اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
عمرو الليثى

بخصوص موضوع خطر الزئبق على الاسنان

Recommended Posts

عمرو انت اتفرجت علي الفيديو بالكامل؟ هل الدكتور قال عن علاج؟
يا جماعة الموضوع دا انتوا مش فاهمين ايه خطورته المفروض الكل يشوف الفيديو كله مش نشكره و خلاص ، لازم الكل يشوفه و تعمله له شير علي الفيس بوك و تقوله للكل الناس. ممكن تنقذوا حياة ناس كتيرة و ربنا يجعلكم سبب ان شاء
مش عايزين شكر بس الله يخليكم الموضوع دا موضوع مهم جدا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

اكيد اي تدخل ف الطبيعه ال خلقها ربنا خطر عالصحه بس دي مجرد حلول لانقاذ مايمكن انقاذه يا مايكل flower

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Michael كتب:
يا جماعة الموضوع دا انتوا مش فاهمين ايه خطورته المفروض الكل يشوف الفيديو كله مش نشكره و خلاص ، لازم الكل يشوفه و تعمله له شير علي الفيس بوك و تقوله للكل الناس. ممكن تنقذوا حياة ناس كتيرة و ربنا يجعلكم سبب ان شاء

يا مايكل الدكتور اللى ف الفيديو نفسه قال انه كان اسنانه فيه حشو بلاتين

وغيرهم

لو تابعت الفيديو حتعرف

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
عمرو الليثى كتب:
Michael كتب:

يا مايكل الدكتور اللى ف الفيديو نفسه قال انه كان اسنانه فيه حشو بلاتين

وغيرهم

لو تابعت الفيديو حتعرف

لا انا بتكلم عن علاج ، بعد لما تشيل الحشو و تغيره بابيض مش هتخف خالص و لا كأنك عملت حاجة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اقتباس :
لا انا بتكلم عن علاج ، بعد لما تشيل الحشو و تغيره بابيض مش هتخف خالص و لا كأنك عملت حاجة

مش عارف يا مايكل حسال دكتور الاسنان واجاوبك ان شاء الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
لا يا عمرو انا بسأل اذا كان بس اتكلم عن كدا في الفيديو او لا ، متقلقش علي انا بقيت خبير في الموضوع اكتر من اطباء الاسنان بقالي سنين ببحث في الموضوع و طبعا في علاج بس بيتأخر و بيطول للاسف

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Michael كتب:
لا يا عمرو انا بسأل اذا كان بس اتكلم عن كدا في الفيديو او لا ، متقلقش علي انا بقيت خبير في الموضوع اكتر من اطباء الاسنان بقالي سنين ببحث في الموضوع و طبعا في علاج بس بيتأخر و بيطول للاسف

