اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
Ashraf2011

حلقة دراسية ترم سادس دور يناير 2014 - ترجمة E

Recommended Posts

324: ترجمة تتبعية ومنظورة (2)

محاضرة 4 (06/12/2013)

اخدنا ال3 قطع فى محاضرة مكتوبة 4

الامتحان داخل فيه المحاضرات المكتوبة 3 - 4 - 5 - 6 والتطبيقات 1 - 2

---------------------------------

323 : نصوص أدبية بالإنجليزية (2)

محاضرة 4 (06/12/2013)

اخدنا المحاضرة المكتوبة 3 وهى للقراءة فقط مش هنمتحن فيها

------------------------------------

322 : علم اللغة {التراكيب والدلالة} باللغة الانجليزية

محاضرة 4 (06/12/2013)

كملنا الword and sentence sense relations و idioms and metaphors فى الكتاب units 3 - 4 - 5

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
رائع رائع 
BasmaSN كتب:
ملف به ترجمة للقطع الغير مترجمة فى محاضرات وتطبيقات ترجمة تتبعية 2 

انسخ الرابط والصقه في متصفحك 
الكود:
http://www.mediafire.com/download/tysqqeckt8n85fd/ترجمه+محاضرات+وتطبيقات+ترجمه+تتبعيه2.rar

منقول من جروب english translation - cairo open univeristy

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شكرًا على مجهودك يا بسمة بس في سؤال بالنسبة لمادة ترجمة تتبعيىة 2 سمعت من جروب الفيس بوك ان الدكتور تغير فهل ده  صحيح وهل يأثر على المنهج ونظام الامتحان اللي وضحتيه وكمان في تطبيقات تلفزيونية عندي لنفس المادة للدكتورة سماح إمام ايه علاقتها بالمادة وبالنسبة لنظام الامتحان زي ما قلتي بس والا في جزء  سماعي زي الترم اللي فات. وجزاكم الله خيرًا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الدكتور اتغير فعلا ونظامه ان 3/4 الامتحان seen!! ذاكر بس من المحاضرات 3-4-5-6 والتطبيقات 1-2 اى حاجة غير ده هتبقى معلومات اضافية مفيدة عموما. دكتورة سماح مش بتدرس المادة. بالنسبة للجزء السمعى فاكيد هنعرف بالظبط من الدكتور قبل الامتحان.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
BasmaSN كتب:
الدكتور اتغير فعلا ونظامه ان 3/4 الامتحان seen!! ذاكر بس من المحاضرات 3-4-5-6 والتطبيقات 1-2 اى حاجة غير ده هتبقى معلومات اضافية مفيدة عموما. دكتورة سماح مش بتدرس المادة. بالنسبة للجزء السمعى فاكيد هنعرف بالظبط من الدكتور قبل الامتحان.

jazak jazak jazak

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
321: نصوص من الادب العربى المعاصر

محاضرة 4 (13/12/2013)

الدكتور اتكلم عن الرواية فى المحاضرة المكتوبة 4 والمرة الجاية هناخد رواية الحرام ليوسف ادريس

دا لينك للرواية لانها مش موجودة فى المحاضرات و الكتاب 4shared.com/office/afRsKUBQ/__-_.html

------------------

325: نصوص مصطلحات سياسية باللغة الانجليزية

محاضرة 4 (13/12/2013)

اخدناه قوانين الترجمة وقطعة ترجمة

اعلنت جنوب افريقيا حالة الحداد لمدة ثلاثة ايام تخليدا لذكرى ماندلا وقررت الكثير من دول العالم تنكيس اعلامها اعترافا بقيمة هذا الرجل الذى قاد الكفاح ضدد التمييز العنصرى

South Africa declared a three-day state of mourning in tribute for Mandela. Many countries of the world decided to lower the flag at half mast in recognition of this man who lead the struggle against apartheid.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

شكراً جزيلاً بسمة علي المجهود الرائع دا ،
بس انتو الجمعة دي اخدتوا مادتين بس ولا ايه !؟
Smile

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

محاضرة 5 (20/12/2013)

اخدنا ال3 قطع فى محاضرة مكتوبة 5

الدكتور قال الامتحان هيبقى من المحاضرات المكتوبة  3 - 4 - 5 و تطبيقات 2 - 3 - 4

قطعتين ترجمة (Oral) و 10 جمل ترجمة (6 بالظبط من التطبيقات و4 شبهم) الامتحان كله ترجمة من الانجليزى للعربى

محاضرة 5 (20/12/2013)

اخدنا المحاضرة المكتوبة 4 و التطبيق 3

فى المحاضرة 4 ثالث براجراف ملغى (Since its introduction ...)

