اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح

Recommended Posts

أنا موجود فى مصر حتى مابعد منتصف شهر يوليو بقليل ،ثم أعود بعد ذلك ألى مكان إقامتى .

السؤال الان:
ماذا لو هدأت الاوضاع - إن شاء الله - ثم تم وضع جدول إمتحانات جديده وانا غادرت البلاد أو فى طريقى إلى الخارج؟
فهل على أن أعتذر ومع كل إعتذار تسديد مبالغ إضافيه ؟
وهل تأجيلى للامتحانات المقرره ومن ثم فى الترم القادم اصطحب معى المواد المؤجله وفى الغالب سيتم تغيير المناهج - حسب ماوعدوا - فهل معنى هذا ان ما ذاكرته سيكون من الماضى وعلى شراء كتب جديده ومذاكرة ودراسة  مقررات جديده أيضا؟
وهل إن استمرت المناهج دون تغيير  و دون إمتحانات جديده لنا جميعا ،سوف تبقى المقررات كما هى بعد ماتم حذفه من فصول و أبواب ؟ وماذا عن الاسئله المتوقعه التى قيل وتم التنويه عنها ؟

أسئله تشغلنى !!.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ان شاء الله حد يفيدك انا مش عارفه بصراحه بس اكيد اذا اتاجلت الامتحانات لينا كلنا المناهج واللي ذاكرناه هيفضل هو
اكيد هيراعو ده بس انا معتقدش هتتاجل لحد السنه الجديده اكيد قريب هنمتحن وزي ماذاكرنا
بس حكايه انك اذا أجلت امتحاناتك هتدفع مصاريف جديده مش عارفه وامتحانك هيكون تبع المنهج الجديد اكيد اكيد مش هيمتحنوك بشئ واللي معاك بشئ

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ياربى !!! يعنى لازم ارجع تانى ؟!! ده الصعب واللى أتمنى أنه يتيسر
أشكرك "شاهنده" على الاجتهاد بالرأى وارجوا لك التوفيق وللجميع

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Soli كتب:
أنا موجود فى مصر حتى مابعد منتصف شهر يوليو بقليل ،ثم أعود بعد ذلك ألى مكان إقامتى .

أهلآ بيك flower

Soli كتب:

السؤال الان:
ماذا لو هدأت الاوضاع - إن شاء الله - ثم تم وضع جدول إمتحانات جديده وانا غادرت البلاد أو فى طريقى إلى الخارج؟
فهل على أن أعتذر ومع كل إعتذار تسديد مبالغ إضافيه ؟

يجوز تقديم عذر بسبب أو بدون سبب وسوف تسدد مبلغ قيمته 20 جنيهآ عن كل ماده تتقدم فيها بطلب عذر

أما إذا كنت غير مصريآ فستدفع 15 دولارآ عن الماده الواحده . ويجوز أيضآ تأجيل الإمتاحانت

وسيكلفك هذا مبلغ
 خمسة جنيهات عن كل مادة مع احتفاظك بالكتب والـ C.D.، وذلك أثناء مواعيد التسجيل والحذف والإضافة والتأجيل المعلنة مسبقاً من قبل المركز (علماً بأن التأجيل يسرى لفصل دراسى واحد)، أما الدارس الوافد فيسدد مبلغ خمسة دولارات كرسوم تأجيل للمقرر الواحد

Soli كتب:

وهل تأجيلى للامتحانات المقرره ومن ثم فى الترم القادم اصطحب معى المواد المؤجله وفى الغالب سيتم تغيير المناهج - حسب ماوعدوا - فهل معنى هذا ان ما ذاكرته سيكون من الماضى وعلى شراء كتب جديده ومذاكرة ودراسة  مقررات جديده أيضا؟

فى ظل هذه الأوضاع المترديه فى البلاد ، ستبقى المناهج كما هى على الأرجح

عليك الأتصال بالجامعه لتتأكد من صحة المعلومه

Soli كتب:

