اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
رحاب

هل شهادتنا من مركز جامعة القاهرة للتعليم المفتوح معترف بها بالخارج أم لا؟؟؟؟؟

Recommended Posts

صباح الورد على مشرفين منتدانا وكل الأعضاء ، كنت عاوزه أستفسر إذا كانت شهادتنا معترف بيها في الدول العربيه ولا لأه؟؟؟ أنا يهمني الموضوع ده فعلا......مع الشكر.....

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
بصى يا رحاب بما إنى فى الخارج فى الإمارات أحب أقولك إنها هنا مش معترف بيها لكن من المفترض يعترف بيها قريب بس أحب أوضح لك حاجة موضوع معترف بيها أو لآلآلآلآلآلآ بتفرق بس فى نوع الوظيفة بين الخاص و الحكومة بمعنى الشركات الخاصة المهم الشهادة موجودة وموثقة أما الحكومة هى اللى لازم تكون معترفة بيها وعامة موضوع العمل فى الحكومة بالنسبة للوضع الحالى يكاد يكون مستحيل

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
[size=24]بشكرك ياسويت على ايضاحك ليه هذه المعلومه انا كمان في الامارات.....[/size]

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
والله بجد دى حاجة تفرح طيب إنتى فى أى ترم عامة إنتى ممكن تاخدى إيميلى من صفحتى ونبقى نتواصل مع بعض

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

بصى يا رحاب دلوقتى مبقتش تفرق الشهادة معترف بيها ولا لا فى سوق العمل اللى بيفرق ان بتعرف تشتغل ايه طب ايه الفايدة حتى لو الشهادة معترف بيها بس انا معنديش الكفاءة اللى تشغلنى بالشهادة دى او بمعنى اصح انا مستفدتش حاجة من الشهادة دى ساعتاها لو الشهادة معترف بيها فى كل دول العالم مش هعرف اشتغل بيها لان دلوقتى الكفاءة هى اللى بتحكم بجانب المادة العلمية طبعا
يعنى اللى انا عايز اقوله حنا منشعلش بالنا هى معترف بيها ولا لا احنا نحاول اننا نستفيد اكبر فايدة من الكلية ونحقق الهدف من المنهج ساعتها هنعرف نشتغل فى اى حتة بصرف النظر عن الاعتراف بالشهعادة
ارجو انى مكنش طولت هليكو
وتحياتى ليكو

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
أنا هنا في قطر مهم جدا الشهادة بس الأهم اجتياز امتحان الوظيفة ومفيش حد بيسأل ان كانت تعليم مفتوح ولا نظامي المهم الشهادة تكون موجودة .

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
كلامك مظبوط يا فتحى واوافقك بنسبة 100%
اذا كان على مصر فهى معترف بيها لأن النقابات المهنيه نفسها بتعترف بيها والدليل على كده الناس اللى اتخرجوا من كلية الحقوق تعليم مفتوح ومسجلين نفسهم فى نقابة المحامين ومعاهم كارنيه النقابه وشغالين عادى زيهم زى الانتظام انما بصراحه الدول العربيه معنديش عنها فكره لكن ممكن موضوع الاعتراف ده يختلف من دوله لدوله واحب اضيف ان فى بعض الدول العربيه مش بتعترف بشهادات جامعات معينه فى مصر حتى لو انتظام ومن ضمن الدول دى السودان!!
وكمان احنا برضو يا جماعه ممكن نحاول ناخد كورسات ترجمه فى اماكن محترمه كدعم لشهادتنا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الشهادة باقت عنصر مهم فى كتير من الدول و خاصة العربية وطبعا الكفاءة معاها بس الفكرة إنه فى الدول العربية موضوع الغعتراف بالشهادات ده موضوع نسبى بمعنى إنه جامعة زى قناة السويس مش معترف بيها فى الإمارات بس زى ما قلت قبل كده الوظائف الحكومية أما القطاع الخاص المهم تكون الشهادة ومش شرط حتى تتشتغل بشهادتك بس لازم شهادة جامعية لأنه الثانوية العامة ولا تسوى فى أغلب الدول العربية

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انت متاكدة من معلومة عدم الاعتراف بالشهادة في الامارات ياشيماء ؟؟

