اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
رحاب

هل شهادتنا من مركز جامعة القاهرة للتعليم المفتوح معترف بها بالخارج أم لا؟؟؟؟؟

Recommended Posts

المطب اللي يقصده الاخ مطب عدم الاعتراف بالشهاده

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
بس المشكلة ان الناس هنا لنظرة التعليم المفتوح وحشة بس اعتقد حتتغير لان دول كتير من الثانوية العامة خريج منها وعامة كل جامنعات مصر لما تسافر برة وحاليا بعض الدول العربية بنتطلب معادلة وعامة كل الدول الاوربية والاجنبية لابد تعمل فىها معدلات حتى الكليات النظامية فى مصر خريجها لابد يعملوا معادلات

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
على فكرة ياحمدى انا رحت كلية الاداب جامعة القاهرة من اقل من شهر وسالت على الدراسات العليا لاداب انجليزى قالولى مفيش غير دبلومة بس..ياريت تسال على الموضوع ده فى جامعات تانية عشان نتاكد لينا تكملة دراسات عليا ولالا.متهيالى لو ملناش يبقى ظلم وتهريج وتبقى مجرد شهادة بيضحكوا علينا بيها وخلاص.ويبقى لازم نتعامل زى اى خريج نظامى لان ده حقنا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
جامعة عين شمس فيها دراسات عليا انت روحت مركز التعليم المفتوح جامعة القاهرة لوروحت دا فعلا مفهويش دراسات عليا حتى الدبلومة اللى فية ملهاش لازمة وغير معترف بيها

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يعنى انا كخريج تعليم مفتوح جامعة القاهرة ينفع اعمل ماجستير فى جامعة عين شمس؟

مع العلم ان جامعة عين شمس مفيهاش اداب انجليزى تعليم مفتوح.ثانيا مسمى الشهادة عندهم اداب

انجليزى مش ترجمة.ياريت تتاكدى يامارينا وكمان تعرفى ايه هى الشروط.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
كان فى واحد من اعضاء المنتدى عامل موضوع وفعلا بيدرش فى جامعة شمس وكان كاتب الشروط والمطلوب فى موضوع حادور لك علية واحط لك اللينك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
هل يمكن للطالب في جامعه القاهره أن يستكمل تعليمه في مرحله الماجستير بعد ان ياخذ ليسانس الاداب والترجمه من التعليم المفتوح ام لا

في حد يفيدنا بالموضوع ولكم جزيل الشكر

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
نرغب من الاخت الفاضله المشرفه العامه بإسم مارينا ان تتاكد من الكلام اللي فوق وهو

((مركز التعليم المفتوح جامعة القاهرة لوروحت دا فعلا مفهويش دراسات عليا حتى الدبلومة اللى فية ملهاش لازمة وغير معترف بيها))

هل هذاالكلام اكيد ولماذا غير معترف بدارستنا وهل نقدر نكمل لدراسات عليا نحن غير مستعجلون على الوظائف نريد نتعلم ونريد نستكمل شهاداتنا العليا

ياريت القى جواب من الاخت مارينا او اي واحد من الشباب اللي معانا له رد موثوق من قبل الجامعه

ابوسالم

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
هنالك من يؤكد أنه معترف فيها ويمكن الاستكمال ثم ارجع الى المنتدى اجد كلام أخر

الواحد مش عارف ياجماعه وين الصح بالمساله وبعدين كل العالم يعترف بالتعليم المفتوح

لماذا هنا غير معترف بالتعليم المفتوح

يا رب تسهل علينا وكل الشباب في مصر وخارج مصر ايضا وتحقق للجميع الاماني

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
k.salem كتب:
هنالك من يؤكد أنه معترف فيها ويمكن الاستكمال ثم ارجع الى المنتدى اجد كلام أخر

الواحد مش عارف ياجماعه وين الصح بالمساله وبعدين كل العالم يعترف بالتعليم المفتوح

لماذا هنا غير معترف بالتعليم المفتوح

يا رب تسهل علينا وكل الشباب في مصر وخارج مصر ايضا وتحقق للجميع الاماني

حضرتك عاوز رد علي ايه تحديدا

شوف ياسيدي الحقائق المؤكدة التي لا تحتاج سؤال

شهادة التعليم المفتوح معترف بيها ومصدق عليها من المجلس الاعلي الجامعات

سواء مرحلة الليسانس والبكالوريس او الدبلومات العامة

ثانيا لا يوجد في التعليم المفتوح جامعة القاهرة حتي الان درجة الماجستير والدكتوراة بل يوجد دبلومات مدتها سنه او سنتان حسب التخصص

