اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
*maryam

حلقة دراسية ترم رابع دور سبتمبر 2013

Recommended Posts

ربنا يرزقك الفرودس الاعلى من الجنة يا اخت / مريم بما تقدميه من عمل خير ينفع زملائك 

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ربنا يبارك ف حضرتك يا استاذة مريم لتعبك ومجهودك ؟؟
أنا ليه سؤال ف المادة 221 قراءة وتعبير ايه ال اخدتوه وشكرا لحضرتك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شكرا حبيبتى مريم انا اليومين دول تايهة فى بحر الفوناتكس اللى موش عارفة هاطلع منه ازاى بحاول احفظ التعريفات بس الموضوع بايظ تماما كل ما اخلص واستعين بالله واخد نفس واقول خلاص انا تمام واجى احل اعك الدنيا وادخل كله فى بعضه هوا انتى تعرفى سؤال التعريفات دا عليه كام درجة يحسن انا حاسة انى هافضل اذاكر فوناتكس لغاية الامتحان وموش هاافتح اى مادة تانية  الحقينى يحسن انا حاسة ان نداهة الفوناتكس نادتنى هههههههههههه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اه نسيت صحيح اقولك الف سلامة موش قلتلك انا فى التوهان هههههههههههههه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
*maryam كتب:
معلش يا جماعة عالتاأخير كنت تعبانة شوية هكتبلكم المحاضرات حالا

ألف سلامة أ / مريم

أدام الله عليك نعمة الصحة والعافية

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
*maryam كتب:
معلش يا جماعة عالتاأخير كنت تعبانة شوية هكتبلكم المحاضرات حالا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
mor كتب:
ربنا يرزقك الفرودس الاعلى من الجنة يا اخت / مريم بما تقدميه من عمل خير ينفع زملائك 

اللهم امين ولك بمثله ياااااارب  thanks

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
medhate كتب:
ربنا يبارك ف حضرتك يا استاذة مريم لتعبك ومجهودك ؟؟
أنا ليه سؤال ف المادة 221 قراءة وتعبير ايه ال اخدتوه وشكرا لحضرتك

الله يخليك يا استاذ مدحت وكله من فضل ربنا والشكر لله

خدنا درس لماذا هويت القراءة للعقاد وخدنا صفحة ونص من درس الادب العربي ل طه حسين وان شاء الله هنكمله الجمعة الجاية

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
سما سيف كتب:
شكرا حبيبتى مريم انا اليومين دول تايهة فى بحر الفوناتكس اللى موش عارفة هاطلع منه ازاى بحاول احفظ التعريفات بس الموضوع بايظ تماما كل ما اخلص واستعين بالله واخد نفس واقول خلاص انا تمام واجى احل اعك الدنيا وادخل كله فى بعضه هوا انتى تعرفى سؤال التعريفات دا عليه كام درجة يحسن انا حاسة انى هافضل اذاكر فوناتكس لغاية الامتحان وموش هاافتح اى مادة تانية  الحقينى يحسن انا حاسة ان نداهة الفوناتكس نادتنى هههههههههههه

هههههههههههههههههههه حبيبتي ياسما في ناس كتير تايهة ومش عارفة تبدأ ازاي وانا كنت زيكم بس الحمد الله لما اتعرفت على المادة هي في الاول مكنتش عايزاني اتعرف عليها  وكانت قافلة خالص من ناحيتي مكنتش ضيقاني من الاخر قلتلها لا والله ابدا لازم اتعرف عليكي غصب عنك وعني وبدأنا نتصالح ونبوس راس بعض بعد معركة  surprize 