وياتري الوضع ده بينطبق علي دول عربية اخري ؟؟

لو الوضع ده صحيح يبقي يبقي الواحد ياخد دبلومة تربوي او يحضر دراسات عليا بطريقة نظامية

ويبقي كده هرب من المطب ده ولا ايه رايكم ؟؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
طب على كده خريجى التعليم المفتوح مسموح لهم انهم يعملوا دراسات عليا بطريقه نظاميه؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
أسامه كتب:
طب على كده خريجى التعليم المفتوح مسموح لهم انهم يعملوا دراسات عليا بطريقه نظاميه؟

الحقيقة انا لا اقول هذا الكلام بناء علي معلومات

لكن المنطق والقانون بيقول مادمت واخد شهادة معترف بيها وموثقة من المجلس الاعلي للجامعات

يبقي من حقك قانونا انك تتعامل زي اي خريج نظامي.... انا اصلا مخطرش في بالي انه ممكن يكون ممنوع

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
أنا بشكركم على توضيح المعلومه دي بس أنا مفهمتش سؤال الأخ حمدي احنا في مطب ايه ؟؟؟؟؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ربنا يبعد عنا المطبات

انا قصدت لو ان الشهادة غير معترف بها في الدول العربية ؟

وواحد معاه ليسانس اداب مثلا من التعليم المفتوح

وحضر دراسات عليا بالطريقة النظامية مثلا واخد شهاة الماجستير

يبقي الشهادة العليا الماجستير شهادة نظامية معترف بها

وبكده مش هتفرق ازي كان الليسانس من تعليم مفتوح او نظامي

وبكده يبقي محدش هيقوللك شهادتك مش معترف بها

لان حصلت علي المستو الاعلي بالطريقة النظامية

هذا ماقصدته بالهروب من المطب

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم
بالنسبة للجزئية الاخيرة يا استاذ حمدي (الدراسات العليا نظامياً) كنت سألتهم في المركز يوم التقديم من سنتين تقريباً وأجابوا ان ده بيرجع للكلية النظامية وقراراها واني لو عاوزه أتأكد أروح كلية الاداب وأقول لهم اني حاصله على الشهادة فعلا من تعليم مفتوح وعاوزه أكمل بعمل دبلومة في الترجمة ثم الماجستير ...الخ

لكني لم أسأل ... ايه رأيكم من موقع كلية أداب جامعة القاهرة النظامي نرسل لهم لنسألهم؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
علي موقع كلية الادابجامعة القاهرة

بخصوص دبلومة الترجمة في اللغة الانجليزية

شروط القيد

1- الحصول على موافقة القسم المختص .

2- استكمال جميع المستندات المطلوبة من أدارة الدراسات العليا .

3- اجتياز امتحان القبول ( شفوى أو تحريري) للطلاب الجدد .

4- لايجوز لطالب الدراسات العليا أن يقيد اسمه فى دراسة أكثر من دبلوم أو درجة جامعية عليا فى وقت واحد

- يشترط لقيد الطالب بأى من دبلومات الدراسات العليا ان يكون الطالب حاصلا على درجة الليسانس او البكالوريوس
من إحدى الجامعات المصرية او على درجة جامعية معادلة لها.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يا أستاذ حمدى بخصوص الإعتراف ده هو لحتى الآن غير معترف بيها لكن من المفترض تقريبا يتم الإعتراف بيها وكما وضحت موضوع الإعتراف بتفرق فى العمل الحكومى وطبعا معظم العمل الحكومى لأهل البلد أما القطاع الخاص مش بتفرق معاه المهم الشهادة توثقها من الخارجية المصرية مش أكتر

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

السلام عليكم

شهادتنا غير معترف بها يا حضرات
لان كلية الاداب تعتبرها برنامج دراسة وبالتالى لايجوز عمل ماجستير بها
لكن المتاح هو دبلوم الترجمة وهو متاح لخريج اى كلية حتى لو لم يكن اداب
والامل الوحيد امام من يريد عمل ماجستير هو فى التقدم لكلية اللغات والترجمة جامعة الازهر
وفى هذه الحالة لابد من اجتياز المواد الشرعية
او التقدم لكلية التربية لعمل دبلوم تربوى وليس ماجستير
وبدا من التيرم القادم سيتم فتح دبلوم للترجمة التطبيقية بالجامعة المفتوحة ولكن بعين شمس وليس القاهرة وستكون على غرار الدبلوم التطبيقى بالجامعة الامريكية

