اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
shahnda

ليه دخلتوا كلية اعلام...؟؟

Recommended Posts

bism allah

ازيكم جميعا،،
،،
flower 
 يمكن الوقت مش مناسب
أو سؤال جيه متأخر بس عندي فضول اعرف
زملائي فكرو في ايه وهما بيختارو كليه اعلام
 وياتري كان عندهم خلفيه عن دراستها !! او هتفيدهم
في مجال معين بيشتغلو فيه ؟؟ هنتظر ردودكم ،،،

،،،
سلآمي \ شآهنده

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا اخترت الاعلام مع اني حاصل على بكالوريوس علوم
لاني اعلامي منذ 15 سنة
واعمل في مجال الانتاج الاعلاني منذ 20 سنة

وحبيت اكون مؤهل فقط

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
 كنت متوقعه حاجه كدا وانا بقدم في الكليه وقت test اللي كان بيعملو قبل ميقبلونا في اعلام حسيت
اختلافات كبيره جدا بين كل المقدمين هي ميزه علي فكره لان حسيت الناس ممكن تساعد بعضها واكيد ناس كتيره
دخله الكليه للدراسه النظريه والعملي دا اكيد في شغلهم
ميرسي ياخالد واتمنالك النجاح ان شاء الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
 وانا هقول رايي كمان/ يمكن حد حابب يعرف انا دخلت اعلام ليه
انا كنت كليه تجاره عاديه مش تعليم مفتوح بس محبتش دراستها نهائي ومفهاش اي شئ مثير وحتي لو بصيت لمستقبلها

مكنتش حابه اشتغل وسط الحسابات والارقام وانا بطبيعتي مبحبش الملل والروتين "دا لو لاقيت شغل Noهههه"،لكن لما جتلي فكرة اقدم في كليه تانيه اكيد مش هفكر في اداب ولا تربيه ولا حقوق لانهم ميفرقوش بالنسبالي عن تجاره كتير بس الجديد ان لاقيت فرصه اقدم في اعلام ودا اللى شجعنى ادرس تآنى بس بنظام تعليم مفتوح لان مجموعي ميجبهاش في النظام التانى ومجموعي كان 86% في الثانوي العام.
قدمت في اعلام لانها لذيذه ومجالها واسع غير كمان اني خدت فكره عنها قبل مقدم وعجبتني وحسيتها ممتعه ، وانا بحب بطبيعتي بمشي بمنطق
 اعمل ما تحب مش حب ما تعمل ،، لاني مبحبش اغصب نفسي علي حب شئ
وكل حد فينا له ميوله
اكيد بيبقي عارف هيستمر في ايه وايه هيرفضه

،،
سلامي ــ،، وفي انتظار رايكم،،

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
bism 

معلش يا شاهندة، الناس مشغولة بشهر رمضان، كل سنة وانتي طيبةflower 

انا كنت طول عمري شايفة نفسي حدرس ترجمة انجليزية، لاني بحب اللغة الانجليزية،

لكن من خمس سنوات ، اكتشفت اني بحب الكتابة جدا ، الكتابة الصحفية وبما اني بكتب من زمن طويل، بس كنت بعتبرها هواية لا اكتر، بس الاهم اني لما جيت اقدم ف يالجامعة كان الاختيار ما بين ترجمة انجليزي او اعلام
حسيت بصراحة ان اداب ارجمة ، تخصص روتيني او مش اللي انا عايزاه
ولماشفت مواد الاعلام لقيتها اكتر حيوية وفعلا دلوقتي انا سعيدة اكتر من اي وقت مضى لان شغلي 
في علاقات عامة واعلان واستفدت كتير منه، بس لو كان في تخصص في الجامعة دي /كنت زماني تخصصت في الكتابة للاذاعة والتلفزيون والصحافة

وفعلا يا شاهندة ، لو مش بتحبي الشيء اللي بتعمليه، مش حتقدري تكمليnoo

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
جميل جدا حبيبتي وكل سنه وانتي طيبه وانا سعيده اني بعرفكم اكتر
وانتي ربنا يوفقك يارب واختيارك كان في محله ورغم ان التخصص شئ جميل انك بتتخصصي في شئ معين وتكرسي وقتك له فقط
بس التعميم شئ احلي انك هتستفادي من حاجات تانيه كتيره جايز تكتشفي نفسك فيها ودا من المميزات والعيوب في نفس الوقت في كليه اعلام تعليم مفتوح
و اكيد كليتنا وفرت لينا معلومات كتيره جدا بخصوص الكتابه الورقيه او الاذاعيه او التلفزيونيه وعلاقات عامه واعلانات وغيرها وغيرها لسه هنشوفه

ودا اللي بيثبتلي علي مرور الوقت ان كليتنا لذيذه جدا ومش ممله،،

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
"بوست" رائع ...منه هنتعرف على بعض أكتر وربما نفهم هوايات الاخرين 
ربما حد يسأل : 
ازاى هوايات و الكلام عن موضوع دراسى؟

لانى بعتبر القرايه نفسها هوايه , والكتابه هوايه ...والتصوير بردوا هوايه ، ومشاهدة البرامج التليفزيونيه او سماع ومتابعة الاذاعيه كمان هوايه
 يبقى هنعرف من خلال الردود إن كان الالتحاق بكلية الاعلام من أجل زيادة صقل الموهبه و إشباع الهويه بالدراسة الاكاديميه أم ان الامور ان دى مجرد شهادة "شيك" والامور لا تتعدى الحرص على الوجاهه الاجتماعيه.!

