اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
فاتن حسين

دراسات عليا في علم النفس تعليم المفتوح

Recommended Posts

سلام عليكم يا جماعة

أنا جديدة معاكم هنا بالمنتدى .. و عندي استفسار .. ويا ريت اللي يعرف يجاوبني الله يكرمكم ..

انا مخلصة آداب قسم إعلام من كام سنة .. وكنت بحب دراستي .. بس بعد أما خلصت كلية اكتشفت إني بحب علم النفس جداً .. وندمت إني مادرستش علم النفس بدل الإعلام .. وقررت أدرسه انتساب ..

رحت الكلية أسأل لاقيت مصاريف السنة الواحدة انتساب ب 5000 جنيه لجميع الكليات .. ليه يعني ؟؟ طب واللي عاوز يتعلم يعمل ايه ؟؟

المهم قررت اقدم علم نفس تعليم مفتوح جامعة القاهرة وأمري لله رغم أني من الأقاليم .. وهيبقى سفر وشحططه ..

بس سؤالي هل ينفع بعد أما أخلص تعليم مفتوح .. أعمل دراسات عليا في علم النفس جامعة القاهرة ؟؟ .. خصوصاً إني ناوية أعمل دبلومة في علم النفس الإكلينيكي .. وأكمل ماجستير ودكتوراه

المشكلة إن علم النفس تعليم مفتوح لسه فاتح السنة اللي فاتت .. ومش عارفه نظام الدراسة والدراسات العليا ايه ؟؟

ياريت اللي في علم نفس تعليم مفتوح يقولي نظام الكلية والدكاتره ؟؟ و اللي خلص تعليم مفتوح وبيعمل دراسات عليا و عنده أي معلومة يا ريت يفيدني .. وألف شكر مقدماً

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
وعليكم السلام ورحمة الله

أنا هارد علي جزئية السفر والشحططه Smile

التعليم المفتوح مثالي جدا في الجانب ده يعني ممكن تاخدي شهادتك 

وتخلصي الاربع سنين من غير ماتسافري الا ايام الامتحانات فقط 

الحضور قي الجامعة اختياري وليس اجباري ( يوم او يومان في الاسبوع )

والامتحانات بتختاري اقرب مدينة فيها فرع للتعليم المفتوح تمتحني فيها 

وكمان بتخلصي فيها اي اجراءات ادارية بتحتاجيها 

والفروع موجودة  في كثير من مدن الجمهورية

وحتي عند السفر للخارج يوجد مكاتب اقليمية في دول الخليج يمكنك ان تمتحني وتسجلي من الخارج

بالنسبة للدراسات العليا بعد الانتهاء من الدراسة يمكنك التقديم في اي جامعة بموجب اللوائح المنظمة

لكن التعليم المفتوح نفسه علي حد علمي لا يوجد به برامج دراسات عليا في علم النفس

وطبعا الاسعار اقل كثير جدا من الانتساب 

بالتوفيق

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.