كما انه للاسف لاتوجد نقابة معترف بها للان للمترجمين

الا انه مع قبول الدفعات الجديدة من الثانوية العامة بدون انتظار للخمس سنوات فاظن ان الوضع سوف يتحسن

وبالنسبة لسوق العمل فان المستوى الشخصى هو الذى يتيح فرص العمل
كما ان الحصول على التويفل والشهادات المعادلة له يفرق فى اى سيرة ذاتية

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

الزميلة tota
الف مبروك مقدما علي قرب تخرجك

ارجو ان تكوني متأكده من صحة الخبر ومصادرك Sad
لأن ده معناه كارثه
(4 سنوات ميلادية + 40 امتحان تحريري وشفوي + حرق دم و اعصاب = صفر)

وهل ده معناه ايضا انه حتي بعد دبلوم الترجمة التطبيقيه - حتي لو في الجامعة الامريكيه - فإنه لا يمكن استكمال الدراسه للحصول علي الماجستير ؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم
دى الحقيقة للاسف حتى الان

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ليه مش بنطالب بالإعتراف بينا في كل مكان ولا ده مش من حقنا؟؟؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم

هو فيه وعد بالاعتراف ده
بس خلينا ننتظر

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الزميلة tota
لو فيه اي مخرج من هذه الورطة ياريبت تبلغينا

ارجوكيييييييي لو عرفتي اي معلومة موثوق من صحتها تبلغينا بيها
بخصوص استكمال الدراسة بعد الليسانس

ان شاء الله حتي بعد تخرجك من التعليم المفتوح تكوني علي اتصال بالموقع
كما كنتي ايام دراستك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم
 ان شاء الله اى جديد هعرفه هبلغكم به على الفور

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يا جماعة الشهادة معترف بها من قبل المجلس الاعلي للجامعات وبالتالي يسري عليها ما يسري علي طلبة الانتظام وتقدروا تتحققوا من الكلام ده من السايت الرسمي بتاعنا تحت معلومات تهمك.....انا قرات الكلام ده قبل التحاقي بالكلية والا منكنتش دخلت وحرقت اعصابي

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

الزميلة LostLustre
ليس كل ماهو مكتوب علي الموقع الرسمي للجامعه يجب ان يكون صحيحا

خلي بالك إحنا بتكلم عن التعليم المصري [/b]Sad
اليوم ان شاء الله بعد انتهاء الامتحان سوف اتوجه بنفسي لإدارة المركز للسؤال عن هذا الموضوع

إن شاء الله لو فيه اي خبر جديد سوف ابلغكم به للإطمئنان

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يعني انتم ملتحقيين بالتعليم المفتوح ومش عارفيين الشهادة معترف بيها ام لا Smile

طبعا زي ماقالت رانيا الشهادة معترف بيها من المجلس الاعلي للجامعات

والشهادة تقدر توثقها من الخارجيه وتقدر تغير مؤهلك في البطاقه الشخصيه

لو مؤهلك متوسط بعد الحصول عليها

والشهادة زي اي شهادة نظاميه في داخل مصر ده كلام اكيد بنسبة 100% وعلي ضمانتي الشخصيه

انا بالنسبه لكلام الزميله توتا فهي يظهر عندها لبس في فهم بعض الامور ( لامؤاخذه ياتوتا Smile )

فيه نقطتين مهمين يمكن هما اللي بيخلوا الناس تردد هذالكلام

الدراسات العليا..حيث ان كل كليه لها القوانين واللوائح الخاصه بيها فممكن سيادتك مثلا تروح جامعة المنصورة

تحضر دراسات عليا فيقولك اننا مش بنقبل بتوع التعليم المفتوح ( ده مثال افترضته فقط ) ده

مش معناه ان شهادتك مش معترف بيها لكن دي لوائح داخليه للجامعه

ممكن نقابه معينه ترفض انضمام خريجين التعليم المفتوح اليها ..ده برده مش معناه ان شهادتك مش معترف بيها ...

