اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
hodaaa

التحويل للتعليم المفتوح حامعة القاهرة

Recommended Posts

من فضلكو انا قدمت تعليم مفتوح طنطا ودفعت المصاريف وعايزه احول جامعه القاهره هينفع ولالا وازاي لان هناك في طنطا محدش فاهم حاجه خالص 
وسألتهم اني عوزه اعمل بطاقتي بطالبه قالو لا مينفعش ده صح ولا لا حد عمل بطاقتة طالب او طالبة بالتعليم المفتوح ؟
ومعلش متأسفه للاسئله الكتير 
انا مسافره بره مصر وعاوزه احول للامارات ازاي احول وهدفع المصاريف تاني ولالا والمواد هتكون هي هي ولا ايه 
انا موش لاقيه حد يفهمني من جامعه طنطا لان محدش اصلا فاهم فيهم
انا اداب قسم دراسات اجتماعيه ونفسيه 

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اهلا وسهلا  hodaaa نورتي المنتدى 

التحويل من الجامعات بنظام التعليم المفتوح 

يجوز قبول الدارسين المسجلين بجامعات أخرى ويرغبون في التحويل لإستكمال دراستهم بإحدى كليات التابعة لمركز التعليم المفتوح مع إعفائهم من المواد التي تم دراستها والنجاح فيها بالكليات المقيدين بها والراغبين في التحويل فيها وذلك عن طريق دفع ( 20 ) عشرون جنيهاً عن كل مقرر درسه بنجاح في جامعة أخرى ويطلب معادلته للإعفاء منه بحد أقصى ( 10 ) عشرة مقررات أي (200 ) مائتي جنيه مصري وما زاد عن هذه المقررات لا يتم سداد أي مبالغ عنها أي بحد أقصى 25% من عدد المواد الكلية التي يرغبون الالتحاق بها وبشرط استيفائهم لشروط القبول بالتعليم المفتوح ( ولا ينطبق ذلك على الطلاب المفصولين ) .

وبالنسبة لموضوع تحولي الامارات مش واضح سؤالك هل تقصدي تمتحني بالامارت طرف الوكيل ؟؟؟ وعموما تقدري تسجلي بمصر وتمتحني لدى الوكيل بالامارات ولكن هتدفعي مصروفات الامتحانات عندهم بالامارات .

وبالنسبة لتغيير المهنة  بالبطاقة الي طالبة ،،، مركز التعليم المفتوح هيختملك الاستمارة وتستطيعي تغييرها .

مع تمنياتي لكي بالتوفيق ان شاء الله 

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
طيب دلوقتي انا سألت في طنطا اني اختم البطاقه واحول للامارات قالولي ولا ده ينفع ولا ده ينفع اعمل ايه طيب
ولما احول لجامعه القاهره انا طبعا هحول بس في الترم التاني احول ازاي معلش طولت عليك 

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.