اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
sara111

التدخين وأضراره

Recommended Posts

مخاطر التدخين على الصحة كبيرة جدا . وتقرر منظمة الصحة العالمية وجميع الهيئات الطبية في العالم أن التدخين هو أكبر خطر على الصحة يواجه البشرية اليوم . ومع ذلك يمكن بجهود منسقة أن يتم التغلب على مشاكله العديدة . يقتل التدخين أربعة ملايين شخص كل العام . والعدد في ازدياد بسبب الزيادة السكانية وخاصة في العالم الثالث . وتقدر منظمة الصحة العالمية أن يصل العدد إلى 10 ملايين شخص يتوفون سنويا بحلول عام 2020 م . وبالمقارنة ، فإن القنبلتين الذريتين اللتين ألقيتا على هيروشيما وناجازاكي في نهاية الحرب العالمية الثانية سنة 1945 قتلت مباشرة 140 ألفا ثم مات بعد ذلك عدد آخر بسبب الأشعة القاتلة ، ويقدر العدد الإجمالي لضحايا القنبلتين الذريتين بربع مليون شخص .
فكيف يمكن أن نقارن ضحايا التدخين ( أربعة ملايين شخص يتوفون سنويا ) بضحايا القنابل الذرية ( ربع مليون شخص ) ؟
كشفت دراسة طبية أميركية حديثة عن أخطار جديدة
تداهم المراهقين المدخنين وكذلك "المراهقين الذين يخالطون المدخنين" كالإصابة بعرض الأيض وهي حالة مرضية تتجلى في البدانة وارتفاع ضغط الدم ومعدلات الكولسترول الضارة ومقدمات البول السكري.
وكانت جمعية القلب الأميركية قدرت أن 47 مليون "بالغ" أميركي يعانون من عرض الأيض، إلا أن دراسة نشرت أمس في مجلة الدورة الدموية أظهرت أن المرض لا يصيب فقط البالغين بل أيضا المراهقين المدخنين وكذلك من يخالطهم.
وقد أجريت الدراسة على 2273 مراهقا تتراوح أعمارهم بين 12 و19 عاما كجزء من مسح أجرته المراكز الأميركية لمكافحة الأمراض والوقاية منها

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

The worst thing about smoking is that it increases the occurances of "free radicals". Free radicals are chemical compounds that are not stable, it steal electrons from healthy cells leaving it damaged. This alone will cause the one to age faster, and get more of those nasty degerative diseases

I was a smoker when I was 17, but thank god I'm not anymore. I quit smoking when I was 20 Smile and I feel better

I spent 3 years on natural "antioxidants" to nuetralize those free radicals. I was on vitamin A,C,E and Alpha Lipoic Acid along with Ginkgo Biloba and EPO. Those make the one look younger,and feel younger, and those are all natural stuff

I really want go to medical school, I feel I can do good there
Sad
I have reading about medical science, especially curing with vitamins and supplements. I helped many people in the last year to avoid surgeries naturally with EFAs and vitamins

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

السلام عليكم

طيب يا مايكل ما تحاول بعد انتهاء الامتحان تساعد اخواننا من المدخنين
انا اعرف ان بعض الزملاء يدخنوا بشراهة
يا ريت تكون لك ايادى بيضاء عليهم

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

I can't help them, I'm just telling you about the health benefits of antioxidants. It's the common understanding that antioxidants just protect people from cancer, but that's not what it does. Antioxidants protect the whole body from free radicals, which cause all the nasty stuff we hear about these days like lupus and arthritis

I wish I can help but smoking is like slowly stabbing yourself in the heart with a sharp knife Sad nobody can help because you are stabbing yourself

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الحمد لله انا كمان كنت مدخن بس قدرت ابطل بقالي سنة دلووقتي بس ربنا يسهل وابطل الشيشة كمان

وصدقيني ياتوتا السجاير بالذات محدش هايبطلها الا لما يكوون مقتنع 100% بنفسه ومحدش هايقدر يغير وجهة نظره الا لما يكوون هو عايز وده عن واحد مجرب
وربنا يهدينا كلنا يارب