دي امور تنظيميه هتتتغير مع الوقت

لكن النقطة التانيه والاهم :هي النظرة السلبيه من قطاعات كبيره من الناس الي خريج التعليم المفتوح

والغريبه اننا نردد احنا كمان هذا الكلام

فيه ناس متخيله ان التعليم المفتوح ده شهادة مقابل فلوس وخلاص ...نظرة بالتاكيد هتتغير مع الوقت

عارفيين قضيه رجل الاعمال الشهير المتهم بقتل احدي الفنانات التي تنظر في المحاكم حاليا

في احدي الجلسات استعانت المحكمه بخبير فني في الاصوات من اتحاد الاذاعه والتلفزيون لتحليل بعض المكالمات

الصوتيه المتعلقه بالقضيه ..والراجل الخبير قال انه فعلا صوت المتهم

محامي المتهم علشان يشكك في كفاءه الخبير قال ده خريج اعلام من التعليم المفتوح وضجت القاعه بالضحك Smile .

. رغم ان الراجل بقاله 20 سنه في شغلته ومتفرقش هو شهادته ايه

قصدي اقولكم ان النظرة السلبيه بيخلقها الناس بكلامهم وثقافتهم ومحتاجه وقت علشان تتغير

فبلاش نردد كلام ينزل من اسهمنا من غير مانتاكد من صحته

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ماشى ياباشا بس ماتتنرفزش علينا كدة كلام سمعناه وحبينا نتاكد ولا تزعل نفسك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
حمدي ورانيا، طمنتوا قلبي، إلهي يطمن قلبكم دايماً...شكراً جزيلاً على التوضيح المهم ده

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ياااااااااااااااااااجماعة والله العظيم للمرة المليون الكلية بتاعتنا سواء بقي معترف بشهادتها او مش معترف بيها كل ده كلام مبيهمش الي يهم في مجال العمل الخبرة وبالنسبة للماجيستير اه اانا فعلا سالت ناس اتخرجت وقالت ينفع بس كانوا بيشترطوا السن مايزيدش عن 27 سنة تقريبا والله اعلم

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

السلام عليكم،

يا جماعة، بالنسبة للماجستير، ده من على موقع جامعة عين شمس نفسها، كلية آداب...مافيش سيرة عن السن يا أحمدSmileSmile

1- دبلوم الدراسات المسرحية

2-دبلوم اللغة العربية الموجهة لغير الناطقين باللغة العربية

3-دبلوم الخدمة النفسية

أ - شعبة علم النفس الإكلينيكي

ب - شعبة علم النفس المهني

4 - دبلوم العلاقات الصناعية

5 - دبلوم علم الإجرام

6 - الدبلوم المهني في الترجمة المتعددة اللغات

7 -دبلوم الترجمة في اللغة العبرية

8 - دبلوم الترجمة المهنية

9 -دبلوم نظم المعلومات الجغرافية

10 -دبلوم في الفكر الإسلامي

11 -دبلوم الأثار

أ -شعبة الآثار والحضارة المصرية القديمة

ب -شعبة الآثار الإغريقية والرومانية

ج -شعبة الآثار الإسلامية

12 -دبلوم علوم الاتصال والمعلومات

أ -شعبة الصحافة

ب -شعبة الإذاعة

ج - شعبة العلاقات العامة والأعلام

13 - دبلوم الإرشاد السياحي

14 -دبلوم الوثائق والمكتبات

أ - شعبة مكتبات ومعلومات

ب - شعبة الوثائق

يشترط في قيد الطالب في أي من دبلومات الدراسات العليا أن يكون حاصلا على درجة ليسانس في الآداب من إحدى الجامعات المصرية، أو على درجة معادلة لها من معهد علمي آخر معترف به، وذلك بالمستوى والتخصص الذي تحدده اللائحة الداخلية كما تحدد تلك اللائحة مدة الدراسة لكل دبلوم .

ثالثا: درجة ماجستير في الآداب :

في نفس تخصصات الليسانس في الآداب :

قيد الطالب لنيل درجة ماجستير في الآداب أن يكون حاصلا على درجة ليسانس في الآداب أو درجة الليسانس الممتازة في الآداب أن يكون حاصلا على درجة ليسانس في الآداب أو درجة الليسانس الممتازة في الآداب من إحدى الجامعات المصرية، أو على درجة معادلة لها من معهد علمي آخر معترف به ، وأن يتابع الدراسة والبحث لمدة سنتين على الأقل، وذلك وفقا لأحكام اللائحة الداخلية.

