اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
sweet_love

كلمني عربي بلييييز

Recommended Posts

السلام عليكم

سورى مقدرش اتكلم غير اربك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ههههههههههههههههه موضوع ممتاز ياسويت بس يبقي احلي لو اتحط تحت المناقشة

فعلا بقيت ظاهرة غريبة فعلا انا كنت بتكلم الاول كدة عربي بالانجليزي لحد مابالصدفة كلمت واحد علي شات اجنبي انجليزي الجنسية بتكلم معاه عادي جدا ومرة واحدة اتخانق معايا علشان كتبتله "talkin" زي جيرانهم الامريكان مابيكتبوها علي الشات واتخناقنا انا وهو وعملنا مشكلة كل ده علشان معتزتش بلغته استغربت جدا ومن ساعتها بحاول اتكلم عربي علي قد مااقدر مع الناس ومع الاجانب اتكلم عانجليزي

واسف علي الاطالة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
فعلا هى ظاهرة غريبة ومخيفة جدااااااااا و الموضوع يستحق المناقشة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لأ هي مشكلة طبعاً نابعة من حاجات كتير في المجتمع، بس أنا شايفة إن في ناس كتير برضه لسه متمسكة إنها تعلم ولادها عربي كويس وفي ناس برضه متمسكة تتكلم عربي

البركة فينا وفي الأجيال الجاية إننا نحب اللغة العربية ونحبب غيرنا فيها

وربنا يكفينا شر مدرسين اللغة العربية المملين واللي بيكرهو الناس فيهاSmile

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا من وجهة نظرى ان الكلمات اللى احنا اتعودنا نقولها بلغات اجنبيه من ايام الطفوله وطلعنا لقينا الناس بتقولها كده مفيش مشاكل منها وخصوصا ان تغييرها مش سهل انما اللى طول عمره بينطق كلمات معينه بالعربى زى شكرا مثلا ويجى مره واحده يخليها مرسيه ال يعنى الواد عشان يبقى مودرن يبقى هو ده اللى مش كويس فعلا ويضايق. طبعا الكلمات الأجنبيه اللى بنستخدمها فى مصر من زمان كتيييير زى الكلمات الفرنسيه تليفزيون اللى المفروض بالعربى اسمه مرياء او تلفاز وزى دريكسيون اللى هى عجلة القياده وفيتيس اللى هو ناقل السرعات وزى كرواسون..... والكلمات التركيه زى أجزاخانه اللى هى بالعربى صيدليه وشاويش اللى هو بالعربى رقيب وصول اللى بالعربى مساعد وافندم اللى ليها معانى متعدده فى التركيه...... اما الفارسيه فى حياتنا زى كلمة أستاذ اللى هى بالعربى معلم ودئيه اللى هى يعنى الحله الصغيره .... وفى الانجليزيه برضو كلمة جراج اللى هو بالعربى مرآب وغيرهم وغيرهم من الكلمات المتعدده من عدة لغات وآسف ع الاطاله.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
وير از زا بكتشرز

هههههههههههههههه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.