اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
ahmed azazy

مش عارف اذاكر .. الحل ايه ؟

Recommended Posts

مش عارف اذاكر أعمل ايه ... أنا كده بضيع ... الامتحانات خلاص علي الباب تعال الحل معانا وعن تجربة

السلام عليكم ورحمة الله

انا سعيد بوجودي وسيطكم والحمد لله مر الترم الاول علي خير
بفضل الله ثم مجهودي

وبتمني ربنا يكملها علي خير في كل ترم ان شاء الله
الموضوع هنا انا عملته عشان نتعلم من بعض ازاي نذاكر وازاي نقدر نكون جاهزين لآي امتحان وانا اللي بقدم لكم النصائح دي من خلال تجربتي الشخصية واللي كانت عامل مهم في نجاحي في الترم الأول

وكتبها ليكم واتمني انها تساعدكم علي التحصيل 

خطوات المذاكرة :

[color][font]

* 
لو انت بتحضر محاضرات يبقي التركيز مطلوب منك جدا في كل النقاط اللي دكتور الماده بيذكرها
ولو مش بتحضر يبقي عليك بمحاضرات الفيديو اللي هتسهل عليك فهم المادة وطبعا تقدر تحملها من صفحتك الشخصية 

[/font][/color]

بعد ماتحضر المحاضره او تشوفها علي الفيديو لازم تبتدي قراءتها لان القراءة بتثبت المعلومة

*
المذاكره مش بس قراءة مرة واحدة لو عايز تبقي ممتاز في المادة يبقي القراءة ثم القراءة وتكون المذاكرة بالورقة والقلم 
دا غير طبعا مراجعتك ليها اللي هتكون قبل الامتحان
وبكده هتبقي مستوعب المادة بشكل كبير

*
 اشتري الامتحانات السابقة ولو مش هتعرف تنزل تشتري يبقي عليك وعلي موقع المركز في امتحانات غير محلوله موجود عليه هي فادتني كتير وخلت عندي ثقة بنفسي لما كنت بذاكر لاني كنت مجمع في تفكيري شكل الاسئلة دي غير اني كنت دائما بحلها علشان اتعود علي شكل الامتحان ودا مهم جداً
وبحس بالإنجاز لما بذاكر كل فصل بالإسئلة الخاصة بيه 

اهم نصيحة هي انك تذاكر من الكتاب الى هيكون متاح لينا وبالرغم اني في مواد الكتاب بتاعها ملغي مذاكرته ودا حسب قول دكتور المادة

الا ان في مواد تانية الكتاب مهم فيها اوي اوي اوي  
لانه بيكون مرتب جدا ولو عودت نفسك علي مذاكرة الكتاب هتعرف ان المنهج بسيط وكمان اسهل من الملخصات اللي بتشرتيها من بره وللاسف ممكن تكون اسئلتها من الشرق والغرب ومش منظمة واحيانا بتكون فيها أخطاء إملائيه او أخطاء في المعلومات اللي بتقدمها يبقي الافضل تضمن سلامة مذاكرتك وتذاكر من الكتاب

اخيرا بقي المذاكرة بتاع آخر ساعة قبل الامتحان دي بالذات متسيبهاش لان دائما بيكون تركيزك عالي جدا وغالبا بتجمع قدر كبير من المعلومات وحصلتلي كتير ومرات ادخل وتكون هي الاسئلة اللي كنت لسه براجعها

خليك علي اتصال دائم بزملائك سواء بالجامعه او علي الانترنت
زي هنا في جروبنا علشان تقدر تتابع الاخبار وتعرف المحذوف والملغي وتقدر تعرف الاسئله المتوقعه وغيرها وغيرها
ودا هيساعدك كتير جدا عشان تكون ناجح في دراستك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اشكرك استاذ / احمد علي الموضوع المفيد

علما بأنه تم نقل الموضوع للقسم المناسب .

*** مع اطيب الامنيات ***

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
جزاك الله خير.
خطـــوات جميلة وكلام جميل ،
أشكـــــــــرك.
وأهم حاجة تنظيم الوقت ..

في أمان الله..

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.