رابعا: درجة دكتوراه في الآداب :

في نفس تخصصات الماجستير في الآداب :

يشترط في قيد الطالب لنيل درجة دكتوراه في الآداب أن يكون حاصلا على درجة ماجستير في الآداب من إحدى الجامعات المصرية أو على درجة معادلة لها من معهد علمي آخر معترف به، وأن يقوم ببحوث مبتكرة في موضوع لمدة سنتين على الأقل وذلك وفقا لأحكام اللائحة الداخلية.

وده من على موقع جامعة القاهرة:
نظام الدراسة لمرحلة الدراسات العليا

وتنقسم الدراسات العليا بالجامعة إلى قسمين :

1- الدبلومات :
وهى دراسات تتناول مقررات ذات طبيعة تطبيقية أو أكاديمية ومدتها سنة واحدة على الأقل.

2- درجة الماجستير :

وتتضمن الدراسة مقررات دراسية عالية وتدريبات على وسائل البحث واستقراء تنتهى بإعداد رسالة تقبلها لجنة الامتحان التى يكون المشرف على تحضير الرسالة عضوا فيها ولا يجوز أن تقل المدة اللازمة لنيل هذه الدرجة عن سنتين.

ويشترط لقيد الطالب لدرجة الماجستير:

*

أن يكون حاصلا على درجة الليسانس أو البكالوريوس من إحدى جامعات جمهورية مصر العربية بتقدير جيد على الأقل أو على درجة علمية معادلة من معهد علمى آخر معترف به من الجامعة.
*

أن يتابع الطالب لمدة سنة الدراسات التى يقرها مجلس الكلية وأن يؤدى بنجاح الامتحان فيها.
*

يقوم الطالب بعد نجاحه فى الدراسات المذكورة بإعداد رسالة فى موضوع بحث يقره مجلس الكلية بناء على اقتراح مجلس القسم.

3- درجة دكتوراة الفلسفة (Ph.D)

وتقوم أساسا على البحث المبتكر لمدة لا تقل عن سنتين تنتهى بتقديم رسالة تقبلها لجنة الحكم على الرسالة ويجوز أن يكلف الطالب بالقيام ببعض الدراسات المتقدمة على النحو الذى تحدده اللوائح الداخلية للكليات.

ويشترط لقيد الطالب لدرجة دكتوراة الفلسفة:

*

أن يكون حاصلا على درجة الماجستير فى فرع التخصص من إحدى جامعات جمهورية مصر العربية أو على درجة معادلة لها من معهد علمى آخر معترف به من الجامعة.
*

وأن يقوم ببحوث مبتكرة فى موضوع يقره مجلس الكلية والجامعة بناء على اقتراح مجلس القسم المختص لمدة سنتين على الأقل.
*

وأن يقيم الطالب بعد تسجيل رسالته لمدة سنة على الأقل فى جمهورية مصر العربية قبل أن يتقدم برسالته للجنة الحكم.
*

أن يقدم نتائج بحوثه فى رسالة تقبلها لجنة الحكم وأن يناقش فيها.

4- درجة الدكتوراة (D. Sc)

تمنح كلية العلوم الدكتوراة فى العلوم (D.Sc.) ويشترط فى قيد الطالب لنيل هذه الدرجة :

1- أن يكون حاصلا على درجة دكتوراة الفلسفة فى العلوم ومضى على حصوله عليها خمس سنوات على الأقل.

2- أن يقدم بحوثا مبتكرة منشورة لم يسبق له التقدم بها للحصول على درجة دكتور فلسفة أو الماجستير فى العلوم.

وعلى الطالب أن يبين الاتجاهات العامة لبحوثه وما قدمته للعلم من فائدة ملحوظة وكذلك مدى ما قام به فى البحوث المشتركة وما أشرف عليه من الرسائل لدرجتى الماجستير والدكتوراة.

ويبحث مجلس الكلية مدى صلاحية البحوث العلمية المقدمة من الطالب لتقديمها للجنة الحكم التى تشكل من الأساتذة الحاليين أو السابقين فى الجامعات المصرية أو من فى مستواهم من الأساتذة فى الجامعات والمعاهد العلمية الأجنبية المعترف بها.