يا مايكل

ازاى نعرف ان فيه زئبق ف الجسم وايه العلاج

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
كقاعدة عامة يا أخ عمرو الزئبق موجود في كل تطعيمات الاطفال في العالم كله بسبب مادة حافظة مشتقة من الزئبق و لكن في عام 2004 تم منع استخدمها في تطعيمات كتير ، بس مصل زي مصل الانفلونزا لسا موجودة فيه.
الاهم بقي ان اي حد عنده حشو البلاتين (طبعا تسمية غلط ربنا يسامحهم لانه مفيش اي علاقة له بالبلاتين) يحتوي علي 45% الي 50% و دا حوالي نصف جرام من الزئبق ، سواء الحشو قولنا لونه غامق او فضي الاتنين واحد. اي حد عنده الحشو دا اكيد اكيد جسمه في نسبة زئبق ، ولكن النسبة تختلف علي حسب عمر الحشو في اسنانك و طريقة تغييره يعني علي الطبيب و هو بيغير الحشو بيستخدم شفاط قوي علشان يشفط الحشو كله و جسمك مش يمتص اي حاجة؟ للاسف دا محصلش معايا.
التشخيص بقي بيتم عن طريق تحليل عينة من شعر الرأس في معمل DirectLab بامريكا وبتتكلف حوالي الف جنيه او اكتر شوية ، بيبعتولك تقرير فيه 31 معدن ثقيل (سام) و مفيد و تعرف ايه المشكلة بالظبط
العلاج و هو امر يطول شرحه ولكن باختصار ، العالم الكيميائي اندرو كتلر (ربنا يطول في عمره والله) بدع بروتوكول بيخرج الزئبق من جسم الانسان دون التأثير علي الاعضاء او الصحة. يتلخص في اخذ مواد معينة كل 3 ساعات لمدة 3 ايام و راحة لمدة 3-4 ايام و هكذا ، طبعا الموضوع بياخد كتير علي حسب النسبة في جسمك يعني في ناس خفت خالص بعد سنتين و في بعد 5. المشكلة انك لازم تاخد معاه مجموعة من الفيتامينات و مضادات الاكسدة و المعادن المهمة زي الماغنسيوم و الزنك و موليبدينوم.
انا قرأت كتابيه عن الموضوع و بصراحة العالم دا مفيش اي طبيب اسنان يقدر يكدبه علي البيقوله ، هو عالم كيميائي و معاه دراسات في الفيزياء و له براءات في حاجات معينة و دارس طب علشان يعالج نفسه و له سمعة قوية جدا في امريكا و هو من الناس الفضحت شركات الحشو و اطباء الاسنان و الحمدلله.
اي سؤال تحت امرك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يامايكل موضوع التحليل فى امريكا ده صعب

لكن هو الدكتور ممكن ينزع الحشو كامل وحا اعرف ازاى

يعنى انت لما رحت وقؤلتله

اعترف عادى انه مضر

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
هو تحليل الشعر غالي بس لو عندك الحشو بقاله سنين و اكتر من واحد فاحتمال وجود الزئبق في جسمك اكيد
لا طبعا اطباء الاسنان البيعترفوا بكدا يكاد يكونوا مش موجودين في مصر ، لان شغلهم و اكل عيشهم كله مبني علي الحشو دا هتيجي تقولهم خطر هيستغل عدم معرفتك و يقنعك بانه امان لانها حصلت معايا في البداية قبل ما أتعمق في الموضوع بشكل جامد
الدكتور مش يغير الحشو جسمك هيمتص نسبة كبيرة و بعد فترة زمنية بتفرق من جسم لاخر يعني ممكن شهر او 10 سنين هتتعب و المشكلة ان مفيش حد يقدر يقولك الزئبق هيعمل معاك ايه انا مثلا الزئبق بهدلني جامد جدا بس في ناس يجلها مثلا مرض في جهاز المناعة فقط و هكذا
في امريكا لغاية وقت قريب لو الدكتور قال ان الحشو دا خطر جمعية اطباء الاسنان الامريكية تسحب منه رخصة مزاولة المهنة ، بس طبعا كل يوم العالم بدأ ينظر اكتر للموضوع دا خصوصا لما علماء بدأوا يدخلوا في الموضوع و يفهموا الناس زي العالم التكلمت عليه
انك يغير الحشو لازم يكون الدكتور عنده شفاط قوي جدا يشفط بيه الحشو ، الدكتور الفي الفيديو بتاعك ممكن يكون بيعمل كدا ، و حتي لو غالي لو ب 500 جنيه انت بتنقذ نفسك
انا صارف الاف بس علي الدكاترة و روحتش معاهم لنتيجة لان تعبي مش من اي حاجة غير الزئبق و الباكتيريا التسببت منه
كل الاشعات و التحاليل و الزيارات و الادوية ملهاش اي لازمه خالص
الله ينتقم منهم الواحد مش لاقي ياكل دلوقتي بسبب غبائهم و جشعهم
فهمتني؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Michael كتب:
هو تحليل الشعر غالي بس لو عندك الحشو بقاله سنين و اكتر من واحد فاحتمال وجود الزئبق في جسمك اكيد
لا طبعا اطباء الاسنان البيعترفوا بكدا يكاد يكونوا مش موجودين في مصر ، لان شغلهم و اكل عيشهم كله مبني علي الحشو دا هتيجي تقولهم خطر هيستغل عدم معرفتك و يقنعك بانه امان لانها حصلت معايا في البداية قبل ما أتعمق في الموضوع بشكل جامد
الدكتور مش يغير الحشو جسمك هيمتص نسبة كبيرة و بعد فترة زمنية بتفرق من جسم لاخر يعني ممكن شهر او 10 سنين هتتعب و المشكلة ان مفيش حد يقدر يقولك الزئبق هيعمل معاك ايه انا مثلا الزئبق بهدلني جامد جدا بس في ناس يجلها مثلا مرض في جهاز المناعة فقط و هكذا
في امريكا لغاية وقت قريب لو الدكتور قال ان الحشو دا خطر جمعية اطباء الاسنان الامريكية تسحب منه رخصة مزاولة المهنة ، بس طبعا كل يوم العالم بدأ ينظر اكتر للموضوع دا خصوصا لما علماء بدأوا يدخلوا في الموضوع و يفهموا الناس زي العالم التكلمت عليه
انك يغير الحشو لازم يكون الدكتور عنده شفاط قوي جدا يشفط بيه الحشو ، الدكتور الفي الفيديو بتاعك ممكن يكون بيعمل كدا ، و حتي لو غالي لو ب 500 جنيه انت بتنقذ نفسك
انا صارف الاف بس علي الدكاترة و روحتش معاهم لنتيجة لان تعبي مش من اي حاجة غير الزئبق و الباكتيريا التسببت منه
كل الاشعات و التحاليل و الزيارات و الادوية ملهاش اي لازمه خالص
الله ينتقم منهم الواحد مش لاقي ياكل دلوقتي بسبب غبائهم و جشعهم
فهمتني؟