محاضرة 5 (20/12/2013)

اخدنا unit 6 فى الكتاب وunits 7 & 8 ملغيين

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

محاضرة 5 (21/12/2013)

الدكتور اتكلم عن رواية الحرام ليوسف ادريس

------------------

محاضرة 5 (21/12/2013)

اخدنا قوانين الترجمة و3 قطع ترجمة

[rtl]اعلنت جامعة الدول العربية تعليق عضوية سوريا داعيا النظام السوري لوقف اراقة الدماء والسماح للمساعدات الانسانية بالوصول الى السوريين العالقين وسط المأساة.[/rtl]

[rtl]The Arab League stated that Syria's membership has been suspended urging the Syrian regime to stop blood shed and allow humanitarian aid to reach the Syrians caught in the middle of the tragedy.[/rtl]

[rtl]--------------------[/rtl]

[rtl]وافقت الجمعية العامة للامم المتحدة على رفع العقوبات المفروضة على العراق.[/rtl]

[rtl]The UN General Assembly agreed to lift sanctions imposed on Iraq. [/rtl]

[rtl]-----------[/rtl]

[rtl]اعلنت منظمة حماس عن مسؤوليتها عن اطلاق الصواريخ التي اصابت بعض المباني الحكومية في تل ابيب.[/rtl]

Hamas claimed responsibility for the missiles that hit some government buildings in Tel Aviv.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Ashraf2011 كتب:
بارك الله فيك يابسمة ودايما سباقة واحنا عاوزينك كده دايما

سلمت يداك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

شكرا بسمة وجعلة الله في ميزان حسناتك
  flower  flower  jazak 

=================================

واخبارك ايه في المذاكرة ياااشرف انت وبسمة ؟ 

ياجماعة كان في مشكلة من اسبوع مش قادرة ادخل المنتدي هنا وكل ما ادخل تظهر صفحة المنتدي وبعدها تختفي وتظهر صفحة بيضة باأعلانات !! 

ياتري في حد صاف المشكلة دي ؟ لان بجد كنت محتاجة اني ادخل هنا واعرف خر اخبار الجامعة والمحاضرات !؟ 

جزيل الشكر للجميع 
Smile

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
مفيد جدا : ملخص مادة نصوص أدبية 2 من عمل الزميل ياسر (جروب الفيس بوك)

تحميل من هنــــــــــــــــــــــــــــا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Hana09 كتب:
شكرا بسمة وجعلة الله في ميزان حسناتك
  flower  flower  jazak 

=================================

واخبارك ايه في المذاكرة ياااشرف انت وبسمة ؟ 

ياجماعة كان في مشكلة من اسبوع مش قادرة ادخل المنتدي هنا وكل ما ادخل تظهر صفحة المنتدي وبعدها تختفي وتظهر صفحة بيضة باأعلانات !! 

ياتري في حد صاف المشكلة دي ؟ لان بجد كنت محتاجة اني ادخل هنا واعرف خر اخبار الجامعة والمحاضرات !؟ 

جزيل الشكر للجميع 
Smile

بالنسبة للمذاكرة الحمد لله على كل حال وإن شاء الله نشد شوي الأيام الجاية  وربنا يوفق الجميع
بس ممكن طلب يا هناء كنت عاوز المحاضرات التلفزيونية شرح للدكتورة ريم الجزء الخاص بالـ (syntax) لأني لما استلمت الكتب والأسطوانات لقيت الاسطوانة الخاصة بمادة علم اللغة والتراكيب خاصة بالدكتورة ريم وبتشرح فيها محاضرتين (semantic) ولقيت شرحها مبسط وجميل فياريت لو تقدري ترفعي لنا الجزء الثاني وبصراحة ما لقتش حاجة في محاضرات موبايل فياريت لو ترفعيها على
mediafaire  أو 4shared
وجزاكم الله خيرا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الحمد لله علي كل شئ 
بص يااشرف انا الجهاز عندي سقط منه الويندز وراحت كل الفيديوهات مع الاسف وهضطر اني احملها من جديد ولان عندي فلاشة بعافية شويتين معتقدتش اني هقدر احملك كل الفيديوهات ، لكن ياسيدي متشلش هم لان المحاضرات الفيديو موجودة عند الكل واليك هذا الرابط ياخذك الي التحميل مباشرة من صفحتك ومحاضرات موبايل وعلي فكرة انا قلت لك كدة من الاول بس انت باين مركزتش في كلامي من بدري ، بس برده ملحوقة 