بصراحة مش عارفة عليه كام درجة مش موزعين الدرجات في ورق الامتحانات بس لو عرفت هقولك وبالنسبة للتعريفات كان في ملف ورد اسمه تعريفات الفوناتكس مش عارفة انتي حملتيه ولا لا فيه 50 تعريف تقريبا وكان من ضمن الملفات اللي رفعتهالك في الصفحة اللي قبل دي بس عايزة اقولك لو قريتي التعريفات دي كويس وفهمتيها كويس قوي هتلاقيهم حلوين مش صعب بالصورة اللي احنا كنا متخيلنها وعايزة اقولك كمان شرح الدكتورة سلوي في الاربع فيديوهات بتوعها جميل جدااا اسمعيهم وهتفرق معاكي
طيب عملتي ايه في الجداول تمام فيها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

الله يسلمك استاذ حمدي وشكرا لحضرتك استاذ حواس تسلموا يا رب 

وجزاكي  الله بمثله يا رانيا  flower

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اللي تايه في الفونكس انا اخدت الفونكس واحب اقولكم نصيحه ماده الفونكس تعتمد اعتماد كبير على الفهم اول حاجة لازم تفهموا ولو فهمتوا هيسهل عليكم الحفظ خالص

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
تسلمين  يا  مريم  

وشكرا على النصيحه  يا نور الإيمان

بارك الله بالجميع

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شكرا يا محبة جزاكى الله خيرا هاحاول افهم
انا نزلت يا مريم الفايلات كلها وشرحها مبسط بس انتى عارفة بيبقى فى حاجات كدة بتقفل مع الواحد حتى لو كانت سهلة والا شكل العيب منى عشان ضغط مذاكرة الولاد والله انا ما بقتش عارفة ربنا يسر لينا كلنا ان شاء الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ربنا يعينك يا سما وان شاء الله خير ياحبيبتى وخلينا نتفائل خير وكله هيبقى تمام بإذن الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

تسلمي يا سما يا حبيبتي واللهم امين يا سحر  flower

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

حصلت النهاردة حادثة قدام المركز صعبة قوي- واحد كان سايب مفتاح عربيته مع زميلته عقبال ما يصلي راحت فا مشيت بيها وطيرت ناس وفي اتصابو وبيقولوا في بنت جالها ارتجاج وفي العناية المركزة ادعولها  وكانوا عايزين يطلعو البنت اللي كانت في العربية عشان يضربوها  بس هربوها بصوا المنظر   ربنا يرحمنا برحمته يارب - اخر استهتار 

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
محاضرات 27/ 12

العربي كملنا درس الأدب العربي لـ طه حسين وكروتنا اخر كروتة عشان يخلص منه النهاردة بأي طريقة 

الترجمة
خدنا اجزاء من قطعة ص 153 بالكتاب بعنوان ( الناس مرعوبة من انفلونزا الخنازير)

والقطعة ص 162 بالكتاب 
رؤية مصرية من اجل مصر ومن اجل الجزائر ومن اجل العروبة 

واستعرض معانا مواضيع من جريدة القاهرة 

نتنياهو يتعهد ببناء مستعمرات في الضفة 
Netanyahu vows to build settlements in the West Bank

وقالنا المفروض لما نيجي نترجم ناخد بالنا من النقط دي

1- Core meaning

2- Details

3- Tone of voice

واتكلم عن كلمة suspects مشتبه فيهم وممكن لما نيجي نترجمها نشرحها ونقول ( من الممكن ان يكونوا مجرمين ) يعني مش لازم نكتب كل كلمة بترجمتها بالظبط عشان متكونش ترجمة حرفية الافضل اننا نشرح للتوضيح اكتر 

وقال القراءة مهمة جدا وبالذات العربي عشان هتفيدنا في الترجمة وقال الترجمة الالكترونية زي جوجل المفروض نبعد عنها لانها ترجمة مش مظبوطة وممكن يحصل تغيير في المعنى

* اذا جمعنا كلمة people اصبحت شعوب / deaths نترجمها حالات وفاة وقال ان مفيش حاجة اسمها وفيات بكسر الفاء لكن هي وفيات بفتح الفاء بمعنى ( متوفى وليس متوفي )

