اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
abdou978

حلقة دراسية ترم خامس دور يناير 2014 - أداب E

Recommended Posts

bism 

مبروك النجاح للجميع وأرحب بجميع الزملاء بالترم الخامس

وأدعوهم للمشاركه فى الحلقة الدراسية ونتواصل لما فيه الخير لنا جميعا

ترم سعيييد علينا كلنا وبالتوفيق ان شاء الله .....

..let's start study!.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
محبة نور الإيمان كتب:
وانا كمان الجمد لله نجحت وربي يكتبلنا كل خير في دي السنة الجديدةSmile

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

مبروك النجاح للجميع!
هل تم فتح التقديم؟ وما هي مواعيد التسجيل إذا سمحتم؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

التسجيل مفتوح  إخواني Smile 

و بالتوفيق للجميع في هذا الفصل  ... حيث انه يحتوي على نحو و هو اكثر شي يرعبني هههههه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يا جماعة ممكن أسجل الخميس اللى جاى ولا فيه أيام معينه للاداب ارجوا الافادة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
keemoxxp كتب:

لا اي يوم براحتك انا كل ترم بسجل ف اي يوم محدش بيقولي حاجه.... ودي المحاضرات والتطبيقات والكتب من على صفحتي الشخصيه لسه رافعهم

جزاك الله خيرا 

وهذا رابط بديل احتياطي للملفات 

flower 

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ممكن ياجماعة حد يقوللى ايه بالظبط اللى اتاخد فى مادة تدريبات على المناقشة باللغة العربية ز. وجزاكم الله كل خير

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
بالنسبة للتسجيل اسجل ف بنك مصر ولا cib
وارقامهم حسابهم ايه
وبعد مدفع ف البنك ابعت الوصل ازاي عن طريق فاكس ولا علي صفحتي
شكرا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
fadi كتب:
بالنسبة للتسجيل اسجل ف بنك مصر ولا cib
وارقامهم حسابهم ايه
وبعد مدفع ف البنك ابعت الوصل ازاي عن طريق فاكس ولا علي صفحتي
شكرا
يوجه المركز عناية السادة الدارسين إلى أنه نظراً لإجراء بعض التعديلات فى استخدام النظام الآلى للبنك التجارى الدولى ـ CIB ، فإنه يتعذر فى الوقت الحالى متابعة إيداعات الدارسين بالبنك المذكور.
والمرجو من الدارسين الراغبين فى سداد قيمة الرسوم الدراسية عن طريق البنك التوجه إلى أقرب فرع لبنك مصر لإيداع الرسوم بحسابنا رقم 1960010000926 باسم/ مركز جامعة القاهرة للتعليم المفتوح.
مع التنبيه مشدداً بعدم إيداع أى مبالغ نقدية بحسابانا بالبنك التجارى الدولى ـ CIB حتى إشعار آخر ، وذلك اعتباراً من اليوم 17/11/2013م حتى يتسنى للمركز متابعة إيداعات الدارسين النقدية وتقديم الخدمة المطلوبة بالشكل الآمثل.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ahmed abdelhamid كتب:
ممكن ياجماعة حد يقوللى ايه بالظبط اللى اتاخد فى مادة تدريبات على المناقشة باللغة العربية ز. وجزاكم الله كل خير

لحد دلوقتي درسين وهما الأديب الحق لطه حسين، وحديث اذاعي لنزار قباني. بالإضافة لقواعد كتابة الهمزة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
thanks thanks thanks thanks thanks thanks thanks thanks thanks thanks thanks thanks 
mary1605 كتب:
ahmed abdelhamid كتب:

لحد دلوقتي درسين وهما الأديب الحق لطه حسين، وحديث اذاعي لنزار قباني. بالإضافة لقواعد كتابة الهمزة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا حاولت احمل المحاضرات من الرابط اللي حطينه هما اتنين لما اضغط على الرابط يقول انتظري 9 ثواني ولما تخلص التسع ثواني يقولي اضغط هنا للمتابعه اضغط ويرجع يقول انتظري 9 ثواني ومفيش اي محاضرات طالعه ليه قولولي السبب الجامعة منزلتليش اي حاجة على صفحتي ومذكرتش اي حاجة لغاية الان