وهل إن استمرت المناهج دون تغيير  و دون إمتحانات جديده لنا جميعا ،سوف تبقى المقررات كما هى بعد ماتم حذفه من فصول و أبواب ؟ وماذا عن الاسئله المتوقعه التى قيل وتم التنويه عنها ؟

ستتبع الترم الجديد فى الحذف ،،، أما الأسئله فعليك الإنتظار حتى تلم بالمناهج

وإن شاء الله خير وتسير الأمور على ما يرام

=========================================

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الفرق بين الاعتزار و التأجيل

التأجيل:
قد يرى الدارس الاحتفاظ بالكتب والـ C.D.لجميع المواد التى سبق له تسجيلها، ولكنه يرغب فقط فى تأجيل الامتحان للفصل الدراسى التالى، وفى هذه الحالة يسدد الدارس المصرى مبلغ خمسة جنيهات عن كل مادة مع احتفاظه بالكتب والـ C.D.، وذلك أثناء مواعيد التسجيل والحذف والإضافة والتأجيل المعلنة مسبقاً من قبل المركز (علماً بأن التأجيل يسرى لفصل دراسى واحد)، أما الدارس الوافد فيسدد مبلغ خمسة دولارات كرسوم تأجيل للمقرر الواحد.

الاعتذار عن آداء الامتحان:
بعد انتهاء مواعيد الحذف والإضافة والتسجيل والتأجيل، قد تطرأ على الدارس ظروف معينة تمنعه من حضور الامتحانات للفصل الدراسى المسجل فيه، وفى هذه الحالة يتعين على الدارس تقديم مستند رسمى يثبت العذر الذى من أجله يرغب فى الاعتذار عن عدم أداء الامتحان (مثال ذلك: عذر مرضى "أى يكون محجوزاً بالمستشفى وقت الامتحان" ويتم إثبات ذلك بتقرير طبى من مستشفى الطلبة بجامعة القاهرة أو مستشفى عام إن كان بالخارج ـ أو بسبب السفر للخارج للطلاب المصريين، ويتم إثبات ذلك بختم الخروج من مصر وختم الدخول بالدولة الأخرى المسافر لها وصورة الإقامة بالخارج).

كما قرر مجلس إدارة مركز جامعة القاهرة للتعليم المفتوح السماح للدارسين بتقديم عذر دون إبداء الأسباب عن كل مادة وذلك بحد أقصى عشرة اعتذارات طوال فترة دراسته بالبرنامج ويسدد الدارس عن كل مقرر يتم الاعتذار عنه عشرين جنيهاً للدارس المصرى وخمسة عشر دولار للدارس الغير مصرى سواء كان العذر مؤيداً بمستند أو بدون مستند أو بدون إبداء سبب.

علماً بأن المواد المؤجلة أو المواد بعذر يحتفظ الدارس فيها بالتقديرات التى يحصل عليها فى الامتحان إن كان لم يدخل الامتحان فيها من قبل أو تغيب عنها بدون عذر أو تأجيل.

ملحوظة: التأجيل أو الاعتذار يسرى لفصل دراسى واحد.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Atomix

إجاباتك الوافيه وإهتمامك الطيب لا يسعنى إلا أن أثنى عليه
 أشكرك و تقبل منى كل إحترام وتقدي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Soli كتب:

تسلم عيونك ياريتنى قدرت افيدك اكتر وبالنجاح ان شاء الله زعلت جدا على اللى حصل معانا كلنا
واننا ممكن نختلف في الترمات اتمني ده ميحصلش بس هنفضل زملاء طبعا وربنا يوفقك وبالنجاح

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

[size=24]السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،،

يا اخ سولي، الواحد عشان لا يحصل له شيء بيفكر بصوت عالي وده شيء صحيhey u 
لكن ،بما أن التاجيل تم لظروف خارجة عن اطار الطالب، والظروف دي اصابت الجميع، فمن المنطقي ان يتم التاجيل بلا رسوم
زي اللي عملوه لما اجلوا مادة اللغة الاعلامية من غير دفع رسوم