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لا حول ولاقوة الا بالله ايه الجنان دا خلاص مابقاش فيه اى احترام لادمية البشر موش كفاية الاحداث اللى مالية البلد ربنا يشفى البنت اللى فى العناية وتقوم بالسلامة وربنا يستر على البلد الايام اللى جاية وجزاكى الله يا مريم كل خير دا انتى عاملة زى الجندى اللى فى المعركة كل مرواحة  ليكى الكلية تيجى بحكاية جديدة ربنا يعدى سنين الكلية دى على خير

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
في اخبار ان البنت دي ماتت والله اعلم يارب تكون اشاعة يارب ربنا يسترها يا سما انا بجد خلاص اعصابي باظت من اللي بيحصل ده بس بحمد ربنا ان انا مشيت قبل الحادثة دي انا مشيت من هنا واللي حصل حصل لاني لو كنت شفت المنظر ده مكنتش هستحمل وبحمد ربنا كمان ان مفيش حد من صحابي جراله حاجة الحمد الله رب العالمين   مش عارفة اقول ايه بجد وحسبي الله ونعم الوكيل

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ربنا يحفظك من كل شر انا ما بقتش انزل من البيت الا لما اعمل استخارة لان بجد الشارع ما بقاش امان انا مرة وانا سايقة ولد جرى قدام العربية وعشان اتفاداه دخلت فى الرصيف ونزلت اشوفه مرعوبة انى اشوفه تحت العجل والحمد لله ما حصلوش حاجة بس انا اللى اتدمرت نفسيا وفين وفين لما عرفت اسوق تانى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
بقولك يا مريم هيا محاضرات العربى التلفزيونية مفيدة انزلها والا كفاية ورق المحاضرات وايه المواد اللى تنصحينى انزلها فيديو لانها بتاخد وقت وموش عاوزة اضيع وقت لان خلاص الوقت ازف

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
بصي ياحبيبتي انا شغلت محاضرة من محاضرات العربي التليفزيونية مستفدتش حاجة لانه بيقرا وخلاص بس اقري المواضيع من الكتاب وبعد كل درس في الكتاب فيه ملخص وفي اسئلة وتابعي اسئلة الامتحانات 

الاربع محاضرات التليفزيونية للفوناتكس نزليها مفيدة جداا والمحاضرات والتطبيقات التليفزيونية للمقال مهمة ومفيدة  أما المعاجم انا بقول مش لازم لاني سمعت الفيديو الاولاني مستفدتش شئ   اما الترجمة انا مسمعتش منها حاجة فا مش هقدر افيدك فيها - يعني كدا المقال والفوناتكس بس اللي تنزليه وربنا يوفقك ياجميل

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شكرا يا مريم كتير ريحتينى من التحميل اللى من غير فايدة اما الترجمة فانا اول ما لقيت ان الفيديو لدكتورة هدى قلت مستحيل احملهم هوا انا مستغنية عن دماغى موش ناقصة لخبطة انا استكفيت بصراحة من دكتورة الترم اللى فات فعلا اسستنى جدا فى الترجمة ومكتفية بقراءة الاهرام ويكلى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
هو يا جماعة بالنسبة لمادة العربي
3 دروس بس المقريين الترم ده صح؟ 
حد يقولي اية المقرر في العربي بالظبط او اية اللي يتذاكر عشان انا عايز اظبط نفسي في مادة مادة لاني ابيض
بس خلينا دلوقتي في العربي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
سما سيف كتب:
شكرا يا مريم كتير ريحتينى من التحميل اللى من غير فايدة اما الترجمة فانا اول ما لقيت ان الفيديو لدكتورة هدى قلت مستحيل احملهم هوا انا مستغنية عن دماغى موش ناقصة لخبطة انا استكفيت بصراحة من دكتورة الترم اللى فات فعلا اسستنى جدا فى الترجمة ومكتفية بقراءة الاهرام ويكلى

هههههههههههههههههههه بس انتي عارفة ياسما دكتور الترجمة الترم ده احسن بكتير من دكتورة امااني ياريته كان بيدينا من اول ترم كنا هنبقى حاجة تانية وياريت كان يبقى ليه فيديوهات بس للأسف