ثالثا : تستطيع التقدم بشهادتك الجامعية التي حصلت عليها من التعليم المفتوح لاستكمال الدراسات العليا في أي جامعة مصرية

لكن كما قنا قبل ذلك ان هذا الامر تحدده اللوائح الداخلية لكل جامعة

بمعني ابسط ممكن تقبل في جامعة ولا تقبل في اخري .. وده ينطبق علي اي شخص بغض النظر عن نوع الشهادة مفتوح او نظامي

كل الكلام ده مؤكد وليس مجال للنقاش

اما نظرة الناس او الشركات او القطاع الخاص للشهادة فهذه مسألة اخري ممكن نختلف فيها او نتفق

لكنها لا تتعلق بمسالة الاعتراف بالشهادة من الناحية الرسمية والقانونية

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ممتاز والحمد لله الله يطمنك مثل ما طمنتينا وكان اللي أبي اتاكد منه هو البند الثالث في كلامك وهو

ثالثا : تستطيع التقدم بشهادتك الجامعية التي حصلت عليها من التعليم المفتوح لاستكمال الدراسات العليا في أي جامعة مصرية

بمعني اننا نقدر نكمل بالتعليم العالم مرحله الماجستير بجامعه القاهره او غيرها

هذا اللي كنت عاوز اوصل له وتقريبا كلامك مؤكد لان اكيد عندك ثقه بالكلام من خلال

الجامعه والله الموفق لسواء السبيل وبارك الله في مصر واهلها الطيبين

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
k.salem كتب:
ممتاز والحمد لله الله يطمنك مثل ما طمنتينا وكان اللي أبي اتاكد منه هو البند الثالث في كلامك وهو

بمعني اننا نقدر نكمل بالتعليم العالم مرحله الماجستير بجامعه القاهره او غيرها

هذا اللي كنت عاوز اوصل له وتقريبا كلامك مؤكد لان اكيد عندك ثقه بالكلام من خلال

الجامعه والله الموفق لسواء السبيل وبارك الله في مصر واهلها الطيبين

الكلام مؤكد لانه حق يكفله القانون مادامت شهادتك معترف بها قانونا

ولاني اعرف زملاء بالفعل ملتحقين بالدراسات العليا وبعضهم أكد هذا الكلام في المنتدي في مشاركات سابقة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الف شكر مارينا

هل من طريقه نصل بها الى بعض الزملاء في الدراسات العليا

ترجمه واداب انجليزي او linguestic

ولو فيه اكون شاكر منتدي لهم ايملات اي حاجه اي شي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ماذا نقول للهذا الشاب بإسم حمدي وهو فيما يبدو ( أدمن)

أنت فعلا رائع يا اخي وأكثر من رائع جهد وكتب وتحميل كتب ونصائح

من قلبي اقول لك ولكل العاملين معانا بالمنتدي بارك الله في الجميع

سوف اسميك دكتور حمدي

شكرا يا دكتور حمدي وشكرا الاخت المشرفه الرائعه

من كل القلب احبكم

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم

يمكنكم الدخول علي وقع المجلس الاعلي للجامعات

واحد بنود التعليم المفتوح انه تعليم لايؤدي لدرجة الدكتوراه ( مكتوب هذا الكلام صراحة) وهنا في بلدي اسيوط لا تقبل كلية الاداب طلبة التعليم المفتوح للالتحاق بالدراسات العليا-يعني من الاخر لا يحق لطلبة التعليم المفتوح استكمال الدراسات العليا في جامعة القاهرة ولا في اي جامعة تاني في مصر

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لو كلام حضرتك صح ,يبقى فى تعسف واخلال فى مبدأ المساواة واللى بينص عليه الدستور

كحق لجميع المواطنين,وبعدين هيبأ اكبر تناقض للمجلس الاعلى للجامعات,منين هو اللى بيصدق على الشهادة ومنين بيمنع حق طبيعى للحاصليين عليها, وان كان كذلك, فاللى جاى ان شاء الله احسن وهيبقى فى اصلاحات فى جميع القطاعات بحيث يكون مبدأ تكافؤ الفرص مكفول لجميع المواطنين

والله المستعان, وسلام الله عليكم ورحماته وبركاته

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
حسب ما قرأت عن التعليم المفتوح وبإفاده بعض الاخوه بان الشهاده معترف فيها بإذن الله