لو اجازتك مش مش طويلة، يفضل ترجع تسافر وترجع تاني او اصعب خيار التاجيل ،لان اعتقد الاجازات عندك صعب لو لو دولة اجنبية ولو عربية 

المشكلة عندك ان البلد اللي حضرتك فيها مافيهاش امتحانات من الجامعة، الله يعينك وتقدر تخلص امتحاناتك على خير flower 
[/size]

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
فعلا هدايه بيتهيألى مفهاش رسوم تانى

ربناا معاك ان شاء الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
shahnda كتب:
Soli كتب:

تسلم عيونك ياريتنى قدرت افيدك اكتر وبالنجاح ان شاء الله زعلت جدا على اللى حصل معانا كلنا
واننا ممكن نختلف في الترمات اتمني ده ميحصلش بس هنفضل زملاء طبعا وربنا يوفقك وبالنجاح

تأكدى إن الخسران الاكبر هو انا ،لانى هخسر زملاء أنا بعتمد عليهم وبثق فيهم وإرتبط كمان بيهم 

لكن مهما حصل أكيد هتابع الكل وانتى شخصيا لانك مثال للزميله المخلصة اللى بجد لها مجهود كبير وواضح  

بالتوفيق لك "شاهنده"flower وللجميع

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Hidaya52875 كتب:

[size=24]السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،،

يا اخ سولي، الواحد عشان لا يحصل له شيء بيفكر بصوت عالي وده شيء صحيhey u 
لكن ،بما أن التاجيل تم لظروف خارجة عن اطار الطالب، والظروف دي اصابت الجميع، فمن المنطقي ان يتم التاجيل بلا رسوم
زي اللي عملوه لما اجلوا مادة اللغة الاعلامية من غير دفع رسوم

لو اجازتك مش مش طويلة، يفضل ترجع تسافر وترجع تاني او اصعب خيار التاجيل ،لان اعتقد الاجازات عندك صعب لو لو دولة اجنبية ولو عربية 

المشكلة عندك ان البلد اللي حضرتك فيها مافيهاش امتحانات من الجامعة، الله يعينك وتقدر تخلص امتحاناتك على خير flower 
[/size]

المشكله مش فى المصاريف ،لكن فى أنى حاسس كمان أن قبل السفر بيوم هيتقال "تعالو إمتحنوا"!!

هنا بجد هتنقط ..
كمان انا خرجت من "مود " الامتحانات خالص ودماغى راحت لسكك تانيه ..ونسيت أساسا أنا جاى ليه؟!!!

بجد الله يكون "فى عونى " Smile

انا مقيم فى دوله أوربيه ..ممكن أمد الاجازه بس لغاية الاسبوع الاول من اغسطس بس يعنى لو هنمتحن فياريت بسرعه 

انتى فهمتى انا بفكر فى ايه صحيح ..لانى فكرت فعلا بصوت عالى وحبيت تشاركونى التفكير لانى خلاص ضربت كتير اخماس فى أسداس وأنا اساسا مابحبش أحسبها .

أتمنى وده مستحيل أن الامتحانات تكون فى اكتوبر ..الجو كمان هيكون افضل نسبيا  لانى مابحب الصيف فى مصر

عموما ..قدر الله ماشاء فعل ...واشكرك عزيزتى على المشاركه فى التفكير معايا
كل الود thanks

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
أخي الكريم أنا كمان بعاني من نفس المشكلة مش عارف افتح التذكرة ولا اسافر وخلاص والفرق اني في دولة عربية بس بجد انا بقى لي 6مواد والمصاريف بصراحة غالية والخوف كل الخوف ليجويوم السفر ويقولو الامتحانات بكرة بجد على رايك الواحد يتنقط طب نعمل ايه بس لازم حد يشوف لنا حل