ربنا يخلصك من الالم باذن الله

وعلى فكره يا مايكل اغلب الدكاتره فى مصر معندهموش ضمير

تجار للاسف وبيستغلوا الناس

والله اعرف سيده فقدت الشبكيه على يد دكتوره

وبدل ما تقؤلها الحقيقه فضلت تبعتها لزما يلها

عشان ينام الموضوع ولما حالتها ساءت

قالولها اللى معاكى هاتيه

والدكتوره قفلت فى وشها التليفون

متعرفش انا ماليش دعوه بالموضوع ده بس كنت حا بكى من الظلم ومساعده الاطباء للدكتوره

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يا ما يكل انت تقصد تقؤل ان ان عدم التخلص من الحشو بطريقه كامله هو اللى بياذى

زى وجوده

ممكن تشرح اكتر

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
طبعا مفيش مشكلة ،
الحشو نفسه بيطلع دخان زئبق بسيط جداااااااااا يوميا يتراوح بين 2 و 4 ميكروجرام ، و دا بيأثر بقي علي المدي البعيد لانه هيدخل في كل مكان في جسمك بس بياخد سنين طويلة اعتقد اقل حاجة 10 سنوات.
ولكن لما تغير الحشو بالطريقة العادية هتستنشق اغلبه و تبلعه كمان و دي كارثة علي كافة المستويات ، دا هيعجل بالتعب اسرع بكتير. عموما لازم الدكتور يكون عنده جهاز يشفط الزئبق و هو شغال في ضرسك و لازم الشفاط يكون قوي جدا و بلاش استخدام مياه خالصصصصصص علشان متبلعش اي جزء من الحشو. و يستحسن تاخد 3 اقراص فحم قبل ما تدخل للدكتور بربع ساعة علشان يمنع اي امتصاص للزئبق الممكن تبلعه.
المشكلة بقي انك تخرجه من جسمك بعد كدا ، لانه مش هيخرج خالصصصصصصصصصصصص. في بروتوكول معين بس مكلف و مش هتعرف تعمله لوحدك للاسف.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.