5- درجة الدكتوراة الفخرية

تمنح الجامعة درجة الدكتوراة الفخرية بناء على قرار من مجلس الجامعة أو توصية من مجلس إحدى الكليات أو المعاهد لمن يقومون بأداء خدمات ممتازة للدولة أو للجامعة أو للإنسانية.

للعلم فقطSmile

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
كتر الف خيرك ياداليا ربنا يبشرك بالخير دايما ان شااااء الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم
يا سيادة المدير كلامى كان واضح ان شهادتنا غير معترف بها لدراسة الماجستير فى جامعة القاهرة او غيرها وده كان رد على السؤال المطروح
وبالنسبة للنقابة فللان لا توجد اساسا نقابة للمترجمين
وهذا ليس معناه كما قلت سيادتك انها لاتذكر فى البطاقة
لالالالالالالالالالا بل تذكر كمعلومة بالبطاقة وايضا يتم توثيقها من الخارجية
وعلى فكرة التوثيق من الخارجية لا يمنح اى اهمية للورقة المصدق عليها وانما هو يعنى ان اختام الجهة المانحة لهذه الورقة هى اختام صحيحة هذا هو معنى التصديق

وبالنسبة يا داليا و يا رانيا للشروط المذكورة للماجستير سواء بالقاهرة او عين شمس فهى لا تنطبق علينا ولا ينطبق علينا سوى شروط الدبلومات التطبيقية
وفى النهايةالمهم هو المستوى يا حضرات وده هو الذى يفرض نفسه فى سوق العمل ومثال لذلك هل استطيع انا بهذا المستوى ان اتقدم لاى امتحان واقول شغلونى مترجمة !!!!!! وعلشان اكون صريحة اكتر لو جانى اى حد بمستواى ده علشان اشغله فلن اسلمه اكتر من البوفيه وهكون قلقانة كمان !!!!

واخيرا خير يا استاذ احمد لماذا سوف تتغيب عن المنتدى

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
[b]فترة نقاااااااااااااااااااااااهة

ومش من المنتدي والله
كل الي بعمله باخد شنطة هدومي واسيب الباقي كله في بيتنا الموبايل الكمبيوتر مبيبقاش في في الشقة الا انا والطبيعة والشيشة وبارك الله فيما رزق
[/b]

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم
وماااااااااااااااااااااله براحتك يا استاذ
وترجع بالسلامة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم،

علياء، معلش، انتي جبتي المعلومات دي منين؟ أنا اتصلت بالمركز وكلمت واحدة من المسئولين في شئون الدارسين وقالت لي إن الشهادة بتاعتنا معترف بيها زي أي شهادة جامعية، وفي قرار جمهوري كمان صادر بكدة.

وسألتها كمان لو اقدر اعمل ماجستير، قالت لي تقدري تعملي ماجستير في أي جامعة في مصر، معترف بيها

ممكن بس لو انتي عندك مصدر تاني، مثلاً مدير المركز أو رئيس جامعة القاهرة، هما اللي قالولك الكلام ده، أو لو في قرار رئاسي أو جمهوري تاني سمعتي عنه تقوليلنا برضه

أهه على الأقل يبقى عندنا فرصة نروح ونشوف ليه في أقوال متضاربة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الي توتا

عدم اعتماد بعض الجامعات شهادتنا لتحضير الدراسات العليا

ده مش معنا ه ان الشهادة مش معترف بيها لان الداسات العليا تحكمها لوائح داخلية لكل كلية

لازم تبقي دقيقة في اختيار الالفاظ...امال جهبذ في القانون ازاي Smile

الاعتراف من عدمه بتحكمه شروط اخري اهمها اعتماد وزارة التعليم العالي لها او المجلس الاعلي للجامعات

