اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
ايمى_دودى

إلى طلااااااااااااااااااااااااب التيرم التانى (سبتمبر-2009)

Recommended Posts

انا فى التيرم التانى ومعايا 3 مواد

• النحو على مستوى النص
  • الجرامر 2
  • الثقافية 2

انا عايزة يبقى هنا فى تجمع لينا وياريت اللى بيحضر يقولنا وانا فعلا نفسى حد يشجعنى على المذاكرة ولو فى واحدة من البنات بتحضر ممكن نحضر مع بعض بحيث نتشجع ونبدأ فعلا
ياريت فعلا حد يرد عليا.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا كمان في الترم التاني بس للاسف لسه محضرتش ولا محاضرة لحد دلوقتي باذن الله احاول احضرالجمعة القادمة ونبتدي المذاكرة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لا المفروض ان في سارة وفي رحاب دول الي كانوا معايا الترم الي فات والحمد لله طلعنا سوا

غير كدة معرفش

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا خلصت اول محاضرتين فى الجرامر وحاحاول اخلص الثالثة النهاردة ان شاء الله وانت عملت ايه ؟ لو عندك اى سؤال فى المحاضرتين دول انا موجودة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لا للاسف انا لسه مابتدتش مذاكرة اصلن

ربنا يسهل وان شاء الله انا هحاول انزل الجمعة الجامعة القادمة وان شاء الله اعرف ايه المناهج لحد دلوقتي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
أهلا بيكي معانا معلش أنا كنت مسافرة ولسه ماكنتش بدأت بس ان شاء الله هبدأ وأنا واخدة المواد كلها زي أحمد وان شاء الله نتعاون وندرس مع بعض وربنا يوفق الجميع

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
محاضرات الثقافية نزلت علي موقع الجامعة

وياريت تعذروني النت عندي بطئ حبتين علشان كدة مش قادر ارفع حاجة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
I would like to communicate with all of you but unfortunatly I can only type in English,I'm in the second term too and I will be so glad to join you to share any information with each other
I'm registered in the 5 courses and I'm worried about the culture course because I studied 12 of the contents from the book and I hope they didn't make any changes because I live in Hurghada and it's too hard to find out out about the updates and the cancelled sections from each course

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
للاسف حتي الي بيحضروا في الجامعة قلقانين من الثقافية

لان الدكتورة اتغيرت ومش هيا الي موجودة في المحاضرات التلفزيونية

واهه اديني بنعمل الي علينا وبنذاكر والباقي بتساهيل ربنا
وانا علي قد مااقدر بحاول اوصل الصورة الكاملة للي بيحصل في الجامعة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
هوة فعلا نزلوا لحد دلوقتى سبع محاضرات بس التدريبات والتطبيقات مش موجودة مش عارفة ليه؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
وكمان المحاضرة الرابعة فى الثقافية هى نفسها المحاضرة الاولى انا مش عارفة ايه اللخبطة دى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لا هيا مظبوطة ياايمي

انتي لو لاحظتي هتلاقي ان المحاضرة الاولي في الكتاب
هيا نفسها المحاضرة الاولي في المحاضرات

اللغبطة حصلت في انهم عادوا رفع المحاضرة الاولي القديمة في مكانها الصحيح

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لا انا قصدى المحاضرة التانية هى نفسها الرابعة صح ولا ايه انا نزلتها اكتر من مرة وهى نفسها

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Application (4)
Ancient technology
Iron Age

Between 2000 and 1000 BC the Hittite people of Anatolia began widespread production of another metal- iron. From there knowledge of iron production spread to nearby cultures, including ancient Egypt and ancient Greece. This period is known as the Iron Age. Wrought (hammered) iron was stronger than bronze and more suitable for most farm implements and weapons of war.

The ancient Romans were experts in putting existing technologies into practice. The arch was already known, but it was the Romans who first used it widely for buildings, bridges, and aqueducts. The Romans built straight, well­-surfaced roads that allowed travel throughout their empire. They also were the first people to harness successfully the power of water with the mechanical device called the waterwheel.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ايوا يامريم مقررة علينا

وهيا حاليا متعدلة في المحاضرات ولو دخلتي علي موقع الجامعة هتلاقيها موجودة في المحاضرات تقريبا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شكرا ليك يا احمد
بس هي مش موجوده حتى في المحاضرات الجديده
على الله الناس هنا تاخد بالها وربنا معانا كلنا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
طيب هو السؤال بتاع الكلمه اللي بنجبلها معنى او نحطها في جمله مازال في الاسئله؟

ولا هي الاسئله اسئله عاديه واكمل وترجمه بس؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لا هاتبقي اسئلة عادية وقطعة ترجمة مش هايبقي فيه كلمات تترجم للانجليزي ده علي حسب كلام الدكتورة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

السلام عليكم

هههههههههههههه
عسل يا مريم
حلوة يا مان دى
ولايقة خالص على سيادة المدير

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يا جماعة بالنسبة للناس الي معاها ثقافية 2 انا كانت معايا الترم الي فات دة علي طول وحصل انهم اصدرو كتاب جديد غير الي كان معايا ومع بعض الناس بمعنى ان كان في ناس معاها الكتاب الجديد وفي ناس معاها الكتاب القديم فالدكتورة استغربت وقالت انها معندهاش فكرة عن موضوع تغير الكتاب وسابت المحاضرة وراحت تسال ولما رجعت قالت انها سالت وانهم قالوا لها ان الكتاب اتغيرفقالت لنا ان الترم دة الي احنا كنا فيه بس هو الي مقرر عليه القديم وكل الي معاه الكتب الجديدة يروح ويغيرها وان الترم الي جاي الي هو دة الي احنا فيه دلوقتي هيبداوا في الكتاب الجديد يعني المفروض ان كل الناس الي في الترم التاني دلوقتي ومعاهم ثقافية 2 يذاكروا المنهج الجديد او الكتاب الجديد
انا طبعا امتحنتها الترم الي فات وكان سعتها لسة الكتاب القديم والحمد لله نجحت فيها ماتقلاقوش ذاكروا كويس وشدوا حلكوا وانا كمان هبتدي النهاردة مذاكرة ان شاء الله
وبالتوفيق للجميع

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.