اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
sara199

مستقبلنا كطلاب اعلام في التعليم المفتوح..

Recommended Posts

bism 

كل سنة وانتو بخير وصحة وان شاءالله سنة 2014 تكون سنة خير وفرح عليكم  rose  rose  rose 

رح ادخل في الموضوع مباشرة..

في بداية دخولي للجامعة ومن حماسي وفرحتي لدخول كلية الاعلام ماكنتش منتبهة على حاجات كتير ومنها كلمة التعليم المفتوح دي..

بصراحة الكلام دا في قلبي من زمان وكل مامر وقت وانا في الجامعة بديت اوعى اكتر, انا حاسة ان دراستنا دي محدش معترف فيها ولا مقدرها ومعطيها قيمة Sad وخايفة احساسي يكون صح...

طبعا احنا قالولنا ان شهادتنا من المركز معترف فيها بس وحدة زميلتي كلمت جامعة في الاردن وقالولها متقدريش تكملي ماستر عندنا بشهادة مركز جامعة القاهرة للتعليم المفتوح!!!

انا صراحة خايفة اوي تضيع 4 سنوات من عمري عشان ورقة محدش معترف فيها ولا ماخذها بمحمل الجد..

وبفكر جديا اني اترك الجامعة السنة الجاية وابدى بجامعة انتظام وبتخصص جديد بس للاسف مش حيكون اعلام لان مافيش جامعة رضت تعادل المواد اللي سبق ودرستها بالجامعة دي  noo 

اتمنى يجي حد ويقول يان كلامي كلو غلط وان دراستنا وشهادتنا قيمتها اعلى من كدا..  No 

وشكرا  rose 

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

كل عام وانتي بخير 
وبصراحه انا كمان مش واثقه انو لو اي مكان هنكون جامعه موثوقه او لاء بس في مصر قالو انو معترف بيها 

ويارب يكون الكلام مش صح Sad لانوه احباط بجد لو احنا مش معترف بينا بره 

بس انصحك لو انتي عديتي سنتين بأذن الله يعني السنه دي تعدي بخير حرام تضيعيهم وخلصي بقيت السنتين لعل الله يحدث بعد ذالك امرا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اهلين ياقمرــ
،
ليه الاحباط ده انا هسالك سؤال هو مجال التلفزيون والصحافه كل الي فيها خريجي اعلام؟ سواء جامعات خاصه او عاديه او تعليم مفتوح
هل كلهم دارسين اعلام .. اجاوب عن نفسي اكيد لا فيها مجالات مختلفه والموهوبه هي اللي بتفيد انا زيك مكنتش فاهمه اي حاجه بس كل اللي بيتقال ولا هيفرق معايا لاني هتدرب في صحيفه ومحدش هيقولي لا زي ما بتوع تجاره اللي ميولهم اعلاميه بيدربو زيي زيهم زي اي خريج اي كليه لما بيحب مجال بيحاول يثبت نفسه فيه وانا مش هتاثر بالعمل بالخارج مش معترفين بالشهاده ميفرقوش معايا لان الواحد لو ما اثبتش نفسه في بلده واتدرب واخد خبره محدش هيقبل بيه في اي مكان حتي في بلدك لو روحتي تشتغل ومش معاكي خبره مثلا وشاطره في شغلك مش هيشغلوكي بيتهيألي خروجك من الجامعه غلطه كبيره بعد ماهتكوني درستي سنتين فيها وتبدأي في مجال تاني الله اعلم هتشتغلي بيه ولا لا او هتحبيه ولا لا
سلامي ليكي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
طب هو ينفع الواحد يكمل في انتظام رغم مرور اكتر من 5 سنين ؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
مفيش انتظام بعد مرور 5 سنوات علي الثانويه
دا اتقالي قبل كد

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
shahnda كتب:
اهلين ياقمرــ
،
ليه الاحباط ده انا هسالك سؤال هو مجال التلفزيون والصحافه كل الي فيها خريجي اعلام؟ سواء جامعات خاصه او عاديه او تعليم مفتوح
هل كلهم دارسين اعلام .. اجاوب عن نفسي اكيد لا فيها مجالات مختلفه والموهوبه هي اللي بتفيد انا زيك مكنتش فاهمه اي حاجه بس كل اللي بيتقال ولا هيفرق معايا لاني هتدرب في صحيفه ومحدش هيقولي لا زي ما بتوع تجاره اللي ميولهم اعلاميه بيدربو زيي زيهم زي اي خريج اي كليه لما بيحب مجال بيحاول يثبت نفسه فيه وانا مش هتاثر بالعمل بالخارج مش معترفين بالشهاده ميفرقوش معايا لان الواحد لو ما اثبتش نفسه في بلده واتدرب واخد خبره محدش هيقبل بيه في اي مكان حتي في بلدك لو روحتي تشتغل ومش معاكي خبره مثلا وشاطره في شغلك مش هيشغلوكي بيتهيألي خروجك من الجامعه غلطه كبيره بعد ماهتكوني درستي سنتين فيها وتبدأي في مجال تاني الله اعلم هتشتغلي بيه ولا لا او هتحبيه ولا لا
سلامي ليكي