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Ahmed Elwardany كتب:
هو يا جماعة بالنسبة لمادة العربي
3 دروس بس المقريين الترم ده صح؟ 
حد يقولي اية المقرر في العربي بالظبط او اية اللي يتذاكر عشان انا عايز اظبط نفسي في مادة مادة لاني ابيض
بس خلينا دلوقتي في العربي

السلام عليكم استاذ احمد احنا خدنا درس لماذا هويت القراءة ودرس الادب العربي وهناخد بإذن الله المحاضرة الجاية درس الجمال واعتقد هما دول ال3 دروس المقررة بس  لان محاضرة العربي الجاية اخر محاضرة  وهنزل لحضرتك ملخصات للـ 3 دروس ان شاء الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم ؟؟ الف شكر لحضرتك وربنا يجازيك خير ع مجهودك وتعبك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
متشكر جدا يا مريم على تعبك معايا دايما
انا معاكو ان شاء الله متابعة من النهاردة لاني اخدت اجازة عشان الحق الم الفونتيكس و العربي و بقيت المواد التانية من الترم اللي فات و اللي جاي و ربنا معانا كلنا يارب

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الشكر لله يا استاذ احمد ومفيش تعب ولا حاجة وربنا معانا كلنا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
محبة نور الإيمان كتب:
مريم يعني اللي بيدرس مادة الترجمة مش الدكتورة هدى طيب اعطيني معلومات عن دكتور المادة دي عشان انا واخده معاكم ترجمة معاجم

لا يا محبة مش الدكتور هدي اللي بيدينا ترجمة 4 دكتور اسمه علي عبد العزيز الغفاري وهو بيدي من الاهرام ويكلي ومن الكتاب ساعات وقالنا ركزوا على الاحداث اللي بتحصل في مصر في الفترة من يوم ما بدأنا الدراسة لحد الان ونتابع دايما الاخبار اللي فيها ونترجمها اما عن القطع العربي كان بيدينا من جريدة اسمها القاهرة هي جريدة اسبوعية برضه زي الاهرام ويكلي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

محاضرات بتاريخ 3/ 1/ 2014

القراءة والفهم والمقال

في اول المحاضرة الدكتورة اتكلمت عن العام الجديد كل سنة وانتم طيبين وقالت المفروض مع بداية السنة الجديدة اننا نفكر ونشوف احنا ممكن نحقق ايه من اهدافنا السنة دي ونكتب موضوع عنه المهم منحلمش لحاجات تكاد تكون مستحيلة انها تتحقق في خلال سنة ونفكر بعقل ايه اللي ممكن يتحقق في الفترة دي  وفي طالب قام وقال انه مع بداية كل سنة بيعمل خريطة ويكتب فيها هدفه ويكتب ايه الخطوات اللي ممكن يعملها عشان يوصل وينجح في تحقيقه على سبيل المثال عايز ينمي نفسه في المحادثة باللغة الانجليزية ممكن يعمل ايه – ياخد كورس في المكان الفلاني ويشتري كتب يستفاد منها وممكن يبحث عالنت على فيديوهات تساعده على ده لو مش هنقدر نعمل ده في خلال سنة ممكن نحدد ليه وقت مثلا في خلال عامين او 3 يعني مضحكش على نفسي واقول اني هحققه في سنة وانا عارفة انه صعب يتحقق في الفترة دي والدكتورة اتبسطت قوي من الطالب ده وسقفتله كمان 

وحلينا امتحان بتاريخ 2/ 6/ 2013 خارج مصر دورت عليه عندي مش لقيته بس هدور عليه عالسايت يمكن يكون موجود – هو الموضوع بيتكلم عن زيادة الدخل وان كل اما يزيد دخلنا بنشتري حاجات كتير احنا مش محتاجنها وممكن نستغنى عنها

