اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
princess sarah

ماده 180

Recommended Posts

السلام عليكم
ممكن حد يقولي فين اجابات الاسئلة دي لاني اتلخبطت فيهم

اشرح الاهداف النفسيه والوظيفية للالوان فى الاعلان
وضح فاعلية الالوان فى جذب الانتباه للاعلان ( الاستعانه بقوانين شفري )
اشرح فاعلية استخدام الالوان فى عملية الاتصال الاعلانى

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
وشرح مبسط للسؤال ده

اشرح سبعاً من الاساليب المستخدمة فى كتابة النصوص الاعلانية

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
بصي يا ستي
1 النص البسيط المباشر
2-النص في صوره تعليقات تحت الصور والرسوم
3-النص القصصي
4-النص الاستشهادي
5-اسلوب انا وانت في كتابه المنص
6- النص الخيالي او الوجداني
7- النص الحقائقي
والشرح لكل نقطه في الكتاب من 142 الي149

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
الاهداف النفسيه والوظيفيه للاعلان
يمثل استخدام الالوان في الاعلان طاقه فنيه هائله تتيح لمصمم الاعلالن فرصه التعبير عن افكاره بالعديد من الاساليب المتنوعه والجذابه وتتيح المجلات فرصه اوسع لاستخدام الاعلانات الملونه والاستفاده منها في جذب انتباه القراء بالمقارنه بالجرائد اليوميه
وتدل الدرسات التحليله للاعلانات الصحفيه علي ازدياد استخدام الالوان زياده هائله خلال السنوات الاخيره بسبب التطور التكنولوجي والطباعي الذي ادي الي امكانيه استخدام مزيد من الالوان بدرجه كفائه عاليه وتكلفه معقوله نسبيا
وتعكس الزياده في استخدام الالوان حقيقه هامه وهي نسبه العائد الذي يحققه استخدام الاعلانات الملونه بالمقارنه بالاعلانات غير الملونه اعلي من نسبه الزياده في تكلفه النشر بالاعلان الملون واسف للتاخير عليكي

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
وضح فاعلية الالوان فى جذب الانتباه للاعلان
الوظيفه الرئسيه للالوان هي جذب الانتباه الي الاعلانوقد كانت هذه الوظيفه هي الوظيفه الوحيده عند بدء استخدام الالوان في الاعلان لكن بعد انتشار استخدامها اضيفت اليها مجموعه من الوظائف الجديده الي جانب الاستخدام الاساسي لها في زياده درجه جذب الانتباه للاعلان بالقياس الي الاعلان الغير ملون

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
اشرح فاعلية استخدام الالوان فى عملية الاتصال الاعلانى
يودي استخدام الالوان في الاعلان الي احداث نوعين من انواع الاتصال في الاعلان هما
ا- الاتصال الحرفي
ب- الاتصال الرمزي

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
توضيح طبقا للقانون الثاني للعالم شفري وهو احد علماء الطبيعه الذي اهتم بالالون وله دائره لونيه مشهوره وضع الابيض بجوار لون ما فانه يودي الي رفع اللون علي اعتبار درجه الابيض مساويه للصفر
طبقا للقانون الخامس للعالم شفري وضع اللون الغامق جوار اللون الفاتح فان ذلك يودي الي رفع درجه اللون الغامف وفتح درجه للون الفاتح

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
اتمنا ان اكون وفقت في مساهمتي ولكن الشكر كل الشكر لكي لانك جعلتني ابحث وادور علي اجابات هذه الاسئله وبالتالي انا ذكرتها وان بكتبها ليكي في الرساله حقيقي شكرا لكي يا اخت ساره

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

[size=12]
شككككررررررراااا اوووووووووي ي سلااااممه بجججد ساعدتيني من التووهان الي كنت فيييه


والعففووو انا معملتش حاجه انت ساعدتني وانا ردت لك المساعده بطريقة غير مباشرة 


بالتوفييق 


[/size]

flower

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

ولا حاجه هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههbsmile

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
salama2000 كتب:
بصي يا ستي
1 النص البسيط المباشر
2-النص في صوره تعليقات تحت الصور والرسوم
3-النص القصصي
4-النص الاستشهادي
5-اسلوب انا وانت في كتابه المنص
6- النص الخيالي او الوجداني
7- النص الحقائقي
والشرح لكل نقطه في الكتاب من 142 الي149


تمام سلامه وهما بالظبط 11 نص شكرا على الاجابه والتفاعل

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
salama2000 كتب:
الاهداف النفسيه والوظيفيه للاعلان
يمثل استخدام الالوان في الاعلان طاقه فنيه هائله تتيح لمصمم الاعلالن فرصه التعبير عن افكاره بالعديد من الاساليب المتنوعه والجذابه  وتتيح المجلات فرصه اوسع لاستخدام الاعلانات الملونه والاستفاده منها في جذب انتباه القراء بالمقارنه بالجرائد اليوميه
وتدل الدرسات التحليله للاعلانات الصحفيه علي ازدياد استخدام الالوان  زياده هائله خلال السنوات الاخيره  بسبب التطور التكنولوجي والطباعي الذي ادي الي امكانيه استخدام مزيد من الالوان بدرجه كفائه عاليه وتكلفه معقوله نسبيا
وتعكس الزياده في استخدام الالوان حقيقه هامه وهي نسبه العائد الذي يحققه استخدام الاعلانات الملونه بالمقارنه بالاعلانات غير الملونه اعلي من نسبه الزياده في تكلفه النشر بالاعلان الملون واسف للتاخير عليكي


تمام وللتوضيح صفحه 80 بالكتاب

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
salama2000 كتب:
اشرح فاعلية استخدام الالوان فى عملية الاتصال الاعلانى
يودي استخدام الالوان في الاعلان الي احداث نوعين من انواع الاتصال في الاعلان هما
ا- الاتصال الحرفي
ب- الاتصال الرمزي


شكرا ليك تمام والتفصيل للشرح من بدايه صفحه 84 الي 86

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
وضح فاعلية الالوان فى جذب الانتباه للاعلان ( الاستعانه بقوانين شفري )

 الاجابه صفحه 84 اخر الصفحه في الملاحظات (*) اللي تحت هتلاقو اجابه السؤال ده

طبعا وباقي الاجابه صفحه 82

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
بخصوص فعاليه استخدام الالوان في جذب الانتباه للاعلان الاجابة الي حطها سلامة اجابة كاملة ولا لازم اذكر دور الالوان في زيادة جذب الانتباه للاعلان ككل ودوره في زيادة جذب الانتباه لجزء من الاعلان ؟؟

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

لا انا بكتب كله ولو حتي باختصار بس بكتب التفاصيل زي ماهو قالها مش مجرد الشرح الاول
اكتبي ياقمر طالما عرفاها مش هتخسري شئ لا ممكن تكسبي درجات بس وقتها النص بالنص WinkWink

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

ههههههههه لا عايزينك معانا السنه الجايه ياقمرlove

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

×
×
  • اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.