في كل الجامعات التي تعترف بالتعليم المفتوح

بريطانيا أمريكا مصر وأستراليا

والله اعلم

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
مرحبا
ممكن استفسارات عن الجامعة
انا من الاردن و بدي اجسر للبكالوريوس بالتعلم عن بعد دون ان اسافر للجامعة بسير

و ما هي الرسوم الدراسية للكامل الدراسة

و هل معتمدة و معترف فيها بالاردن

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اهلا بيك

لا يوجد قسم للمركز

اووكلاء بالاردن

ام انها معترف بيها فهذا يخضع لقانون التعليم بالاردن
لكن بمصر معترف بالتاكيد بيها
بالنسبة للتقديم ممكن تقدم عبر النت ولكن

لابد ان تمتحن ام فى القاهرة او فى اى دولة عربية قريبة لك بها وكلاء واقسام لتعليم المفتوج جامعة القاهرة الدول العربية الا بيها

مراكز ووكلاء

السعودية البحرين الامارات قطر الكويت
وعمان

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شكراا كتير اختي على الاجابة

و لكن لماذا لا يكون الامتحان عن طريق الشبكة اون لاين
يا ريت لاني لا استطيع السفر بسبب عملي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لان الجامعة التعليم المفتوح ليش ضمن الجامعات اللى بتاخد شهاداتها اون لاين

ممكن تبحث عن اىجامعات تكون امتحاناتها اون لاين

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الشهادة معترف بها في الولايات المتحدة و بريطانيا. لقد قمت بمراسلة عدد من الجامعات في البلدين للاستفسار عن الدراسات العليا هناك و قيل لي من طرف مسئولي الجامعات التي راسلت - اكثر من 20 جامعة- انهم لا يفرقون بين شهادة ليسانس نظامية و شهادة ليسانس من التعليم المفتوح. و شروط القبول في هذه الجامعات هي نفسها شروط القبول بالنسبة لحاملي الشهادات النظامية - بيان الدرجات و رسائل التوصية من المدرسين السابقين و درجة معينة في امتحان التوفل الى اخره....-

افضل طريقة لقطع الشك باليقين على المستوى المهني هي ان يحصل المرء على شهادة ماجيستير بنظام التعليم النظامي في سنة واحدة او سنتين و يريح نفسه الى الابد.

حظ سعيد للجميع

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
دلوقتي والحمد لله حصله علي بكارليوس تجاره تعليم مفتوح هل معترفه بالشهاده التعليم المفتوح كشركات في دوله السعودية

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انا من مقيمين ف الامارات واتضح ان لازم تكون الشهاده متوثقه من وزراة الخارجيه بمصر وسفارة الدوله ال انت هتشتغل فيها سواء هتشتغل حكومه او خاص والمشكله مش من دولتنا احنا لان بتختلف قوانين كل دوله ع حسسسسسب وشكررررررا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
للاسف بعد 5 صفحات من المناقشة و تضارب الاراء و بعد 5 سنين مازال البعض يسأل نفس السؤال ... هل شهادة الجامعة المفتوحة شهادة معتمدة مثلها متل التعليم الجامعى النظامى و هل تصلح لاستكمال شهادة الماجستير و الدكتوراة ام لا ؟؟؟؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
البرامج معتمدة من جامعة القاهرة و من الكليات المعنية بالطبع ، لا يحتاج الامر الي نقاش.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
المهم الواحد يجتاز اختبار الخاص بالوظيفة لكن محدش هيهتم بموضوع الشهادة المهم انها موجودة وخلاص

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
بالنسبة للاعتراف فى غضون عام ونصف سيعترف جميع دول مجلس التعاون بالتعليم المفتوح ( عن بعد ) وعلى فكره detc هى الهيئة الامريكية المعتمده من قبل chea  وهو المجلس الاعلى للجامعات الامريكية معترفين بجميع نظام التعليم عن بعد اذا استوفى الشروط وجائت البداية من السودان وفتحت كل برامج التعليم المفتوح زى جامعة ام درمان وجائت بعد كده من مصر فى نظام التعليم المفتوح ثم انشاء الجامعة المصرية للتعليم الالكترونى منذ عامين وجائت اليمن وبالتحديد جامعة عدن وجامعة العلوم والتكنولوجيا بحضرموت ثم جائت اخيرا المملكه العربية السعوديه منذ عام وافتتحت الجامعة السعودية الالكترونية المهم مدام السعودية اعترفت بالتعليم الالكترونى يبقى كد كل دول مجلس التعاون ستعترف بس مسالت شهور طبعا الجزائر وتونس كان لهم قصب السبق بانشائهم الجامعة الافتراضية ولبيا ايضا بانشائها جامعة الالكترو مفتوح يغنى حكاية وقت والدليل ان الكويت اعتمدت اخيرا الشهادات المهنية لدرجتى الماجستير والدكتوراه المهنية من جامعة هاروت وات العريقة انا فى وجهت نظري الفكره والابداع بدا من ماليزيا بانشائها جامعات عديده الكترونية مثل الجامعة الماليزية المفتوحة وجامعة المدينة وجامعة بترا والجامكعة الاسلامية يعنى يا اخوانى والله موضوع شهور قبل نهاية 2014 ستعترف باقى الدول كما اعترفت مصر والسعوديه والامارات وعمان والاردن ولبيا وتونس واليمن والجزائر انشاء الله 
اخوكم 
مرشد سياحى / حمدى سعد عبدالسلام 
والطالب معكم فى جامعة القاهرة تعليم مفتوح