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

السلام عليكم

اهلا احمد
شيشة يا احمد
ههههههههه
ايه ده يا استاذ انا اعرف انها موضة بناتى بس

انا معاك يا مايكل
لكن انا عندى شخص يهمنى وهو مدخن ونفسى اساعده
بس من غير ضغط عليه لان القرار فعلا لازم يكون نابع منه
فتصورت ان ممكن يكون فعلا فيه اى تقنيه حديثة تساعد فى هذا المجال

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ال بناتي ال هما البنات سابولنا حاجة بكرة يسموا نفسيهم اسامي ولاد ويقولوا حرية شخصية affraid

وانا بلف في المواقع لقيت الموضوع ده

ارجو قراءة الموضوع باهتمام وبعناية

اولا اهلا بكل اعضائنا وزوارنا الكرام
حرصا من اسرة وتيم عرب ليونز على مساعدة الناس و العمل على تقديم كل ما هو مفيد لهم
فقد تقرر عمل هذا الموضوع او هذا الاعلان ليس على سبيل الدعايه او الربح
ولكن الموضوع خالصا لوجه الله تعالا

الموضوع باختصار

فى اطار بحث علمى بجامعة القاهرة عن التدخين وامراض القلب والرئة والصدر
فانه تقرر عمل فحوصات مجانيه على القلب والرئة والصدر للمدخنين من سن 20 سنه ل 30 سنه
مع تقديم محاضرات لكيفية الاقلاع عن التدخين مع امكانية تقديم العلاج
لتحسين وظائف التنفس للمتقدمين بالمجان . وسوف ياخذ كل متقدم تقرير كامل
عن حالته الصحية .
يعنى اذا كنت شايف نفسك بتعانى من ضيق فى التنفس او لا قدر الله مرض فى
الصدر او القلب او الرئة فانتا ممكن تحجز لحضور هذه الابحاث والخضوع للكشف
والفحص وسيتم تقديم العلاج لك وتقرير كامل عن حالتك الصحية كما ذكرت من
قبل . وكل شىء بالمجان وكل اللى انتا هاتدفعه بس هوا مواصلاتك من بيتك لحد
عنوان المعمل . ومش شرط كمان انك تكون من القاهره او الجيزة لانى زى ما
قلتلكم الموضوع مش دعايه او اى حاجه تهدف الى الربح ولذلك احنا مش حاطين
شروط للمتقدمين خالص .

للاستفسار والحجز يرجى الاتصال على الرقم الاتى

0121092248 & 0191702729

رقم خاص بالدكتور / سيف رجب

الدكتور بكلية العلاج الطبيعى والمسئول الاول عن البحث

عنوان المعمل

كلية العلاج الطبيعى - جامعة القاهره - ش احمد الزيات - بين السرايات - محطة مترو البحوث - امام مرور الجيزة

مدة البحث

ابتداء من 15 / 7 2009
وحتى 30 / 7 / 2009

ويتم قبول الناس باى اعداد ولكن يرجى الاتصال بالدكتور والحجز اولا
وفى حالة حدوث اى تغييرات سيتم الاعلان عن هذه التغيرات اولا باول

[center]الموضوع والبحث تحت اشراف

د / سيف رجب

::: الدكتور بكلية العلاج الطبيعى - جامعة القاهره :::

:::بعض اساتذة كلية العلاج الطبيعى جامعة القاهرة :::

:::المركز القومى للبحوث

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ويارب اكوون قدرت افيد هو اينعم هايبقي فار تجارب

بس دي هاتبين انتي تهميه زي ماهو يهمك ولا لا :twisted:

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
في بعض الحاجات الطبعية بتقلل شهوة التدخين او بتساعد بس برده مش هينفع اطلاقا ، العملية كلها اقتناع من جوا الشخص نفسه.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
التدخين ده مصيبه بالذات فى مصر اللى للاسف معظم الناس فيها بيدخنوا ورغم انى مش مدخن والحمد لله لكن بعانى من الدخان حوليا وخصوصا انى عندى التهاب فى الجيوب الأنفيه. ربنا يهدى المدخنين ويتوب عليهم.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Osama, I hear you totally!!! I suffer from sinus just like you. I really hope and pray that smokers would either STOP smoking, OR

STOP SMOKING AROUND PEOPLE WHO DO NOT SMOKE

If people were a little more considerate of others....