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
أنا كنت مأجله ترجمه تتبعيه 1 فلو سمحتوا كنت عايزه أعرف  من ال بيحضروا المحاضرات في الجامعه ماهو المقرر فيها ونظام الامتحان ازاي ؟؟
وشكرا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته 
فينكم يا حلوين ملكمش اي صوت يا طلاب ترم خامس عاملين في المذاكرة 
لو فيه حد عنده معلومات عن مادة الاستماع والتحدث بالإنجليزي إزاي نذاكرها بلييييييييييييييز قولولي وطريقة الامتحان إزاي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الووووو ايوة انا هنا
الترم دة نايم الناس كسلانة بما فيهم انا مش عارف لية
هاقولك علي اللي انا عارفه عن المادة انا حضرت 3 محاضرات من اصل 5 للدكتورة واحب اقولك انها كالعادة بتعك وما بتديش اي علم نهائياً
وكمان استغلت ان المادة اسمها استماع ومناقشة بتقعد ترغي وتتكلم في اي هبل والسلام
المهم اللي اقدر افيدك بيه انها قالت ان الاسطوانات مهمة جداً ( اللي بتنزل من علي الموقع )
لكن اتوقع الامتحان هايكون general مالوش علاقة بمنهج الا حاجات بسيطة زي الانترفيو ( من المحاضرات علي ما اعتقد)
لكن الخلاصة اقولك استني اخر محاضرة في الجامعة هاتقول فيها الامتحان شكله بالضبط هايبقي اية. ولو فيه جديد هاكتبه هنا
----------------
بخصوص مادة الترجمة الدكتور بيوزع ورق كل محاضرة وبيدي مفردات كتير ( اظن انها مهمة) والامتحان ثلاث اجزاء اول جزء من الكتاب والتاني قطعة ترجمة والثالث ما ركزتش هو قال اية
----------------
مادة العربي اول اربع دروس من الكتاب واتنين من المحاضرات
----------------
نصوص ادبية:
المحاضرات اللي علي الموقع (اتحدثت)
---------------
مادة نصوص علمية ما حضرتش اي محاضرة نهائياً وارجو ان حد يفيدني عن شرح الدكتورة والمقرر.
--------------- اي جديد هاضيفه ان شاء الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
m.abdalla كتب:
الووووو ايوة انا هنا
هاقولك علي اللي انا عارفه عن المادة انا حضرت 3 محاضرات من اصل 5 للدكتورة واحب اقولك انها كالعادة بتعك وما بتديش اي علم نهائياً
المهم اللي اقدر افيدك بيه انها قالت ان الاسطوانات مهمة جداً ( اللي بتنزل من علي الموقع )
لكن اتوقع الامتحان هايكون general مالوش علاقة بمنهج الا حاجات بسيطة زي الانترفيو ( من المحاضرات علي ما اعتقد)
لكن الخلاصة اقولك استني اخر محاضرة في الجامعة هاتقول فيها الامتحان شكله بالضبط هايبقي اية. ولو فيه جديد هاكتبه هنا
----------------
بخصوص مادة الترجمة الدكتور بيوزع ورق كل محاضرة وبيدي مفردات كتير ( اظن انها مهمة) والامتحان ثلاث اجزاء اول جزء من الكتاب والتاني قطعة ترجمة والثالث ما ركزتش هو قال اية
----------------
----------------
نصوص ادبية:
---------------
مادة نصوص علمية ما حضرتش اي محاضرة نهائياً وارجو ان حد يفيدني عن شرح الدكتورة والمقرر.

اسطوانات ايه المهمة وفين الاقيها دي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
m.abdalla كتب:
الووووو ايوة انا هنا
----------------
----------------
----------------
نصوص ادبية:
---------------

بارك الله فيك  وجزاء خيرً على هذه المساهمة الرائعة 

flower 

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
محبة نور الإيمان كتب:

اسطوانات ايه المهمة وفين الاقيها دي

يقصد محاضرات الفيديو الموجودة علي صفحتك الشخصية 

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

السلام عليكم
ازيكم يا جماعة
ارجو الافادة السريعة في مادة النصوص الادبية لاني هي المادة الوحيدة اللي ادرسها من ترم خامس
انا مذاكرتش فيها اي حاجة
ياترى هقدر الحق؟

حد يفيدني بطريقة مذاكرتها من حيث اني اركز على ايه فيها بالظبط
اية المهم و اية الملغي