هشاركم التعرف بالاسباب لاحقا
يومكم سعيد ورمضان كريم

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
shahnda كتب:
وانتي ربنا يوفقك يارب واختيارك كان في محله ورغم ان التخصص شئ جميل انك بتتخصصي في شئ معين وتكرسي وقتك له فقط
بس التعميم شئ احلي انك هتستفادي من حاجات تانيه كتيره جايز تكتشفي نفسك فيها ودا من المميزات والعيوب في نفس الوقت في كليه اعلام تعليم مفتوح
و اكيد كليتنا وفرت لينا معلومات كتيره جدا بخصوص الكتابه الورقيه او الاذاعيه او التلفزيونيه وعلاقات عامه واعلانات وغيرها وغيرها لسه هنشوفه

والله يا شاهندة، انا في مواد من الترم الاول والتاني، مع ان الاسئلة المتوقعة جت فيالامتحان، بس انا ما كنتش شايفة اني لازم ادرسها او حتفيدني بشيء والدليل ان مادة زي منهج البحث العلمي (170) اجلتهامن الترم السابق وما درستهاش قوي، مع ان اسئلتها جت سهلة، لكن ان مش حاباها وشايفة انها مش حتفيدني والدليل بقى انها اعتقد جاية مرة واحدة ولو كانت الموا اختيارية ما كنتش خدتها خاالص، عشان دايما بحب اعمل عقلي وافكر خارج الصندوق ، ما بحب احفظ كما قال الكتاب وصم المنهج معايا؟؟
فالكلية في مواد فعلا حيوية وبتخليكي في مود علي بجد

Soli كتب:
ربما حد يسأل : 

لانى بعتبر القرايه نفسها هوايه , والكتابه هوايه ...والتصوير بردوا هوايه ، ومشاهدة البرامج التليفزيونيه او سماع ومتابعة الاذاعيه كمان هوايه
 يبقى هنعرف من خلال الردود إن كان الالتحاق بكلية الاعلام من أجل زيادة صقل الموهبه و إشباع الهويه بالدراسة الاكاديميه أم ان الامور ان دى مجرد شهادة "شيك" والامور لا تتعدى الحرص على الوجاهه الاجتماعيه.!

يومكم سعيد ورمضان كريم

فعلا يا سولي، ان كنت بعتبر الكتابة هواية وعمري ما فكرت في احترافها وكمان بسمع اذاعات الاخبار العالمية وعمري ما فكرت فيها كعمل لي مستقبلا، لكن كنت احلم اني اشتغل في قناة زي ال سي ان ان او البي بي سي او حتى الجزيرة ، ان ادلوقتي استهوتني حكاية الكتابة للراديو ولما بدات اتابع قسم الصحافة في موقع البي بي سي

http://www.bbc.co.uk/academy/collegeofjournalism/arabic

الحلو في الموضوع ان اللي بندرسه موجود هنا، انواع الكتابات واسلوبها روعة
انا عمري ما فكرت بالوجاهة بقدر ما فكرت اني عايزة اعمل شيء مختلف، لاني زي ما ذكرت اني طول عمري عايزةادرس ترجمة والناس اللي حولي اهلي واصحابي كانوا متوقعين ادرس شيء في لغة انجليزية، بس افعلا اللي فرق معايا اني من خمس سنوات بدات اتعرف على جانب جديد في شخصيت وفي حياتي ، خلاني افكر بشل غير روتيني وخارج الصندوق

مستنيين اسباب اختيارك الاعلام واسفة على الاطالة...

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
 وانا معاكي هدايه احلي حاجه في اللي فكرو يدخلو اعلام الاغلبيه وليس الكل،
اننا مهيئين تماما لاستقبال كل جديد في دراستنا بصدر رحب وانا عن نفسي قليل جدا اما اتخنق من ماده لانهم كلهم اضافولي معرفه وتوسيع افق
وتوتر الامتحانات ده اكيد طبعا لجميع الناس لكن لو بصينا لاهميه المواد فكل ماده لها استقلاليه ومذاق غير الاخري وبيتهيألي كلنا استفدنا جدا بعد الترمين دول
من 10 مواد اللي درسناهم واضافو لقاموسنا الكتير جدا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Soli كتب:
ربما حد يسأل : 

يومكم سعيد ورمضان كريم

ميرسي سولي" اكيد انا احب اتعرف بيكم كلكم دا شرف ليا
وانت كل كلمه قولتها كانت في محلها والاعلام كله عباره عن بستان ورود كل ورده فيه لها عطر خاص
انا عن نفسي لو هنكلم عن الهوايات انا بحب النقد جدا يعني اتمني اكون ناقده صحفيه  وكمان احب اكون مذيعه وان شاء الله قريب هتدرب في اي مكان واخد فكره اكبر عشان انمي موهبتي واتاكد اني فعلا قادره اني اكون زي ما انا حسه لان الاحساس مش كفايه وجايز لما اجرب شئ افشل فيه ودا هو اهميه التجربه انها بتحطك في الواقع وتفصلك عن التخيل لان كتير الواقع بيختلف عن الخيال،،بس هحاول لاني حابه الشئ جدا واللي حابب شئ اكيد هيقدر هيتعب عشان يوصله وانا واثقه من نفسي واكيد هتدرب بردو في جريده صحفيه وفعلا انا اتصلت بموقع جريده الاخبار وعرفت ان في مواعيد للتدريب لكن نظرا للظروف اللي حصلت للاسف مقدرتش اروح في الوقت ده وهروح ان شاء الله مره تانيه
\
\
هنتظر ردك  اكيد ،،،
سلامي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Hidaya52875 كتب:
shahnda كتب:

والله يا شاهندة، انا في مواد من الترم الاول والتاني، مع ان الاسئلة المتوقعة جت فيالامتحان، بس انا ما كنتش شايفة اني لازم ادرسها او حتفيدني بشيء والدليل ان مادة زي منهج البحث العلمي (170) اجلتهامن الترم السابق وما درستهاش قوي، مع ان اسئلتها جت سهلة، لكن ان مش حاباها وشايفة انها مش حتفيدني والدليل بقى انها اعتقد جاية مرة واحدة ولو كانت الموا اختيارية ما كنتش خدتها خاالص، عشان دايما بحب اعمل عقلي وافكر خارج الصندوق ، ما بحب احفظ كما قال الكتاب وصم المنهج معايا؟؟

Soli كتب:
ربما حد يسأل : 

يومكم سعيد ورمضان كريم

فعلا يا سولي، ان كنت بعتبر الكتابة هواية وعمري ما فكرت في احترافها وكمان بسمع اذاعات الاخبار العالمية وعمري ما فكرت فيها كعمل لي مستقبلا، لكن كنت احلم اني اشتغل في قناة زي ال سي ان ان او البي بي سي او حتى الجزيرة ، ان ادلوقتي استهوتني حكاية الكتابة للراديو ولما بدات اتابع قسم الصحافة في موقع البي بي سي