وحتي معلومة ان جامعة القاهرة مش بتقبل شهادتنا لدراسة الماجستير اشك فيها

وارهنك علي الحكايه دي .. تراهني Smile

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم

ههههههههههههههههههه

لسة فاضل لك فى الهدنه يوم يا باشا

وعلى العموم اراهنك ومتاكدة من الفوز

داليا
طالما قلت علياء يبقى الموضوع بجد
بصى يا ستى
انا لم اقل ان الشهادة غير معترف بها الا فى التقدم للماجستير
والكلام ده من كلية الاداب جامعة القاهرة نفسها
وقالوا للناس روحوا العبوا بعيد انتم مجرد برنامج دراسى وليس منهج كلية
وده اغضب الدكتور عنانى جدا
واللى قال الكلام دة اكثر من دكتور وفى المحاضرات وانا سمعته بنفسى واصحابى سالوا
قد يكون الكلام اتغير واذا اردت ان تسالى اسالى فى كلية الاداب مش فى المركز

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كل ما يسري علي كليات جامعة القاهرة يسري علي كليات المركز باعتباره جزء لا يتجزأ منها واجمالا مادام المجلس الاعلي للجامعات قد اعتمد هذه الدرجة العلمية...فمن حقك التقدم للدراسات العليا اني شئت...

مش فاهمة ليه احنا بنحب نقلل من قدراتنا...عندك استعداد وحافز تكمل محدش هيمنعك واصلا احنا كطلبة اللي بندي الانطباع ده عننا واقصد بكلامي الناس اللي داخلة تاخد شهادة وبس
مش عارفة هيعلقوها فين بالضبط اذا اتخرجوا لا قدر الله مش فاهمين اي حاجة عن اللي درسوه!

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
وبعدين انا اعرف احد اساتذة الجامعة النظامية لنفس القسم الخاص بينا وسألته هل يدرس طلاب الانتظام ما ندرسه؟
اجابني ..بكل تأكيد
وع فكرة هو احد المشاركين في تأليف الكتب الدراسية الخاصة بينا
الموضوع محسوم يا جماعة وكل ما يفرق بينا وبين طلبة الانتظام هو الاجتهااااااااااد ليس الا!

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
dream كتب:
السلام عليكم
هل استطيع انا بهذا المستوى ان اتقدم لاى امتحان واقول شغلونى مترجمة !!!!!! وعلشان اكون صريحة اكتر لو جانى اى حد بمستواى ده علشان اشغله فلن اسلمه اكتر من البوفيه وهكون قلقانة كمان !!!!
واخيرا خير يا استاذ احمد لماذا سوف تتغيب عن المنتدى

ايه يا بنتي التشاؤم ده.....بالطريقة دي هسحب منك البوفيه هو كمان :D

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

هى مش شهادة وخلاص
مبروك عليكم

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يا جماعة انا اخويا خريج تجارة تعليم مفتوح وهوا دلوقتى شغاااااااااال فى مكتب محاسبة كبير اوى فى البلد ومع ناس متخرجة من جامعة القاهرة انتظام وبحب اوضح ليكم نيابة عنه انه مفيش فرق خالص هوا لما راح يقدم سألوه على الشهادة بس

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الموضوع مش شهادة ، انا قابلت مترجمين المفروض انهم عملاقة و للأسف مستواهم في اللغة سيء للغاية و نطقهم للانجليزية بشع و معاهم كمان ماجستير. المقابلة الشخصية اهم من الشهادة علشان فيها ممكن تثبت او تثبتي جدارتك و معرفتك. انا اعتقد ان حتي لو معايا دبلوم تجارة و عايز اشتغل مترجم هقدر و هبقي حسن من ناس كتيرة.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
فعلا والله احنا عندنا ناس كتير هنا فى قطر شهادتهم الله يعلم بيها وشغالين فى مراكز ماشاء الله ودى حاجة غريبة جدا يامايكل وفعلا لو واحد حب يرتبط ويجهز نفسه هية كلها 3 سنين ويعمل احلى حاجة ودة طبعا شهادة متوسطة مش عاية كمان

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
علي فكرة معلومة وصلتني حديثا ان فيه زميل خريج التعليم المفتوح جامعة القاهرة

تقدم لعمل دراسات عليا بكلية الاداب جامعة المنصورة

وتمت الموافقه لكنهم طلبوا منه دراسه سنة مواد معادلة

لايدرسها الطالب في الحالة العادية

الخبر وصلني من احدالاصدقاء

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
بشرك ربنا بالخييييييييييييييييييييييير يارب

واهو حافز جمييل جدا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.