المصدر : مــنــتــديــات المـــنــــار الــتـعـلـيــمـيـــــة : /t12606-topic#ixzz2p4NnHMpL

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يا جماعة فينكم إنتم ليه ملكمش صوت او اي اخبار خاصة اللي بيداوموا في الجامعة يا ريت يفدوني بمعلومات خاصة عن مادة استماع وتحدث بلانجليزي ايه المهم فيها

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يا استاذة (محبة نور الايمان) رغم تجاهل حضرتك لكلامي بعد ما رديت عليكي بمعلومات عن اربع مواد من خمسة وتجنبتي شكري حتي وبدل ما تشكريني شكرتي استاذ حمدي اللي وضحلك انا  اقصد اية من الاسطوانات ..........
............. كويس افكر حضرتك بكلامي ان اخر محاضرة هي اهم محاضرة واللي هاتعرفي فيها شكل الامتحان بالضبط يعني ما كان عليكي غير الصبر واحب اقولك ان الدكتورة المحاضرة اللي فاتت ( ماقبل الاخيرة) عرضت نموذج امتحان لكن ما كملتهوش لانها كان بتتناقش معانا طول المحاضرة في اول سؤال فقط واقول لحضرتك باختصار اول سؤالين اللي كانوا واضحين علي البروجيكتور
السؤال الاول اكتب mini-dialouge or conversation عن احد المواضيع التالية (3مواضيع وانتي تختاري)
السؤال التاني باختصار برضو:
حضرتك قابلتي اصحابك في Cyber Cafe وقعدتوا تدردشوا وظهر في نص الكلام موضوع Talent Tv Shows
المطلوب من سعادتك تكتبي عن الموضوع دة من اربع وجهات نظر مختلفة (اللي هما اربع اصدقاء يعني)

تحياتي ليكي ولكل اصدقاء المنتدي لكن اعتذر لحضرتك ان كلمتك بهذا الاسلوب 
والمعلومات دي ما قلتهاش الا لاني قلت اي جديد هاكتبه هنا وخوفاً اني اكون كتمت علم عن حد لكن انا متأكد ان اي حد من الزملاء هيقدر يفيدكم في الباقي خاصة بعد اخر محاضرات ما تخلص ......... افكر سعادتك اني قلتلك ان امتحانات د/عبير عمر بتكون General English يعني تعتمد علي مستوي سعادتك العام في اللغة والسلام.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
m.abdalla كتب:
يا استاذة (محبة نور الايمان) رغم تجاهل حضرتك لكلامي بعد ما رديت عليكي بمعلومات عن اربع مواد من خمسة وتجنبتي شكري حتي وبدل ما تشكريني شكرتي استاذ حمدي اللي وضحلك انا  اقصد اية من الاسطوانات ..........
............. كويس افكر حضرتك بكلامي ان اخر محاضرة هي اهم محاضرة واللي هاتعرفي فيها شكل الامتحان بالضبط يعني ما كان عليكي غير الصبر واحب اقولك ان الدكتورة المحاضرة اللي فاتت ( ماقبل الاخيرة) عرضت نموذج امتحان لكن ما كملتهوش لانها كان بتتناقش معانا طول المحاضرة في اول سؤال فقط واقول لحضرتك باختصار اول سؤالين اللي كانوا واضحين علي البروجيكتور
السؤال الاول اكتب mini-dialouge or conversation عن احد المواضيع التالية (3مواضيع وانتي تختاري)
السؤال التاني باختصار برضو:
حضرتك قابلتي اصحابك في Cyber Cafe وقعدتوا تدردشوا وظهر في نص الكلام موضوع Talent Tv Shows
المطلوب من سعادتك تكتبي عن الموضوع دة من اربع وجهات نظر مختلفة (اللي هما اربع اصدقاء يعني)

تحياتي ليكي ولكل اصدقاء المنتدي لكن اعتذر لحضرتك ان كلمتك بهذا الاسلوب
والمعلومات دي ما قلتهاش الا لاني قلت اي جديد هاكتبه هنا وخوفاً اني اكون كتمت علم عن حد لكن انا متأكد ان اي حد من الزملاء هيقدر يفيدكم في الباقي خاصة بعد اخر محاضرات ما تخلص ......... افكر سعادتك اني قلتلك ان امتحانات د/عبير عمر بتكون General English يعني تعتمد علي مستوي سعادتك العام في اللغة والسلام.