انا عمري ما فكرت بالوجاهة بقدر ما فكرت اني عايزة اعمل شيء مختلف، لاني زي ما ذكرت اني طول عمري عايزةادرس ترجمة والناس اللي حولي اهلي واصحابي كانوا متوقعين ادرس شيء في لغة انجليزية، بس افعلا اللي فرق معايا اني من خمس سنوات بدات اتعرف على جانب جديد في شخصيت وفي حياتي ، خلاني افكر بشل غير روتيني وخارج الصندوق

ملاحظ و بوضوح أنك بالفطره بتحبى الاعلام بانواعه المختلفه "صحافه - راديو و تليفزيون"
فيما يبدوا انك تأثرتى من الصغر بالجو "البيتى" الجميل ده
من الممكن ان اسرتك كانت حريصه على وجود صحف يوميه فى البيت و الراديو ده كان صديق الاسره حتى ظهور جهاز التليفزيون بقوه واللى خلاكى ترتبطى به لكن اخلاصك "للراديو" فيما يبدوا أشد
ده مجرد تخمين ..لان اللى بتتكلمى عنه هو كمان اللى بحس انه فيا
انا من صغرى بقرأ صحف وحتى انى ما كنت اقدر اتناول طعام الافطار إلا وممسكا جريده فى يدى!
الراديو كان صديق الاسره و تقليب المحطات فى مواعيد معينه كان والدى ومن بعده اخى الاكبر ومن ثم الذى يليه كانت هى الطقوس اليوميه المعتاده اللى ورثتها عنهم !

اعتقد ان دراسة الاعلام ممتعه بس للى عندهم ميول فنيه ..والفن فى رأيى مش مزيكا بس لكن ايضا هى تراقص الكلماات وتناغم الجمل معا والالحان اللى بتعزفها قطعه مكتوبه بحرفيه او بموهبه فطريه

كمان بتتكلمى عن الكتابه الاذاعيه اللى من اصعب انواع الكتابات لانها لها خصائصها اللى لازم يجيدها كاتب عنده خيال واسع لازم "يعدى" به المستمع اللى مش بيشوف إلا عبر الحوار والسيناريو المعد بطريقه فنيه تجبر المتلقى على إعمال العقل ويجبر الخيال على ان ينطلق الى ما لانهايه.

اشجعك واحييكى فى نفس الوقت لانك تبحثى عما لا يعد يهتم به العامه اليوم وهو الابداع .

معذره مش قادر اسرد بشكل اوسع ..النت والجهاز اللى انا عليه حاليا فى مصر بيخلينى اقرأ اكتر مما اكتب ! 
تحياتى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا معاكي اكيد مش كل المواد دي هتستخدميها وتحبيها كمان بس مفيش مانع الواحد يزود عقله بمعلومات يعني اعتبريها معلومات عامه واهي في النهايه اذا ذكُرت قدامك هتفهمي الكلام عن ايه دايما بقول لنفسي كد اي معلومه الانسان بيعرفها بيستفاد بيها في يوم من الايام
Hidaya52875 كتب:

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
shahnda كتب:
Soli كتب:
ربما حد يسأل : 

يومكم سعيد ورمضان كريم

ميرسي سولي" اكيد انا احب اتعرف بيكم كلكم دا شرف ليا
وانت كل كلمه قولتها كانت في محلها والاعلام كله عباره عن بستان ورود كل ورده فيه لها عطر خاص
انا عن نفسي لو هنكلم عن الهوايات انا بحب النقد جدا يعني اتمني اكون ناقده صحفيه  وكمان احب اكون مذيعه وان شاء الله قريب هتدرب في اي مكان واخد فكره اكبر عشان انمي موهبتي واتاكد اني فعلا قادره اني اكون زي ما انا حسه لان الاحساس مش كفايه وجايز لما اجرب شئ افشل فيه ودا هو اهميه التجربه انها بتحطك في الواقع وتفصلك عن التخيل لان كتير الواقع بيختلف عن الخيال،،بس هحاول لاني حابه الشئ جدا واللي حابب شئ اكيد هيقدر هيتعب عشان يوصله وانا واثقه من نفسي واكيد هتدرب بردو في جريده صحفيه وفعلا انا اتصلت بموقع جريده الاخبار وعرفت ان في مواعيد للتدريب لكن نظرا للظروف اللي حصلت للاسف مقدرتش اروح في الوقت ده وهروح ان شاء الله مره تانيه
\
\
هنتظر ردك  اكيد ،،،
سلامي

النقد الصحفى غالبا بيحتاج لخبره عميقه حسب التخصص اللى هتكونى فيه..وغالبا بيكون شغال فيها اللى لهم  خزين كبير من الكتابات فى النوع الللى بيكتب نقد فيه ثم اللى سنهم كبير !!!!
اما العمل كمذيعه اعتقد تليفزيونيه تفضلى فده عمل يحتاج فى مصر لمواصفات خاصة ويحتاج اكتر "لواسطه"!!
ياريت "شاهنده" تحاولى تركزى فى عمل واحد  وبلاش تشتتى نفسك وتركزى الاول فى التدريب الصحفى

ومن خلال ده ممكن تقدرى "تنفذى" لاحد الاعمال اللى بتتمنيها وشايفه فيها حلمك .

