these cards are called are sent to loved ones or even to secret lovers in order to win their hearts; if the sender doesn't want to be recognized .the card is signed ((your valentine))

1-what is the origin of Valentine's Day?

2-when is Valentine's Day celebrated?

3-why did Emperor Claudius 11 refuse to let his soldiers marry?

4-how did emperor claudius11 punish st. valentine? Why?

5- Provide a suitable title for the passage?

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الجورى انتى بتذكرى الرجمة ازاى انا نسيت القطعة الاولى اللى ذكراتها حطر اذاكرها واحفظ كاماتها من اول وجديد

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
عزيزتي مارينا متحاوليش تحفظي ترجمة الدكتور كل اللي عليكي في الترجمة تحفظي الكلمات والفردات

وتعرفي تستخرجي الفعل والفاعل من الجملة الإنجليزية لأن عند الترجمة هتبتدي بالفعل في الجملة العربية اما حكاية انك نسيتي القطعة فده مينفعش لأن انسي ان الدكتور يجبلك قطعة من الكتاب ولكن هيجبلك قطعة خارجية لكن بها نفس الكلمات اللي ذاكرتيها وهي واضعاها في المحاضرات

بالتوفيق والنجاح ان شاء الله

لكن الجمل العربي ممكن تحفظيها لأنها صغيرة انا عملت كدة الترم الأول

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ميرسى على النصحية ستار star عامة انا كمان بنسى الكلمات رغم انى بحفظها اكتر من مرة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الجورى فينك انت ما بنتيش خالص النهاردة انت بتذكرى فى اية

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
مشغولة والله حتى ما عرفتش اذاكر حاجة خالص امبارح وشكل النهاردة كمان ضايع الله المستعان وبالنسبة للترجمة بحاول احفظ الكلمات زي ماستار قالت معظمها بنساها بس في شوية بيفضلو ويارب ييسرها علينا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
هاى مساعدة ضرورية من طلبة ترم اول اداب انجليزى ترجمة دور يناير2011 ارجو حد يقولى هل عندك على صفحتة الدراسية اى امتحانات سواؤ محلولة اوغير محلولة او متعدة الاجابات بالنسبة ل5 مواد الترم لانهم شالوا من صفحتى الدراسية كل حاجة وبعبت شكوى انهم يرجعوا لى كل اللى كان موجود فى صفحتى ومحديش بيرد منهم على والامتحانات خالص مفضليش غير اسبوعين ارجو الرد سريعا ورفع الامتحانات دا شكرا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
هاى الجورىمساعدة ضرورية ممكن تقولى لى ان كان فى صفحتك الدراسية اى امتحانات سواء محلولة اوغير محلولة او متعدة الاجابات بالنسبة ل5 مواد الترم لانهم شالوا من صفحتى الدراسية كل حاجة وبعبت شكوى انهم يرجعوا لى كل اللى كان موجود فى صفحتى ومحديش بيرد منهم على والامتحانات خالص مفضليش غير اسبوعين ارجو الرد سريعا ورفع الامتحانات دا شكرا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
تجدي طلبك موجود في مكتبة المنتدي مرفوعين من قبل زملاء

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
كمان الدكتورة حطت حاجات جديدة عن السنة اللى فات انا عابديزة الجديد اللى اتحط

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
كل شيء موجود على صفحتي من امتحانات محلولة وغير محلولة بس متعددة الاجوبة اساسا ماحطوش من اول الترم حاجة زي كده

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ياجماعة ترم اول اللي عندو اي معلومات عن المحاضرات النهائية ياريت يرفعها لنا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ماده الترجمه هيجي القطعه الولي والرابعه والسته والسابعه وست قطع تانيه صغيرين هيجي منهم تلاته اللي هما الصغيرين والربعه الكبار هيجي منها واحده وفي واحه تانيه هتيجي من عربي لانجليش من المحضرات بتاعت دكتور محمود الموجوده

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
سلام لكى الجورى ميرسى خالص على تعبك بجد ميرسى لكى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
سلام لكى الجورى اما بخصوص المحاضرة الاخيرة فالثقافية بريضة قررت اللى قررتة 1-4-5-6
الجرايمر انجليش كلة مقرر مفيش ملغى

اما ترجمة فهى قررت 4 قطع من الكتاب بس والباقى ملغى القطع هى 1-4-6-7
ومحاضرات الدكتور وتطبيقاتة كلها مقرر لان حيجى منها قطعة اخرى نترجمة لعربى وقالت القطعة التانية حتبقى موضوع من حياة عامة يعنى لا سياسى ولا اقتصادى
وحتجيب 2 او 3 جمل نترجمهم الى انجليزى فاهتمى بالجملتين اللى كتبتهم لكى قبل كدة وعطيت جمل تانى لما يجونى حابعتهملك وفالت امتحان الثقافية حيجى كالاتى 3 انواع من الاسئلة 10 اسئلة صح وغلط نختار منهم 7 بس ونصح الخطا وقالت حيكون فى منهم جمل صح
و7 اسئئلة نجاوبهم نختار منهم 5 بس وسوال احبارى ترجمة وحتجيب 2 من 3 قطع اللى قررتهم علينا فى الترجمة وقالت مش بالضرورة اجيب من اول القطع ممكن من نصها

