اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
nonos cute

قصة فتاة ماتت بالمدرسه فى دورة المياة بسبب معلمة

Recommended Posts

بسم الله الرحمن الرحيم

جيايب لكم قصه حزينه شوي يلا نبدا القصه

قصــه فتـاة ماتت بالمـدرٍسه في دورٍة الميـاه بسبب معلمـه
--------------------------------------------------------------------------------
بينما هي جالسة على مقعدها الدراسي......
أخذها التفكير بما آلت اليه حياتها من سوء خاصة أجواء المنزل والوضع الإجتماعي الرديء ....خرق مسامعها صوت معلمتها الحاد والقاسي.
هذا الواجب اللي على السبورة ولينقله الجميع وغداً لا أريد أحد أن يأتي إلى المدرسة ولم ينجزه والله سأضرب اللي ما تحله.....وأحبسها بحمام المدرسة.... وأجعلها تحله هنااااك.
لملمت كتبها ودفاترها داخل حقيبتها.... ونهضت للذهاب إلى المنزل ....وعند دخولها للمنزل وكالعادة وجدت والديها يتشاجران....فهربت إلى غرفتها وأغلقت الباب وظلت تبكي ....وبعد قليل سمعت صوت والدتها تستغيث من والدها الذي بدأ يضربها....
فطرق الباب عليها إخوتها الصغار طالبين منها التدخل لإنقاذ والدتها المسكينة ولكنها تدرك ان تدخلها يزيد النار إشتعالاً ........فدخلت بعد فترة والدتها التي ظلت تتألم وتشتكي لإبنتها التي لاحول ولاقوة لها مؤكدة أنها مستعدة لتحمل جميع الإهانات من أجل إخوتها.....
حاولت الفتاة الإلتفاف إلى حقيبة المدرسة ولكن لم تستطع....لظروفها النفسية فتمددت على سريرها لتغرق الوسادة بدموعها الحزينة على حالها.........
خاصة وأن جمالها الطفولي وشعرها الأسود طغت عليه ملامح سيدة مسنة قد أكل الدهر عليها وشرب.
وفي صباح اليوم التالي.....
صحت الأم وأستعد الأبناء للذهاب إلى مدارسهم...... وذهبت الفتاة إلى مدرستها وكانت في قمة الحزن حيث أن الإبتسامة لم تعرف طريقاً لوجهها .....
وفي الحصة السادسة والأخيرة كان موعد حصة المعلمة القاسية..... فقالت" هيا يا بنات إحضرن الدفاتر لأرى حل الواجب"
فجميع الطالبات سلمن دفاترهن عدا تلك الفتاة المسكينة...فقالت للمعلمة ""أنا يا معلمتي لم أحل الواجب ....""
فقالت المعلمة مقاطعة لها""هيا قومي معي "" الفتاة ""إلى أين""
فأوقفت الفتاة على اللوحة وأخرجت المسطرة وضربتها بقوة أمام الطالبات والفتاة تصرخ...لكن.....
كل هذا للآسف لم يشفي غليل المعلمة المجرمة فنظرت إليها قائلة ""أنا قلت اللي ما تحل واجبها راح أحبسها بحمام المدرسة لكي تحله هناك هيا تعالي معي........""
وأخذت الفتاة إلى الحمام وأمرتها بأخذ دفاترها والقلم معها وأدخلتها الحمام فأغلقت الباب عليها..... ثم دق جرس الحصة الذي يعني إنتهاء الدوام ....خرجت الفتيات والمعلمات وأنصرفت المعلمة تاركة الفتاة التي حبستها بالحمام....
الفتاة المسكينة أخذت عندما أحست أن المكان قد خلى من الناس فأدركت أن المعلمة لن تأتي لكي تخرجها بدأت بالصراخ وطرق الباب لكن لا حياة لمن تنادي....
وانتظر أهل الفتاة عودتها كالمعتاد مع باص المدرسة الذي يتأخر دائما بتوصيلها الى البيت بحجة انه آخر بيت يمر عليه في طريقه إلا أنها لم تحضر......فشك أهلها بالامرفانطلقوا الى المدرسة ولم يجدوا الحارس وظلوا يبحثوووون عنها ولكن لاجدوى فأبلغ والدها مركز الشرطة ونشر الخبر في الصحف اليومية لعل هذا يوصلهم الى ابنتهم.....
وفي اليوم الذي يليه.....
وقبل الحصة الأولى كانت المعلمات يتناولن فطورهن ويضحكن فقالت إحدى المعلمات ""هل سمعتن الخبر الذي بالصحيفة""
فسكتن جميعاً ....فقالت ""هناك فتاة ذهبت إلى المدرسة ولم تعد""
فصدمت المعلمة .....وظلت تنظر إلى المعلمات من الصدمة ....وقامت وهي تصرخ...وخرجت مسرعة فلحق بها الجميع وصعدت إلى الدور الرابع متوجهة إلى الحمام الذي في آخر المدرسة حيث حبست الفتاة فوجدته مقفولاً مثلما كان ...فإستغربت المعلمات من تصرفها
وهنااااك صدم الجميع .........لما رأوه من منظر........وأخذت تلك المعلمة المجرمة تصرخ صرخات ندم على فعلتها الشنيعة...........فقد وجدوا الفتاة المحبوسة ملقاة على الأرض في الحمام وعيناها مفتوحتان وقد فارقت الحياة من شدة الخوف......
أهل الفتاة طالبوا بإعدام المعلمة لفعلتها المشينة البشعة وان غير حكم الإعدام لن يشفي غليلهم.
وأدى موت الفتاة رحمها الله إلى هداية والدها واهتمامه بأسرته لكنه لن ينسى انه هو السبب في موت ابنته الغالية