معلش يا أشرف الرابط دا شكلة مش شغال ولا اعرف ما السبب ومحاضرات دكتورة ريم عاطر هتلاقي عادي في رابط تحميل المفيديوهات كالمعتاد في باقي المواد 

انا كنت حاطة الربط وشلته معلش شكلة اتغير لحاجة تاني . 

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Hana09 كتب:

ياتري في حد صاف المشكلة دي ؟ 

نعم ... ولن تظهر هذه الصفحة بعد الان ان شاء الله .. واذا ظهرت معكي مرة ثانية اعلميني بالامر من خلال رسالة خاصة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Hana09 كتب:

ضعي الرابط مرة ثانية  اذا كان مازال موجود لديك حتي اتاكد ان كان يعمل ام لا ؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Hana09 كتب:
الحمد لله علي كل شئ 
بص يااشرف انا الجهاز عندي سقط منه الويندز وراحت كل الفيديوهات مع الاسف وهضطر اني احملها من جديد ولان عندي فلاشة بعافية شويتين معتقدتش اني هقدر احملك كل الفيديوهات ، لكن ياسيدي متشلش هم لان المحاضرات الفيديو موجودة عند الكل واليك هذا الرابط ياخذك الي التحميل مباشرة من صفحتك ومحاضرات موبايل وعلي فكرة انا قلت لك كدة من الاول بس انت باين مركزتش في كلامي من بدري ، بس برده ملحوقة 

معلش يا أشرف الرابط دا شكلة مش شغال ولا اعرف ما السبب ومحاضرات دكتورة ريم عاطر هتلاقي عادي في رابط تحميل المفيديوهات كالمعتاد في باقي المواد 

أشكرك يا هناء على اهتمامك بس فعلا أنا ما عنديش على صفحتي محاضرات موبايل لمادة الدلالة والتراكيب ولا مادة نصوص من الأدب العربي لكن باقي المواد موجود محاضرات موبايل وحملت منها بس المادتين دول مش عارف هل ده عندي أنا بس على العموم أتمنى من الجميع المشاركة واللي عنده محاضرات دكتورة ريم عاطر لمادة الدلالة والتراكيب وخاصة الجزء الخاص بالـ (syntax) وأشكرك مرة تانية  ياهناء على اهتمامك وحاولي تلحقي تحملي المواد وربنا يعينك وبالتوفيق للجميع

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Hamdy Tawfik كتب:
Hana09 كتب:

هذا هو الرابط يا أستاذ حمدي وشكراً جداً علي اهتمامك 

http://www.ou.cu.edu.eg/StudentDownloadLibrary.aspx

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Ashraf2011 كتب:

أشكرك يا هناء على اهتمامك بس فعلا أنا ما عنديش على صفحتي محاضرات موبايل لمادة الدلالة والتراكيب ولا مادة نصوص من الأدب العربي لكن باقي المواد موجود محاضرات موبايل وحملت منها بس المادتين دول مش عارف هل ده عندي أنا بس على العموم أتمنى من الجميع المشاركة واللي عنده محاضرات دكتورة ريم عاطر لمادة الدلالة والتراكيب وخاصة الجزء الخاص بالـ (syntax) وأشكرك مرة تانية  ياهناء على اهتمامك وحاولي تلحقي تحملي المواد وربنا يعينك وبالتوفيق للجميع

علي فكرة يا أشرف انا اللي لاقيتة موبايل هو مادة 323 ( نصوص ادبية انجلش ) و 324 ( ترجمة تتبعية ومش كاملة كمان ولا هي الدكتورة اللي بتدي المادة ) والباقي مفيش عندي. 