أ
أستاذ / عبد الله

اسمح لي انا عدلت في تعليقك .. الحقيقة يااخي لا افهم مبررغضبك واندفاعك في الكلام .. استعذ بالله من الشيطان الرجيم

يااخي حتي لولم تنتبه الاخت ( محبة نور الايمان ) ولم تقم بشكرك كتابة ولفظاً فانا متأكد انها شاكرة لك علي ماقدمته

لكن يااخي كلنا يسهو وينسى ويغفل احياناُ

ثم اذا كنت انت حريص علي عدم كتم العلم من باب انه صدقه فلا تتبع صدقتك بالمن والاذى

اعتذر منك اخي ولكن تعليقك حاد وغاضب جدا بشكل غير مبرر

أتمني ان تقوم بحذفه بنفسك لانه من الواضح انك كتبته في لحظة غضب

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
استاذ m.abdalla انا متأسفة إذا كنت زعللتك بالغلط وصدقني انا ما احب اي شخص يزعل مني .. أنا كنت حابة يكون في تفاعل اكتر من كدا في الحلقة بتاعتنا .. أنا ذاكرت شوية من مادة استماع وتحدث بالانجليزي ولما جيت احل امتحان معرفتش احله فجاني توتر على الاخر  وانا فهمت كلامك كويس خالص بس حابة اعرف معلومات اول بأول هذا كل ما في الامر .. واضح إنك متضايق جدا مني دي وعلى العموم دي اخر مره ما راح أسأل أي أحد تاني عشان مش عايزة اي حد لا يزعل ولا يفهم كلامي غلط 

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
محبة نور الإيمان كتب:
استاذ m.abdalla انا متأسفة إذا كنت زعللتك بالغلط وصدقني انا ما احب اي شخص يزعل مني .. أنا كنت حابة يكون في تفاعل اكتر من كدا في الحلقة بتاعتنا .. أنا ذاكرت شوية من مادة استماع وتحدث بالانجليزي ولما جيت احل امتحان معرفتش احله فجاني توتر على الاخر  وانا فهمت كلامك كويس خالص بس حابة اعرف معلومات اول بأول هذا كل ما في الامر .. واضح إنك متضايق جدا مني دي وعلى العموم دي اخر مره ما راح أسأل أي أحد تاني عشان مش عايزة اي حد لا يزعل ولا يفهم كلامي غلط 

أختي ( محبة نور الإيمان )

المنتدى لتبادل السؤال والجواب بين الزملاء

إسالي براحتك واحرصي علي المشاركة لتنفعي نفسك والاخرين

وانت ردودك مهذبة ومحترمة و لم تخطئي في حق احد 

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
محبة نور الإيمان كتب:

مشاركاتك قرأنها  يا نور الإيمان  وسؤالك طبيعي  ولا يوجد ما يدعو إلى الزعل . الله  لا يجيب الزعل  وثانيا  كل سؤال تسألينه أو يسأله أي صديق لنا في المنتدى  فلك الثواب في كل من قرأ الجواب وإستفاد   لأنه من الأجر المتعدى 

وقال النبي صلى الله عليه وسلم  في حديث جبريل الطويل : هذا جبريل جائكم يعلمكم دينكم  وكان تعليمه كما في الحديث  هو طرح الأسئله على النبي صلى الله عليه وسلم ومراده أن يتعلم الناس حسن السؤال وحسن الإستفاده من جواب النبي صلى الله عليه وسلم

ونحن بإنتظار مشاركات الجميع في كل شيء من مواضيع المنتدى  

أصلح الله لنا النيه والعلم والعمل وأكرمنا بالإخلاص

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
سعادة الباشا مدير الموقع ازاي ما اغلطتش يعني هي سالت وانا رديت عليها وكاني ما رديت ولا افدتها وراحت شكرتك عشان وضحتلها جزئية من كلامي انا بدل ما تشكرني انا 
تاني حاجة بعديها جايا بتسال تاني نفس السؤال؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بعدين بتتريق بتقول لاخ هنا روح اسأل ترم سادس
يعني لا شكرت ثم تجاهلت ثم اتريقت
عموما حصل خيييييييييييييييييييييييييييييير ومش زعلان من حد انا فقط عايز افيد مش اكتر مع المحافظة علي مستوي مقبول من التفاعل
انتظري يا اختي يوم 17/1 اخر محاضرة واي حد يفيدني ان لم اكن موجود تحياتي..