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
حرام عليكى ممكن يكون اللى بتقوليه ده حصل فعلا

لو كان كدة يبقى على الدنيا السلامة

لقد انتزعت الرحمة من قلوب البشر

اللهم ارحمنا

انت عارفة انابموت من الخوف على اولادى لما اسمع مثل هذه القصص

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
[size=18]عارفة انا ياريتني ما قرائتها انا كنت فرحانة والله ليه كده[/size]

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
جايز المعلمة دا بطلع ضيفها وكبتها على الطلبة ربنا يرحم بجد قصة مولمة ومحزنة بس بجد ممكن الواحد من خلال القصة دا يراجع نفسة وتعاملاتة مع الناس

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اكيد يا مارينا بس مش عشان المدرسة متضايقة تطلع غلها على الطلبة ولا ايه رأيكو

وربنا يرحم البنت

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

لاحوة وقوة الا بالله
بجد لو القصه دى حقيقه فعلا انا اطلب بأعدام المعلمه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
معكى حق ياسومة تحسى كلة بيطلع كبتة على غيرة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
بجد غباء المدرسين بيوديهم ويودينا فى مصايب.ربنا يهدى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
حسب الله ونعم الوكيل

بجد حسب الله ونعم الوكيل ف المدرسه واي حد يفكر ذيها لازم ياخد عبره

انا بنعلمهم مش ببتقم منهم بجد كدا حرااااااام

والشنق ليها دا رحمه لانها لو فضلت عايشه هتتعذب كل لحظه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لا إله إلا الله
بجد قصة مثرة وجميلة . سلمت يداك .

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
فيه مدرسين اعوذ بالله
انا فاكر زمان ايام ما كنت فى سته ابتدائى كان جالس جنبى ولد و كان صاحبى جدا و كان رغم ان اهله ناس على قد حالهم كان شاطر جدا و مؤدب
الولد دا تعرض تخيلوا للمد على رجليه بسبب انه جاوب على سؤال من مدرس العلوم بدون اذن
تخيلوا الذنب دا
و مين بقى اللى كان ماسكه علشان المدرس يعرف يمده على رجليه المفروض ان اكون انا وواحد كمان كان صاحبى بس اكمنى عيطت علشانه راح المدرس كان عقابه ليا انى ارفع ايدى على السبورة طول الحصة
تذنيب يعنى
احمد صاحبى دا دلوقتى ما شاء الله مدير مصنع فى مدينة 6 اكتوبر هو مهندس
عنده بدل الشقة 2 و عربية ما شاء الله و لسه لحد النهارده فاكر الموضوع دا
المدرس بقى كل اولاده بالكامل فاشلين و هو دلوقتى على المعاش