كلامك صح ياشاهندة بس انا كدا احيانا يجيني احباط وببدى افكر بسلبية
بس انا عن نفسي مثلا مش هقدر ابدا اجي مصر واشتغل هناك واثبت نفسي
يعني لازم اثبت نفسي فدول الخليج اللي انا عايشة فيها ودا اللي احيانا يخوفني كوني طالبة في التعليم المفتوح..

ان شاءالله خير. وان شاءلله كلنا ننجح في المجال اللي احنا عاوزينو

سلامي  rose 

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
كتب وائل ربيعى وهانى محمد

اجتمع الدكتور جابر نصار، رئيس جامعة القاهرة، بوفد من طلاب التعليم المفتوح بجامعة القاهرة بمكتبه، وبحضور الدكتور عبد الحميد أبو ناعم، مدير مركز التعليم المفتوح بالجامعة.

وقال الطالب شهاب صلاح الدين، مؤسس ائتلاف طلاب مصر، إن رئيس الجامعة وعد بتحقيق أغلب مطالبهم، والتى تتمثّل فى منح شهادة التخرج من الكلية والجامعة وليس من مركز التعليم المفتوح، مؤكدا أنه سيتم عمل لجنة من جميع الكليات لتنفيذ هذا القرار بالشكل الصحيح، وعمل شهادات موحّدة لجميع كليات التعليم المفتوح.

وأضاف صلاح الدين، فى بيان للائتلاف اليوم، الخميس، أن زيادة أيام الدراسة لطلاب التعليم المفتوح لمدة 3 أيام دراسية بدلا من يوم واحد، وتوفير أماكن للطلاب بالجامعة، وتوفير التدريب العملى للطلاب الأوائل بالكليات، وتطوير مناهج التعليم المفتوح، والاعتراف بالتعليم المفتوح بالدول العربية أسوةً بالجامعة العربية المفتوحة، كانت من أهم المطالب التى وافق عليها رئيس الجامعة خلال الاجتماع.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
lole adel كتب:
كتب وائل ربيعى وهانى محمد

اجتمع الدكتور جابر نصار، رئيس جامعة القاهرة، بوفد من طلاب التعليم المفتوح بجامعة القاهرة بمكتبه، وبحضور الدكتور عبد الحميد أبو ناعم، مدير مركز التعليم المفتوح بالجامعة.

وقال الطالب شهاب صلاح الدين، مؤسس ائتلاف طلاب مصر، إن رئيس الجامعة وعد بتحقيق أغلب مطالبهم، والتى تتمثّل فى منح شهادة التخرج من الكلية والجامعة وليس من مركز التعليم المفتوح، مؤكدا أنه سيتم عمل لجنة من جميع الكليات لتنفيذ هذا القرار بالشكل الصحيح، وعمل شهادات موحّدة لجميع كليات التعليم المفتوح.

وأضاف صلاح الدين، فى بيان للائتلاف اليوم، الخميس، أن زيادة أيام الدراسة لطلاب التعليم المفتوح لمدة 3 أيام دراسية بدلا من يوم واحد، وتوفير أماكن للطلاب بالجامعة، وتوفير التدريب العملى للطلاب الأوائل بالكليات، وتطوير مناهج التعليم المفتوح، والاعتراف بالتعليم المفتوح بالدول العربية أسوةً بالجامعة العربية المفتوحة، كانت من أهم المطالب التى وافق عليها رئيس الجامعة خلال الاجتماع.

