اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
aymanamer

هل يمكن التسجيل في أكثر من كلية في التعليم المفتوح؟

Recommended Posts

أنا بدرس دلوقتي في آداب إنجليزي وعلى الرغم من إني حابب الدراسة فيها بس كان نفسي أدرس فنون جميلة وعرفت متأخر إن جامعة الأسكندرية بتقدم برنامج للفنون الجميلة ضمن التعليم المفتوح وبصراحة دي كانت رغبتي من أيام ثانوية عامة بس للأسف معرفتش لأكتر من سبب منها المجموع، وفرحت جداً لما عرفت إنها متاحة ضمن برامج التعليم المفتوح بس بعد ما اتقبلت في آداب مش عارف ينفع أسجل في برنامج تاني ولا لأ.. لما سألت ناس كتير قالولي لأ عشان ملف الثانوية الأصل بيروح للجامعة اللي سجلت فيها الأول بس مش واثق في الكلام ده 100% ومش عارف صح ولا لأ، لو صح كده معناها إني المفروض أستنى 3 سنين كمان عشان أقدم في جامعة تانية وده مش منطقي والخيار التاني هو إني أخرج من آداب وأسجل من جديد وده برضه مش منطقي عشان أنا فعلاً حابب الدراسة وبحب الإنجليزي جداً ونفسي أوفق بين الأتنين لو أمكن.. ياريت تفيدوني وجزاكم الله كل خير

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الموضوع بسيط كل الحكاية ان فيه طريقتين
اول طريقة انك تقدر تحيب نموذج اصل بديل او اصدار تاني للثانوية العامة و تروح تقدم هناك في اسكندرية بأصول باقي الأوراق
او تعمل زي زمليتنا في اداب طلعت من اداب واخدت الاوراق بتاعتها و قدمت في كلية تانية 
لكن انك تدرس في كليتين مختلفتين في وقت واحد دي صعبة او يتطلب الموضوع نموذج اصل ثاني من الثانوية العامة و ليس مجرد بيان للدرجات فقط و انا ما اظن ان فيه امكانية تسمح بكدة
فه خليك واثق انه مستحيل اذا ما عرفت تتم الموضوع بهذه الطريقة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
بالنسبة لموضوع التقديم في كليتين في نفس الوقت مقبول ام لا معرفش !! لكن من الممكن انك تطلع اكثر من شهادة اصلية في هذا الحالة بتسمي " مستخرج رسمي للشهادة مكتوب عليها اسم الجهه الموجه لها وبتكون مثلها مثل الشهادة الاصلية تمام "  بتذهب لمديرية التربية والتعليم قسم التعليم الثانوي بيطلبو منك تجيب حوالات وطوابع من البوسطة قدرها 15 جنية علي ما اظن ودا للمستخرج الرسمي الواحد ، الموضوع بياخد يوم بالكثير! 

وبالتوفيق ان شاء الله.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا كنت فى الامتحان امبارح كان سهل بس كان فيه كلمات بس هى اللى كانت صعبة فى الترجمة للعربى والانجليزى بس مش كتير كلمتين او تلاته

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
هو الامتحان التحريرى للمقبلولين بقى يحتوى على قطعتين ترجمة مفيش كتابة بلجراف

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لا يجوز التقديم فى كلتين فى وقت واحد لان عليها مسالة قانونية وبتنتهى لو اتعرف انك بتدرس بكلتين بالرفدمن الكليتين

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
( .. اعتقد مينفعش حتى لو اتعمل مستخرج من الشهادات ..~

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.