اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
ATOMIX

طلبة التعليم المفتوح يطالبون بتأجيل الامتحانات حتي تستقر أوضاع البلد

Recommended Posts

bism 

طلبة التعليم المفتوح يطالبون بتأجيل الامتحانات حتي تستقر أوضاع البلد

طالب طلبة التعليم المفتوح بجامعة القاهرة، تأجيل موعد أدائهم لامتحانات نهاية العام والتي مقرر لها أن تبدأ السبت المقبل، حتى تستقر أوضاع البلاد.

وكانت امتحانات الطلبة قد تأجلت مرتين من قبل، نظرا للأحداث المؤسفة التي مرت بها البلاد، بالإضافة إلى اعتصام جماعة الإخوان بميدان النهضة أمام جامعة القاهرة، وتم تحديد يوم السبت المقبل كبداية لعقد امتحانات التعليم المفتوح مرة أخرى على أن تتم على فترتين، الأولى في الساعة العاشرة صباحا، و الفترة الثانية في الواحدة ظهرا.

وقد تلقى الطلبة تحديد موعد أداء الامتحانات بعدم ارتياح خوفا من الأحداث، وطالب معظمهم بتأجيل الامتحانات حتى تهدأ ظروف البلد، خاصة في ظل عدم آمان الطرق.

وقامت أسرة "بداية" بتقديم خطاب لرئيس الجامعة، تضمن ضرورة إضافة فقرة لإعلان استكمال الامتحانات تضم أنه من حق أي طالب تأجيل الامتحانات دون دفع أي رسوم تأجيل مع إمكانية إضافة المواد المؤجلة للترم الجديد، حتى يتسنى للطلبة الحصول على التقدير لباقي المواد المؤجلة.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

ياريت الطلاب اللي مؤيده لحمله تاجيل الامتحانات تدخل على صفحتها الشخصية الخاصة بيها علي موقع الجامعه وبعد كده تدخل علي صندوق البريد الاداري وبعد كده تختار ارسال رساله 

وتكتب نص الرساله وهو 

بسم الله الرحمن الرحيم 

السيد الاستاذ الدكتور / مدير مركز جامعة القاهرة للتعليم المفتوح 

نحن طلاب بجامعة القاهرة مقيدون بنظام التعليم المفتوح نطالب بتاجيل الامتحانات اسبوعين لحين استقرار الاوضاع الامنية في مصر وانتهاء حالة الطوارئ وحظر التجوال ونرجو تعديل الجدول وترك فترة كافية ما بين الامتحانات اسوه بالمتبع مع الطلاب النظامين
شاكرين حسن تعاونكم مع ابنائكم الطلاب 

مقدمة لسيادتكم 

طلاب التعليم المفتوح

وبعد كده تنزل تحت وتدوس ارسال رساله وهتوصل الرساله لمسئولي المركز و رئيس الأتلاف (شهاب صلاح الدين) هيقدم نفس الاقتراح لرئيس الجامعه والجدول باذن الله هيتعدل بس ياريت اعدد كبير تشارك وتبعت الرساله دي عشان ينظروا 

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
[size=18]
ارجو التوضيح ان أسرة بداية مقدمة الاقتراح فردي يعني كل واحد حر إذا كان عايز يأجل من عدمة ولا يجب التطبيق علي الكل ، والامر يتلخص في إنه لا يدفعوا رسوم التأجيل ويتم اضافتها مع المقررات الجديدة ولا تطبق علي الجميع !! ((  برجاء الانتباه من الطلب المقدم )))

وياربت مش تتأجل لاننا زهقنا من كثرة التأجيل والعمر بيجري واحنا محلك سر واللي عايز يأجل دي حاجة ترجع له !! يعني مثلاُ اغلب بتوع التعليم المفتوح بيشتغلوا ! هل تبطلوا تروح شغلكم عشان الاوضاع !؟ هتبطلوا تنزلوا تاكلوا وتشربوا!؟ اومال لو كنتوا في بلد فيها حرب علي طول كنا هنعمل ايه هنحفر خندق تحت الارض الي ان تنتهي !؟ 

يارت تبقوا واقعين وتعيشوا الواقع وتتعايشوا معاه ، وربنا يجازي في اللي فكر في يوم 30 يونيو من الاساس كنت متاكدة انها هتيجي علي دماغ طلبة التعليم المفتوح !!! 

ومن الاخر ياجماعة ما ياخد الروح الا اللي خلقها !!! 
وبالنسبة لموضوع التركيز في الامتحان والتقديرات ، بنعمل اللي علينا والباقي علي ربنا !! 
ويارب يصلح حال البلد ويعم الامن والأمان  من تاني !!! 

[/size]

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

حرصاً على سلامه أبنائنا وتيسيراً لهم يسمح للطلاب/ الدارسين آداء
إمتحاناتهم في أقرب موقع متاح لهم.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم

في ناس بعدت الرسالة والرد كان ( الطلب غير متاح ويمكنك تقديم عذر للإمتحانات ) 

ياريت تذاكروا لان اعتقد ان مفيش فايدة وانا عن نفسي مش عايزة الامتحانات تتأجل بالرغم من اللي احنا فيه لانى عايزة اخلص من الترم ده وتأجيل اكتر من كدا هيبقى صعب وخلوها على ربنا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ان شاء الله الجو يبقي هادي وامان
انا عن نفسي زهقت اوي من كتر التاجيل ومش بعت حاجه
وزي متيجي تيجي يعني هنموت؟؟ خلاص شهاده في سبيل العلم
ربنا معاكم

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.