للاسف كل مرة بيقولو كدا بس بدون نتائج noo 

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

الواحد واخدها بس علشان ميكنش من المنتسبين للمجال يكون دارس  thanks  Laughing

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
التفؤل مطلوب واعمل ليس بالشهادات انما بالخبرات

انا مثلاً مدير انتاج فني في شركة كبرى وعندي بكالوريوس علوم شعبة كيمياء وحالياً بدرس اعلام مفتوح لمجرد الالمام بالاطار الاكاديمي والنواحي النظرية فقط

والتوفيق من عند الله وحده اكبر عظماء وعلماء التاريخ لم يحصلو على شهادات عليا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

سبع زمالات لعام 2014 تنتظر مشاركاتكم 

زمالات معهد الصحافة العالمي

زمالة لمدة ثلاثة أشهر تساعد الصحفيين الدوليين على التعمّق في الحكم والسياسة والأعمال والإعلام وأخلاقيات مهنة الصحافة وثقافة الولايات المتحدة وذلك من خلال جدول زمني يتطلّب الدراسة والسفر والمقابلات في جميع أنحاء البلاد. يتم تغطية جميع تكاليف البرنامج.

زمالة نيمان - بيركمان في الصحافة المبتكرة

تستضيف مؤسسة نيمان للصحافة ومركز بيركمان للإنترنت والمجتمع زميلًا واحدًا لمدة عام أكاديمي كامل لتنفيذ مشروع بحثي متعلّق بالصحافة المبتكرة. يجب على المرشحين اقتراح مشروع متعلّق بالتحول الرقمي في الصحافة. ويمكن أن تشمل الأمثلة أفكارًا لمصادر جديدة للدخل تؤمّن تمويلاً للصحافة، وبناء أدوات جديدة للتغطية الصحفية، أو البحث في أنماط الاستهلاك الإخباري.

برنامج زمالة رويترز للصحافة

يستقبل معهد رويترز لدراسة الصحافة في جامعة أكسفورد 25 زميلاً لمدة ثلاثة أو ستة أو تسعة أشهر للبحث في موضوعات تصبّ في صلب اهتمام وتركيز المعهد - الأعمال التجارية من الصحافة، والممارسة المتطورة للصحافة وطبيعة العلاقات ما بين الصحافة والمساءلة. يجب على الصحفيين أن يملكوا من الخبرة ما لا يقلّ عن خمس سنوات. 

زمالة نايت-والنس للصحافة

ينضم ستة صحفيون دوليون إلى 12 صحفيًا أميركيًا في جامعة ميتشيغان لمدة سنة واحدة من الدراسة الأكاديمية. يضع الزملاء خطة شخصية للدراسة مع توفّر فرصة الحصول على الدورات والموارد المتاحة في الجامعة. تغطي الزمالة تكاليف السفر والرسوم الدراسية، كما تؤمن راتبًا بقيمة US$70,000. يجب على الراغبين بالتقديم أن لا تقلّ خبراتهم عن خمس سنوات على الأقل.

زمالة في الصحافة العالمية

تسعى كلية مونك للشؤون العالمية في جامعة تورونتو للحصول على جيل جديد من المراسلين من ذوي الخبرة العالمية وممن يملكون المعرفة حول الموضوعات المعقّدة. سيتم إرشاد وتدريب الزملاء الـ 20 على يد صحفي محترف بينما يعملون كصحفيين مستقلّين لصالح وسائل إعلامية رئيسية، كما يحضرون الدورات والمحاضرات الصحفية. يتخرّج الزملاء حاملين شهادة في الصحافة العالمية.

مركز زمالة جوان شورنستاين في جامعة هارفارد

تستقبل كلية كينيدي للإدارة الحكومية في جامعة هارفارد طلبات التقديم إلى مركز زمالة جوان شورنستاين. يجب على الراغبين بالتقديم أن يكونوا من الصحفيين والباحثين وصناع القرار السياسي ومن الناشطين في مجال الصحافة والسياسة والسياسة العامة. يجدر بالزملاء الإقامة لمدة فصل دراسي واحد، وسيحصلون على راتب وقدره US$30,000 يقدّم على أربع دفعات خلال الفصل الدراسي.

زمالات نايت للصحافة العلمية في معهد ماساتشوستس للتكنولوجيا

تستقبل هذه الزمالات الصحفيين الدوليين وصحفيين من الولايات المتحدة ممن يملكون ثلاث سنوات من الخبرة على الأقل وممن يغطون مواضيع كالعلوم والتكنولوجيا والبيئة أو الطب. يجب علي الصحفيين الزملاء وضع خطة خاصة بهم في الدراسة، ومن ضمنها دورات التدقيق في معهد ماساتشوستس للتكنولوجيا وجامعة هارفارد، وحضور المحاضرات وإجراء المقابلات مع أعضاء هيئة التدريس. يحصل الزملاء على راتب بقيمة US$65,000 بالإضافة إلى الرسوم الدراسية والفوائد.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.