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
محمود سعيد77 كتب:
فيه مدرسين اعوذ بالله
انا فاكر زمان ايام ما كنت فى سته ابتدائى كان جالس جنبى ولد و كان صاحبى جدا و كان رغم ان اهله ناس على قد حالهم كان شاطر جدا و مؤدب
الولد دا تعرض تخيلوا للمد على رجليه بسبب انه جاوب على سؤال من مدرس العلوم بدون اذن
تخيلوا الذنب دا
و مين بقى اللى كان ماسكه علشان المدرس يعرف يمده على رجليه المفروض ان اكون انا وواحد كمان كان صاحبى بس اكمنى عيطت علشانه راح المدرس كان عقابه ليا انى ارفع ايدى على السبورة طول الحصة
تذنيب يعنى
احمد صاحبى دا دلوقتى ما شاء الله مدير مصنع فى مدينة 6 اكتوبر هو مهندس
عنده بدل الشقة 2 و عربية ما شاء الله و لسه لحد النهارده فاكر الموضوع دا
المدرس بقى كل اولاده بالكامل فاشلين و هو دلوقتى على المعاش

ههههههههههههههه انت شمتان ف المدرس ولا ايه يامحمود هههههههههههه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اللهم لا شماته
بس عمر العنف ما جاب نتيجة فى التعليم
واحد محترم و شاطر
يتمد على رجليه
ازاى و الله كل ما افتكر الحاجات دى احزن
تانى حاجة احنا بقالنا اكتر من ثلاثين سنة ماشيين بنفس المبادىء دى فى التعليم فى مصر ايه النتيجة
صفر
مافيش علماء مصريين نتاج الثلاثين سنة دولت
الموجودين حاليا من تعليم زمان زويل و مجدى يعقوب و غيرهم لكن فين نتاج التلاثين سنة دولت حتى الاخلاق انعدمت

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

يا الله ايه ده راحت فين الرحمة مبقاش في رحمة خلاص اكيد دي معندهاش عيال لو عندها اطفال مكنتش تعمل كدا في الطفلة دي Sad دول مدرسين دول

استغفر الله العظيم يارب

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
المفروض إن دي مدرسة متعلمه وحتمال تكون كمان مثقفة وإنسانة متحضرة ...
هل العنف المستخدم لهاذه الفتاه البريئه يدل على أنها تحمل إي من هذه الصفات

cryingcryingcrying

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا مش عارفه ليه المدرسين ف المدارس مش بيعاملو الطلبه زى عيالهم تلاقى المدرس بيطلع عين العيل ويزعل لما ابنه او بنته اتعمل فيه كده ف مدرسته وبعدين ان المفروض ان الواحد رايح يتعلم مش يتهان وده بردو بيكره العيال ف المدارس والتعليم

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
فيه مدرسين كويسين جدا
لدرجة فعلا انهم بيعتبروا الطلبة زى اولادهم او اخوانهم
لكن المشكلة ان فيه ناس فعلا عندها امراض نفسية
او نقص و الله اعلم
مرة تانية حصلت قدامى
كان فية مدرسة دائما على خلاف مع مدرس اخر
المهم المدرسة دى اخدت حصة احتياطى فى فصل المدرس و شافت كراسة طالبة كان خطها كويس و قالت للبنت انا بكره هابقى اديكى الكراسة دى فطبعا الطالبة اتحرجت و قالت تحت امرك المهم تقريبا و الله اعلم المدرس شاف الكراسة بالصدفة فى غرفة المدرسين مع المدرسة
فاول ما دخل الفصل نادى على الطالبة و قال ليها ليه اديتى كراستك للمدرسة فلانه
فالبنت قالت هى اللى طلبتها راح المدرس ضربها بالقلم على وشها
بنت فى ابتدائى تنضرب من مدرس على وشها بالقلم ظلم و عاوزين الطلبة ما يتعقدوش
الموضوع دا حصل فعلا والد البنت دى لف بيها على جميع دكاترة الامراض النفسية
وقدم شكوى ضده و البنت قعدت فترة ما تروحش المدرسة تقريبا جالها انهيار

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
رحم الله الجميع وتصرف المعلمه بالضبع في غايه الخطأ والخطوره

ليس بهذي الطريقه تعاقب الفتيات الصغار حرام اللي حصل

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.