اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
Sarah Mohamed

اّداب أنحليش (تيرم اول) إستفسار؟؟

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

انا الحمد لله قبلت فى الكلية لله الحمد والشكر 

رايحة إن شاء الله اسجل المواد وادفع بكرة ::: فى الإسكندرية :::

كان ليا بعض الإستفسارات معلش حتعبكم معايا يا أهل الخبرة ::

ان شاء الله حسجل فى مواد 5 :: نحو - قراءة وفهم - ترجمة - ثقافه - قواعد الجرامر 

طبعا انا ف اسكندرية مافيش محاضرات 

1- كنت عايزة اعرف طريقه مذاكرة كل مادة :: هل من الكتاب اللى بنستلمه ولا فى كورسات بتتباع ولا لازم احضر المحاضرة والخصها وزاذاكر منها ؟ 
2- لو فى كورسات اشتريها من مكتبة ايه ف اسكندرية ؟
3- لو لازم محاضرات هل ف لينك او جروب حتى على الفيس اخد منه المحاضرات ؟
4- هل المواد سهله فعلا حقدر اخلص ال 5 مواد لحد شهر 1 ؟

شكرا ليكم مقدما واسفة على تعبكم 

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Sarah Mohamed كتب:

1- كنت عايزة اعرف طريقه مذاكرة كل مادة :: هل من الكتاب اللى بنستلمه ولا فى كورسات بتتباع ولا لازم احضر المحاضرة والخصها وزاذاكر منها ؟ 

اهلا Sarah Mohamed في منتديات المنار التعليمية 

لما تفتحي صفحتك الشخصية هتلاقي 8 محاضرات لكل مادة ( في الغالب ) .. هما اللي بيحددوا المنهج اللي هتدرسيه

ومواد زي الترجمة والجرامر .. دي اصلا مواد عامة .. فلا يوجد بيها مقرر او غير مقرر .. 

بشكل عام .. المحاضرات تضع الخطوط العريضة للمنهج .. والكتاب للاستفاضة والتوسع .. لاغني عن الاثتنين .. لكن المحاضرات والتطبيقات مهمة جدا

والاهم منها مراجعة امتحانات التيرمات السابقة .. لان الاسئلة تأتي مكررة او متشابهة 

.. وايه موضوع الكورسات اللي بتتباع دي Smile...  قسم اللغة الانجليزية مليان كورسات عالمية متنوعة ولكل المستويات .. واحسن من اي كورس بيتباع  ... وفري فلوسك

اما لو تقصدي مكان تاخدي فيه كورس .. فانا اشجعك علي ده .. بس اختيار المكان مهم علشان تستفيدي بجد

احسن مكان في اسكندرية المعهد الثقافي البريطاني طبعا واسعارة غالية حبتين لكن للاسف كل مااتصل بيهم يقولوا ان معندهمش كورسات حاليا في اسكندرية .. فاتصلي بيهم يمكن يكون عندهم كورسات الايام دي .. ولو لقيتي ابقي قوليلي لاني مستنيهم يفتحوا الكورسات Smile 

وفيه كمان الايمدايست ممتازين 

وياتي بعدهم معهد القوات المسلحة اللي في سيدي جابر ... أسعاره حلوة ومعقولة وكورساتهم شغاله علي طول

وفيه الاكاديمية في ميامي 

والاهم من كل ده .. ان دراسة اللغة استعداد ومهارة شخصية .. يعني انا اعرف ناس تيرم اول ومستواهم افضل الف مرة من خريجين .. ده كلام حقيقي ليس به اي مبالغة 

ومتتخضيش من حكاية عدم الحضور دي .. الناس بتبالغ اوووي فيها ..انا قضيت فترة الكلية كلها بدون حضور محاضرة واحدة ولا اعرف شكل المدرج ايه ... ومكنش عندي اي مشكلة .. محضراتك وتطبيقاتك وامتحاناتك علي جهازك ... وكتابك في ايديكي .. خلص الموضوع .. الباقي يتوقف علي مجهودك وجديتك في الامر ... 

ايه كمان .... لما افتكر حاجه هابقي اقولك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Sarah Mohamed كتب:

3- لو لازم محاضرات هل ف لينك او جروب حتى على الفيس اخد منه المحاضرات ؟

4- هل المواد سهله فعلا حقدر اخلص ال 5 مواد لحد شهر 1 ؟

ملحوظة تتعلق بقوانين المنتدي : يمنع في منتديات المنار وضع روابط الفيس بوك او الترويج لجروبات الفيس .. والمخالف يتعرض للايقاف 

ثانيا : ياريت بعده كده لما تكتبي موضوع يكون عنوانه واضح ومحدد وميكونش عام

.. بالنسبة للسهولة والصعوبة .. لو عايزة اجابة عامة ايوه الدراسة سهلة وشيقة .. لكن الامر يتوقف علي مجهودك .. مع الاجتهاد يصبح كل صعب سهلا لكن مع الاهمال والتكاسل يصبح كل سهل صعب المنال

وتابعي الحلقة الدراسية وتفاعلي مع زميلاتك في نفس التيرم بشكل دائم لكي تحصل الاستفادة المتبادلة وسيكون مفيد جدا الاطلاع علي الحلقة الدراسية للتيرم الاول السابق من خلال ارشيف كلية الاداب في قسم الترجمة

روابط مهمة

الحلقة الدراسية للتيرم الاول الحالي

حلقات دراسية سابقة للتيرم الاول

مكتبة المواد الدراسية

بالتوفيق

flower 

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
وبالنسبة للاماكن انا نسيت معهد بيرلتز ده من افضل الاماكن بعد البرتش كونسل

بيرلتز

البرتش كونسل

الاميدايست

معهد القوات المسلحة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

اهلا يا سارة . 

ألف مبروك القبول وعقبال التخرج يا رب . 

ربنا معاكي ومعانا جميعا . study!

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.