بتمنى لك التوفيق فى التدريب فى موقع جريدة الاخبار .
انتى واضح انك مجتهده وده لاحظناه كلنا ..والمجتهد بينجح طالما أصر على النجاح بس بالمثابره والصبر ...افتكر هتقدرى..بل واثق

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
بصراحة مادة "البحث العلمى" دمها تقيل ومش قابلها خالص ..وغالبا كمان العلاقات العامه ..بحب مواد الصحافه ..والاذاعه والتليفزيون بس وبستمتع فى قرايتهم...وكتير من موضوعاتها مرت عليا وانا بتابع الصحف او ال TV

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Soli  انت معاك حق اكيد مش هشتت نفسي وطبعا هبدء حاجه حاجه لحد موصل لهدفي وباب واحد لما انجح فيه هيفتح ليا فرص كتيره
اكيد هتساعدني اوصل لاهداف اكبر ميرسي علي نصحتك ليا وبالنسبه للنقد اكيد دا هيكون بعد مرور وقت علي تدريبي وشغلي بس دا شئ اتمني اوصله يوم
لان النقد شئ هادف وبناء وفي انواع كتيره للنقد بدون ما ا دخل في تفاصيله بس في النهايه بتمني اقدم شئ مفيد لمجتمعي واساهم بجزء بسيط

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Soli كتب:
بصراحة مادة "البحث العلمى" دمها تقيل ومش قابلها خالص ..وغالبا كمان العلاقات العامه ..بحب مواد الصحافه ..والاذاعه والتليفزيون بس وبستمتع فى قرايتهم...وكتير من موضوعاتها مرت عليا وانا بتابع الصحف او ال TV

هههه هي غلسه منكرش ده بس الله اعلم هما بيدرسوها لينا اكيد لهم نظره طبعا
بالنجاح ان شاء الله في كل الموادflower 

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Soli كتب:

اما العمل كمذيعه اعتقد تليفزيونيه تفضلى فده عمل يحتاج فى مصر لمواصفات خاصة ويحتاج اكتر "لواسطه"!!

هههههه والله اعتقد دا كان قبل الثوره بيتهيألى مع عدد القنوات الكبير جدااا اللي بنشوفه حاليا قنوات جديده
ااكيد مش كلهم شغالين بواسطه والاهم من كد انه الكفاءه حلوة بردو لما تكون مذيع شاطر وذكي دا اكيد هيساعدك كتير غير اي مذيع تاني لو معتمد علي الواسطه بشكل كبير عشان يتشهر ويطلع في التلفزيون وبس
وفي النهايه اللي بيحكم هو شغلك واكيد انا مش هروح اقدم طلب مذيعه في قناه السي بي سي  اكيد الواحد بيبدأ صغير وبعدين بيكبر وانا بالي طويل ان شاء الله وهما اللى هيجروا ورايا بعد كد ههههه
وبالنسبه للمواصفات الخاصه الحمدلله سهل تحقيقها كلها بيتهيألي دا مش مشكله بالنسبالي
Smile 

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
shahnda كتب:
اننا مهيئين تماما لاستقبال كل جديد في دراستنا بصدر رحب وانا عن نفسي قليل جدا اما اتخنق من ماده لانهم كلهم اضافولي معرفه وتوسيع افق
وتوتر الامتحانات ده اكيد طبعا لجميع الناس لكن لو بصينا لاهميه المواد فكل ماده لها استقلاليه ومذاق غير الاخري وبيتهيألي كلنا استفدنا جدا بعد الترمين دول

شوفي يا شاهندة، بالنسبة لي انا اكيد استفدت، بس الطريقة اللي بقكر بيها من عشرين سنة، دلوقتي تغيرت 180 درجة وخلتني اختصر كتير من الاشياء اللي تعتبر سوف (يوما من الايام) استفيد منها، يمكن بالنسبة لكي في استفادة، بس بالنسبة لي ، انا حددت هدفي وعرفت انا عايزة ايه وبالتالي مافيش داعي اخد مواد هي مش جتفيدني شخصيا ويمكن راي ده يكون شوية صادم، بس انا فعلا لو من ايام المدرسة، لو في مادة مش حستفيد منها او دمها تقيل على قلبي لو عملتي فيني ايه، مش حتاخد حقها مني وحنجح فيها بس عشان انجح لان متاكدة اني مش حستفي منها ، السبب زي ما قلت قبل كدة انا كنت ادبي يعني فكري غالبيته خيال وحر ، بينما مادة زي 170 مادة علمية منطقية وفيها فلسفة ورياضيات بحتة وده اللي بجد بجد كرهته فيها ...معلش مش بخوفكم منها ، noo ، بس انا بقول احساسي بيها 

يعني شوفي سولي، كا بيحبش ال العلاقات العامة ، انا المادة جي عاجباني، لدرجة لو كان فيها تخصص وفضلت في الشركة الل يانا فيها عايزة امسك القسم ده ! حبيتها بجد، لان كل الي فيها طبقته على الشركة اللي انا فيها بشتغل...study! good 

بلاش اعك اكتر، ربنا يوفقكم جميعا في امتحاناتها وان شاء الله تستفيدي منهاSmile

Soli كتب:
Hidaya52875 كتب:
shahnda كتب:

Soli كتب:
ربما حد يسأل : 

يومكم سعيد ورمضان كريم

ملاحظ و بوضوح أنك بالفطره بتحبى الاعلام بانواعه المختلفه "صحافه - راديو و تليفزيون"
من الممكن ان اسرتك كانت حريصه على وجود صحف يوميه فى البيت و الراديو ده كان صديق الاسره حتى ظهور جهاز التليفزيون بقوه واللى خلاكى ترتبطى به لكن اخلاصك "للراديو" فيما يبدوا أشد
انا من صغرى بقرأ صحف وحتى انى ما كنت اقدر اتناول طعام الافطار إلا وممسكا جريده فى يدى!
الراديو كان صديق الاسره و تقليب المحطات فى مواعيد معينه كان والدى ومن بعده اخى الاكبر ومن ثم الذى يليه كانت هى الطقوس اليوميه المعتاده اللى ورثتها عنهم !

اعتقد ان دراسة الاعلام ممتعه بس للى عندهم ميول فنيه ..والفن فى رأيى مش مزيكا بس لكن ايضا هى تراقص الكلماات وتناغم الجمل معا والالحان اللى بتعزفها قطعه مكتوبه بحرفيه او بموهبه فطريه

كمان بتتكلمى عن الكتابه الاذاعيه اللى من اصعب انواع الكتابات لانها لها خصائصها اللى لازم يجيدها كاتب عنده خيال واسع لازم "يعدى" به المستمع اللى مش بيشوف إلا عبر الحوار والسيناريو المعد بطريقه فنيه تجبر المتلقى على إعمال العقل ويجبر الخيال على ان ينطلق الى ما لانهايه.