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انا اسمى حمدى سعد عبدالسلام مرشد سياحى وعالم اثار مصري وصاحب موسوعة الاثار المصرية ( الرائع النفيس فى عصور التدليس ) الى شرحت فيها تاريخ واثار مصر بالكامل الموسوعه عباره عن 12 مجلد ضخم وليه ابحاث كثيره جدا فى علوم الاثار والتاريخ القديم وليه كتب فى شرح برامج اوراكل واعمل مبرمج اول كمبيوتر منذ 7 سنوات المهم قررت ان ادرس المحاسبة فتقدمت الى كلية التجارة جامعة القاهرة بنظام التعليم المفتوح 
المهم انا طبعا مش متفشخر قدامكم واقول انا عالم ومبرمج لا ابدا والله بس علشان توصلت لمعادلات رياضيه رهيبه جدا حتنفعكم جدا 
اولا نظام المذاكره واحد حيقلى العقليات تختلف صحيح بس الفرق لا يزيد عن 5 % صحيح فيه ناس عنديهم قدرت استيعاب وفهم اسرع وفيه ناس مخها تخين ( اساتذة الجامعات ) المعلومة متدخل بصعوبة ودى عباره عن دراسة عملتها عن 86 دكتور فى الجامعة تلقه كلمه متكرره يقلك انا بحفظ وااخلص الماده ببطء طبعا هوه مش اسمه بطء اسمه فهم وتانى لان التعليم فى مصر لا يعتمد الا على مبدأ صب وكب مفهوش اباع او ابتكار افهم واحفظ واكتب فى ورقة المتحان وبس 
لذلك متفهم وتحفظ بسرعه ميزه بس المقابل حتنسي بسرعه تتناسب طرديا مع سرعتك متحفظ ببطء حتنسي ببطء بص التعليم فى مصر لا يعتمد الا على الصب والكب لذلك موضوع مزاكره مفيش حد غبي انته انسان مخك فيه 13 مليار خليه عصبيه تستطيع ان تفهم وتدرك وتبدع مفيش حد حمار (كل انسان على نفسه بصيره ) كلكم ميه ميه حتى انته فاكر سعات كنت فى نفس السنه والترم تجيب فى ماده امتياذ وماده جيد ومقبول ويمكن الى جبت فيها امتياذ وجيد جدا صعبه بس الفيصل المزاكره يا اخوانى .
طيب ايه هوه نظام المزاكره الى اقدر اعرف بيه بص 
1- تزاكر بالساعه علشات تلزم نفسك ساعه رقميه اول متزاكر شغلها تقوم الحمام وقفها علشان تكتب زكرت ساعه يبقى ساعه بجد
2- تعمل 33 شخطه صغيره فى اخر ورقه فى الكتاب كل متزاكر ساه تعمل عليها علامة صح علشان تعرف انته زكرت كل المواد بتساوى 
3- بص 
18 ساعه تضمن مقبول بنسبة 98%
27 ساعه تضمن جيد بنسبة 100%
40 ساعه تضمن جيد جدا بنسبة 150%
50 ساعه تضمن امتياذ بنسبة 72%
قبل متكدب او تصدق جرب 
وبعد متجرب روح استحمى لان النظافة من الايمان 
الامضاء
مرشد ساحى / حمدى سعد عبدالسلام

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
حمدى سعد عبدالسلام محمد كتب:

