اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
mffawzy

امتحان اليوم في مادة النحو الانجليزي 2 - 2 Grammer (كود: 122)

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أنقل لكم امتحان اليوم في مادة النحو الانجليزي  2 (Grammer 2)  (كود: 122) وياريت الطلبة المتميزين في الجرامر في المنتدى يحلو الامتحان ويقولوا لنا على الاجابة النموذجية لتعم الفائدة

https://app.box.com/s/7lagwhycbksg56bj786c

(صيغة الملف .pdf)

كل التمنيات بالتوفيق والنجاح لكل الطلاب إن شاء الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

[size=18][size=12]
وأشارككم الحل كما كتبته مع ملاحظة إن بالسؤال رقم 12 هناك خطأ في وضع السؤال حيث اشتمل على 5 اجابات بدلا من 4 .. 

الأجابات:
1 -D
2 -B
3 -D
4 -D
5 -A
6 -A
7 -D
8 -B
9 -A
10 -D
11 -B
12 -D
13 -A
14 -D
15 -A
16 -B
17 -D
18 -C
19 -C
20 -D
21 -A
22 -A
23 -A
24 -C
25 -B
26 -D
27 -D
28 -C
29 -C
30 -B
31 -A
32 -A
33 -B
34 -C
35 -A
36 -B
37 -A
38 -D
39 -A
40 -C

طبعاً الحل قد تكون به أخطاء .. وعليه، أرجو ممن امتحنوا ان يشاركوا اجاباتهم لتعم الفائدة

[/size]
[/size]

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انا امتحنت النهاردة جرامر 2 بس انا عندى الحلول مختلفة معاك شوية     لو عندك المذكرة بتاع الكومبيرهنشن اللى الدكتورة بتوزعها ياريت تبعتها لى وشكرا thanks

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اهلا جنة

للاسف أنا في محافظة أسوان ومش باحضر محاضرات ولا أعرف الدكتورة أصلا ! وياريت أي عضو هنا معاه المذكرة بتاعة دكتورة القراءة والفهم يشاركها معانا .. لأن كل الطلبة من الاقاليم لا يمكنهم الحصول على المذكرات دي.

وياريت تشاركينا بحلولك للامتحان .. وياريت أي عضو في المنتدى امتحن النهاردة الجرامر2 يدخل يقول لنا عمل ايه .. وحل ازاي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انا عندى الحلول كالاتى 
1-B
2-B
3-A
4-D
5-A
6-C
7-D
8-D
9-A
10-D
11-B
12-C
13-A
14-B
15-A
16-C
17-D
18-C
19-D
20-D
21-B
22-C
23-D
24-A
25-B
26-D
27-B
28-D
29-A
30-D
31-A
32-A
33-B
34-C
35-A
36-B
37-B
38-D
39-A
40-C
دى الاجابات بتاعتى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
أهلا جنة ..

إجاباتك فيها اختلاف عن اجاباتي .. بس الاجابات المتشابهة كتيرة كمان ..

لكن هل ممكن أي حد هنا من سكان القاهرة يقدر يعرفلنا الاجابة النموذجية من الدكتورة اللي حطت الامتحان؟؟ علشان الطلبة تعرف اخطائها وفي الوقت نفسه يعرفوا الاجابة الصحيحة على الامتحان؟

أنا هأرفع كل امتحانات التيرم ده هنا، وكنت أتمنى اشوف تفاعل اكتر من الطلاب في المنتدى، أنا بارفع الامتحانات هنا على أمل الحصول على الاجابات النموذجية من الطلاب المتفوقين او الدكاترة مدرسي المواد

يارب بالتوفيق ان شاء الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ممكن اعرف منكم السؤال 37 تحديدا ايه وجه الخطأ فيه لانى مختلف مع اجابتك فيه و ده الوحيد اللى ركزت فيه لانك معلم عليه بدائره.

انا اعتقد ان الخطأ هو رقم B كلمه easy > should be "easily" و الله اعلم و تمنياتى للجميع بالتوفيق

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السؤال 37 للأسف لم أعرف تحديدا ماهو الخطأ فيه .. وكان اختياري بلا سبب تقريبا .. وده سبب اني وضعت دائرة في ورقة الاسئلة .. ياريت أي حد يقدر يفيد ايه اجابة السؤال ده الصحيحة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
أنا كنت غايب في الجرامر التيرم اللي عدى وهامتحنه التيرم ده, و دي اجابتي لل 15 سؤال الاول يا ريت لو حد من مرحلة مقدمة يصححها
1 D
2 B
3 D
4 D
5 A
6 C
7 D
8 B
9 A
10 D
11 B
12 D
13 A
14 D
15 A

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يا رب تكون اجاباتي صحيحه

1 D
2 B
3 D
4 D
5 A
6 C
7 D
8 B
9 A
10 D
11 B
12 D
13 A
14 D
15 A
16 B
Polar winters are long, dark, and cold enough to kill most plants.
17 D
The remains of very ancient wood have turned into coal.
18 C
In 1893, Henry Ford built his first car engine in his home workshop in Detroit.
19 C
Armies of labours toiled for eight years to build the Erie Canal.
20 D
Some of the stars in the closing stages of their lives become white dwarfs.
21 A
The normal force of gravity at the Earth's surface is called 1g.
22 A
Edward McDowell is remembered as the composer of such perennial favourites as " To a Wild Rose".
23 A
Because it is gravitationally bounded to the Milky Way, the Andromida galaxy is currently approaching Earth.

24 C
Cat scanners are used not only for detecting conditions, but also for observing the effects of therapy.
25 B
The chain of rider stations along the way was crucial to the success of the Pony Express.
26 ? IS it correct?

27 D
The Great Salt lake is the remnant of a vast inland sea.
28 C
A desire to eradicate irregular spellings in English can be traced back to the sixteenth century.
29 **I can not grasp the correct answer.
30 B
The number of electrons in an atom matches the number of charged particles, or protons.
31 B
The new cortex becomes progressively more developed in the more advanced mammals.
32 A
During his first attempts as a songwriter, George Gershwin diligently continued to study the piano, harmony, theory, and orchestration.
33 B
Alexander Graham Bell was twenty-nine when he was granted a telephone patent in 1876.
34 C
Early TV sets such as the RCA Victor model had small screens but contained a mass of additional components.

35 A
A huge amounts of immigrants passed through thr Great Hall in Ellis Island between 1892 and 1954.
36 B
The cliff dwellings in Mesa Verde were built in the thirteenth century by Native Americans who farmed the green plateau.

37 B
The poet Walt whitman was an easily recognized figure with his long white beard and wide-brimmed hat.
38 D
The sand dollars are a distinctive group of sea urchins that have adapted especially to lie on sandy shores.
39 A
Someone who personifies the " American Dream" is Andrew carnegie, who immigrated to the United States from Scotland without money and made millions in the steel industry.
40 c
The Nez Perce lived peacefully with the trappers and traders who traveled their lands until the discovery of gold in 1860 brought miners and settlers into the region.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
whhw31 كتب:
ممكن اعرف منكم السؤال 37 تحديدا ايه وجه الخطأ فيه لانى مختلف مع اجابتك فيه و ده الوحيد اللى ركزت فيه لانك معلم عليه بدائره.

انا اعتقد ان الخطأ هو رقم B كلمه easy > should be "easily" و الله اعلم و تمنياتى للجميع بالتوفيق

مضبوط كلامك Easily بدلاً من An easy

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.