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الاقلاع عن التدخين مسالة ارادة وقرار داخلي زي مالزملاء قالوا

انا حاولت الاقلاع عن التدخين اكتر من مرة وفشلت

واعتقد ان السبب اني مكنتش صادق مع نفسي في قراري بالاقلاع

اعتقد انها كانت محاولات لترضية الذات واقناع نفسي اني حاولت اعمل حاجه Shocked

العملية نفسيه داخليه في المقام الاول ..احيانا الواحد بيكون محتاج حافز قوي

ولو ان التخلص من مضار التدخين الرهيبه المفروض يكون حافز قوي في حد ذاته

بس هو فيه نقطة غايبه عن بعض الناس انا شخصيا عرفها لاني مريت بيها

ان احيانا فيه بعض الاعراض الي بيسموها الاعراض الانسحابيه بتحصل

لما مدخن يقلع عن التدخين فجاة بكون مؤلمه جدا

وبتحصل عادة المدخن الشره heavy smoker اللي زي حالاتي

انا شخصيا اكبر مده اقلعت فيه كانت 3 اسابيع

البعض ممكن يضحك ويعتبرها مدة بسيطه لكن هيا مكتش بسيطه ابدا بالنسبه لي

بس قعدت شهر كامل اتعالج من اثار الامتناع عن التدخين رغم اني رجعت بعد 3 اسابيعSmile

الاعراض اللي كانت عندي هي الام رهيبه في المعدة تم تشخيصها علي انها بدايات قرحه

وصداع دائم مستمر لاتنفع معه اي علاجات او مهدئات

وارق دائم وعدم القدرة علي التوم واحيانا العكس وهو النوم لفترات طويله جدا

ده طبعا غير العصبيه والنرفزه علي اتفه الاشياء

ووجود اصدقاء مدخنين حوليك بيحول الامر الي عذاب

بس رغم كل ده اعتقد لو فيه اراده وقرار حقيقي بالامتناع كان الواحد قدر يتجاوز كل ده

انا ناوي ان شاء الله في شهر رمضان السنه دي احاول مرة تانيه

وبفكر اجرب فكرة احمد في استبدال السجاير بالشيشه Smile

رغم ان الشيشه دي موضوع رخم قوي لاني لست من هواة الجلوس علي المقاهي والكافتيريات

وكمان محبش اجيب شيشه في البيت لاني كده هاحس اني بيقيت معلم خلاص :D

مفيش واحد يخترع لنا ميني شيشه الواحد يشيلها معاه زي علبة السجاير كده

وتبقي متوفرة عند الطلب.. هيبقي اختراع عظيم :D

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لا خليك في السجاير احسن من الشيشا يا حمدي ، الشيشا دي مصيبة كبيرة

انا كنت بدخن 3 علب مارلبورو احمر يوميا و لو كنت بقلل كان جسمي كله بيتلخبط و معدتي تقلب و احس اني عندي دوار البحر و اعراض تانية كتير نسيتها علشان بقالي اكتر من 7 سنين مبطلها الحمدلله و عقبالك

تعرف ممكن تجرب تاخد ميلجا 3 اقراص يوميا (فيتامين بي مركب) مع تاناكان برده 3 يوميا (اقدم عشب و اكترهم معمول عليه ابحاث) مع اوميجا 3 قرصين يوميا مع الاكل علي شرط ان العلبة تحفظ في الثلاجة علشان متعملش الم في المعدة
و شوف الهيحصل و انت بتبطل السجاير ، جايز تساعدك و كل الحاجات دي عموما فوائدها كتير و ملهاش اعراض جانبية خالص و اي حد ممكن يستخدمها و هتقرأ النشرات طبعا
ربنا معاك و تبطلها