-------------------------------------------------------

الفوناتكس

خدنا short and long vowels واماكنهم في الجريد ونطقهم وامثلة عليهم واهم حاجة ناخد بالنا من مكان النقطة فين بالظبط في الجريد وقالت ان كل الرموزالموجودة في  front ا  ---- spread  بمعنى ان نطقهم بيكون شكل الفم ممدود ------ وان كل  رموزالموجودة في ال back --- rounded بمعنى نطفهم بيكون شكل الفم مدور وطبعا لازم نحفظ الرموز دي واماكنهم ونطقهم كويس جدااااااااااا

ملحوظات:

* اذا جاء كلمة اخرها حرف ال s وقبلها حرف voiced  بيكون نطق ال s ---z  مثال:

goods  ------- نطقها goodz  لان حرف ال d voiced/

* اذا جاء كلمة اخرها s وقبلها حرف voiceless ينطق حرف الs  --- s زي ما هو مثال

Students حرف t / voiceless  ينطق  s دون أي تغيير لازم ناخد بالنا من الموضوع ده في الكلمات اللي هتيجي في الامتحان ونعملها  ترانسكربشن

--------------------------------------------------------------------

المعاجم

خدنا المحاضرة الخامسة ( اجزاء العين ) بس مش هييجي منها حاجة واتكلمت عن القواميس اللي موجودة في المحاضرة ال 6 وبرضه مش هييجي منها حاجة - المحاضرة الخامسة والسادسة ملغيين لكن تطبيقاتهم مقررة واتكلمت عن الامتحان نفس نظام الامتحانات السابقة وسؤال واحد بس هييجي فيه نقطتين برة المنهج اللي هو اكمل الجمل من عندك وقالت الجمل اللي في الابلكيشن 6 مش بالضروري تيجي تشوز ممكن تيجي جمل كاملة واحنا نترجمها من عربي لانجليزي او العكس وممكن الترجمة تيجي من أي محاضرة  وسؤال correct the error متجمع كله في المحاضرة الرابعة

يارب اكون افدتكم وربنا يوفقنا لا تنسوني من صالح دعائكم  flower 

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
تسلمي على التوضيح يا مريم بصراحه انا ولا مسكت ترجمة ولا معاجم الله يستر بس إن شاء الله  يمديني اخلص ولو نص المنهج معليش هتعبك معايا مادة المعاجم ايه الحاجات اللي مطلوب اركز عليها

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
كل محاضرات المعاجم مقررة ما عدا محاضرة 5 و6 والتطبيقات كلها مقرر بس متركزيش على الشرح والرغي الكتير اللي فيه ركزي بس على الجمل المترجمة والمصطلحات هي مادة سهلة بس عايزة حفظ وربنا معانا وان شاء الله خير

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
هو بالنسبة لإمتحان الفونيتكس ؟ بيجي ازاي؟

عبارة عن ايه شكل الامتحان حد عارف؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شوف يا احمد امتحان الفوناتكس بيجيك سؤال تحول الكلمات لرموز والعكس الجدول بتاع الحروف الساكنة مهم ورسومات الvowels لإن راح يجيك كلمات وتحط اول حرف فيها في الجدول طبعا الحرف هتحطه على حسب الصوت بتاعه كمان بتجيب تعريفات بس بتكون على هيئة فرغات ده كان امتحاني السنة اللي فاتت وانصحك تسمع محاضرات الدكتورة سلوى هتستفيد منها خالص

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
 الف شكر  flower 
                                                         وربنا يجازيك خير ع مجهودك وتعبك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
flower  jazakشكرا يا حبيبتى بس ممكن اسالك سؤال وياريت تردى على الخاص لانى موش عارفة اكلمك على الخاص موش عارفة بيقولولى لسة ما وصلتش رسايلى موش عارفة لرقم كام المهم السؤال هوا ايه انتماءات دكتور الترجمة السياسية عشان اقدر اتوقع القطع اللى ممكن يجيب منها الامتحان والاجابة فى الخاص عشان ما نعملوش مشاكل  خجول  خجول

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
هههههههههههههههههههههه حاضر يا سما هرد عليكي في الخاص