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اما الجورى بالنسبة القراءة والفهم حتجيب قطعتين قطعة من الاربع اللى شرحتهم وموكد ان الهند متجبهاش لان العيال قالوا انها صعبة قالت خلاص سبكم منها واعتقد كمان لان هى جبتها فى امتحان السنة اللى فاتت وحتجيب قطعة من برة عليها بريضة 5 اسئلة ودا حتكون موضوع من الحياة العامة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اما الجورى امتحان الترجمة فيكون قطعتين انجليزى نترجمهم الى العربى واحدة منهم من 4 قطع اللى قررتهم من الكتاب والاخرى حتكون من الحياة العامة يعنى لا سياسى ولا اقتصادى ومن محاضرات وتطبيقات الدكتور و3 سوال ترجمة جيتكون من 3 او 2 عربى نترجمهم الى انجليزى ودا بريضة من محاضرات وتطبيقات الدكتور ودا كل للى اتقال سلام الجورى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
marina شكرا ليكي جدا جدا جدا بس على فكرة لو بتمتحني خارج مصر فمانذاكرش الحاجات ديا بس علشان لما شفت المرراجعة النهائية للسنة اللي فاتت ليهم كانت الامتحانات مختلفة للي بالدول العربية وفي حاجات كتيير من اللي لغتو لطلبة القاهرة ومن خارج المنهج اساسا فلازم مانغلطش الغلطة ديا ونذاكر اللي قالت عليه مهم بس صح

وبجد ميرسي ليكي خالص تعبتك معايا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ميرسى الجورى طب يعنى احاول اغير مكان امتحاناتى انت حتمتحنى فين وفى الجدول عندك نزل وقت امتحانات ارجو الاجابة لانة لو كان فى ميعاد امتحانات القاهرة يبقى واحد لانها قالت قبل اسبوعين ان الدول اللى حتمتحن فى وقت امتحان وميعاد يعنى اليوم والساعة حيكون الامتحان واحد دا بالنسبة للدكتورة شاهيناز اما الباقى انا معرفيش اية اللى قالوة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا موجودة بس الوقت عندي الساعة الخامسة العصر لحد دلوقتي انا همتحن في الدوحة
ياريت نمتحن في نفس الوقت يكون نفس الامتحان بس اتوقع لا ده مش هيحصل

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ايوا لو هتقدري تمتحني في القاهرة هيكون احسن ده انا نفسي امتحن هناك بس صعب جدا عليا لو تقدري هيكون احسن طبعا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
عامة ححاول يمكن اقدر اغير بس الاول اضبط الاقامة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ترم اول يامختفيين خلاص مابقيش حاجة عالامتحانات بس عاوزيين نحل القطع اللي الدكتورة وزعتها في الجامعة وياريت حد يشوف اجوبتنا اذا صح ولا غلط ممكن
عبارة عن 4 قطع وهم العبد والاسد
والنوم والفالنتين واللغة الهندية
ماشي انا هحل قطعة العبدوالاسد واللي عندو اجوبة احسن ياريت نتشارك علشان تبقى اجوبتنا صح في الامتحان

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
حل اول قطعة العبد والاسد

1 – How were the run-way slaves punished in Rome ?

slaves who ran away were thrown to the lions to make a show for peopl
2
-----------------------------------
– What did Androcles do to help the lion-
?
. He took hold of its paw and pulled out a thin bit of wood that was sticking in it.

----------------------------
3
– What does Androcles's action show about his character ?
.He can overcame his fear quickly in the hard time
------------------------

4 – Why was the crowd watching the show surprised ?
The crowd watching the show surprised because lion
stopped to attack Androcless and began to lick his hands
5---------------------------------------

– Provide a suitable title for this story .
Slave and lion

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اللي عندو اي ملاحظات على حل القطعة ياريت لا يبخل ويذكرها
وهحاول اكمل حل القطعة بتاعت النوم وهرفعها هنا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
حلول القطعة ديا انا متاكده منها علشانصلحتها من حلول من الترم اللي فات

– Define Sleep.
Sleep is a natural body function
during which we are relatively unconscious.

2 – What is the physical effect sleep
on man?
The physical effect sleep on man is
refreshment of the nervous system including the brain and of the muscles.

3 – How many hours of sleep do
infants need?
Infants require from 12 to 14 hours.

4 – What should people do in order to
sleep well?
People should avoid caffeine, a
component of Tea, Cola drinks, and Alcohol. And eat a light snack before bed
time.

5 – What is the medical term for
difficult sleeping?
The medical term for difficult
sleeping is "Insomnia ".

6 – What effect does hunger have on
sleep?
Hunger has the effect of making sleep
difficult.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
عاوزه مساعدة في حل قطعة اللغة الهندية بصراحة كلماتها صعبة شوية فياريت يكون بيننا تعاون

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.