اشجعك واحييكى فى نفس الوقت لانك تبحثى عما لا يعد يهتم به العامه اليوم وهو الابداع .

معذره مش قادر اسرد بشكل اوسع ..النت والجهاز اللى انا عليه حاليا فى مصر بيخلينى اقرأ اكتر مما اكتب ! 
تحياتى

بصراحة المناقشة دي جميلة بتخلي الواحد يفكر في نفسه بشكل مختلف، تخمينك طلع صحيح ! يعني انا فعلا من صغري بحب القراءة والجريدة كانت امي بتتضايق من كمية الجرائد اللي كنت بحتفظ فيها والمجلات، بس لما كبرت وبقى عندي مدونة وبكتب بلغتين مختلفتين لكن ولغاية ذاك الوقت ما فكرتش جديا اني احترف الكتابة،او اي شيء ليه علاقة بالموضوع ده، كنت بعتبرها هواية، لكن فعلا الانسان كل فترة خمس سنوات او اقل بيدا يكتشف نفسه يسال نفسه السؤال يعتبر تقليدي هو ده اللي انا عايزه، او انا حكمل حياتي على هالحال..والحمدلله بدات المشوار ... لكن فعلا الكتابة بكل انواعها ، قصص..صحافة او حتى سياسة كلها نوع من انواع الابداع استماعي للراديو ومتابعة الاخبار اكثر شيء حريصة عليه من عشرين سنة ، واذكر اني بدات الموضوع وانا ادرس للثانوية العامة، اتذكر اني كنت بدرس الامتحانات نهاية العام وانا استمع الي السيمفونيات على اذاعة الاف ام ....واكتر شيء اثر فعلا في تكويني الفري و العقلي استماعي تقريبا غالبية الوقت لل بي بي سي وبعض القنوات العربية لكي اقارن وده كنت بعمله ايام الامتحانات...study 

اشكرك يا سولي لتشجيعك وكلماتك الجميلةflower

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
هدايه:
هههههه لا مش صادم رايك ولا شئ وانا كمان قولت اني مش حباها باللفظ قولت انها ماده غلسه
انا زيك لو في ايديا اختار واحدد مواد معينه اكيد كنت هخصص وقتي ومجهودي لمواد افضلها علي غيرها ومواد هستفاد منها بس انا بحاول
اخليكم تتقبلو الامر الواقع هههههه يعني ان في مواد مفروضه علينا حتي اذا مش حبناها لان في النهايه دراسه جامعيه مقرر منهج محدد كلنا نمشي عليه سواء عجبنا كله او نصه
يعني مثلا اذا كنت انا حابه ادرس شئ خاص معين واكرس وقتي فيه هدرسه بره في اي مكان للكورسات وازود مهارتي فيه بعيد عن الدراسه بالجامعه
لكن الشهاده الجامعيه مهمه جدا في كتير من الاحوال ودا اللي خلاني اخدها بالاضافه للي ذكرته قبل كد من حبي للكليه بما فيها ورغبتي في دراستها

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Hidaya52875 كتب:
shahnda كتب:

شوفي يا شاهندة، بالنسبة لي انا اكيد استفدت، بس الطريقة اللي بقكر بيها من عشرين سنة، دلوقتي تغيرت 180 درجة وخلتني اختصر كتير من الاشياء اللي تعتبر سوف (يوما من الايام) استفيد منها، يمكن بالنسبة لكي في استفادة، بس بالنسبة لي ، انا حددت هدفي وعرفت انا عايزة ايه وبالتالي مافيش داعي اخد مواد هي مش جتفيدني شخصيا ويمكن راي ده يكون شوية صادم، بس انا فعلا لو من ايام المدرسة، لو في مادة مش حستفيد منها او دمها تقيل على قلبي لو عملتي فيني ايه، مش حتاخد حقها مني وحنجح فيها بس عشان انجح لان متاكدة اني مش حستفي منها ، السبب زي ما قلت قبل كدة انا كنت ادبي يعني فكري غالبيته خيال وحر ، بينما مادة زي 170 مادة علمية منطقية وفيها فلسفة ورياضيات بحتة وده اللي بجد بجد كرهته فيها ...معلش مش بخوفكم منها ، noo ، بس انا بقول احساسي بيها 

يعني شوفي سولي، كا بيحبش ال العلاقات العامة ، انا المادة جي عاجباني، لدرجة لو كان فيها تخصص وفضلت في الشركة الل يانا فيها عايزة امسك القسم ده ! حبيتها بجد، لان كل الي فيها طبقته على الشركة اللي انا فيها بشتغل...study! good 

بلاش اعك اكتر، ربنا يوفقكم جميعا في امتحاناتها وان شاء الله تستفيدي منهاSmile

Soli كتب:
Hidaya52875 كتب:
shahnda كتب:

Soli كتب:
ربما حد يسأل : 

يومكم سعيد ورمضان كريم

تحياتى

بصراحة المناقشة دي جميلة بتخلي الواحد يفكر في نفسه بشكل مختلف، تخمينك طلع صحيح ! يعني انا فعلا من صغري بحب القراءة والجريدة كانت امي بتتضايق من كمية الجرائد اللي كنت بحتفظ فيها والمجلات، بس لما كبرت وبقى عندي مدونة وبكتب بلغتين مختلفتين لكن ولغاية ذاك الوقت ما فكرتش جديا اني احترف الكتابة،او اي شيء ليه علاقة بالموضوع ده، كنت بعتبرها هواية، لكن فعلا الانسان كل فترة خمس سنوات او اقل بيدا يكتشف نفسه يسال نفسه السؤال يعتبر تقليدي هو ده اللي انا عايزه، او انا حكمل حياتي على هالحال..والحمدلله بدات المشوار ... لكن فعلا الكتابة بكل انواعها ، قصص..صحافة او حتى سياسة كلها نوع من انواع الابداع استماعي للراديو ومتابعة الاخبار اكثر شيء حريصة عليه من عشرين سنة ، واذكر اني بدات الموضوع وانا ادرس للثانوية العامة، اتذكر اني كنت بدرس الامتحانات نهاية العام وانا استمع الي السيمفونيات على اذاعة الاف ام ....واكتر شيء اثر فعلا في تكويني الفري و العقلي استماعي تقريبا غالبية الوقت لل بي بي سي وبعض القنوات العربية لكي اقارن وده كنت بعمله ايام الامتحانات...study 