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Michael كتب:
The worst thing about smoking is that it increases the occurances of "free radicals". Free radicals are chemical compounds that are not stable, it steal electrons from healthy cells leaving it damaged. This alone will cause the one to age faster, and get more of those nasty degerative diseases

I was a smoker when I was 17, but thank god I'm not anymore. I quit smoking when I was 20 Smile and I feel better

I spent 3 years on natural "antioxidants" to nuetralize those free radicals. I was on vitamin A,C,E and Alpha Lipoic Acid along with Ginkgo Biloba and EPO. Those make the one look younger,and feel younger, and those are all natural stuff

I really want go to medical school, I feel I can do good there
Sad
I have reading about medical science, especially curing with vitamins and supplements. I helped many people in the last year to avoid surgeries naturally with EFAs and vitamins

موضوع free radicals وتترجم بالعربية حسب النشرات الطبية الي الشوارد الحرة

موضوع مهم جدا رغم ان الناس هنا نادرا اما تلاقي حدبتكلم عليه...بس ماشاء الله واضح ان مايكل ثقافته موسوعيه Smile

علي حسب معلوماتي المتواضعه

الشوار الحرة هي احد النظريات العلميه اللي بيحاولوا يفسروا بيها حدوث كثير من الامراض

وخصوصا تلك الامراض التي تسمي بالامراض المناعيه

والامراض المناعيه هي الامراض التي ترتبط بحدوث خلل في الجهاز المناعي لدي الانسان

وهي في الغالب امراض غير معروفة السبب علي وجه التحديد

مثل مرض السكري واغلب الامراض الجلديه وبالطبع اخطر امراض العصر وهو السرطان

والفكرة ان هذه الشوارد الحرة هي نتاج طبيعي لعملية المتثيل الغذائي في الجسم

وتنتج بكميات معقوله في الحالات الطبيعية ويستطيع الجسم التعامل معها

لكن عندما تنتج بكميات كبيرة يحدث انها تهاجم الجهاز المناعي للانسان وتتعامل معه علي انه جسم غريب

مما يؤدي الي اختلات في عمل الجهاز المناعي الذي يعد بمثابة حائط الدفاع الاول للانسان

مما يؤددي الي حدوث تلك الامراض

واكثر الاشياء نجاعة في التقليل من اثار تلك الشوار الحرة هي مايطلق عليه مضادات الاكسدة وكذلك البيتا كاروتين

والمقصود بمضادات الاكسدة هي مجموعه من الفيتامينات الموجوده في اللاغذية الطبيعية وخصوصا الخضار والفاكهه

واشهر انواع الفيتامينات المضادة للاكسده هو فيتامين هـ او E بالانجليزية وكذلك فيتامين ا A

ومجموعة فيتامينات ب ومركبات الاوميجا ثري الموجودة في اسماك واعشاب البحر وبعض انواع الزيوت

والبيتا كاروتين وهو منتج طبيعي موجود في الخضروات وخصوصا الجزر

ولان تناول الغذاء المتكامل قد يكون امر صعب علي كثير من الناس فيفضل الكثير من الناس
تعاطيها علي هيئة اقراص او كبسولات

وينصح الاطباء في الولايات المتحدة بحسب ماقرات في بعض المقالات كل من تخطي حاجز الاربعين عاما بتناول

مضادات الاكسدة لان انتاجها يزيد لاسباب غير معروفه مع التقدم في العمر

لكن لايتبغي ان نفرط في تناول تلك الفيتامينات بشكل عشوائي ودون متابعة الطبيب

لان الزيادة فيها قد يكون لها مخاطر ايضا علي صحة الانسان

هذه بعض المعلومات التي لدي احببت ان اثري بها الموضوع ...