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Soli كتب:
shahnda كتب:
Soli كتب:

تأكدى إن الخسران الاكبر هو انا ،لانى هخسر زملاء أنا بعتمد عليهم وبثق فيهم وإرتبط كمان بيهم 

لكن مهما حصل أكيد هتابع الكل وانتى شخصيا لانك مثال للزميله المخلصة اللى بجد لها مجهود كبير وواضح  

والله انا كنت بفكر ليه كل الزملا مش نرسل للمركز ويحاولو يغيرو مكان امتحان الناس من جامعه القاهره يعني في اي مكان تاني مش عارفه ده حل صعب تحقيقه جايز بس يمكن مناسب وافضل لظروف ناس كتيره وكمان هيسرع بمواعيد الامتحانات

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
مجدى جلال كتب:
أخي الكريم أنا كمان بعاني من نفس المشكلة مش عارف افتح التذكرة ولا اسافر وخلاص والفرق اني في دولة عربية بس بجد انا بقى لي 6مواد والمصاريف بصراحة غالية والخوف كل الخوف ليجويوم السفر ويقولو الامتحانات بكرة بجد على رايك الواحد يتنقط طب نعمل ايه بس لازم حد يشوف لنا حل

الزميل "مجدى جلال"
إنت من حقك تغير ميعاد السفر حتى 24 ساعه قبل السفر ، لكن بالطبع ماتعملش كده إلا لو لاحظت إن الاوضاع الامنيه شكلها إتحسن بشكل ملحوظ جدا 

أعتقد أن الحل فى ان الجامعه تعمل الامتحانات فى مكان تانى بعيد عن محيط الاعتصام وده افتكر مش صعب  خاصة لو للجامعه كليات خارج دائرة الاعتصام لكن هل ده بيفكروا فيه؟

افهم من كلامك انك تقريبا إنتهيت من الدراسه تقريبا وعندك بس 6 مواد ، لو فهمى ده صحيح يبقى من حقك تزعل جدا.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
shahnda كتب:
Soli كتب:
shahnda كتب:
Soli كتب:

والله انا كنت بفكر ليه كل الزملا مش نرسل للمركز ويحاولو يغيرو مكان امتحان الناس من جامعه القاهره يعني في اي مكان تاني مش عارفه ده حل صعب تحقيقه جايز بس يمكن مناسب وافضل لظروف ناس كتيره وكمان هيسرع بمواعيد الامتحانات

"شاهنده"
فكرتك معقوله جدا ..ليه لازم تكون الامتحانات فى القاهره فى محيط "القلق" اللى داير هناك ؟
هل الجامعه مالهاش فروع لكليات اخرى فى القاهره؟ (ده مش عارفه بجد)
وهل اقامة الامتحانات فى شبرا مثلا (أعتقد هناك كليات قد تكون تابعه لجامعات اخرى او معاهد او فى جامعة عين شمس أو اى مكان تانى يكون مناسب )
ده افتكر هيحل كتير من المشاكل لينا كلنا والمستفيد هو احنا مقيمين او مغتربين جايين من الخارج خصيصا لاداء الامتحانات.

نفكر سوا فى فكره لازم نصيغها بشكل كويس وتكون موحده ونبعتها 
ايه رايك و رايكم؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
أنا دلوقتي في السنة الثالثة ولاني مقيم فالخارج دايما بأجل العشر مواد مع بعض وباخذ ترمين في تيرم أي نعم بيكون صعب ولااجازة بتكون مضغوطةبس اللي حصل مكنش عالبال ولا عالخاطر بجد نفسي يمتحنونا انا في اقليم المنصورةوحاليا مفيش قلق بس بيقولك لازم محيط جامعة القاهرة يهدى ربنا يستر وفكرتكم دي كويسه جدا ان يبعدوا مكان ا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.