بالنسبة لمشكلة انه مفيش عندك محاضرات فيديو ابعت لهم بالمشكلة وبالمواد اللي مش مرفوعة عندك . وبالتوفيق ان شاء الله واخبرني باخر المستجدات

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Hana09 كتب:
Hamdy Tawfik كتب:
Hana09 كتب:

هذا هو الرابط يا أستاذ حمدي وشكراً جداً علي اهتمامك 

http://www.ou.cu.edu.eg/StudentDownloadLibrary.aspx

هذا الرابط يحتاج الدخول الي الصفحة الشخصية اولا عن طريق اسم المستخدم والباسورد

لذلك لا يمكن وضعه كرابط للتحميل

كل الروابط علي صفحتك الشخصية لا تصلح كروابط تحميل مباشر

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Hana09 كتب:
Ashraf2011 كتب:

علي فكرة يا أشرف انا اللي لاقيتة موبايل هو مادة 323 ( نصوص ادبية انجلش ) و 324 ( ترجمة تتبعية ومش كاملة كمان ولا هي الدكتورة اللي بتدي المادة ) والباقي مفيش عندي. 

بالنسبة لمشكلة انه مفيش عندك محاضرات فيديو ابعت لهم بالمشكلة وبالمواد اللي مش مرفوعة عندك . وبالتوفيق ان شاء الله واخبرني باخر المستجدات

طيب تقريبا نفس المواد اللي عندك عندي بالنسبة لمحاضرات موبايل طيب لقيتي محاضرات الدكتورة ريم عاطر فين

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اقتباس :

محاضرة 5 (20/12/2013)

تقصدي بالملغي speech acts و speech acts and felicity conditions?
اصل عندي مشكلة في كتاب pdf وهي ان الارقام مخفية
شكرا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
أشرف 
هتلاقيها تحت رابط تدريبات وتطبيقات تليفزيونية

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Hana09 كتب:
أشرف 

دي بس تطبيقات أنا بسأل على محاضرات شرح د/ ريم زي اللي موجودين في الاسطوانة اللي ذكرتها من قبل - وشكرا على اهتمامك ياهناء

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Ashraf2011 كتب:
Hana09 كتب:
أشرف 

دي بس تطبيقات أنا بسأل على محاضرات شرح د/ ريم زي اللي موجودين في الاسطوانة اللي ذكرتها من قبل - وشكرا على اهتمامك ياهناء

مفيش محاضرات ليها هو دا بس التطبيقات والمحاضرات للدكتورة سلوي كامل

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
enigma_sinai كتب:
اقتباس :

محاضرة 5 (20/12/2013)

تقصدي بالملغي speech acts و speech acts and felicity conditions?
اصل عندي مشكلة في كتاب pdf وهي ان الارقام مخفية
شكرا

بالظبط دول الunits الملغية

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

محاضرة 6 (27/12/2013)

الدكتور اتكلم عن القصة القصيرة وقصة الهجانة ودى موجودة فى كتاب المادة

الروايات المقررة علينا الهجانة ومسرحية اهل كهف و مسرحية السلطان الحائر ورواية الحرام

دى اسئلة على المواضيع المقررة علينا mediafire.com view/450zsmu4b74ayqp/321.pdf

------------------

محاضرة 6 (27/12/2013)

اخدنا قوانين ترجمة و 3 قطع ترجمة

دفعت الاحوال الامنية المتدهورة فى سوريا الاف السوريين الى القدوم الى مصر
The deteriorating security conditions in Syria forced thousands of Syrians to come to Egypt

-------------

تشير الاحصائيات ان الحكومة الاسرائيلية قد قامت باعتقال 20 امرأة و10 اطفال
The statistics include that the Israeli security forces detained twenty women and ten children

--------------

Tens of thousands of protesters called on Saturday for a disputed preliminary election to re-run and put an end to Vladimir Putin's rule, increasing pressure on the Russian leader as he tries to win back the presidency.
يطالب عشرات الالاف من المحتجين يوم السبت باعادة الانتخابات البرلمانية المتنازع عليها ووضع نهاية لحكم فلاديمير بوتن مما يزيد الضغوط على الزعيم الروسى الذى يسعى للعودة لمنصب الرئاسة.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