اشكرك يا سولي لتشجيعك وكلماتك الجميلةflower

إذاعة أم كلثوم كانت تصاحبنا جميعا المذاكره فى المدينه الجامعه وكنا بنذاكر رغم كده بتركيز ، ماكنتش مايل للغربى زى دلوقتى إللى احيانا بجد نفسى بسمعه وانا بقرأ وبتعرف على المواد (غالبا جاز و سول )
بس مش كتير علشان نسبة  التريكز دلوقتى مختلفه عن الأول 

الراديو من ارقى واهم واسرع وسائل الاتصال الاعلامى رغم إبهار الصوره وجاذبيتها اللى بتشد المتعلم والامى وانصاف المثيقين االان

مدونتك ما اعرفش بتتكلم عن أيه ؟ وهل ليها خط وإتجاه واحد مركزه فيه ؟ ام هى عامة؟

بالنسبه للمواد اللى مش عجباكى وبتفضلى التركيز فى مواد لها علاقه مباشره باللى بتدريسه اوافقك عليه 
لانى فعلا شايف ان لابد وان يكون التركيز والاهتمام بتلك المواد التى لها علاقة مباشرة بالمهن التى سوف يتم العمل فيها
اعتقد أن مادة البحث العلمى من "ارخم" المواد لكن لها علاقه بدراستنا لان البحث العلمى مطلوب فى من سيعمل بالعلاقات العامه لانه لازم يستند او يقوم ببحوث تتصل بالعمل المجتمعى والاعلامى اللى من خلاله هيتعرف على كتير من الامور منها مدى نجاح او فشل برامج معينه او ارتفاع او قلة نسب استماع او مشاهده او توزيع صحف أيضا فينا يخص الصحافه اللى بتراقب ظواهر اجتماعيه او غيرها لازم تكون منشوره ومعروفه لادارة الصحيفه وللاعلاميين ومن ثم يتم نشرها او تناولها من جانب المختصين

ومادة العلاقات العامه مفروض اكون حاببها لطبيعتى الشخصيه لكن المشكله تكمن هنا فى طريقة عرض الماده اللى كلها حشو واعادة وتكرار وكلام ممل بيلف ويدور حول فكره ممكن تتلخص فى عدة سطور بس!
انا من النوع اللى مابيحب القرايه الكتير عن فكره بسيطه لاننا بندرس هنا ومش بنقرأ كتاب مكتوب بإسلوب ادبى منمق ورائع يشد ! 

انا كمان كنت قسم ادبى ومش بقدر احفظ خالص ..مجرد افهم الفكره احب اعيد صياغتها او اقدمها باسلوبى انا ..وده سبب تأيدى لفكرتك انه لازم يتم اعادة تحديث الكتب "الرغايه" مع الفيديوهات اللى كتير منها "لت وعجن".

أتمنى لك التوفيق واحيى فيكى "عنادك" وإصرارك على أن تصلى لما تحبيه
كل الاحترام والتقدير

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
أسباب أختيارى لدراسة الاعلام ؟
رغم انى  كتبت قبل كده فى "بوست" آخر عن الاسباب إلا انى اعيد ...
كما قلت من قبل أنا بحب الفن بشكل واسع ، والقرايه بحبها لكن الكتابة اعشقها ..ومابقدر اكتب شىء بالامر لكن اكتب ما اشعر و أؤمن به فاترك لنفسى عنان الخيال و اسمح لمشاعرى ان تعبر عن غضبها او حبها للمواقف او الظواهر ايا كانت 
اغلب كتاباتى سياسه ،لكن أفضلها هى عن نفسى و عن فلسفة الحياة وثقافات الشعوب وحقوق الانسان 

لا احتاج لان أدرس من أجل العمل المهنى لانه قد عُرض على من شخصيات ادبيه وصحفيه الكتابه فى عدة صحف و مواقع للصحف من عدة سنوات فرفضت او قولى تكاسلت او ربما اقول "ماحبتش اكون ملتزم " لانى ما احب اكتب علشان لازم اكتب لان العدد هيصدر بكره .

مش عارف لسه تحديدا هعمل بالشهاده ايه بعد الانتهاء من الدراسه - ان شاء الل0 - لكن ربما هتكون مجرد ورقه على ما اتوقع .
وقد اعمل فى مجال مختلف وقد اجرب دراسة علوم اخرى 
طالع فى دماغى اليومين دوول انى ادرس حقوق لانى مهتم بحقوق الانسان ..وكمان انى ادرس إخراج .
عموما ..دراستى فقط لاسباب ليس لها علاقه بالمهنه قدر استكشافى لهوايه احبها من الصغر

كمان الكتابه حلوه صحفيا لكن اعداد البرامج كمان تستهوينى جدا ..الاخراج احبه لانى اشاهد الاعمال الفنيه بعين الناقد مش المشاهد العادى المتلقى فقط
لو ربنا اعطانا الوقت (مهم اوى) والعمر ...والصبر( لانى بمل بسرعه ) اتمنى دراسة الاخراج والقانون و ادرس اجتماع

كتير بتمنى قليل بعمل له ...اتمنى لكم جميعا التوفيق وان تحققوا كل ما تصبوا إليه .