وشكرا يامايكل علي اثارة هذا المواضيع المميزة

والشكر موصول للاخت سارة كاتبة الموضوع ولكل الزملاء المشاركيين

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
مفيش مخاطر من الفيتامينات و كل ده افكار شركات الادوية بتروجها و ده مش كلام من عندي بس كلام دكاترة عالميين و في منم معاهم نوبل

عموما مضادات الاكسدة من الفيتامينات مش قوية ، في حاجات تانية اقوي بكتير.

في ناس اتعلجت من السرطان بجرات عالية جدا من فيتامين سي ، يعني مش قرص و لا اتنين و لكن ما يقال 500 قرص يوميا و لكن حقن وريدي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ايه هيا مضادات الاكسده اللي اقوي من الفيتامينات ؟؟

عموما هو فيه مناهج كتير في علاج الامراض

منها المايكروبويتك وهو العلاج عن طريق الغذاء

وناس بتقول انها فعلا اتعالجت من السرطان بهذه الطريقه

لكن ربنا وحده يعلم مدي مصداقية هذا الكلام

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

السلام عليكم

ايه ده يا استاذ احمد

فار تجارب ايه الله يسامحك

ومعاك حق يا مايكل القرار لازم يكون نابع من داخل المدخن

وهو الشخص الوحيد الذى يستطيع ان يحدد متى يقلع عنه

ايه يا حمدى شيشة ايه ؟؟

طيب ايه رايك فى اللبان

ولو محتاج تنفخ اهو ابقى انفخ فى اللبان واعمله بلالين

والله كده الشكل يبقى ارحم

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
مضادات الاكسدة القوية فعلا هي
Alpha Lipoic Acid
CoEnzyme Q10
Milk Thistle Seed
Pumpkin Seed Oil
Evening Primrose Oil
وكتير غيرهم بس مش متذكر دلوقتي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
بص ياباشا انا كنت بشرب 3 -- 4 علب يوميا وشيشة كمان يعني مبطلتش السجاير روحت للشيشة لا للاسف كنت بشرب الاتنين والحمد لله يووم وانا مولع سيجارة قبل مانام قلت انا مش هاشرب سجاير تاني ورحت مخلص السيجارة وقافل العلبة ونايم صحيت الصبح لحد دلوقتي محطتش سيجارة في بقي والعلبة لسه موجودة بالكام سيجارة الي فيها

الي اقصده بالرغي ده انها فعلا والله وعن تجربة هاتقول هابطل شوية شوية وبدل علبتين هاشرب علبة والحركات دي يبقي عمرك ماهاتبطلها

والي انا عرفته ان بعد 3 ايام من عدم التدخين بتبتدي نسبة النيكوتين تتظبط تاني في الجسم فعلي مااظن ان العوارض الي كانت بتحصلك دي مجرد ايحاء وطبعا شعورك وانتا شايف صحابك بيدخنوا وانت ياعيني نفسك حتي تشم نفس ربنا معااك يارب وتقدر فعلا تبطلها بس شيل من دماغك موضوع ان انت مخضرم فيها وبقالك كتير بتدخن ومتقدرش تعيش من غير السيجارة

بالنسبة بقي للشيشة المحمول هو فعلا موجود بس المشكلة بقي في الفحم هاتولعه ازاي حاليا انا بخترع بوتجاز علي ولاعة العربية :D

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
والله ياتوتا انا شايف فعلا ان موضوع الجامعة ده مفيد جدا كفاية انهم هايعملولو اشعة علي الرئة وصدقيني دي كفاية لاي مدخن لما يشوف الرئة بتاعته وياسلام بقي لو الدكتور قارنها ليه مع شكمان عربية ولا حاجة

وانا قصدي اخدم بس

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
حلوة اللبان دى ياتوتا والله هههههههههههههههه خلينى نكرههم فى الموضوع لعل وعسى يبطلوا بالذات أحمد

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

السلام عليكم

ماشى يا سارة يا رب كل الناس تبطل تدخين وبالذات احمد حسب توصيتك !!! :D

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ياباشا لا انتا الي هاتبطل علشان بصراحة انا لسه مش ناووي

Laughing

لما حمدي يبطل انا هافكر ابطل ايه رايكوا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.