اذهب الي المحتوي
أحلى نادي لأحلى أعضاء
البحث في
  • المزيد من الخيارات...
عرض النتائج التي تحتوي على:
إيجاد النتائج في:

مجموعة عامة  ·  24130 اعضاء

حفظ
نادي جامعة القاهرة للتعليم المفتوح
Michael

انت طالب اداب ترجمة و ليس لغة انجليزية

Recommended Posts

خلط رهيب بين التخصصين للاسف الشديد ، انت طالب آداب ترجمة و ليس لغة انجليزية

ارجو من الجميع معرفة الفرق بين التخصصين

بالتوفيق ان شاء الله

مايكل يوسف

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

اكيد طبعا يا استاذ مايكل في فرق بينهم احنا مش داخلين الكلية دي عشان نخرج منها بنتكلم انجليزي لا ده تخصص ترجمة يعني في طلبة معانا بتتكلم انجليزي ولا الاجانب بس هما داخلين يتعلموا الترجمة ويتخصصوا فيها والكلية دي مش هتخلينا نتكلم انجليزي لازم طبعا الكل يعرف اننا تخصص ترجمة

تسلم ايدك عالموضوع thanx

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شكرا ليكي اختي الكريمة و لكن كنت اعني ان آداب لغة انجليزية يدرسون كل فروع اللغة مع التشديد علي الآدب الانجليزي و لكن مؤهلنا و برنامجنا اكثر تخصصية و عملية فنحن ندرس علم الترجمة و لا علاقة لنا بمثلا تاريخ اللغة و تطورها

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

كلام صحيح يامايكل !! وللعلم الترجمة في حد ذاتها بحر واسع !! في ترجمة ادبية وفي تقنية وفي محاسبية وقانونية وهلم جرا !!

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
اعتقد ان علينا بالبدء في الترجمة العامة و التخصص يمكن ان يكون سلاح ذو حدين و لكن مع الوقت يمكن ان يكون الشخص خبير في اكثر من فرع من فروع الترجمة
انا شخصيا اعشق الترجمة من العربية للانجليزية و الفورية بالطبع

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
يبقى نحذف كلمة آداب يامايكل ويبقى المسمى الصح ترجمة(لغة إنجليزية)لكن أنا رأيي إن دراسة الترجمة تتطلب الإلمام بكل ما يتعلق باللغتين المترجم منها وإليها بمعنى إن دراسة الأدب ممكن تكون مستقلة لكن الترجمة شاملة لكل شيء يتعلق باللغتين ومحتاجة ثقافة عامة في كل مجالات العلم ومتابعة مستمرة لكل جديد يطرأ على اللغتين.وطبعا ده مش معناه إني وصلت للمستوى ده أو لجزء بسيط منه حتى لكن ده مجرد رأي.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

لالالا في فرق بين الادب الانجليزي و كلية الاداب طبعا ، لا يمكن حذف الاداب و عند ترجمتها للانجليزية تصبح Arts لان الترجمة هي فن ايضا و حرفة صح؟ Smile

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
أيوة صح بس أنا كلامي إن الترجمة شاملة كل شيء بما فيه الأدب يعني لو قلت ترجمة لغة إنجليزية يبقى بتحمل في مضمونها دراسة الأدب لأن الترجمة تتطلب الإلمام بكل ما يتعلق باللغتين بما في ذلك أدب كل لغة فيهم أما لو قلت آداب فهي لا تحمل في مضمونها دراسة الترجمة بتخصص واحتراف.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

المهم يامايكل مش المسمى المهم احنا بنوصل لايه ومستوانا ايه يعني انت اهو تعليم مفتوح وبمجهودك تفوقت على خريجي كليات نظامية بغض النظر عن مسميات الشهادات.ياريت تستمر معانا ومتقطعش زي زمان لانك بجد إنسان ذو علم وخبرة وذوق.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
الله يخليك يا حسين و انا هنا معاكم باذن الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
تمنياتي لكم بالتوفيق باذن الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
بس يعني يا استاذ مايكل اكيد تخصص الترجمة برضه يقوي اللغة الانجليزية ويجعلنا نتكلم انجليش قوي دا انا اصلا داخلة الكلية مخصوص عشان كدا ولا انا غلط؟
وفى حاجة كمان عايزة اسال فيها ناس كتير قالوا لى ان القسم سهل ونسبة صعوبة المواد اقل بكتير من اداب انجليزي العام دا صح ولا غلط

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ايوا يا هبة الدراسة سهلة و لكن الغلطة ان الناس بتدخل الكلية بمستوى سيء جدا في اللغة ، ولكن مع ذلك لو حتى مستواكي مش كويس في اللغة ممكن تذاكري و المواد فعلا مش صعبة خالص واسهل من اداب انجليزي
الفارق ان اداب انجليزي كلية نظرية اكتر من قسم الترجمة ، يعني انتي المفروض انك تطلعي مترجمة مش هتدرسي حاجات ملهاش علاقة بالموضوع زي اداب انجليزي و طبعا المفروض اننا نبقى احسن منهم بس كل واحد له قدراته الخاصة
فاهماني؟؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
شكرا استاذ مايكل وصلت والله انا متحمسة جدا ونفسي احقق حاجة معلش سؤال اخير هي روابط المحاضرات والمواد اللي على المنتدى مش بتتغير من سنة لسنة يعني ممكن ابتدي اذاكر منها حتى تبدا السنة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
ايوا طبعا يا هبة ممكن تذاكري منها بس انا انصحك تذاكري جرامر الاول من كتاب خارجي زي Grammar in Use و احنا هنا لو عندك سؤال ان شاء الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.