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
صبآح الخير،،
 جميل soli بحترم رايك وصراحتك ووضوحك والعلم بحر واسع كل ما هتسبح فيه هتحب تدخل للعمق وتغرق
حاجه لذيذه وانا ان شاء الله معاك لو خلصنا اعلام علي خير ندخل حقوق "انت حمستني كتير للفكره"ان شاء الله لو في نصيب لاني حابه ازود مهاراتي مش لسبب معين للشغل
لكن/اكيد هتفدني كتير ودا اللي يهمني قبل ما اكون بفكر اني اشتغل بيها ،
انامبسوطه ان عرفت تفاصيل عن افكاركم واسلوبكم في تحديد اهدافكم وانا متوقعه ان ناس كتيره مننا هتثبت وجودها بشكل كبير في المستقبل القريب او البعيد
وهكون ساعتها اتشرفت اننا كنا دفعه واحده

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
shahnda كتب:
صبآح الخير،،
 جميل soli بحترم رايك وصراحتك ووضوحك والعلم بحر واسع كل ما هتسبح فيه هتحب تدخل للعمق وتغرق
حاجه لذيذه وانا ان شاء الله معاك لو خلصنا اعلام علي خير ندخل حقوق "انت حمستني كتير للفكره"ان شاء الله لو في نصيب لاني حابه ازود مهاراتي مش لسبب معين للشغل
لكن/اكيد هتفدني كتير ودا اللي يهمني قبل ما اكون بفكر اني اشتغل بيها ،
انامبسوطه ان عرفت تفاصيل عن افكاركم واسلوبكم في تحديد اهدافكم وانا متوقعه ان ناس كتيره مننا هتثبت وجودها بشكل كبير في المستقبل القريب او البعيد
وهكون ساعتها اتشرفت اننا كنا دفعه واحده

صباح الخير "شاهنده"

اللى عنده وقت من الافضل انه يستهلكه فيما يفيد ..دراسة كانت او عمل اجتماعى

"ما استحق أن يولد من عاش لنفسه فقط"

الحقوق والعمل الاجتماعى وجهان لعملة واحده وهى "خدمة الانسان".

أرجوا لك التوفيق "زميلتنا " المجتهدة "شاهنده" ..وشدى حيلك معانا علشان نخلص مع بعض ونبتدى دراسة اخرى بعون الله و توفيقه

تحياتى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
 كلآم اكيد تمآآم،،،
أتمنـــى ،، ان شــاء الله ،،

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
shahnda كتب:
هدايه:
هههههه لا مش صادم رايك ولا شئ وانا كمان قولت اني مش حباها باللفظ قولت انها ماده غلسه
انا زيك لو في ايديا اختار واحدد مواد معينه اكيد كنت هخصص وقتي ومجهودي لمواد افضلها علي غيرها ومواد هستفاد منها بس انا بحاول
اخليكم تتقبلو الامر الواقع هههههه يعني ان في مواد مفروضه علينا حتي اذا مش حبناها لان في النهايه دراسه جامعيه مقرر منهج محدد كلنا نمشي عليه سواء عجبنا كله او نصه
يعني مثلا اذا كنت انا حابه ادرس شئ خاص معين واكرس وقتي فيه هدرسه بره في اي مكان للكورسات وازود مهارتي فيه بعيد عن الدراسه بالجامعه
لكن الشهاده الجامعيه مهمه جدا في كتير من الاحوال ودا اللي خلاني اخدها بالاضافه للي ذكرته قبل كد من حبي للكليه بما فيها ورغبتي في دراستها

صديقتي شاهندة..اسفة على التاخير في الرد...رمضان كريم ، كنت في اجازة الامتحانات ورجعت الاسبوع للشغل Sad(

في النهاية تعددت الاستفادات والعلم واحدflower  ربنا يوفقك ويوفق الجميع في كل اللي يختاره في حياته يا رب، سعيدة بمناقشتي معاكي....

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انا عن نفسي بدات بالغربي ونقلت للعربي بس الحين، تقريبا امتنعت عن الاستماع الي اي 
ن الا اذا شدني الصوت او الكلمات ، غير ذلك الجا الى القديم، وغالبا الآن استمع الى اذاعة البي بي سي العربية والاجنبية فقط. اما مدونتي طبعا في البداية كانت عبارة ان اشعار سياسية وعامة ولكن بدات اكتب بشكل عام، احب انتقاد المسلسلات العربية والافلام الاجنبية، واحاول ان تكون المواضيع باللغتين، وفي بعض المناسبات اكتب اشعار، فالفنان احساس، اذا جاءه الالهام عن اي موقف ، يعني لم التزم بخط معين ولكن احاول التنويع وان كنت توقفت لاري ماذا اريد من كتاباتي والهدف منها بالظبط؟؟
لكن اعوض هذا الان بكتابة امثال يومية في عملي Daily Quotes ، من تاليفي عادة او من تأليف كبار الكتاب وترجمتها وطبعا حسب الموقف والمود، الكاتب يتصرف جسب شعوره فعلا !

ربما يكون سبب نفوري من هذه المادة وغالبية المواد هو الحشو الغير منطقي، في الترم الاول صدمتني كمية المعلومات في مادة الصحافة (كان الدكاترة كان عندهم حق لما عملوا اضراب في قسم الصحافة لعدة اسباب منها تطوير المناهج) وغالبا في جميع دراستي للمواد الترم االول والثاني احذف اشياء من الكتاب مع انها مقررة، لكن لشعور انها لن تاتي في الامتحان وفعلا لا تاتي.. ويمكن هذا الذي جعلني لا احب المادة مع ان صدق او لا تصدر جزء من عملي بتعلق بالاستبيانات واعدادها وتوزيعها على الباحثين، فمن يسمع ان لا احب هذه المادة ويعرف طبيعة عملي يستغرب، بل يسخر مني ضاحكا Smile 
فعرض المادة كان عبارة عن معلومات معلومات وغالبية الفصول تحتاج الى درس عملي ، اي محاضر يشرح امامنا الموضوع للنتناقش ، وحيث انني لا اضر المحاضرات الاسبوعية والتي اعتقد تسمح بمناقشة المحاضر تقريبا....(لا اعرف اذا كان العدد في المدرجات يسمح)  بالاضافة ان الفيديوهات الموجودة على الموقع عفى عليها الزمن ولم استطيع ان استفيد نمها مطلقا. فعلا يمكن عشان مر عليها سنوات كثير وبسبب عودتي انا للدراسة بعد عشرين سنة، اريد ان اصل الى الخلاصة، لا وقت لدي كما وصلتها من قبل ..ممكن !