السلام عليكم يا طلاب ترم سادس انا طالبة في في ترم خامس كنت عايزة اسألكم عن مادة استماع وتحدث بللإنجليزية إزاي اذاكرها و طريقة الامتحان بتجي إزاي اتمنى تردوا عليه لإن الحلقة بتاعت ترم خامس مفهاش اي تفاعل  sleep

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
محبة نور الإيمان كتب:
السلام عليكم يا طلاب ترم سادس انا طالبة في في ترم خامس كنت عايزة اسألكم عن مادة استماع وتحدث بللإنجليزية إزاي اذاكرها و طريقة الامتحان بتجي إزاي اتمنى تردوا عليه لإن الحلقة بتاعت ترم خامس مفهاش اي تفاعل  sleep

الامتحان بيكون بيطلب منك تعملي حوارmini  dialogue()عن موقف ما أما هما بيطلبوه أو انتي بتجيبيه من عندك يعني مثلا موضوع عن استخدام الفيس بوك واعملي حوار بين اتنين عن كده. 

الجز التاني عبارة عن تقولي ايه في بعض المواقف واظن ان دا هيكون موضح  في التطبيقات والمحاضرات ولو اتبعتي طريقة دكتورة / عبير عمر هي ممتازة ولو ذاكرتي مادتها مش اقل من جيد هتيجيبي فيها. 

دا اللي فاكراه لحد دلوقت ، ول كد فاكر حاجة عن المادة دي يكتبها عشان متبقاش معلوماتي ناقصة.

ولو فيه جروب ع الفيس تابعية 

?

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
محبة نور الإيمان كتب:

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
المادة دي بالذات بيكون معروف نظام امتحانها بس اللي بيتغير الموضوع مثلا:
الجزء الأول بيكون mini dialouge عن موضوع بتحدده الدكتورة
الجزء الثاني بيكون تعبير بأربع طرق مختلفة عن موقف ما
الجزء الثالث بيكون مقرنة بين dos , don'ts والترم اللي فات كان في اضافة انه كان بيشمل الموظف وصاحب العمل
الجزء الرابع عن all possible greetings وبيكون في جدول
الجزء الخامس والأخير بيكون عبر عن المواقف التالية
ده لو الدكتورة عبير اللي بتدي المادة وبالتوفيق للجميع

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Ashraf2011 كتب:
محبة نور الإيمان كتب:

الجزء الثالث بيكون مقرنة بين dos , don'ts والترم اللي فات كان في اضافة انه كان بيشمل الموظف وصاحب العمل

جزاك الله خير على المعلومات يا اشرف هي فعلا دكتورة عبير اللي بدرس المادة دي بس انا بمتحن خارج مصر بس قولي افضل طريقة اذاكر بيها الماده دي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
محبة نور الإيمان كتب:
Ashraf2011 كتب:
محبة نور الإيمان كتب:

جزاك الله خير على المعلومات يا اشرف هي فعلا دكتورة عبير اللي بدرس المادة دي بس انا بمتحن خارج مصر بس قولي افضل طريقة اذاكر بيها الماده دي

وجزاكم مثله
المادة دي كانت ملخبطة عندي شوي يعني كنت مستسهلها لما شفت محاضراتها وفي نفس الوقت مش عارف اجمع حل لامتحاناتها عاوزك تمسكي الامتحانات لأن كلها زي بعض وتحاولي تجمعي اجاباتها يعني سؤال الـ dos , don'ts تجمعي كله حاجة عنه وكمان سؤال المواقف سواء اللي موجودة في الامتحان والمحاضرات أو اللي تقدري تجيبيه من المنتدى مثلا وكمان بالنسبة لسؤال الـ mini dialouge ياريت تحفظي كام واحد عن أي موضوع وتكتبيه بالنص وهكذا.
وكمان عاوز أنبهك لمادة مصطلحات علمية اذا كنت واخداها الترم ده لاني الترم اللي فات كان عندي محاضرة تلفزيونية واحدة للدكتور زكريا واتصلت بالمركز خاصة أنا بدرس في جدة يعني خارج مصر وقالولي ذاكر اللي موجود عندك ولو في جديد هنرسله على صفحتك وطبعا ربنا أكرمني  بهذا المنتدى وربنا يبارك في الجميع هنا كنت بتابع من خلال هذا المنتدى المحاضرات الجديدة اللي بيدرسوها في مصر والمختلفة عن اللي عندي واللي جه منها الامتحان - بس مش عارف الموضوع ده اتغير الترم ده ولا ايه عموما حبيت انبهك خاصة انك بتدرسي خارج مصر وبالتوفيق للجميع