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

[size=12]ارجوكم افيدونى بمواضيع مادة تدريبات ومناقشة اللغة العربية احسن انا بغررررررررررررررررق ارجووووووووووووووووووووووووووووووووووكم[/size] يادماغي  يادماغي  يادماغي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اميرة امرالله نافذ كتب:
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته 
بعد اذنكم انا محتاجه حد يفيدني اذاكر منين ماده315 : نصوص ومصطلحات علمىة باللغة الانجلىزىة

الكلام ده منقول من زميلتنا Yasmine Alaa:
سلام عليييييكم   بما اني حضرت النهاردة اخر محاضرة في مصطلحات علمية هقولكو كلام الدكتور ،، المقرر 

موضوعات من الكتاب 
1- ص 15 الاطباء يهدفون لخداع الموت
2- ص 136 اجهاض الاجنة
3- ص 140 الاغذية المعدلة جينيا
4- ص 177 Drugs
5- ص 181 اخدنا جزء عن الايدز
=====================
من برة الكتاب
1- فرويد ،، 2- الانتبياتوكس (لحوم بدون عقاقير) ،، 3- الولادة الطبيعية وقالت جاية في الامتحان 
=====================
الامتحان : 
السؤال الاول : من قطع الكتاب وهتيجي القطعة بالظبط 
السؤال التاني : المواضيع الي من برة الكتاب
السؤال التالت : قطعة من برة المنهج بس باستخدام الكلمات الي خدناها ، ونركز على كلمات المؤتمرات علشان جاية

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ahmed abdelhamid كتب:
[size=12]ارجوكم افيدونى بمواضيع مادة تدريبات ومناقشة اللغة العربية احسن انا بغررررررررررررررررق ارجووووووووووووووووووووووووووووووووووكم[/size] يادماغي  يادماغي  يادماغي

مواضيع القراءة : من الكتاب: طه حسين ونزار قباني وموقف الاسلام من الشعر وعمر بن الخطاب
من المحاضرات : مكبث وروائع الادب العربي (طوق الحمامة ورسالة الغفران وحي بن يقظان)

المواضيع اللي بتتكرر في الامتحانات: نزار قباني ---مكبث-- حي بن يقظان ---طه حسين ---عمر بن الخطاب 

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Ahmed Elwardany كتب:
طب يا جماعة محدش يقدر يفيدنا خالص في مادة النصوص الادبية

نصوص ادبيه

منقول عن غاده محمد

الامتحان 3 أسئلة

الأول شعر وعليه 8 درجات
هاتبقى مجموعة أبيات من قصيدة ماشفناهاش قبل كده
وغالبا مش أربع ابيات بس لكن 8 ولا حاجة
لأنها قالت هاتجيب أبيات كتير عشان تساعدنا نفهم
والكلمات الصعبة هاتبقى مشروحة تحت القصيدة
والأسئلة مابين:
-Explain the main idea
-Alliteration (with significance)
بمعنى لما تستخرج alliteration or assonance or consonance
لازم تقول هو الشاعر استخدمه ليه
مش تطلعه وخلاص وإلا هاتنقص نص درجة السؤال
-visual imagery - auditory imagery
-Rhyme scheme
مفيش Scansion فى الأسئلة
بمعنى مش هاتقول هو استخدم Iambic, trochaic or what
لكن هاتقول ليه الشاعر استخدم Iambic فى القصيدة
السؤال التانى المسرحية
وده طبعا كله من التطبيقات
وعليه 6 درجات
السؤال التالت من القصة القصيرة
وبرده 6 درجات
ومن التطبيقات
بس أسئلة الاختيارى مش معانا دى للفهم فقط 
يعنى المهم هى الأسئلة الكبيرة
ومش شرط السؤال ييجى بالظبط لكن ممكن تسأل على جزء صغير
فمانروحش نشرح كل حاجة فى سؤال وبعدين نلاقى السؤال إللى بعده طالب حاجات من اللى شرحناها فى السؤال الأول

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شكرا مارى..بس فيما يخص السؤال ليه الشاعر استخدم iambic...ده يتجاوب عليه ازاى؟ مش فاهم الحتة دى بصراحة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.