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

محاضرات 10 / 1

العربي

خدنا درس الجمال واتكلم عن الامتحان نفس نظام الامتحانات السابقة بس الاختلاف انه هيجيب موضوعين من ال3 (لماذا هويت القراءة – الادب العربي – الجمال )ونكتب واحد منهم على فكرة قاصد  انه يعمل كدا لانه عارف ايه اللي في دماغنا انه لو جاب ال3 مواضيع هنركز على واحد والباقي هنقراه كدا وخلاص عشان سؤال صح وغلط  كنا عايزين بقى نعرف ايه هما الموضوعين هههههههه قالنا لو قاطعتوا الدستور هقولكم  كله سكت اللي هو بقى مش عايزين نعرف حاجة بس عن نفسي هذاكر موضوعين والتالت هقراه كدا والموضوع اللي هنكتب عنه المقدمة تكون نبذة عن الكاتب 3 – 4سطور وبعدا كدا ندخل في الموضوع وفي الاخر نقول رأينا ومش بطول المقال اهم حاجة يكون فيه المفيد من غير رغي ولغة عربية سليمة  والحمد الله دي كانت اخر محاضرة للعربي  

الترجمة :

المواضيع اللي خدناها من الاهرام ويكلي

Make or break

http://weekly.ahram.org.eg/News/5108/17/Make-or-break.aspx

Return of the mudslingers
والدكتور ترجمها ( هناك اشخاص يقوموا بتشويه سمعتهم / الإشهار بهم )

Defamation / mudslingers --- تشويه السمعة

Mobarak regime  members of the ------ فلول

Expects have their say
المصريون يصوتون بالخارج

http://weekly.ahram.org.eg/News/5095/17/Expats-have-their-say.aspx

No water deal
اتفاق على المياه

http://weekly.ahram.org.eg/Nwes/5093/17/No-water-deal.aspx

وخدنا جزء من مقال في جريدة القاهرة معرفتش اوصل للمقال لاني مكتبتش عنوانه هو بيتكلم عن العنف الطائفي وده لينك الجريدة لو عرفتو تجيبوه

http://www.alqaheranews.com/index.php

chaos – disorder ---- فوضى

sect or sectarian ---- مذهب من المذاهب الدينية

Exploited or used------- استغلت

وخدنا القطعة ص 162 في الكتاب

واتكلم عن الامتحان قطعتين انجليزي وقطعة عربي وقال مش من الضروري نحفظ كلمات المهم اننا نقرا كتير عربي وانجليزي ونترجم كتير والكلمات الصعبة نخمنها او ممكن نسقطها من القطعة ونقرا القطعة على بعضها ونكتب اللي احنا فهمناه بأسلوبنا وبلغة عربية سليمة وبعد كدا نرجع للقطعة ونشوف اذا كان في تفاصيل وقعت مننا نضيفها واهم حاجة نعمل مسودة منترجمش على طول

كانوا اخر محاضرتين العربي والترجمة بالتوفيق

لا تنسوني من صالح دعائكم  flower

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

السلام عليكم جميعا
في البداية احب اشكرك شكرا جزيلا يا مريم على مجهودك الاكثر من رائع بجد مش عارفه أقولك ايه ربنا يجازيكي خير ويجعله في ميزان حسناتك . سلمت يداك 
ثانيا انا  كان عندي ظروف و لسه دلوقتي هبدأ أذاكر وبحاول ألم المواد فهل من وجهة نظرك هلحق في الوقت الضايع دة ؟ وخاصة مادة الفوناتيكس شايفة من كلامكم انها مادة تقيلة وعايزة وقت للفهم .
مش عارفه اعمل ايه ؟ انا قرأت كل اللي انتي كتباه في الحلقة الدراسية ونزلت المحاضرات والتطبيقات من صفحتي لو عايزة اطبع ورق المحاضرات اطبع لحد  المحاضرة الكام في كل مادة ؟ يعني  هل كل المحاضرلت مقررة في كل المواد ؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.