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ههههههههههههههه يا  اشرف يعني إنت زي بتمتحن في جدة بصراحه اللي بره مصر لولا المنتدى ده لكنا ضعنا بس الحمد لله ربنا بيسترها علينا انا حصلتلي ظروف وما اخدتش غير تلات مواد مادة مصطلحات علمية اجلتها

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

الدكتور اعتذر

محاضرة 6 (03/01/2014)

اخدنا All my sons 

دى امتحانات محلولة الدكتورة ادتهلنا mediafire.com view/b9zhoq7f6nbzj6u/323%20exams.pdf

محاضرة 6 (03/01/2014)

ابتدينا فى الsyntax من المحاضرات المكتوبة والفيديو

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

بارك الله فيكِ يابسمة وربنا يجزيكِ خيراً علي معروفك دا 

ياتري اخبار المذاكرة معاكِ ايه ؟ 

الترجمة التتبعية دي ملناش فيها غير ربنا لا فيديوهات ولاحتي ارشادات نتبعها ونعرف الامتحان بيجي ازاي ولا الترجمة فيها تكون ازاي !! لنا الله في كل الاحوال  

Smile

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
التتبعية هتذاكرى المحاضرات المكتوبة 3 - 4 - 5 و التطبيقات 2-3-4 وهييجى منهم الامتحان

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم
ازيكم يا جماعة عاملين ايه
معلش انا كان ليا استفسار غريب شوية لانه مش في مكانه بس لان  مفيش اي تفاعل تماما في الترم اللي قبلكم
فه كنت عايز استفسر عن كل شيء يخص مادة النصوص الادبية ترم خامس و انا اسف اني بسأل هنا بس هناك كلهم نامين من اول الترم و انا عايز الحق الم المادة دي
ابدأ فيها ازاي يا جماعة 
فيدوني فيها على اد ما تقدرو ملخص بسيط كدة منكم عن نظام الامتحان و المذاكرة للمادة 
و شكرا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Ahmed Elwardany كتب:
السلام عليكم
ازيكم يا جماعة عاملين ايه
معلش انا كان ليا استفسار غريب شوية لانه مش في مكانه بس لان  مفيش اي تفاعل تماما في الترم اللي قبلكم
فه كنت عايز استفسر عن كل شيء يخص مادة النصوص الادبية ترم خامس و انا اسف اني بسأل هنا بس هناك كلهم نامين من اول الترم و انا عايز الحق الم المادة دي
ابدأ فيها ازاي يا جماعة 
فيدوني فيها على اد ما تقدرو ملخص بسيط كدة منكم عن نظام الامتحان و المذاكرة للمادة 
و شكرا

==================================================

المادة دي بتتطلب حفظ معاني الكلمات اللي في القصيدة ( جون ملتون ) وراية ( تاجر البندقية ) + الشخصيات + المواقف لان ممكن يجي سؤال مين القائل واوصف شخصيته + ان ممكن يطلب نك شرح شئ من القصيدة باسلوبك  + الصور الجمالية  ( اسمع الفيديوهات واقرأ التطبيقات والمحاضرات وفي نماذج امتحانات محلولة ) 

دا التلخيص لمذاكرة المادة وربنا معاك ومعنا !!

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ياجماعة بالنسبة لمادة كود 323، انا مش شايف ان في شرح لـ dash و exclamation..لا في المحاضرات المكتوبة ولا الميديا!
رغم ان المتحانات تقريبا لا تخلو منها..حد عنده تفسير؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
enigma_sinai كتب:
ياجماعة بالنسبة لمادة كود 323، انا مش شايف ان في شرح لـ dash و exclamation..لا في المحاضرات المكتوبة ولا الميديا!
رغم ان المتحانات تقريبا لا تخلو منها..حد عنده تفسير؟

ممكن مثال من الامتحانات

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.