انا اسمى حمدى سعد عبدالسلام مرشد سياحى وعالم اثار مصري وصاحب موسوعة الاثار المصرية ( الرائع النفيس فى عصور التدليس ) الى شرحت فيها تاريخ واثار مصر بالكامل الموسوعه عباره عن 12 مجلد ضخم وليه ابحاث كثيره جدا فى علوم الاثار والتاريخ القديم وليه كتب فى شرح برامج اوراكل واعمل مبرمج اول كمبيوتر منذ 7 سنوات المهم قررت ان ادرس المحاسبة فتقدمت الى كلية التجارة جامعة القاهرة بنظام التعليم المفتوح 
المهم انا طبعا مش متفشخر قدامكم واقول انا عالم ومبرمج لا ابدا والله بس علشان توصلت لمعادلات رياضيه رهيبه جدا حتنفعكم جدا 
اولا نظام المذاكره واحد حيقلى العقليات تختلف صحيح بس الفرق لا يزيد عن 5 % صحيح فيه ناس عنديهم قدرت استيعاب وفهم اسرع وفيه ناس مخها تخين ( اساتذة الجامعات ) المعلومة متدخل بصعوبة ودى عباره عن دراسة عملتها عن 86 دكتور فى الجامعة تلقه كلمه متكرره يقلك انا بحفظ وااخلص الماده ببطء طبعا هوه مش اسمه بطء اسمه فهم وتانى لان التعليم فى مصر لا يعتمد الا على مبدأ صب وكب مفهوش اباع او ابتكار افهم واحفظ واكتب فى ورقة المتحان وبس 
لذلك متفهم وتحفظ بسرعه ميزه بس المقابل حتنسي بسرعه تتناسب طرديا مع سرعتك متحفظ ببطء حتنسي ببطء بص التعليم فى مصر لا يعتمد الا على الصب والكب لذلك موضوع مزاكره مفيش حد غبي انته انسان مخك فيه 13 مليار خليه عصبيه تستطيع ان تفهم وتدرك وتبدع مفيش حد حمار (كل انسان على نفسه بصيره ) كلكم ميه ميه حتى انته فاكر سعات كنت فى نفس السنه والترم تجيب فى ماده امتياذ وماده جيد ومقبول ويمكن الى جبت فيها امتياذ وجيد جدا صعبه بس الفيصل المزاكره يا اخوانى .
طيب ايه هوه نظام المزاكره الى اقدر اعرف بيه بص 
1- تزاكر بالساعه علشات تلزم نفسك ساعه رقميه اول متزاكر شغلها تقوم الحمام وقفها علشان تكتب زكرت ساعه يبقى ساعه بجد
2- تعمل 33 شخطه صغيره فى اخر ورقه فى الكتاب كل متزاكر ساه تعمل عليها علامة صح علشان تعرف انته زكرت كل المواد بتساوى 
3- بص 
18 ساعه تضمن مقبول بنسبة 98%
27 ساعه تضمن جيد بنسبة 100%
40 ساعه تضمن جيد جدا بنسبة 150%
50 ساعه تضمن امتياذ بنسبة 72%
قبل متكدب او تصدق جرب 
وبعد متجرب روح استحمى لان النظافة من الايمان 
الامضاء
مرشد ساحى / حمدى سعد عبدالسلام

يشرفنا انضمامك لاسرة المنتدي استاذ حمدي

وشكرا علي المعلومات والنصائح المفيدة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
هل إستجد جديد  بخصوص الإعتراف  أو أخبارك جديدة

وشكرا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شكرا  للإستاذ حمدي سعد

وشكرا للإستاذ حمدي توفيق 

وبارك الله في الجميع

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
المذاكرة  مع  واحد  ولو عن طريق تدريسه مثل المذاكره مع طفلك  الصغير تضمن لك تغذيه راجعه لما عندك   وأنا براجع مع إبني طالب في الصف الثامن  بستفيد من المراجعه معاه   عن طريق تدريسه  وهذا أحد أنواع المذاكرة 

والمذاكره أيضا مع شباب المنتدى   والتكرار  معاها لنفس المادة يقويها حتى لوكنت أخذتها ونجحت فيها  تحتاج إلى مذاكرتها لكي لا تنسى المعلومات اللي جبت فيها درجه عاليه وإمتياز   ومش معنى انك تخرجت إن العلم  خلاص إستقر في عقلك بس تحتاج إلى صبر ومصابره حتى لمرحله ما بعدالتخرج  أيضا 

والتدريس مفيد  لتثبيت علمك  للغير    وأجر أخرى باق إن شاء الله ينفع  في هذه الدار  وبدار القرار  بالأجر  والثواب 

والله أعلم

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.