هي انا لم اصدم بمادة العلاقات العامة وحصلت عليها على تقدير عالي جيد جدا، لكن ربما يعود السبب ان جميع ماتم ذكره اراه في عملي يوميا، علاقات الموظفين بالمؤسسة وعلاقتها بهم وبالجمهور....فكان تطبيق عملي ممتاز جعلني ادرس المادة واتخيل نفسي مديرة لقسم العلاقات العامة الذي سوف اقوم بانشائه Smile
على فكرة انا التجقت بالجامعة (مركز التعليم) وكل علم بالعقبات والمشاكل المحيطة بها ، دراسة ذاتية ، عدم وجود محاضرات منتظمة والجدل حول الشهادة، لكن كلي امل وما زلت ان التغيير قادم ان شاء الله ومن ضمنها التطوير في المناهج لنا وللاجيال القادمة ...

مرة اخرى شكرا لتشجيعك و كل التقدير لشخصك العزيزflower

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Soli كتب:
أسباب أختيارى لدراسة الاعلام ؟
رغم انى  كتبت قبل كده فى "بوست" آخر عن الاسباب إلا انى اعيد ...
كما قلت من قبل أنا بحب الفن بشكل واسع ، والقرايه بحبها لكن الكتابة اعشقها ..ومابقدر اكتب شىء بالامر لكن اكتب ما اشعر و أؤمن به فاترك لنفسى عنان الخيال و اسمح لمشاعرى ان تعبر عن غضبها او حبها للمواقف او الظواهر ايا كانت 
اغلب كتاباتى سياسه ،لكن أفضلها هى عن نفسى و عن فلسفة الحياة وثقافات الشعوب وحقوق الانسان 

لا احتاج لان أدرس من أجل العمل المهنى لانه قد عُرض على من شخصيات ادبيه وصحفيه الكتابه فى عدة صحف و مواقع للصحف من عدة سنوات فرفضت او قولى تكاسلت او ربما اقول "ماحبتش اكون ملتزم " لانى ما احب اكتب علشان لازم اكتب لان العدد هيصدر بكره .

مش عارف لسه تحديدا هعمل بالشهاده ايه بعد الانتهاء من الدراسه - ان شاء الل0 - لكن ربما هتكون مجرد ورقه على ما اتوقع .
وقد اعمل فى مجال مختلف وقد اجرب دراسة علوم اخرى 
طالع فى دماغى اليومين دوول انى ادرس حقوق لانى مهتم بحقوق الانسان ..وكمان انى ادرس إخراج .
عموما ..دراستى فقط لاسباب ليس لها علاقه بالمهنه قدر استكشافى لهوايه احبها من الصغر

كمان الكتابه حلوه صحفيا لكن اعداد البرامج كمان تستهوينى جدا ..الاخراج احبه لانى اشاهد الاعمال الفنيه بعين الناقد مش المشاهد العادى المتلقى فقط
لو ربنا اعطانا الوقت (مهم اوى) والعمر ...والصبر( لانى بمل بسرعه ) اتمنى دراسة الاخراج والقانون و ادرس اجتماع

كتير بتمنى قليل بعمل له ...اتمنى لكم جميعا التوفيق وان تحققوا كل ما تصبوا إليه .

فعلا الكاتب حر بطبيعته لا يستطيع ان يكتب الامر، انا دائما ما ياتيني الالهام اثناء استتسلامي للنوم وكتبت عن هذا الوم النوم، ولكني كنت اضعف كثير واستسلم للنوم وهذا ما جعلن ياحفظ نوتة صغيرة معي اينما كنت لاكتب ما يخطر على بالي ..
فعلا الصبر جميل ...لكن مين الي بيصبر، انا فعلا يستهويني الإخراج قيادة مثيرة ومسؤولية كبيرة لكنها عمل المبدعين فعلا عندما نفهم طبيعة عمل المخرج واحتياجاتها، 
القانون...عملت في مجاله في بداية بعد التخرج لفترة واقتنعت اني يجب ان اكون محامية، لكن بعد سنة اكتشفت اني لا اصلح لها..
التعدد في دراسة العلوم ، بالعكس كنت اتمنى ان ادرس اكثرمن مادة، ولي مقالة عن هذاا الموضوع ، عن علماء المسلمين الاوائل كيف فعلوها وبرعوا في اكثر من علم في نفس الوقت ونحن ندرس اربع سنوات تخصص وعندما ننتهي ونواجه الحياة نكتشف ان ما درسناه لا يصلح لنا، لذا الحمدلله لست نادمة على تاخري في الدراسة، لانه اتاح لي ان اعرف نفسي جيدا واكتشف ما أريد ان شاء الله

ان شاء الله نعل بجد لما نريد بدون اي تباطئ او وضع الاعذار

وفعلا شكرا لك لاعمال عقلي والخروج قليلا من الصندوق والتفكير بصوت عالي وايضا فرصة الحصول على هذا الحوار الرائع.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Hidaya52875 كتب:
shahnda كتب:
هدايه:

صديقتي شاهندة..اسفة على التاخير في الرد...رمضان كريم ، كنت في اجازة الامتحانات ورجعت الاسبوع للشغل Sad(

في النهاية تعددت الاستفادات والعلم واحدflower  ربنا يوفقك ويوفق الجميع في كل اللي يختاره في حياته يا رب، سعيدة بمناقشتي معاكي....

لا اتاخري براحتك احنا فاضيين مش ورانا حاجه هههههه
الله اكرم حبيبتي وسعيده اني اتعرفت بيكي اكتر وربنا معاكي في شغلك يارب
شكرا ويوفقك ياقمر وان شاء الله نستفيد اكتر ولعل المناهج تكون افضل الترمات الجايه
سلامي ليكي ،،،

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Hidaya52875 كتب:

لذا الحمدلله لست نادمة على تاخري في الدراسة، لانه اتاح لي ان اعرف نفسي جيدا واكتشف ما أريد ان شاء الله

حبيت اعقب علي النقطه دي بجد انا حسيت الاحساس ده رغم تأخري في اختيار هدفي والدارسه اللي احبها
وعلي رغم التاخير الا اني سعيده جدا حاليا باختياري لاني مرتاحه جدا في دراستي وحباها ويمكن قبل كد كنت اخترت غلط لاني كنت مشتته بس لما كبرت اكتر قدرت احدد اكتر ميولي فين

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.